Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Noen har filmet meg ha sex


Finn Arild

Anbefalte innlegg

Hei! 

Saken er denne. For et par måneder siden hadde jeg sex med kjæresten på sofaen i stua, ante fred og ingen fare. 

For et par dager siden satt romkameraten min på appen Jodel (en app hvor man kan poste "tweets" bare at man er helt anonym) , og i kommentarfeltet på en jodel-post kom det frem at han snakket med en som bor i en blokk ved siden av blokken vi bor i. Rutene i stua går fra gulvet og opp, så ganske lett å se gjennom for den andre blokken. 

Personen sa noe a la " så du bor der, ja! der ser man mye sykt" "filmet blant annet et ungt par som hadde sex på sofaen for en stund siden". Han jeg bor med sa til meg for tull "det var ikke deg altså?". Vi ba personen om å se ut ruta si for å se om hun kunne se at vi skrudde lyset av og på. Det så hun, og jammen var det også den leiligheten hun hadde filmet hyrdestunden. Hun kom også med detaljer som beviste at hun snakket sant. 

Hun har også sagt at det var flere i blokken hennes som hadde filmet. 

Jeg har selvsagt prøvd å få tilsendt denne filmen, men hun sier at hun nekter å gjøre det med mindre hun får fullt navn og møter meg i person. Naturligvis er jeg ikke så veldig gira på dette. 

Spørsmålet mitt til dere er; hva skal/kan/burde jeg gjøre? 

Spør meg gjerne om noe er uklart. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Be hun og alle de andre slette filmen, og si at du er utrolig flau over hva som har hendt. Om de er lite villig til dette, kan du hinte til eller direkte si at du vil anmelde det til politiet. Og at dersom filmen kommer på nett eller blir delt, så vil du gi navnet på hun og de andre til politiet. 

Lenke til kommentar

Detaljen jeg stusser på er: "Hun har også sagt at det var flere i blokken hennes som hadde filmet."

 

Det er svært lite sannsynlig at flere ukjente naboer forteller hverandre at de alle har filmet paret på den andre siden som hadde sex. Det bare skjer ikke at man snakker åpent om det med hverandre.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Å filme noen som har seksuell omgang uten deres kunnskap og samtykke vil kunne være straffbart etter straffeloven § 298 (uanstendig adferd overfor noen som ikke har samtykket).

 

Her kommer du ikke så langt uten å kjenne identiteten til den som har filmet. Dette må derfor være pri 1 å finne ut av. Så lenge vedkommende er anonym har du i praksis ingenting å fare med.

 

Et annet spørsmål er om vedkommende snakker sant om filmingen. At hun har observert seksuell omgang er én ting, filming er noe annet.

 

Et tredje spørsmål er om dette er skadelig for deg. Filmen i seg selv er kun "interessant" dersom man vet hvem som er i den. Hun ønsker å oppnå å få vite dette, noe som indikerer at hun ønsker å øke filmens verdi. Det er ikke en indikasjon på at hun har noen planer om å slette den.

 

Dere er begge anonyme for hverandre. Hennes anonymitet er verdt en del for henne (så lenge hun er anonym har du i praksis ingen mulighet til hverken anmeldelse eller søksmål), og din anonymitet (og kjærestens anonymitet) er verdt en del for deg (filmen er bare en kuriositet uten identiteter).

 

På toppen av alt er dere to involvert - både du og kjæresten din. Dere bør være enige om hva dere gjør.

Endret av krikkert
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvis du vet hvilket vindu som tilhører den aktuelle personen så bør det være en svært smal sak å finne ut hvem som bor der. I neste omgang går du til advokat som forfatter et brev til vedkommende om at hun vil bli anmeldt med mindre du får det du vil ha (bevis for sletting mm). Jeg ville faktisk anmeldt henne og dette er noe politiet tar svært seriøst. Hun bør i det minste få oppleve å bli så redd for en eventuell anmeldelse og politisak at hun bør bli presset til å møte angrende opp hos sin advokat e.l.

 

Lykke til og fortsett med det gode i livet,

 

Anonymous poster hash: f118d...355

Lenke til kommentar

Du kan anmelde de. Jodel samarbeider med politiet og har sagt at selv om appen er anonym så kan ting spores. Sånne ting som det der burde helt klart anmeldes.Også, ta litt hensyn til nabobene dine og kjøp deg gardiner. Da skjermer du resten av verden og deg selv.

Å skåne naboene i mitt eget hjem er det siste jeg tenker på i kampens hete.

 

Anonymous poster hash: f118d...355

Lenke til kommentar

Be hun og alle de andre slette filmen, og si at du er utrolig flau over hva som har hendt. Om de er lite villig til dette, kan du hinte til eller direkte si at du vil anmelde det til politiet. Og at dersom filmen kommer på nett eller blir delt, så vil du gi navnet på hun og de andre til politiet. 

 

Regner med at du har lest førstepost, da chattjenesten er anonym - så vet vel ikke TS navnet på vedkommende.

 

Jeg regner med at politiet henlegger saken, selvom dere anmelder forholdet.

Lenke til kommentar

 

Be hun og alle de andre slette filmen, og si at du er utrolig flau over hva som har hendt. Om de er lite villig til dette, kan du hinte til eller direkte si at du vil anmelde det til politiet. Og at dersom filmen kommer på nett eller blir delt, så vil du gi navnet på hun og de andre til politiet.

 

 

Regner med at du har lest førstepost, da chattjenesten er anonym - så vet vel ikke TS navnet på vedkommende.

 

Jeg regner med at politiet henlegger saken, selvom dere anmelder forholdet.

TS skrev at leilighetens lokasjon er kjent, dermed er det en smal sak å finne ut hvem vedkommende er, alt han trenger å gjøre er å finne ut leilighetsnummeret og gå til politiet. Og nei, med mindre ts bor i Bergen så har han en sterk sak, dette slås hardt ned på da det er en alvorlig inngripen i folks mest private, i tillegg kna man legge til trusler mm. Andre kan svare på hva strafferammene for slike lovbrudd

 

Anonymous poster hash: f118d...355

Lenke til kommentar

 

Du kan anmelde de. Jodel samarbeider med politiet og har sagt at selv om appen er anonym så kan ting spores. Sånne ting som det der burde helt klart anmeldes.Også, ta litt hensyn til nabobene dine og kjøp deg gardiner. Da skjermer du resten av verden og deg selv.

Å skåne naboene i mitt eget hjem er det siste jeg tenker på i kampens hete.

 

Anonymous poster hash: f118d...355

 

 

Det er frekt da. Siste jeg vil se når jeg spiser middag er folk som knuller.

 

EDIT: Du får skåne deg selv iallefall. Gardiner gjør det vanskelig å filme.

Endret av Flin
Lenke til kommentar

 

 

Be hun og alle de andre slette filmen, og si at du er utrolig flau over hva som har hendt. Om de er lite villig til dette, kan du hinte til eller direkte si at du vil anmelde det til politiet. Og at dersom filmen kommer på nett eller blir delt, så vil du gi navnet på hun og de andre til politiet.

 

Regner med at du har lest førstepost, da chattjenesten er anonym - så vet vel ikke TS navnet på vedkommende.

 

Jeg regner med at politiet henlegger saken, selvom dere anmelder forholdet.

TS skrev at leilighetens lokasjon er kjent, dermed er det en smal sak å finne ut hvem vedkommende er, alt han trenger å gjøre er å finne ut leilighetsnummeret og gå til politiet. Og nei, med mindre ts bor i Bergen så har han en sterk sak, dette slås hardt ned på da det er en alvorlig inngripen i folks mest private, i tillegg kna man legge til trusler mm. Andre kan svare på hva strafferammene for slike lovbrudd

 

Anonymous poster hash: f118d...355

 

Du trenger vel ikke å være anonym for å skrive dette! Saken er i Bergen er synlig for offentlig, men du vet ikke hva som skjuler seg i resten av Norge, mulig det er det samme tilfelle. Mitt inntrykk er at politiet henlegger slike saker, desto mindre det er snakk om mindreåring som er med i filmen (da tar de det meget alvorlig).

Lenke til kommentar

Det er lite sannsynlig at politiet vil prioritere denne saken med anonym gjerningsperson. Kripos prøver å få til et nærmere samarbeid med produsenten av Jodel, men så langt har det vært vanskelig. De sakene som er referert fra media er bombe- og drapstrusler, og der kommer denne saken ganske langt ned i relativt alvorlighetsnivå.

Lenke til kommentar

Spørsmålet mitt til dere er; hva skal/kan/burde jeg gjøre? 

 

Spørsmålet mitt til deg er: Bortsett fra at det antagelig er en smule pinlig, har det noen tenkbare konsekvenser at dere ble filmet? Det viser jo bare det de fleste kan tenke seg, nemlig at du og kjæresten har sex. Med mindre det er snakk om utroskap eller du eller kjæresten har sverget til sølibat har du jo ingen ting å skamme deg over.

 

Det har jo derimot den som tok filmen, om hun prøver å spre den. Om noen mot formodning - som din romkamerat - får vite det eller se filmen, er sympatien antagelig på din side. I hvert fall så lenge de som ser den er over fnisealderen...

 

Hva skjer hvis du i stedet trekker på skuldrene og sier "Velbekomme!"? Det er antagelig snakk om en dårlig mobilvideo, om noe i det hele tatt, og avhengig av avstanden mellom blokkene neppe noe fryktelig kompromitterende. Og hvem andre skulle være interessert? Internett er full av slike snutter, ekte eller skuespill.

 

Den påståtte videoen har akkurat så mye verdi som du gir den. Om dere bestemmer at den ikke betyr noe, så gjør den kanskje ikke det...?

 

Geir :)

Lenke til kommentar

For min del høres det mest ut som om denne personen er ute etter å skremme. Kanskje han/hun er lei av å se deres hyrdestund hver gang de spiser middag?

Hvor går forøvrig skille mellom privatlivets fred og blotting? Om det er mange som har sett dette vil jeg vel si at det høres mer ut som blotting enn "kikking", men dette er det sikkert noen andre her som er flinkere på enn meg og som sikkert kan referere til både paragrafer og lignende saker?

 

Mine to råd nå fremover:

1. Kjøp gardiner.
2. Bruk de!

Endret av KANE2009
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...