Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvor LENGE skal jeg lufte radiatoren?


Anbefalte innlegg

Dette var litt nytt konsept for meg. Fikk beskjed at det var på tide å lufte radiatorene i leiligheten.
Flyttet nylig inn, så aner ikke hva som er standard her iforhold til det.

Ihvertfall, den ene radiatoren ga vann med en gang jeg skrudde på den luftenøkkelen (eller hva det heter). Riktignok ganske skittent vann, men vann for det.

 

Men på rommet mitt har jeg en radiator som suser litt, men den blir likevel varm. Jeg er usikker på luftinga av den. Når jeg skrur litt (en halv runde ca) skjer det ingenting, men når jeg skrur en hel, begynner det å suse. Skrur jeg litt mer, suser det enda mer. Men når jeg skrur enda mer, kommer det vann i forholdsvis kraftig trykk.

Er det sånn det skal være? For når den suser, kan den stå ganske lenge (her jeg er usikker) uten at lyden endrer seg.

 

Så for meg at å lufte radiatoren var snakk om et par sekunder / minutt, ikke kunne la den stå i 10 minutter og fortsatt ikke gi indikasjon på noe endring.

Skal jeg la den stå og suse så lenge det tar, om det tar en time, så får det stå en time?

Kan nevne at bygget jeg bor i er 7 (eller var det 5) etasjer, og jeg bor i 2.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mkay, så om det tar 30 min, så tar det 30 min? Eller er det tegn på noe galt om det tar ikke tar slutt?

Det kommer en lyd når jeg skrur den mot klokka, men kjenner ikke noe luft som slippes ut. Er det noe vann som sirkulerer der? For skruen blir varm, selv om termostaten står på * .

For det kommer jo vann om jeg skrur den enda lenger mot klokka. Hvor er all denne luften lagret?

Lenke til kommentar

Luften sirkulerer som nevnt i rørene, forsåvidt, men er det for mye luft så stopper enkelt og greit sirkulasjonen. Derfor må luften ut og dere må samtidig passe på å fylle på med vann inn i systemet for å opprettholde trykket om det er veldig mye luft i anlegget.

Det skal også kunne ødelegge pumpene som sørger for sirkulasjon da disse er laget for å sirkulere vann, ikke luft.

 

Jeg er ikke rørlegger men jeg har jobbet en del sammen med rørleggere da vi har røravdeling i firma og jeg har da vært med mange ganger å påfylle slike anlegg. Da blir en person plassert ved kjelen for å mate inn vann mens en annen går rundt og lufter.

Lenke til kommentar

Vil jeg merke om det kommer luft? Altså kjenne en "stråle" med luft fra et sted rundt åpningen?
For ovnen blir varm om jeg vrir på termostaten (den går fra * til 5). Men, det som er veldig rart, er at et punkt mellom 3 og 4, kommer samme type lyd som når jeg vrir på nøkkelen, men da på motsatt side av ovnen. Så om jeg vrir enda lengre mot 5 blir lyden borte.

 

Det jeg ikke helt skjønner er om det bare sirkulerer vann i radiatoren når jeg vrir nøkkelen, eller om det kommer luft ut. For den blir varm rundt nøkkelen når den suse-lyden slår til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...