Gå til innhold

Norsk gutt som vurderer Islam - generelle spørsmål til muslimer


Anbefalte innlegg

Hei til alle muslimer. Jeg er en norsk gutt (evt.mann) på 22 år, som ikke har vært religiøs, i det hele tatt i livet mitt fram.I det siste halvåret, så har jeg tenkt en del, og lest litt om Islam. Jeg har tidligere hadd kontakt med muslimske gutter på min samme alder, både de som lever etter noen av Allahs regler (svinekjøtt, alkohol og sikkert mer, men kommer ikke på noe i farten), og de som ikke bryr seg om disse reglene. Jeg deler en del synspukt med de som er muslimer, men hovedgrunnen er kanskje at jeg trenger noe å tro på?

Jeg er også veldig intressert, i om forskjellige sykdommer kan bli minsket gjennom troen. Jeg har blant annet hørt at det å tro på Allah, vil redusere sykdommer, eller bli helt fraværende (Insomnia). Er det noen muslimer, som kan noe om dette?

Er det litt umoralsk, eller feil for en nordmann å bli muslim? Jeg kan ikke ett eneste ord på arabisk. Føler det blir litt feil, men jeg har løst å ha noe og tro på. Føler at livet kan være tungt til tider, og at en med et religiøst liv, kan få et bedre liv.

Hilsen nordmann 22.

Endret av kanelblad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Moderatormelding

Trådtittel er endre til noe mer beskrivende. TS spør også konkret muslimer, vi har ingen grunn til å anta at TS ikke er seriøs med sine tanker om tema. Derfor kan vi se på det som off topic å grave etter om han er seriøs. Dersom det ønskes av TS kan jeg flytte tråden til "Den Gode Samtalen" da det ikke er samme fokus på debatt der. Kommentarer på moderering tas på PM eller i tråd for tilbakemeldinger, ikke her i tråden.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
men hovedgrunnen er kanskje at jeg trenger noe å tro på?

 

Jeg tolker trådstarters innlegg som en diskusjon om dette med å få et bedre liv "av å ha noe å tro på" da han nevner dette flere ganger, og at han derfor er åpen for en diskusjon om "det å ha noe å tro på". 

 

Derfor vil jeg stille trådstarter noen spørsmål om hva han mangler i livet som liksom skal utfylles med religion, og om han virkelig tror dette vil føre til noe bedre? 

 

Hva med å tro på vitenskapen og studere realfag i stedet? :)

 

Hva med å tro på dine egne talenter? Din egen drøm om det du ønsker å oppnå?

 

Det er jo forøvrig dødsstraff for å forlate Islam, så det vil skape problemer for deg om du kommer inn i miljøet og så vil melde deg ut. Disse problemene ønsker du nok ikke.

Endret av Kablam
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

 

men hovedgrunnen er kanskje at jeg trenger noe å tro på?

 

Jeg tolker trådstarters innlegg som en diskusjon om dette med å få et bedre liv "av å ha noe å tro på" da han nevner dette flere ganger, og at han derfor er åpen for en diskusjon om "det å ha noe å tro på". 

 

Derfor vil jeg stille trådstarter noen spørsmål om hva han mangler i livet som liksom skal utfylles med religion, og om han virkelig tror dette vil føre til noe bedre? 

 

Hva med å tro på vitenskapen og studere realfag i stedet? :)

 

Hva med å tro på dine egne talenter? Din egen drøm om det du ønsker å oppnå?

 

Det er jo forøvrig dødsstraff for å forlate Islam, så det vil skape problemer for deg om du kommer inn i miljøet og så vil melde deg ut. Disse problemene ønsker du nok ikke.

 

Kan nevne ett problem, isnomnia, som er ganske jævlig! Jeg har egentlig aldri hatt noe selvtillit (ganske lav ihvertfall), så mine egne talenter, er fraværende for meg, slik jeg oppfatter andre, om meg som person. Jeg har jo drømmer, som alle andre, og det er klart at det hjelper når delmål mot drømmen blir oppfylt, men har som sagt lyst på mer enn bare det (religion, islam) Jeg forstår at jeg overhode ikke besitter nok kunnskap om islam, derfor ønsker jeg bare litt innspill av folk. Primært av muslimer. Uansett om du er muslim, eller ei, takk for svaret ditt!

Lenke til kommentar

Moderatormelding

Trådtittel er endre til noe mer beskrivende. TS spør også konkret muslimer, vi har ingen grunn til å anta at TS ikke er seriøs med sine tanker om tema. Derfor kan vi se på det som off topic å grave etter om han er seriøs. Dersom det ønskes av TS kan jeg flytte tråden til "Den Gode Samtalen" da det ikke er samme fokus på debatt der. Kommentarer på moderering tas på PM eller i tråd for tilbakemeldinger, ikke her i tråden.

Ja, du kan gjerne flytte samtalen til "Den Gode Samtalen", og ja jeg er seriøs i spørsmålet mitt!

Lenke til kommentar

Er du sikker på at det er en etablert religion du søker da? Jeg personlig synes ikke at du har noe å tjene på å bli muslim, og mener selvsagt av lovnadene om mindre sykdom er rent oppspinn. Om du søker etter mening i livet så finnes det mange veier å gå.

 

Ulempene med Islam er at du låser deg til en doktrine og blir kjørt gjennom en forestilling av verden som antatt av skriftene, istedet for å kunne tenke, observere og oppdage ting selv, eller lese om hva andre oppdager. Islam inneholder også mange strenge normer og regler som muligens kan virke litt slitsomme for en som har vært ikke-troende i 22 år.

 

Den positive siden med å bli med i en etablert religion er at du blir medlem av et miljø som kan gi deg positive opplevelser og gjøre deg kjent med nye mennesker.

 

Du kan jo forklare litt tydeligere hvorfor du har valgt akkurat Islam, da jeg tror det er dette som får folk til å undre.

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Jeg er også veldig intressert, i om forskjellige sykdommer kan bli minsket gjennom troen. Jeg har blant annet hørt at det å tro på Allah, vil redusere sykdommer, eller bli helt fraværende (Insomnia). 

 

 

Hvorfor skulle noen ønske å følge 1400 år gamle påstander tenker jeg, når vedkommende har all verden av menneskelig kunnskap rett foran fingertuppene?

 

Er det A: fordi vedkommende allerede er litt bakpå, litt sånn overtroisk? Og ikke har kunnskap om så mye, og derfor tror at religiøse påstander skrevet i gamle bøker av enda mer ignorante og uvitende menn er lik moderne viten og kunnskap eller kan det være B, at vedkommende er syk  med en skjelden sykdom og har prøvd det meste og nå lar seg lure til å tro at påstander om en påstått gud påstått av en ignorant gjeter som ikke skjønte stort av verden utenfor teltet sitt kan kurere sykdommen?

 

For min del må du gjerne tro på slike verdiløse påstander, det jeg reagerer på er løgnene om at religion kan helbrede, ja fjerne sykdom, for det har aldri religioner klart. Det finnes ikke ET ENESTE BEVIS på det religiøse påstår, hverken med helbredelse, at muhammed kløvde månen i to sittende på en bevinget hest, eller noe annet av det sinnsvake rabiate påstandene denne mannen fant på, så dette er noe de innbiller deg bare, mest sannsynlig i håp om at du er redd for å dø. Og religion er de svakes trøst mot døden, der de innbilles at de vil leve evig et eller annet sted. At når de dør så vil bevisstheten, altså det som er de elektriske og kjemiske signalene som utgjør deg i dag, transporteres på magisk vis videre og du vil leve...  Hvorfor dette skulle være nødvendig greier de ikke å forklare deg, heller ikke hvorfor du, kun i egenskap av å tro på latterlige påstander, skulle fortjene noe slikt, om dette med evig liv kan kalles fortjeneste da... En evighet er pokker så lang tid, spesielt mot slutten....

 

Men hvis DU tror dette så gå nå for all del å omvend deg til disse påstandene. Hvis det hjelper deg... bare husk de ordene, hvis det hjelper DEG! Det hjelper ikke meg å tro på latterlige overdrivelser og løgner (Ja, jeg har lest koranen... noe jeg oppfordrer deg til å gjøre også (selv om du ikke kan arabisk og derfor ikke kan lese "den ekte koranen", som visstnok kun foreligger på arabisk (denne guden er i sannhet dum..)) så du trenger ikke etterpå å drepe andre mennesker, noe denne boka helt klart oppfordrer til, fordi de ikke tror på disse feilaktige påstandene. Husk det er du snill! Mange muslimer har dessverre ikke kommet lenger enn at de tror de har all rett i verden til å trykke dette håpløse tullet sitt på andre med vold (det er jo den mest effektive måten å spre noe som man ikke kan bruke logikk eller sunn fornuft til å overbevise folk...) og enkelte nøler dessverre ikke med å bruk vold heller... 

 

Men ikke vær så dum at du faktisk tror at religiøse påstander kan kurere noe vitenskapen ikke kan gjøre noe med, for det kan ikke religiøs og blind tro, for det er bare blind og ubegrunnet tro. Da er du i så fall veldig desperat... 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tja, at "solen står i morgen" er jo en påstand som er godt over 1400 år. Det at en påstand er gammel har ikke noe å si på om den er gyldig eller ei. Virker nesten som alt som er religionspreget er "ubekreftede idiotpåstander", men det er jo snakk om kultur. Selv ser jeg jo selvfølgelig helst at TS ikke slutter seg til islam eller noen annen religion for den sags skyld. Men så lenge han forholder seg lovlig og skikkelig ellers så må det nødvendigvis bli opp til han å velge selv (av hvilken som helst årsak han måtte synes er god), dersom vi skal leve i et samfunn med tankefrihet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...

Føler at livet kan være tungt til tider, og at en med et religiøst liv, kan få et bedre liv.

Hvorfor ikke søke til vår egen religion i Europa, Kristendommen?

 

Islam er en religion folk bør forlate til fordel for Kristendommen. Heldigvis er det mange Muslimer idag som konverterer til Kristendommen, stort sett i hemmelighet.

 

Jeg har lest Koranen, og kan anbefale deg å IKKE bli Muslim.

 

Vil du alikevel bli Muslim kan jeg anbefale deg denne først:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1774919

 

Ting er ikke tilfeldig.

Endret av zeebra
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det er ingenting i veien med Islam som religion, dersom du tror på Allah som den eneste Gud, og at Mohammad er den siste profeten som bringer Guds ord.

 

Dersom du ønsker å bli muslim for å kurere sykdommer eller sove bedre om natten, så er du helt på villspor.

Du blir ikke muslim for de helsemessige fordelene, du blir muslim fordi du virkelig tror.

 

Det eneste du egentlig trenger å gjøre for å "bli muslim" er å si Shahadah, som er nettopp det jeg har skrevet ovenfor, trosbekjennelsen.

Dette er den første av de fem pilarene i Islam, å går som følger :

 

"La ilaha illallah, Muhammadun rasulullah" ...
 
oversatt omtrent til
 
"Jeg bevitner at det finnes ingen gud utenom Allah, og at Mohammed er hans profet"
 
That's it, egentlig, men igjen, dette forutsetter at du tror på Allah og Profeten (fred være med ham), ikke bare at du søker etter noe nytt.
 
Når du har bekjent din tro, så må du jo også leve som en muslim, noe som betyr å følge de neste fire pilarene etter beste evne.
Du skal be fem ganger om dagen, du skal gi til de fattige, du skal faste i Ramadan, fastemåneden, som forøvrig startet forrige fredag, og du skal i løpet av livet forsøke å reise på en pilgrimsreise til Mekka.
 
Som muslim vil du være i både godt og dårlig selskap, det finnes snart 2 milliarder muslimer, de aller fleste av dem er helt vanlig mennesker, mens noen få av de er ekstreme tullinger. Så fremt du unngår sistnevnte, så ser jeg ingen problem med å være muslim, så fremt det er dette du tror på.
 
Dersom du ikke tror på Gud, så finnes det alternativer.
Buddhismen er ikke så veldig utbredt her, men kan være et godt alternativ.
I korte trekk går det ut på å leve livet harmonisk. Forstå karma og reinkarnasjon. 
Det blir litt "være snill og grei" religion. Dersom alle hadde vært buddhister, ville verden vært et bedre sted.
 
Jeg er for ordens skyld ikke religiøs. Skal du ha mer informasjon anbefaler jeg at du snakker med en imam, prest, munk eller lignende, alt ettersom hvilken religion du faktisk tror på.
Endret av adeneo
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Mitt råd er å snakke med noen og få støtte til å få det bedre med deg selv først.

Det å bli religiøs betyr ikke at man samtidig får det bra med seg selv. Å bli muslim kan være ekstra krevende, fordi man vil få så veldig ulike svar fra imamer og muslimer om hva som er rett. 

Lovnader om at man får det bra som f.eks. muslim, er umulig å si. 

Det å forhindre sykdommer, da vil jeg sjekket fakta om hvor mange som dør av ulike sykdommer hos muslimer. 

Jeg er ikke muslim selv, men kjenner godt mange muslimer og kan noe om Koranen og haditer. Poenget mitt er at man først bør jobbe med egen selvtillit og tanker før man velger reiligiøse valg. 

Det tøffeste ved å være muslim er å filtrere ut det man tenker er de rette valg. Det er veldig mange ulike tankesett og meninger om hvordan en muslim skal leve. Fra det vi i vesten kaller liberal: Fungere og være del av vesten sin kultur og lover. Integrere tro med respekt for samfunnet man bor i. Eller mer radikal: At bare den store bestemmer alt og mennesker skal ikke styre eller lage lover. 

Mye mer kan sies... 

Mitt inntrykk er at det ikke er mange muslimer som kommenterer i religion her. Min erfaring er at muslimer ikke er vant til å prate om sin religion, det anses som noe privat man ikke snakker om. Altså en stor kulturell forskjell på det å prate om sin tro/religion. 

Press og lovord fra noen religiøse om lykkelig og meningsfullt liv så fort man blir troende, skal man ikke tro på. Søker du tilhørighet er det flere religioner å se på. Se også hva som er der du bor. Men først bygg opp deg selv. 

Man kan også oppleve å bli fryst ut dersom man senere finner ut at man ikke lenger vil være aktivt troende. 

Lykke til. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
kanelblad skrev (På 8.11.2016 den 23.16):

Hei til alle muslimer. Jeg er en norsk gutt (evt.mann) på 22 år, som ikke har vært religiøs, i det hele tatt i livet mitt fram.I det siste halvåret, så har jeg tenkt en del, og lest litt om Islam. Jeg har tidligere hadd kontakt med muslimske gutter på min samme alder, både de som lever etter noen av Allahs regler (svinekjøtt, alkohol og sikkert mer, men kommer ikke på noe i farten), og de som ikke bryr seg om disse reglene. Jeg deler en del synspukt med de som er muslimer, men hovedgrunnen er kanskje at jeg trenger noe å tro på?

Jeg er også veldig intressert, i om forskjellige sykdommer kan bli minsket gjennom troen. Jeg har blant annet hørt at det å tro på Allah, vil redusere sykdommer, eller bli helt fraværende (Insomnia). Er det noen muslimer, som kan noe om dette?

Er det litt umoralsk, eller feil for en nordmann å bli muslim? Jeg kan ikke ett eneste ord på arabisk. Føler det blir litt feil, men jeg har løst å ha noe og tro på. Føler at livet kan være tungt til tider, og at en med et religiøst liv, kan få et bedre liv.

Hilsen nordmann 22.

Bare å gå inn i moskeen å ta deg en uforpliktende samtale med imamen. De tar ikke livet av deg... Ikke før du evt engang i fremtiden vil gå ut igjen av islam. Så det bør du vurdere nøye, for vi har bare ett liv på jorden

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
On 6/2/2017 at 11:20 PM, zeebra said:

Hvorfor ikke søke til vår egen religion i Europa, Kristendommen?

 

Islam er en religion folk bør forlate til fordel for Kristendommen. Heldigvis er det mange Muslimer idag som konverterer til Kristendommen, stort sett i hemmelighet.

 

Jeg har lest Koranen, og kan anbefale deg å IKKE bli Muslim.

 

Vil du alikevel bli Muslim kan jeg anbefale deg denne først:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1774919

 

Ting er ikke tilfeldig.

lytt til hjertet ditt, det leder deg til riktig vei. det er sant, med religion vil du finne fred. ingen muslim ønsker å konvertere til kristendom eller annen religion av hensyn til verdslige goder. alt i denne verden kommer med en utløpsdato, og det er vi mennesker også. vi tror så mye på oss selv og fornekter Gud, men hvis vi ble syk, er vi tapt. Når vi er barn må noen andre ta vare på oss, og når vi blir gamle må noen ta vare på oss. men likevel tror vi mennesker at vi er mektige, og dette er ironisk og mangel på forståelse for virkeligheten. Islam er en sann religion og den såkalte moderne verden går mot ødeleggelse, og vi kan alle se den. Gi deg en tankegang kjære. lær om islam, du vil bli overrasket og finne din fred inshaAllah. Måtte Allah hjelpe deg med å se sannheten og veilede deg til det som er rett! ❣️
Lenke til kommentar
lytt til hjertet ditt, det leder deg til riktig vei. det er sant, med religion vil du finne fred. ingen muslim ønsker å konvertere til kristendom eller annen religion av hensyn til verdslige goder. alt i denne verden kommer med en utløpsdato, og det er vi mennesker også. vi tror så mye på oss selv og fornekter Gud, men hvis vi ble syk, er vi tapt. Når vi er barn må noen andre ta vare på oss, og når vi blir gamle må noen ta vare på oss. men likevel tror vi mennesker at vi er mektige, og dette er ironisk og mangel på forståelse for virkeligheten. Islam er en sann religion og den såkalte moderne verden går mot ødeleggelse, og vi kan alle se den. Gi deg en tankegang kjære. lær om islam, du vil bli overrasket og finne din fred inshaAllah. Måtte Allah hjelpe deg med å se sannheten og veilede deg til det som er rett! ❣️
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...