Gå til innhold

Hva gjør jeg nå? Hva passer meg? Null utdanning.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du sier butikkjobb ikke er uaktuelt, hva med å søke noe annet enn matbutikk? Interesserer du deg for elektronikk, byggevarer eller lignende? Søk jobb i en nisjebutikk! Snakker av erfaring, det er noe HELT annet enn matbutikk. Dog er lønna stort sett dårlig i butikker, men nå bør du uansett ha fokus på å finne noe meningsfylt å drive med.

 

I mange butikkjeder er det gode muligheter for å stige i gradene internt også, hvor personlighet og erfaring teller mer enn formell utdanning.

 

Stå på, det er aldri for sent! Men selvfølgelig, det krever litt innsats av deg i jobbsøkerprosessen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

NAV er vell forholdsvis restriktive med å dekke sertifikater utan at du har eit konkret jobbtilbud slik at du er sikra jobb dersom du tek sertifikatet. Og finn du ein arbeidsgiver som vil gi deg jobb så skal det vanligvis ikkje være så vanskelig å få arbeidsgiver til å dekke sertifikatet heller. Ei vanlig løysning her er at du inngår avtale med arbeidsgiver om å betale tilbake det som sertifikatet kosta dersom du slutter i jobben før det har gått f.eks. 1 år. På den måten sikrer arbeidsgiver seg på at du ikkje berre stikker av etter at du har fått dekt sertifikatet.

 

Ellers så er rådet at du må søke på forskjellige jobbar slik at du får bygd deg opp arbeidserfaring. Med manglande utdanning å vise til så er det veldig nyttig med arbeidserfaring og gode attestar frå tidligare jobbar.

 

Det er mykje rart du kan søke jobb som. Det er mykje anna enn butikkjobbar å velge i.

Dersom du behersker godt engelsk eller andre språk, og kjenner godt til lokalområdet ditt så kan du kanskje jobbe som turistguide?

Eller du kan søke jobb i ein barnehage eller omsorgsbolig, dersom du er mann så er det ofte eit stort behov etter mannlige ansatte på slike plassar.

Eller du kan søke jobb som parkeringsvakt.

 

Muligheitene er mange, og sjølv om du kanskje ikkje får drømmejobben på fyrste forsøk så er det mange arbeidsplassar der du får muligheita til å jobbe deg oppover, samt tilbud om både kurs og utdanning dersom arbeidsgiver ser at dei vil satse på deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var i nøyaktig samme posisjon som deg for et år siden. Det løste seg ved at jeg skaffet meg jobb på Filippinene. Jeg kan anbefale deg til sjefen min her nede, om du vil det. Det er snakk om IT-support for en stor norsk bedrift. Det eneste du trenger er grunnleggende datakunnskaper. Ingen utdannelse nødvendig.

 

Selskapet betaler flybillett ned, og du bor gratis de første 30 dagene mens du ser etter et sted å bo. Du kan også få 3 månedslønninger som forskudd, som du betaler tilbake på 6 måneder, om du trenger penger i startfasen for å komme i gang. Jobben betaler også én hjemtur i året.

 

Jeg har selv jobbet her i 2 og et halvt år nå, og stortrives. Har ingen planer om å returnere til Norge. Livet er rett og slett helt fantastisk her nede. Fattig i Norge eller rik på Filippinene? Lett valg!

Endret av Skurupu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var i nøyaktig samme posisjon som deg for et år siden. Det løste seg ved at jeg skaffet meg jobb på Filippinene. Jeg kan anbefale deg til sjefen min her nede, om du vil det. Det er snakk om IT-support for en stor norsk bedrift. Det eneste du trenger er grunnleggende datakunnskaper. Ingen utdannelse nødvendig.

 

Selskapet betaler flybillett ned, og du bor gratis de første 30 dagene mens du ser etter et sted å bo. Du kan også få 3 månedslønninger som forskudd, som du betaler tilbake på 6 måneder, om du trenger penger i startfasen for å komme i gang. Jobben betaler også én hjemtur i året.

 

Jeg har selv jobbet her i 2 og et halvt år nå, og stortrives. Har ingen planer om å returnere til Norge. Livet er rett og slett helt fantastisk her nede. Fattig i Norge eller rik på Filippinene? Lett valg!

 

Har lagt merke til disse postene dine, og det er jo litt spennende for eventyrlystne folk. Hva må en ut med for bolig der nede egentlig? 

 

Tenker da på kjøp

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...