Gå til innhold

Blir det omkamp om BREXIT ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Red Frostraven skrev (På 3.11.2019 den 2.00):

Fantastisk om Brexit, fra Reddit:
 

Ikke fantastisk i det hele tatt. Typisk elitistisk snobberi og antakelser om at "dumme arbeiderklassefolk" ikke vet sitt eget beste og bør stemme slik som de urbane, opplyste og intellegente "verdensborgerne blant Londons middelklasse stemmer.

Her en evig aktuell tordentale fra en avdød hedersmann(som forøvrig også var EU-motstander)som setter skapet på plass. Skjønt jeg tror han var alt for optimistisk om at "de må lære".

 

Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 timer siden):

Here we go again...russerne har skylden i alt og de som mener noe annet enn eliten er zombier uten egne meninger kjøpt og betalt av Moskva.

Russland er delaktige i Trump og Brexit.
Det er ikke "alt" -- det er bare to store politiske hendelser som de har bygge opp mot i femten år.

Det eneste som er utrolig er hvor lett de har klart å infiltrere den politiske høyresiden i vesten og sette agendaen deres.

Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (1 time siden):

Russland er delaktige i Trump og Brexit.
Det er ikke "alt" -- det er bare to store politiske hendelser som de har bygge opp mot i femten år.

Det eneste som er utrolig er hvor lett de har klart å infiltrere den politiske høyresiden i vesten og sette agendaen deres.

Har du noe kilder til dette annet enn CIA, FBI og MI5? Jeg betrakter nemlig ikke slike krigsforbrytere som noen pålitelige kilder til noe som helst. Har du noen kilder fra uavhengige varslere eller granskende uavhengige journalister; gjerne med Pulitzerpriser?

Og uansett om Russland liker EU eller ikke gjør ikke det grasrotas fotvilelse over EU-byråkratiet illegitimt. Dette er hersketeknikker vi kjenner fra den kalde krigen og McHartyismen. Dette er en ny form for Mchartyisme. Fro de som kjenner historien gjenkjenner man triksene.

Lenke til kommentar

Hva med å faktisk sette deg inn i saker du diskuterer selv, før du faktisk gjør deg opp noen meninger om dem..?
https://en.wikipedia.org/wiki/Russian_interference_in_the_2016_Brexit_referendum

Stort sett alle de objektive nyhetskildene har funnet beviser.
Reuters, AP, Washington Post, 
Twitter og Facebook har også publisert informasjon om botter og reklamer fra kilder i Russland.

Cambridge Analytica hadde russiske kunder, og var involvert både i Brexit og Trump-valget.

Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (13 minutter siden):

Hva med å faktisk sette deg inn i saker du diskuterer selv, før du faktisk gjør deg opp noen meninger om dem..?
https://en.wikipedia.org/wiki/Russian_interference_in_the_2016_Brexit_referendum

Stort sett alle de objektive nyhetskildene har funnet beviser.
Reuters, AP, Washington Post, 
Twitter og Facebook har også publisert informasjon om botter og reklamer fra kilder i Russland.

Cambridge Analytica hadde russiske kunder, og var involvert både i Brexit og Trump-valget.

Varslere og uavhenige kritiske journalister? De du lister opp her gjengir jo bare propagandaen fra etteretningsorganisasjoner.

Du må hoste opp noe bedre? Som sagt, dette er som den kalde krigens påstander om at EF-motstandere, krigsmotstandere, atomvåpenmotstandere og NATO-motstandere var kjøpt og betalt av Kreml. Washington Post, Twitter og Facebook er ikke nøytrale kilder på noen som helst måte.

Jeg skjønner at det er sårt for eliten at det fæle folket har stemt annerledes enn det de ville, men sånn er nå en gang demokratiet. Folket har talt og blir ikke brexit gjennomført er demokrati bare dildall som Erik Bye så korrekt så om den saken.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Så, det du i essens sier er at russisk propaganda må fortelle deg at det var russisk propaganda, fordi du ikke stoler på noen seriøse objektive vestlige kilder..?

---
 

Og jada.
Det er nok av grunner til at folk vil ut av EU.

Men majoriteten av dem som stemte hadde ingen ide om hva de gikk til.

https://yougov.co.uk/topics/politics/articles-reports/2019/03/01/where-we-stand-brexit

Majoriteten vil ha en ny avsteming, og da med bedre informasjon enn den de fikk før siste valg.
 

Sitat

"I’m not saying there wasn’t a democratic mandate for Brexit at the time. I’m just saying if I narrowly decided to order fish at a restaurant that was known for chicken, but said it was happy to offer fish, and so far I’ve been waiting three hours, and two chefs who promised to cook the fish had quit, and the third one is promising to deliver the fish in the next five minutes whether it’s cooked or not, or indeed still alive, and all the waiting staff have spent the last few hours arguing amongst themselves about whether I wanted battered cod, grilled salmon, jellied eels or dolphin kebabs, and if large parts of the restaurant appeared to be on fire but no-one was paying attention to it because they were all arguing about fish, I would quite like, just once, to be asked if I definitely still wanted the fish."

 

Endret av Red Frostraven
Meh
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (32 minutter siden):

Så, det du i essens sier er at russisk propaganda må fortelle deg at det var russisk propaganda, fordi du ikke stoler på noen seriøse objektive vestlige kilder..?

---
 

Og jada.
Det er nok av grunner til at folk vil ut av EU.

Men majoriteten av dem som stemte hadde ingen ide om hva de gikk til.

https://yougov.co.uk/topics/politics/articles-reports/2019/03/01/where-we-stand-brexit

Majoriteten vil ha en ny avsteming, og da med bedre informasjon enn den de fikk før siste valg.
 

 

Jeg ventet på det. Jeg stoler ikke blindt på det som kommer, så da må jeg være kjøpt og betalt av russerne jeg også. Fordi jeg gjør det som er naturlig i et moderne demokrati - jeg er kritisk til alt jeg servert. Jeg føler litt at alle som beskylder andre for å være påvirket av fremmede makter er mye mer lik de russerne de ikke liker enn det de selv er klar over. Russland er selvfølgelig mer autoritært og har mindre pressefrihet, så min kritiske sans kommer fra min egen observasjonsevne og er noe jeg har lært av det vestlige samfunnet - ikke av Russland. Og jeg ønsker ikke å leve i noen ny kald krig-konsturert virkelighet hvor vi hisser hverandre opp til konflikt. Vanlige mennesker har ingenting å tjene på slikt.

At den kritiske journalistikken er så godt som død er heller ikke noe de beryktede russerne har lært meg, det er noe jeg og mange andre har observert med egne øyne og ører. Hvor er vår tids svar på Seymour Hersch?

Angående Trump er han en nyttig idiot for andre maktpolitikere som ikke ønsker noe bedre samfunn. USA trenger defintivt en forandring, men det er lite eller ingen slike tendenser hos Trumps motstandere. Men fordi en bølle med et usympatiske vesen har inntatt det hvite hus får disse nå fremstille seg selv som prektige og skinnhellige selv om dette er politikere som etter norsk standard står veldig veldig langt til høyre - krigshissere, dødsstrafftilhengere, atomvåpentilhengere,velferdsstatmotstandere, tilhengere av kynisk korporasjonskapitalisme, poiltikere med forbindelser til Wall Street og krigsindustrien....de får alle sole seg i glansen av at Trump er en tulling og en bølle så det er mindre fokus på hva disse selv står for. Og republikanske krigsentusiaster(den gamle Bush-gjengen)hylles når noen av disse går bort fordi de var mer korrtekte i oppførselen enn Trump var. Jepp, Trump er det beste som har skjedd en del maktpolitikere i Washington som nå blir hyllet av journalister og andre som tidligere kritiserte amerikansk imperialisme.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Både USA og Storbritannia trenger forandring.

Men Trump og Brexit er i gaten "enda mer av hva de ikke trenger."

Begge deler er ansvarsfraskrivelse:
"Vi liker ikke politikken i landet vårt, la oss velge en radikal lettvint løsning og fraskrive oss ansvaret for politikken vi har stemt for i stedet for å faktisk kollektivt engasjere oss i politikken og gjøre landet vårt bedre i løpet av de neste generasjonene!"

Og begge deler feiler av samme grunn:
Nå har de enda mer politisk arbeid som må løses, og må jobbe enda hardere i fremtiden for å faktisk holde demokratiene sine flytende.

USA har hatt nullvekst for inntektene til medianarbeidstakeren i over 40 år.
Storbritannia sin medianlønn gikk ned på 2000-tallet, og har ikke virkelig skutt fart på seg igjen.

RealWagesChart-590x457.png?source=Alphav


De rike blir rikere.
Arvelovene sørger for at de som arver rikdom forblir rike, selv om de knapt er mer kompetente enn gjennomsnittspersonen:
Landenes verdier går fra mennesker som skaper verdier, til mennesker som såvidt klarer å holde på pengene, og som ødsler disse bort ut av landet fordi de ikke har erfaringene, evnene eller kunnskapene til sine foreldre som skapte verdiene, og det er for lite nyskaping fordi de største bedriftene som feiler under ny ledelse dominerer markedene og betaler politikere for innflytelse.

Begge gikk fra mennesker som skapte verdier --> mennesker som tyr til korrupsjon for å beholde pengene sine.

...verdiskaping fremover i tid kommer fra arbeiderklassen og middelklassen sine nystartede bedrifter, ikke eksisterende giganter, og desto mindre rullering og nye foretak og fjerning av dødsdømte bedrifter, desto mindre verdiskaping i fremtiden.

Begge demokratiene valgte ansvarsfraskrivelse -- som tilfeldigvis deres verste fiender støttet dem i å gjøre:
Som en person som har tenkt å hoppe over hele trappen for å komme til bunnen fortere, og som får hjelp av et kraftig spark i ryggen.

---

Og hvorfor Brexit er dårlig..?
Isolasjonisme er ikke heldig i en mer og mer globalisert verden.

De mister muligheten til å produsere til det europeiske markedet, og mister muligheten til å drive effektiv import og eksport.

Nå mistet de muligheten til å ha Tesla sin batteriproduksjon på sitt land.
https://www.theguardian.com/technology/2019/nov/13/tesla-cites-brexit-as-germany-chosen-over-uk-for-european-plant-elon-musk

Og de har mistet statusen som EU og verdens bankhovedstad utenfor USA;
https://edition.cnn.com/2019/01/07/investing/brexit-banks-moving-assets/index.html

...

Kvalifisert arbeidskraft danket ut britisk arbeidskraft..?
For all del -- ikke sørge for at egen befolkning er kvalifiserte arbeidere, steng grensene, putt fingrene i ørene og rop "lalalalala".

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...