Gå til innhold

4K tv'er, HDR og konsoller


LarZen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 hours ago, CypheroN said:

Jeg har en Sony LED TV KDL-50W755C fra 2015 og synes det er på tide å oppgradere til en 4K TV, med nylig innkjøp av Series X og PS5 forhåpentligvis snart. Det vil også bli brukt til 4K Blu-ray.

Med budsjett ca. 8-10K, har noen generelle tips etter hva man bør se etter? Vet ikke om de mest eksklusive egenskapene som 120hz, HDMI 2.1 er mulig å få til med dette budsjettet, men jeg tror en 4K TV til ca 10.000 uansett vil bli en saftig oppgradering.

Kan ingenting om TVer, noen som har noen tips? 

Edit: Hva med for eksempel Samsung QLED QE50Q80T ?

En 50" til 4K vil jeg si ikke er spesielt verdt det. Jeg satt ca 3 meter fra et 1,8m lerret i bredden med 720p LCD projektor i sin tid og var godt fornøyd. Jeg ville rett og slett heller ventet og heller kjøpt ny skjerm senere som passer mer til 4K.

Jeg vil ikke si det er så mye 4K materiale som er verdt det heller, da veldig mye av det har sitt opphav i oppskalert 2K (Full HD) , noe TVen din vil gjøre uansett med vanlig Blu-Ray kilde. For min del ser jeg en god del klassiske DVDer på en 24" monitor med oppskalering via en mClassic som gjør bildet temmelig nært HD.

Støtter oppgradering for god kontrast og farger, men ville ikke anbefalt det for oppløsningen.

Lenke til kommentar
CypheroN skrev (2 timer siden):

Vet ikke om de mest eksklusive egenskapene som 120hz, HDMI 2.1 er mulig å få til med dette budsjettet, men jeg tror en 4K TV til ca 10.000 uansett vil bli en saftig oppgradering.

Kan ingenting om TVer, noen som har noen tips? 

Edit: Hva med for eksempel Samsung QLED QE50Q80T ?

Ville prøvd å følge med på 55 tommeren av den(den har en del ekstra gaming-vennlige specs over 50-tommeren), eventuelt Sony XH9005 i 55 tommer. Q80T er en bedre TV, men XH9005 er noe billigere. Begge er gode TV-er til PS5 og gir deg HDMI 2.1-specs. De ligger noe over ditt budsjett, men vi har black friday rett rundt hjørnet, så det burde gå fint med en av disse to i kikkerten.

Lenke til kommentar
leifeinar skrev (12 timer siden):

1372.2 sto det som ble installert. Så jeg Googlet 1372.2 samsung for å se. Flere diffuse treff 😊

Ja, har lest mye forskjellig jeg også...noen sier at Samsung ikke kommer til å rulle det ut til 2019 modellene osv. Samsung support fortalte meg tidligere i uken at min ville få eARC i 2021. Men tviler egentlig på det. Time will tell.

Lenke til kommentar

Jeg har en Sony HT-ST5000 soundbar med eARC og Dolby Atmos. TV støtter ikke eARC eller Dolby Atmos per dags dato men den levere 4K@60 4:4:4 pass-through. PS5 vil levere Dolby Atmos som mediesenter, men ikke under gaming.

Vil det lønne seg å koble PS5 til soundbar med pass-through for å få Dolby Atmos når jeg ser film, eller bør jeg koble PS5 rett i TV? 

Enten:

PS5 - TV (HDMI) - TV (ARC) - SOUNDBAR (ARC)

PS5 - SOUNDBAR (HDMI) - SOUNDBAR  (ARC) - TV (ARC)

 

Endret av Marcuzani
Lenke til kommentar
Marcuzani skrev (3 minutter siden):

Jeg har en Sony HT-ST5000 soundbar med eARC og Dolby Atmos. TV støtter ikke eARC eller Dolby Atmos per dags dato men den levere 4K@60 4:4:4 pass-through. PS5 vil levere Dolby Atmos som mediesenter, men ikke under gaming.

Vil det lønne seg å koble PS5 til soundbar med pass-through for å få Dolby Atmos når jeg ser film, eller bør jeg koble PS5 rett i TV? 

Enten:

PS5 - TV (HDMI) - TV (ARC) - SOUNDBAR (ARC)

PS5 - SOUNDBAR (HDMI) - SOUNDBAR  (ARC) - TV (ARC)

 

Hmm klarer lydplanken din hdr vrr passtrough thats the Question på spill

Lenke til kommentar
samco skrev (1 time siden):

Du får prøv med Ps5 til planken til tvn. Mulig Sony har opdatert din siden den er er en topp modell

Lov å håpe, men erfaringsmessig så prøver disse store merkene å få oss til å bytte ut produkter annethvert år ved å holde tilbake teknologi til eldre modeller. Ref. Apple som gradvis gjør/gjorde mobiltelefonene dårligere med ”oppdateringer“. 
 

Prøver det som du foreslo, det skal jo i teorien gå på skinner.

Lenke til kommentar

Jeg har sett meg ut et par TV'er jeg vil følge med på neste uke. Har dere noen kommentarer eller erfaringer til å bruke disse til PS5 spilling?

 

https://www.elkjop.no/product/tv-og-bilde/tv/187279/philips-50-pus9005-4k-uhd-smart-tv-50pus9005

https://www.elkjop.no/product/tv-og-bilde/tv/149930/philips-the-one-50-pus8555-4k-uhd-smart-tv-50pus8555-12

 

Har veldig lyst på Ambilight TV, men kan til nøds ofre det hvis jeg tjener på det andre steder. 120Hz interesserer meg egentlig ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...