Gå til innhold

PC for videoredigering og gaming - kommentarer?


Anbefalte innlegg

https://www.komplett.no/wishlists/83541594-b587-4b4e-9abc-c1566bd0fbc6

 

Skal brukes hovedsaklig til tyngre video- og bilderedigering, men også gaming.

 

Brukes i kombinasjon med en Dell U3415W og ekstern forsterker for lyd.

 

Målet er en stille PC som kan lettere overklokkes - men jeg er ingen entusiast.

 

Noen kommentarer? Noen komponenter jeg kan bytte ut for å kutte i prisen?

 

Er det noe poeng å vente til Black Friday for å bestille? Er dette deler som typisk dukker opp på et sånt salg?

Endret av Coffey
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør nok minst ha GTX 1080 skal du spille eller SLI med et slik oppsett for det skal være noe vits.

 

Du bør ha minst EVGA SuperNOVA 850 G2 strømforsyning i et slik oppsett, da den du har valgt er mere for lga 1151 uten særlig overklokking. Med tanke på levetid på komponentene.

 

Ville vurdert Noctua NH-D15 da jeg tror den gir mere for pengene.

 

Men tror egentlig lga 1151 i7 7700k og z270 hovedkort er bedre kjøp til spilling.

Hva skal du videoredigere 4k? Må du bruke filmstudio programmer? Ikke direkte billig, ellers tror jeg lga 1151 kabylake antakelig gir mere for pengene og enkelere å få stillegående.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tro skal man gjøre i kirka!

 

Ut i fra det du har der ville jeg byttet ut skjermkortet i en modell med bedre kjøleløsning og muligens litt raskere ram. Hvis budsjettet strekker til etter det ville jeg sett på en bedre cpukjøler.

 

Edit: Ser du har valgt ut et ramsett med bare to brikker. X99 må ha fire.

Endret av Nlklas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt avhengig av hva du skal spille og hvor høyt prioritert det er å ha på all eyecandy, holder nok GTX 1070. Den skjermen er 1440, og støtter maks 75 Hz, så det krever ikke all verden.

 

Den CPU-kjølern er nok ikke optimal for stille pc. Vannkjøling er på generell basis ikke det. Hvis du ikke skal ha egen scratch-disk, vil du ha nytte av en raskere SSD. F.eks 960 EVO.

Endret av fudun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Men tror egentlig lga 1151 i7 7700k og z270 hovedkort er bedre kjøp til spilling.

 

Kommer ikke denne først ut til våren?

 

Ut i fra det du har der ville jeg byttet ut skjermkortet i en modell med bedre kjøleløsning og muligens litt raskere ram. Hvis budsjettet strekker til etter det ville jeg sett på en bedre cpukjøler.

Edit: Ser du har valgt ut et ramsett med bare to brikker. X99 må ha fire.

 

Har du en anbefaling på et bedre skjermkort og CPU-kjøler? Vil treffe et sweetspot mellom lettere overklokking og stille.

 

Og tusen takk for at du påpekte det med ram-brikkene! Det er nettopp derfor jeg poster her. Visste ikke at X99 nyttet seg best av quad.

 

Den CPU-kjølern er nok ikke optimal for stille pc. Vannkjøling er på generell basis ikke det. Hvis du ikke skal ha egen scratch-disk, vil du ha nytte av en raskere SSD. F.eks 960 EVO.

 

Jeg har en 250 GB Samsung 850 EVO fra før som jeg tenkte å bruke som scratch/cache-disk. Er det kanskje dumt, ved tanke på at den bare er 550 MB/s? Eller trenger ikke scratch ha høyere hastighet?

Endret av Coffey
Lenke til kommentar

Intel 600P 512GB (SSDPEKKW512G7X1

 

Gir mye for pengene, ville nok gått for noe slik, istedenfor sata.

Problemet den yter dårligere en topp samsung PCI-e SSD disker.

Men uansett bedre en sata. Levetiden er vel kanskje litt usikkert, om SSD disken blir vesentlig tregere uten å ha PCI-e slots kjøler. Hvis du bruker mye båndbredde over tid.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Okay, jeg har gjort et par endringer: hva med dette?

 

https://www.komplett.no/wishlists/e64f5dd0-8439-4f7a-8e2e-2318fd51b693

 

EDIT: Det eneste som er, er at jeg gjerne kunne prøvd meg på vannkjøling. Det er nytt og spennende, og jeg liker hvordan det frigjør mye plass rundt CPUen. Finnes det en radiatorsløsning (av de lukka systemene for amatører som meg) som er like stille som en Noctua?

Endret av Coffey
Lenke til kommentar

 

 

 

Den CPU-kjølern er nok ikke optimal for stille pc. Vannkjøling er på generell basis ikke det. Hvis du ikke skal ha egen scratch-disk, vil du ha nytte av en raskere SSD. F.eks 960 EVO.

 

Jeg har en 250 GB Samsung 850 EVO fra før som jeg tenkte å bruke som scratch/cache-disk. Er det kanskje dumt, ved tanke på at den bare er 550 MB/s? Eller trenger ikke scratch ha høyere hastighet?

 

Ser at endel av redigeringsnerdene bruker den raskeste disken som scratch. Men for scratch er vel skrivehastigheten også et poeng. Forskjellen på disse SSD-ene ved blandet bruk, er faktisk ikke så stor, så det kan hende 600p som boot og 850 EVO som scratch er en finfin løsning.

Lenke til kommentar

Okay, jeg har gjort et par endringer: hva med dette?

 

https://www.komplett.no/wishlists/e64f5dd0-8439-4f7a-8e2e-2318fd51b693

 

EDIT: Det eneste som er, er at jeg gjerne kunne prøvd meg på vannkjøling. Det er nytt og spennende, og jeg liker hvordan det frigjør mye plass rundt CPUen. Finnes det en radiatorsløsning (av de lukka systemene for amatører som meg) som er like stille som en Noctua?

 

Kjølingen til MSI, Gigabyte og Asus skal være gode og stille.

 

De stilleste og mest effektive luftkjølerne du får er Noctua NH-D15 og be quiet! Dark Rock Pro 3. Om du skal ha vannkjøling så vent til du har råd til et ordentlig opplegg, ikke AIO ala Corsair eller NZXT. De bråker mye og kommer med en utgangsdato.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...