Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

filme mennesker og legge ut på youtube


Janbanan123

Anbefalte innlegg

Jeg har i det siste sett diverse videoer på youtube, spesifikt slike personer som tar loven i egne hender.

 

Det finnes diverse personer på youtube som lurer menn til å tro at de møter unge personer under 16 år, noen avtaler å ha sex, mens andre bare vil møtes.

 

Når de møtes så tar de vigilante personene opp kamera, filmer og sier det er for deres egen beskyttelse, etter det så truer de med at hvis du ikke snakker med oss nå så lager vi en scene her, i noen tilfeller så vil ikke personen snakke med de og da løper de etter personen med kamera og skriker pedofil etter han og gjør alt de kan for å mentalt skade denne personen.

 

Det er flere ting jeg reagerer på når slike vigilante mennesker tar loven i egne hender og jeg skal prøve å forklare hvilke.

 

1. De har en profil på nettet som er markert med alder 18 eller over, etter de får kontakt med en person så forandrer de historien og sier de er 14 eller 15. Dette er meget tvilsom praksis da personen som kommer i kontakt med denne falske profilen i mange tilfeller ikke ville gjort det hvis profilen var markert med alder 14 eller 15 år.

 

2. Offer av vigilante personer er skyldig til det motsatte er bevist. De blir hengt ut i sosiale medier som pedofile overgrepsmenn uten at de er gått gjennom en rettsprosess og funnet skyldig.

 

3. Ofte så bruker de vigilante psykisk terror for å skremme offrene sine og ofte tar de mobiltelefon og nøkler fra offrene og tvinger de til å snakke på kamera, mens de skjeller ut og gjør narr av personen.

 

4. Pedofili er en sykdom i vesten. Hvis en person har en sykdom så har en rett på omtanke, respekt, velferd og hjelp til å takle hverdagen bedre. De vigilante er ofte flere personer som bruker psykisk terror for å få mentalt overtak på offrene sine og det er ikke slik en behandler syke personer.

 

5. Videoer blir publisert uten samtykke på sosiale medier og millioner av mennesker ser videoene uten at de berørte noensinne er dømt.

 

6. Bortkasting av politiets ressurser, når slike vigilante personer ringer politi og sier at en person skal møte en 14 år gammel jente og ha sex så forbereder politiet en gigantisk sak og iverkssetter store ressurser for å ta saken så alvorlig som mulig og når de kommer til stedet så viser det seg at det er voksne mennesker som har tatt loven i egne hender og utgitt seg for å være barn på internett.

 

Det er selvsagt mange andre negative sider ved saken, personlig ser jeg ingen positive sider ved saken.

 

Hva mener dere og hvordan er lovverket rundt slike saker? I løpet av dette er lest så leter jeg etter gode eksempler av klipp på internett, jeg må bare finne de jeg har sett før eller noen nye lignende.

 

 

https://youtu.be/1T0N56SjAE4?t=163  - Personen blir kalt homo

 

https://youtu.be/1T0N56SjAE4?t=274  - Personen blir kalt bitch og trakassert mens han blir forfulgt med kamera.

 

https://youtu.be/oXSZCQsjiyI?t=203    - Personen blir offentlig trakassert og kastet søppel på.

 

https://www.youtube.com/watch?v=ugPjtYAgenQ - denne Shange Brannigan er helt gal, han er helt ute av kontroll. Du kan se flere videor av denne personen og han er helt ute av kontroll.

Endret av Janbanan123
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svært så opprørt du virker over at noen pedofile som faktisk avtaler å møte en 14-åring blir avslørt for å faktisk dra for å møte 14-åringen.

Det er vel heller de pedofile som er helt ute av kontroll når de faktisk drar for å møte barna.

Det er vel forøvrig Storbritannia/USA/hvor det nå er sitt lovverk som gjelder der, vet ikke helt hva de mener om det, men folk i kommentarfeltet virker positive til saken.

Men angående konseptet "filme mennesker og legge ut på nettet" så er jeg i mot. VG gjorde vel noe lignende med nordmenn en gang men de la ikke ut navnene eller bilder, bare tekst-intervjuer. 
Men når du skriver "jeg kan ikke se noe positivt ved dette" er jeg uenig - jeg kan se mye positivt ved akkurat dette, selv om jeg er i mot det å filme folk og legge det ut. :D

Endret av Kablam
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Svært så opprørt du virker over at noen pedofile som faktisk avtaler å møte en 14-åring blir avslørt for å faktisk dra for å møte 14-åringen.

Det er vel heller de pedofile som er helt ute av kontroll når de faktisk drar for å møte barna.

Det er vel forøvrig Storbritannia/USA/hvor det nå er sitt lovverk som gjelder der, vet ikke helt hva de mener om det, men folk i kommentarfeltet virker positive til saken.

Men angående konseptet "filme mennesker og legge ut på nettet" så er jeg i mot. VG gjorde vel noe lignende med nordmenn en gang men de la ikke ut navnene eller bilder, bare tekst-intervjuer. 

Men når du skriver "jeg kan ikke se noe positivt ved dette" er jeg uenig - jeg kan se mye positivt ved akkurat dette, selv om jeg er i mot det å filme folk og legge det ut. :D

Jeg skjønner hva du mener med at de har avtalt å møtes, men verden er litt mer nyansert enn bare svart og hvit. Ta for eksempel et politidistrikt i USA, politidistriktene får penger for hver person de får dømt, dette førte til at de gikk undercover på diverse skoler og spurte elever om de kunne skaffe dop til han. Nesten alle på skole visste at han var undercover, men det var folk med f.eks autisme, adhd og andre mobbeoffer som ikke hadde noen venner eller visste bedre. Etter en periode med denne praksisen så ble utfallet at det bare var minoriteter som ble tatt og så kalt entrapment ble ulovlig.

 

Akkurat det samme skjeri de filmene jeg snakker om, voksne mennesker oppsøker menn som mest sannsynlig ikke er der bare for å få kontakt med barn.

 

Grunnen til at jeg ikke kondolerer slik oppførsel som vi snakker om er fordi å ta loven i egne hender på denne måten er så alvorlig at det kan ødelegge menneskers liv, en person tok også selvmord på grunn av dette. Skal vi la vigilante psykopater utøve sine tanker som en handling av impuls? Er det virkelig bedre enn en pedofil som styres av sine impulser? La politiet gjøre jobben sin og hvis du virkelig er en forkjemper av loven så skal du også respektere den selv.

Lenke til kommentar

Tror du har misforstått pedofili-diagnosen. 14/15-åringer er ikke prepubertale barn. Det er som regel fullt ut kjønnsmoden ungdom. Dette er en helt vanlig alder å gifte seg i mange steder.

 

Dette er folk som vil ha sex med litt for unge mennesker, og de har ingen sykdom bare en fetisj. 

 

Det er riktig, men det er likevel ikke akseptabel oppførsel i mine øyne.

Lenke til kommentar

Det er vel bare en slags Youtube-versjon av TV-serien To Catch a Predator som gikk på TV i flere år hvor de gjorde akkurat det samme.

 

Jeg deler ikke helt disse betenkelighetene. Generelt mener jeg man burde kunne stå for sine handlinger selv om man blir lurt med på noe og tror ingen ser på. At man ender opp på internett er en uunngåelig konsekvens av dagens digitale verden. Dette tilsier at man bør ta disse konsekvensene i betraktning før man handler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...