Jump to content
Larzen_91

Elektriske arbeider

Recommended Posts

Simen1 skrev (24 minutter siden):

For eksempel en slik.

Et problem med løsningen @Morten82 og @Salvesen. foreslo er at du er pliktig å bruke elektriker for det, for å unngå problemer med forsikringa i tilfelle brann (selv om brannårsaken er en annen). Årsaken til det er at du arbeider på det faste elektriske anlegget. Dersom du monterer en lampettledning så arbeider du bare på en "løs lampe", ikke det faste elektriske anlegget.

NB. Du må nok bore et nytt hull i siden av festebraketten til lampa, for å få ut ledninga på riktig sted. Da trenger du også en slik.

Må bare nevne det, mente absolutt at TS skulle bruke lampettledning selv om det ikke kom frem. Men trodde det lå i kortene siden ts ville strekke til en kontakt:)

Takk for svarene rundt kabling av taklampe!

1) Jeg er litt i tvil rundt om jeg burde feste nettkabelen med kabelkanal, ledningslist, eventuelt med en type klammer/stifter. Er noen av disse en no-brainer å bruke for betong? Jeg har ingen erfaring med hvor godt lim sitter langs betong, og om det er verdt å drille hull for 'skikkelige' fester.

2) Det er totalt 3 taklamper som skal monteres. La oss si at jeg betaler en elektriker for å utføre. Kan man forvente at elektrikeren kan ta med drill for å lage brakettfester i betongtak, eller må drilling utføres i forkant av at elektrikeren kommer?

Edited by Morten82

Limet sitter fast i malinga. Null problem. Men om malinga sitter fast i taket, tja. Jeg tror malinga vil sitte ettersom det ser ut som betongelementer fra nyere tid. I gamle dager (50 år siden) så kunne betong være så porøs eller skille ut kalk at takmaling kunne boble eller løsne.

• Like 1