Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Elektriske arbeider


Anbefalte innlegg

Larzen_91 skrev (57 minutter siden):

All rørføring foregår på varm sone, ja. Når man skal ut til punkter så er det rett gjennom, og med mansjett for dampsperre og vindsperre. Er også ålreit å tette selve røret i enden ute, slik at kald luft og/eller vann ikke kommer inn den veien.

Jeg er ingen elektriker, men jeg ville antatt det var bedre å tette fra innsiden om man bare kunne tette fra en side.. Kald luft inn er en ting, men kondensen får en av den varme luften som kommer ut. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prusk skrev (20 timer siden):

Jeg er ingen elektriker, men jeg ville antatt det var bedre å tette fra innsiden om man bare kunne tette fra en side.. Kald luft inn er en ting, men kondensen får en av den varme luften som kommer ut. 

Kondens får du av varm luft som kjøles ned og med den ene enden tett sirkulerer det ikke luft i røret så når fuktigheten i røret har kondensert kommer det ikke mere vann ut av den fordi ny varm luft ikke kommer til ettersom det er den samme lufta i røret hele tida og det er begrenset hvor mye fukt den lufta kan inneholde.
Er det åpent i begge ender vil du få bevegelse i lufta i røret og ny luft kommer stadig til og trekker det da fra innsiden og ut får du stadig påfyll av varm fuktig luft som kondenserer og vannmengdene vil bli betydelige over tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei

 

Jeg har 2 like taklamper i gangen som begge er på samme bryter. De henger ikke i en krok, men er skrudd fast i taket. I fjor høst røk pæren i den ene, og etter at jeg skiftet den, så begynte lyset med litt småblinking av og til. Tenkte ikke spesielt mye over det, annet enn at jeg tenkte jeg kanskje har kjøpt en pære med feil W, men i dag var den ute i noen minutter, så nå begynner jeg å frykte at det kanskje er en dårlig kontakt, men ser ikke helt hvordan det kan oppstå sånn plutselig ved at jeg bare skifter pære. Etter at det skjedde i formiddag slo jeg av lyset, og det har vært av siden.

Har nå sjekket pæren, det er E27 pære jeg har kjøpt, og det står det også på en lapp inne i lampen.

 

Lurer også på om dette er innenfor det som er lov å gjøre selv? Har ikke tenkt meg å begynne selv å skru i lampen, men pappa er ganske handy, eller er det noe som krever besøk av elektriker?

 

Leiligheten var forresten nybygget høsten 2016, og jeg har bodd her i nesten 2 år. Første gang jeg har skiftet pære.

Endret av Komponisten
Lenke til kommentar

Om det var nytt i 2016 har du fortsatt reklamasjonsrett i noen måneder til. Da slipper du å styre med handy pappa, også får du det fikset gratis om det er noe. Det kan være en løs kobling ett eller annet sted. Forresten, er det bryter eller dimmer? Om det er dimmer og du har skiftet til LED pære kan det være problemet. Om det er vanlig lysbryter skal det funke uten noe om og men.

Lenke til kommentar

Det er helt innafor å skifte E27-pære selv. Det er faktisk meningen at hvem som helst beboere skal gjøre det selv. Bare unngå å stikk fingeren inni sokkelen (også med lysbryteren av) så skal det gå bra.

Det er godt du er observant på mulige feil. Blinking tyder på at pærene er gåen. Fungerer det fint etter skiftet så er det neppe noe annet galt. Fortsetter det å blinke med nye pærer bør du skru av og få en elektriker til å se på det.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Elektroimportøren har priser som ligger lavere enn innpris til en del elektrikere. Jeg kjenner elektrikere som var sjokkert da de sjekket sine jobbavtaler på blant annet ELKO. Enkelte firma har sluttet med å la sine ansatte handle med rabatt. Det var mye styr i forhold til skatteregler, og besparelsen for de ansatte var i enkelttilfeller, null. 

Samtidig - din 30 % rabatt; det ligger et fint lite mellomlegg der som elektrikeren tar selv. Listepris er en ting. Pris til elektriker er noe annet. Kundepris er gjerne listepris - en eller annen rabatt. 

Om du kjøper inn materiellet selv, må du enkelte ganger regne med høyere timerater og betaling for kjøring etc. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Komponisten skrev (På 7.2.2021 den 17.10):

Hei

 

Jeg har 2 like taklamper i gangen som begge er på samme bryter. De henger ikke i en krok, men er skrudd fast i taket. I fjor høst røk pæren i den ene, og etter at jeg skiftet den, så begynte lyset med litt småblinking av og til. Tenkte ikke spesielt mye over det, annet enn at jeg tenkte jeg kanskje har kjøpt en pære med feil W, men i dag var den ute i noen minutter, så nå begynner jeg å frykte at det kanskje er en dårlig kontakt, men ser ikke helt hvordan det kan oppstå sånn plutselig ved at jeg bare skifter pære. Etter at det skjedde i formiddag slo jeg av lyset, og det har vært av siden.

Har nå sjekket pæren, det er E27 pære jeg har kjøpt, og det står det også på en lapp inne i lampen.

 

Lurer også på om dette er innenfor det som er lov å gjøre selv? Har ikke tenkt meg å begynne selv å skru i lampen, men pappa er ganske handy, eller er det noe som krever besøk av elektriker?

 

Leiligheten var forresten nybygget høsten 2016, og jeg har bodd her i nesten 2 år. Første gang jeg har skiftet pære.

Defekt eller feil led pære eller kontaktfeil i sokkelen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg skal bytte brytere og ramme til Elko plus i polarhvit, men jeg har en jordfeilbryter (som fungerer som den skal) som er blitt veldig gul og misfarget. En ny bryter koster 1500,- pluss arbeid for å installere den, og Elko selger ikke dekslene løst.

Er det noen som har et slikt deksel liggende eller tips til hvordan jeg kan få det lyst og fint igjen? 

 

IMG_9592 2.JPG

IMG_9591.JPG

IMG_9586.JPG

Lenke til kommentar

Du kan bruke blekemiddel. Jeg har vært med på at vi la eldre brytere i både klorblanding, vanlig blekemiddel til klær, og oppvaskmiddel oppløst i vann og eddik. 

Huset hadde xxx brytere som var blitt gul så vi gjorde en fortest på skjulte stikkontakter for å se hva som fungerte best. Alt så ut til å fungere greit, men jeg husker ikke hvilken vi likte best.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så lenge det er snakk om modifisering av lampa med ledning og støpsel, og ikke den faste installasjonen i bygget, så er det lov. Jeg foreslår å bruke en lampettledning-bryter som koblingsboks og deretter sette en lampettledning med euro-støpsel i andre enden.

F.eks noe sånt:

https://elby.no/ledningsbryter-for-lampettledning-hvit-310801.html

Det kan selvsagt bli noe trangt, men hvis det lar seg gjøre så er det bare å koble i vei.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Jeg skal feste en Philips HUE Aurelle i et betongtak. Men har ikke noe ordinært strømuttak for taklampe. Er nødt til å strekke kabel fra et støpsel (se vedlegg). Har ikke gjort noe lignende før, så et par spørsmål:

1) Ser for meg at jeg bare kutter strømkabelen og strekker de 3 "indre kablene" inn i sukkerbit inni lampa. Det burde være så enkelt?

2) Har dere råd om hvordan jeg best kan feste strømkabelen langs betongen, så den ikke henger og slenger?

Screenshot 2022-09-23 175137.jpg

Endret av Morten82
Lenke til kommentar
Morten82 skrev (5 minutter siden):

Jeg skal feste en Philips HUE Aurelle i et betongtak. Men har ikke noe ordinært strømuttak for taklampe. Er nødt til å strekke kabel fra et støpsel (se vedlegg). Har ikke gjort noe lignende før, så et par spørsmål:

1) Ser for meg at jeg bare kutter strømkabelen og strekker de 3 "indre kablene" inn i sukkerbit inni lampa. Det burde være så enkelt?

2) Har dere råd om hvordan jeg best kan feste strømkabelen langs betongveggen, så den ikke henger og slenger?

Screenshot 2022-09-23 175137.jpg

Det er så enkelt ja, men du må koble rett og bruke rett moment. Dårlig kobling er brannfare nummer en.

En tynn kabelkanal med dobbeltsidig teip er nok enklest og fungerer greit, om du bruker en bra teip.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noe slikt tenker jeg bør passe bra for festing av kabel: https://www.biltema.no/bygg/elinstallasjoner/kabelkanaler/slisset-kabelkanal-2000019267

Jeg vet ikke hvordan tilkoblinga til lampa er internt, men bruk heller WAGO enn gammeldags sukkerbit om det ikke er skikkelig tilkoblingsklemmer i selve lampe. Av denne typen: https://www.elektroimportoren.no/wago-221-412-2-leder-transparent-5stk/59053/Product.html

Utover det er det bare å bruke en vanlig strømkabel, disse får man kjøpt ferdig med støpsel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Larzen_91 skrev (47 minutter siden):

Utover det er det bare å bruke en vanlig strømkabel, disse får man kjøpt ferdig med støpsel.

For eksempel en slik.

Et problem med løsningen @Morten82 og @Salvesen. foreslo er at du er pliktig å bruke elektriker for det, for å unngå problemer med forsikringa i tilfelle brann (selv om brannårsaken er en annen). Årsaken til det er at du arbeider på det faste elektriske anlegget. Dersom du monterer en lampettledning så arbeider du bare på en "løs lampe", ikke det faste elektriske anlegget. Glem det, jeg leste Mortens innlegg feil.

NB. Du må nok bore et nytt hull i siden av festebraketten til lampa, for å få ut ledninga på riktig sted. Da trenger du også en slik.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...