Gå til innhold

Skal man vike unna for at motorsykler skal komme seg frem når trafikken ellers står stille?


TMB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

En motorsykkel kan kjøre mellom køer. Du står i den ene av dem. Motosykkelen passerer deg og resten av køen og kommer hjem lenge før alle andre. Spørsmålet til deg; hvilken bekostning hadde det for deg foruten å få seg en nesetyver på egoet at motorsykkelisten kunne kjøre videre? Ble du forhindret? Ble andre forhindret? Gitt naturens tilfeldigheter, noen kunne blitt forhindret, men nei- neppe. Det er sjeldent.

 

 

Helt ubegripelig at det skal være så vanskelig å forstå??

 

Motorsykler som bryter ut av køen, kjører mellom bilene og fletter inn I køen lenger fremme skyver jo selvfølgelig bilene som passeres lenger bak i køen.

Det er ikke snakk om noe ego å påpeke dette, jeg er kun en forkjemper for folkeskikk i trafikken.  Snike i køen er definitivt dårlig folkeskikk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Edit: Det er også gjort studier som viser at det er tryggere for motorsyklisten å lane splitte. Den største faren for motorsykler er påkjørsel bakfra, dette gjelder spesielt i køsituasjoner der bilførere ikke er like oppmerksomme.

 

 

Dette kan jeg ikke tro noe på.

Jeg har observert ganske mange farlige situasjoner i trafikken i forbindelse med motorsyklister som kjører mellom feltene. Kombinasjonen av ganske høy fart og biler som skifter felt medfører høy risiko for sammenstøt. Når biler skifter felt så har de all fokus mot bilene i det andre feltet for å finne en luke og motorsyklister som kommer bakfra regner de ikke med. 

Jeg er ganske sikker på at det er tryggere for motorsyklistene å holde sin plass i køen.

Lenke til kommentar

 

 

 

En motorsykkel kan kjøre mellom køer. Du står i den ene av dem. Motosykkelen passerer deg og resten av køen og kommer hjem lenge før alle andre. Spørsmålet til deg; hvilken bekostning hadde det for deg foruten å få seg en nesetyver på egoet at motorsykkelisten kunne kjøre videre? Ble du forhindret? Ble andre forhindret? Gitt naturens tilfeldigheter, noen kunne blitt forhindret, men nei- neppe. Det er sjeldent.

 

 

Helt ubegripelig at det skal være så vanskelig å forstå??

 

Motorsykler som bryter ut av køen, kjører mellom bilene og fletter inn I køen lenger fremme skyver jo selvfølgelig bilene som passeres lenger bak i køen.

Det er ikke snakk om noe ego å påpeke dette, jeg er kun en forkjemper for folkeskikk i trafikken.  Snike i køen er definitivt dårlig folkeskikk!

 

 

Ja jeg merker jo at det er vanskelig å forstå. Når en motorsykkel smetter inn i åpne lommer både her og der, hva gjør det som påvirker deg og din framferdsel i trafikken? Hvordan kan et kjøretøy som stort sett hele tiden kjører mellom køene, og i et kort øyeblikk ligger mellom to biler i en fil for så kjøre mellom køene igjen, hvordan kan det være problematisk for deg? Og jeg tviler sterkt på at du er noen forkjemper for folkeskikk. Jeg tror heller du er en sånn som lager høns ut av fem fjær. Skal vi bare droppe motorsykkelen da. Og heller ta bilen? DA snakker vi om kanskje 100 biler til i køen. Regner med at det løser problemet ditt. Da ville vi i hvert fall ikke sneket. Tror du henger deg opp i et litt negativt ord; sniking. Det er ikke sniking å utnytte veibanen der det er 100% forsvarlig og mulig. At det gjør veldig vondt inni deg å se noen komme seg frem og ikke du- javel. Men det får også bli ditt problem. Sett på stereoanlegget og se til høyre. Så passerer vi deg til venstre.

Endret av Harley Davidson
Lenke til kommentar

 

 

 

Ja jeg merker jo at det er vanskelig å forstå. Når en motorsykkel smetter inn i åpne lommer både her og der, hva gjør det som påvirker deg og din framferdsel i trafikken? Hvordan kan et kjøretøy som stort sett hele tiden kjører mellom køene, og i et kort øyeblikk ligger mellom to biler i en fil for så kjøre mellom køene igjen, hvordan kan det være problematisk for deg? Og jeg tviler sterkt på at du er noen forkjemper for folkeskikk. Jeg tror heller du er en sånn som lager høns ut av fem fjær. Skal vi bare droppe motorsykkelen da. Og heller ta bilen? DA snakker vi om kanskje 100 biler til i køen. Regner med at det løser problemet ditt. Da ville vi i hvert fall ikke sneket. Tror du henger deg opp i et litt negativt ord; sniking. Det er ikke sniking å utnytte veibanen der det er 100% forsvarlig og mulig. At det gjør velding vondt inni deg å se noen komme seg frem og ikke du- javel. Men det får også bli ditt problem. Sett på stereoanlegget og se til høyre. Så passerer vi deg til venstre.

 

 

Jeg skjønner at du føler deg truffet og er en av disse som sniker I køen...som synes din tid er viktigere enn andres.  Ikke rart at du går I angrepsposisjon når jeg påpeker dette.

Nei, du skal ikke droppe motorsykkelen, bare utøv vanlig folkeskikk og hold din plass I køen. 

Endret av Bond007
Lenke til kommentar

 

 

 

Edit: Det er også gjort studier som viser at det er tryggere for motorsyklisten å lane splitte. Den største faren for motorsykler er påkjørsel bakfra, dette gjelder spesielt i køsituasjoner der bilførere ikke er like oppmerksomme.

 

 

Dette kan jeg ikke tro noe på.

Jeg har observert ganske mange farlige situasjoner i trafikken i forbindelse med motorsyklister som kjører mellom feltene. Kombinasjonen av ganske høy fart og biler som skifter felt medfører høy risiko for sammenstøt. Når biler skifter felt så har de all fokus mot bilene i det andre feltet for å finne en luke og motorsyklister som kommer bakfra regner de ikke med. 

Jeg er ganske sikker på at det er tryggere for motorsyklistene å holde sin plass i køen.

 

 

Det tryggeste er helt klart å holde seg hjemme. Men når vi likevel er i bevegelse så. Jeg har sett en del stygge passeringer. Noen kjører fortere mellom lan'ene enn de har lov til. DET er jeg imot. Og de får de svare for selv. Nå er det idioter på alle typer kjøretøy som kjører i alle hastigheter. Nå skal vi ikke male fanden på veggen. Men snakke om lovlig lan'splitting. Ikke hvorfor noen velger å kjøre idiot. Det hadde de gjort enten det var lovlig eller ei.

Lenke til kommentar

Helt ubegripelig at det skal være så vanskelig å forstå??

 

Motorsykler som bryter ut av køen, kjører mellom bilene og fletter inn I køen lenger fremme skyver jo selvfølgelig bilene som passeres lenger bak i køen.

Det er ikke snakk om noe ego å påpeke dette, jeg er kun en forkjemper for folkeskikk i trafikken.  Snike i køen er definitivt dårlig folkeskikk!

Så du bekrefter at du ikke slipper fram noen i trafikken, som har vikeplikt?

Lenke til kommentar

 

Helt ubegripelig at det skal være så vanskelig å forstå??

 

Motorsykler som bryter ut av køen, kjører mellom bilene og fletter inn I køen lenger fremme skyver jo selvfølgelig bilene som passeres lenger bak i køen.

Det er ikke snakk om noe ego å påpeke dette, jeg er kun en forkjemper for folkeskikk i trafikken.  Snike i køen er definitivt dårlig folkeskikk!

Så du bekrefter at du ikke slipper fram noen i trafikken, som har vikeplikt?

 

 

Forstår ikke hva du mener?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Ja jeg merker jo at det er vanskelig å forstå. Når en motorsykkel smetter inn i åpne lommer både her og der, hva gjør det som påvirker deg og din framferdsel i trafikken? Hvordan kan et kjøretøy som stort sett hele tiden kjører mellom køene, og i et kort øyeblikk ligger mellom to biler i en fil for så kjøre mellom køene igjen, hvordan kan det være problematisk for deg? Og jeg tviler sterkt på at du er noen forkjemper for folkeskikk. Jeg tror heller du er en sånn som lager høns ut av fem fjær. Skal vi bare droppe motorsykkelen da. Og heller ta bilen? DA snakker vi om kanskje 100 biler til i køen. Regner med at det løser problemet ditt. Da ville vi i hvert fall ikke sneket. Tror du henger deg opp i et litt negativt ord; sniking. Det er ikke sniking å utnytte veibanen der det er 100% forsvarlig og mulig. At det gjør velding vondt inni deg å se noen komme seg frem og ikke du- javel. Men det får også bli ditt problem. Sett på stereoanlegget og se til høyre. Så passerer vi deg til venstre.

 

 

Jeg skjønner at du føler deg truffet og er en av disse som sniker I køen...som synes din tid er viktigere enn andres.  Ikke rart at du går I angrepsposisjon når jeg påpeker dette.

Nei, du skal ikke droppe motorsykkelen, bare utøv vanlig folkeskikk og hold din plass I køen. 

 

 

Er ikke jeg som føler meg truffet. Det er jo du. Derfor har vi denne diskusjonen. Min tid er viktigere enn din. Så klart. Akkurat som at din tid er viktigst for deg. Her er vi like. Ikke noe argument for noen av oss. Men hvorfor skal jeg holde min plass i køen? Jeg holder min plass i køen. Når jeg kjører bil. Kjører jeg mc holder jeg også min plass i køen; som mc-fører. Og vi har utvidede rettigheter. Skal jeg si en annen ting til deg som er urettferdig? Vi slipper å betale bompenger også. Er vi køsnikende snyltere nå? Vi har lov til å kjøre mellom køene under fortutsetning av at denne køen ikke beveger seg for fort. Da skal vi per def. holde vår plass i køen. Når køen er stillestående så er det bortkastede tid og ressurser å stå når vi har 2 meter ubenyttet kjørebane og ingen trafikk i bevegelse. Nå ser vi bort i fra de som kjører for fort. Og det når køen beveger seg. Det er jeg imot.

 

Se til japan og kina og Taiwan; se hvordan de kjører mellom køene der med millioner av biler og filtrerer som faen. Godt at ikke de der nede er som deg, da hadde de måtte gått tilbake til steinalderen. Hadde ikke vært en bil der nede som hadde kommet frem hadde det ikke vært for alle som valgte å kjøre moped/scooter/mc/trøsykkel.

 

Forflytter du scenarioet der nede opp hit, hvordan kan det være et problem her oppe? Sutrete bilister er det eneste problemet jeg ser, som lager problemer ut at noe som fungerer helt ypperlig.

 

Ta buss eller t-bane du. Det er sikkert best for oss i trafikken.

Lenke til kommentar

Forstår ikke hva du mener?

Du kjører når det er kø. Du står i kø og den går sakte framover. Fra sidene(sideveier) kommer det biler som gjerne vil inn i køen du er i(som er forkjørsvei). Spørsmålet er om du noen gang slipper fram noen av disse. Eller forventer/håper på at du kan bli sluppet inn når du selv kommer fra sidevei når det er kø.

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Helt ubegripelig at det skal være så vanskelig å forstå??

 

Motorsykler som bryter ut av køen, kjører mellom bilene og fletter inn I køen lenger fremme skyver jo selvfølgelig bilene som passeres lenger bak i køen.

Det er ikke snakk om noe ego å påpeke dette, jeg er kun en forkjemper for folkeskikk i trafikken.  Snike i køen er definitivt dårlig folkeskikk!

Så du bekrefter at du ikke slipper fram noen i trafikken, som har vikeplikt?

 

 

Forstår ikke hva du mener?

 

 

Nei, vi har fått med oss det. Om du passerer en påkjørsrampe som ligger til høyre for deg hvor du har vikeplikt, slipper du han ikke inn fordi da sniker han i køen?

Lenke til kommentar

 

Forstår ikke hva du mener?

Du kjører når det er kø. Du står i kø og den går sakte framover. Fra sidene(sideveier) kommer det biler som gjerne vil inn i køen du er i(som er forkjørsvei). Spørsmålet er om du noen gang slipper fram noen av disse. Eller forventer/håper på at du kan bli sluppet inn når du selv kommer fra sidevei når det er kø.

Selvfølgelig slipper jeg folk inn...men jeg forstår ikke relevansen i spørsmålet? At noen skal inn på en vei er definitivt ikke køsniking!

Lenke til kommentar

Selvfølgelig slipper jeg folk inn...men jeg forstår ikke relevansen i spørsmålet? At noen skal inn på en vei er definitivt ikke køsniking!

Selvfølgelig er det det - jeg som står bak deg kommer senere fram pga ditt syn på det.

 

Edit: De er prisgitt å bli sluppet fram. Samme med MC hvis alle ligger 'å presser'. Hvis du slipper fram MC så påvirker det ikke engang de bak deg iom han allerede ligger i rompa di og foran de. Mens de du slipper fram fra sideveier påvirker virkelig hvor langt tid alle i køen må stå. Det kan være en bil du slipper fram, som kom akkurat når vi passerte (omsider) og vi har stått i køen lenge - hvorfor skal da den bilen som nettopp sluttet på jobb få komme inn i køen foran deg(meg)

 

Bare så det er sagt - jeg mener man fint kan slippe fram sideveier og MC. Får være måte på smålighet

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

 

Selvfølgelig slipper jeg folk inn...men jeg forstår ikke relevansen i spørsmålet? At noen skal inn på en vei er definitivt ikke køsniking!

Selvfølgelig er det det - jeg som står bak deg kommer senere fram pga ditt syn på det.

Ok, jeg er ikke helt enig i den påstanden.

 

Som sagt er jeg en tilhenger av folkeskikk i trafikken. Slippe noen inn på en forkjørsvei er god folkeskikk, i rak motsetning til det å snike i en kø...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når MCer bremser for raskt og blir påkjørt bakfra så er nok det MCen sin feil, og det burde de ha lært allerede så det er ingen unskyldning

 

Er ikke mcføreren sin feil at motorsykkelens bremseegenskaper er bedre enn bilens pga vekten bare er en brøkdel i sammenligning? Som bilfører må man ta til rette for dette og legge seg litt lengre bak motorsykler. Om du da ligger helt oppi ræva på mcen og kjører på han bakfra blir jo det din feil.

Lenke til kommentar

 

 

Selvfølgelig slipper jeg folk inn...men jeg forstår ikke relevansen i spørsmålet? At noen skal inn på en vei er definitivt ikke køsniking!

Selvfølgelig er det det - jeg som står bak deg kommer senere fram pga ditt syn på det.

Ok, jeg er ikke helt enig i den påstanden.

 

Som sagt er jeg en tilhenger av folkeskikk i trafikken. Slippe noen inn på en forkjørsvei er god folkeskikk, i rak motsetning til det å snike i en kø...

 

Folkeskikk er ikke det samme som trafikkregler. Reglene tillater lane splitting der det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar

Var faktisk ikke klar over at dette var et sårt tema for mange. Har alltid sett at biler legger seg litt mer til siden hvis det kommer en motorsykkel, og gir plass. Selv gjør jeg dette så mye som mulig, og ser absolutt ikke noe problem i det. Forbi meg, og de er borte. Det er jo helt vanlig nedover i Europa, men må si meg glad at vi ikke har Italia-tilstander her med motorsykler, for det kan fort blir kaos.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...