Gå til innhold

Dine beste læringstips?


Tufteputten

Anbefalte innlegg

Som fersk student er jeg veldig usikker på hvordan jeg bør forholde meg til å arbeide med studiet mitt.

Derfor hadde jeg håpet på at noen som har studert før, eller holder på, kan dele tips og tricks de vil anbefale andre å følge. Hva skulle du ønske du viste når du begynte å studere? Del dine beste studietips til meg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-239845

Den største feilen jeg gjorde når jeg begynte å studere var at jeg ikke var eksamensorientert og eksamensfokusert.

 

Til syvende og sist handler karakterer om hva du presterer på eksamen. Det hjelper lite å ha god breddekunnskap og innsikt om du ikke får vist det på eksamen eller ikke har trening i å regne eksamenssett. 

 

I år føler jeg at jeg er sent ute, men har i dag løst et komplett eksamenssett i et fag jeg har eksamen i om 6 uker. På min første eksamen på ingeniørstudier åpnet jeg eksamenssettene kun noen dager før eksamen og det gikk mindre bra (karakter C i et fag jeg burde hatt A i).

 

Det finnes de som gir blaffen i alt som ikke har med eksamen å gjøre og det kan fungere fint. Personlig liker jeg å ha litt bredde og har en uvane med å grave meg litt for dypt i pensum til tider, men jeg har alltid eksamen i bakhodet. Det vil si at jeg printer ut eksamenssettene alt første uken og om jeg ikke begynner å løse de umiddelbart, så merker jeg meg hva som blir spurt om og har de spørsmålene i bakhodet. :)

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

Jeg skulle vært mer bevisst på hva foreleserne vektla og mindre opptatt av hva pensumbøkene vektla. Jeg burde også vært mer disiplinert med døgnrytme og arbeidsvaner fra første stund. Nå jobber jeg med skolen fra klokka 8 til 16-17 mandag til fredag, uavhengig av om forelesningene er tidlig eller sent på arbeidsdagen. For meg fungerer det mye bedre enn å sove til jeg stå opp for å rekke første forelesning og ellers jobbe sporadisk, slik jeg gjorde før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Les gjennom tidligere eksamensoppgaver tidlig i semesteret - følg ekstra godt med når slike emner/tema dukker opp. Gjelder fortrinnsvis på ingeniørstudier hvor eksamen lages av samme foreleser år etter år...

 

For større oppgaver - lag disposisjon FØR du starter på innholdet. Kanskje det beste tipset jeg kan gi. 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Et annet stalltips i forhold til eksamensoppgaver er å sjekke eksamenssettene (som du har printet ut) etter hvert nytt tema du lærer. Om du har forutsetning til å løse oppgavene knyttet til det temaet, så løser du de.

 

Gjør du dette, så har du i beste fall regnet deg gjennom og mestret et par eksamenssett før eksamensperioden i det hele tatt har startet.

 

Noen få av foreleserne våre har lagt opp undervisningen på denne måten (de legger inn eksamensoppgaver underveis) og jeg synes det fungerer veldig fint. Men i de fagene hvor foreleser ikke gjør dette, så er det lurt å gjøre det selv.

 

Merk: Dette gjelder typiske regnefag. Det er mulig det er annerledes med andre fagområder, men prinsippet er det samme. Bli kjent med hva som er gitt tidligere og bli kjent med læringsmålene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...