Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Prøveperiode, kan jeg ha rett på lønn?


Benjamin R.

Anbefalte innlegg

Heisann! 

 

For rundt om en måned siden jobbet jeg i en prøveperiode for å se om jeg passet til jobben og om arbeidsgiver følte jeg kunne gjøre jobben. Jeg fikk denne mailen, "hei. Har du mulighet til å komme på prøvedager hos oss neste uke (37) for å sjå om du passer inn hos oss? Det blir mandag og tirsdag. :) Dette blir ulønnet periode frå 16.00-22.00 i plassen for intervju :)"

 

Jeg svarte dette, "Jeg har fullt mulighet til å være på prøveuke hos dere denne uken som kommer (37). Sender denne som egen melding da jeg er usikker på om mailen min svarer korrekt.. Telefonen min er for tiden i ustand, så fortsett å kontakte meg her foreløpig. PS: Send et svar på at dere fikk mailen, så vet jeg at den har kommet frem." 

 

På Tirsdagen, altså den andre og også den som skulle være den siste i følge mailen, kommer sjefen innom med en avtale hun ber meg skrive under. Jeg er stresset, det er min andre dag, og hun kommer med denne avtalen på jobben rundt ettermiddag. I denne avtalen står det plutselig at perioden er fra Mandag-Onsdag, altså en ekstra dag, noe jeg ikke har sagt ja til. Stresset som jeg er, og som arbeidstaker føler jeg at jeg må vise engasjemang til å jobbe for å ha god mulighet til å få jobben, skriver jeg under. 

 

Da jeg kommer hjem funderer jeg over dette, og sender denne mailen, "Hei, så på den avtalen som jeg signerte at det står at jeg skal være på Onsdag også? Stemmer dette? Er ikke noe problem for meg, ble bare nysgjerrig da det ikke var det som stod i den første mailen ;)"

 

Dette er jo på en måte en forlengelse av avtalen, og som jeg har lest og forstått er ikke dette lov utenom at jeg som arbeidstaker er skriftlig informert om dette, eller at jeg har vært syk en dag, noe jeg ikke var. Så her bryter vel sjefen egentlig noe?

 

Hun svarer dette, "Ånei ja du kan komme hver dag denne uken viss du vil" og jeg da svarer dette, "Okei :) Er det greitt viss jeg står over i dag, også kommer jeg på Torsdag og Fredag? Også lurte jeg på helga, skal jeg da? Hadde en avtale om å reise en tur til Arendal da, men om jeg skal da også, så sier jeg bare at jeg ikke kan :) Må jeg så må jeg jo ;)", men innså etterpå at det var neste uke og skrev dette, "Jeg kan være i helga også, er ikke før neste helg jeg skulle til Arendal så jeg nå :)og hvor hun da svarer dette igjen, "går fint det :) Da kommer du torsdag, fredag og helgen :) ?" og jeg svarer da tilbake, "Ja :) Fra kl 16 t 22? :)" 

 

Jeg jobbet hele den uken utenom Onsdagen, og fikk beskjed om at jeg skulle få jobben. Personalmøte ble det uken etterpå hvor jeg spurte om jeg egentlig skulle få noe lønn for den uken, da jeg ikke mente avtalen var helt gyldig ettersom situasjonen jeg ble satt i. Da svarer sjefen at den avtalen bare var en test for å teste min vilje til å jobbe og for å se hvor engasjert jeg var, og at jeg skal få lønn for hele uken. Dette var alle de ansatte som var på personalmøte vitner på. Nå idag, så jeg at det manglet en del timer på lønnen min, og tok dette opp med sjefen. 

 

Sjefen svarer med at jeg skrev under på en avtale om at jeg ikke skulle ha lønn, altså den avtalen de selv sa på personalmøtet ikke var gjeldende og kun var en test, og at jeg ikke skal ha noe mer lønn enn det jeg har fått. Hun sier også at de andre dagene, altså torsdagen, fredagen og helga var frivillig. Dette søkte jeg opp, og det står "Å arbeide for en arbeidsgiver uten lønn for å ha mulighet til ansettelse anses ikke som frivillig arbeid." Altså, dette ikke er frivillig arbeid.

 

Jeg mener da at jeg faktisk har krav på lønn for de dagene som for det første ikke var i avtalen til å begynne med, og for det andre ikke kan ansees som frivillig arbeid. Jeg sa heller aldri at dette var frivillig selv, og ser ikke at det er nevnt noen plass i mailene. Jeg følte uansitt ikke at jeg kunne si nei, da mitt engasjemang ville sett dårlig ut og jeg føler at sjansen for å få jobben vil minske veldig.

 

Har jeg krav på lønn for disse dagene, eller er jeg helt på feil bane? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Du skal ha lønn for all den tid du er tilgjengelig for arbeidsgiver.

Noen steder praktiseres jobbintervju med en praktisk prøve. Det er det nok ikke grunnlag eller praksis å kreve lønn for.

 

Men over en hel uke? Latterlig.

 

Avtalen om prøveuken uten lønn var i bunn å grunn 2 dager, men i avtalen hun kom med på jobben stod det plutselig fra mandag-onsdag, altså 3 dager... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Du skal ha lønn for all den tid du er tilgjengelig for arbeidsgiver.

Noen steder praktiseres jobbintervju med en praktisk prøve. Det er det nok ikke grunnlag eller praksis å kreve lønn for.

 

Men over en hel uke? Latterlig.

 

Avtalen om prøveuken uten lønn var i bunn å grunn 2 dager, men i avtalen hun kom med på jobben stod det plutselig fra mandag-onsdag, altså 3 dager... 

 

Det er i rett og slett useriøst og ett klart avtalebrudd.

 

Hun burde nok vurdere gevinsten med å "kjøre sak" på dette opp mot muligheten for fast arbeid og muligheten for å legge noe til på CV'en.

Og ikke minst en erfaringen rikere...

Lenke til kommentar

Hvis arbeidsgiver i utgangspunktet ba om 2 dager ulønnet istedenfor intervju og deretter utvidet til 3 og så til hele uken så begynner det å bli mer enn det som burde være nødvendig.  Da er det utnyttelse av gratis arbeidskraft.

 

Alternativet da er at du heller lager en avtale om lønnet arbeid på fast basis, men at det f.eks. første halvåret er mulig å si deg opp på dagen dersom du eller arbeidsgiveren ikke finner dere til rette med hverandre.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Her er det åpenbart arbeidsgiver som utnytter sitt maktforhold ovanfor ein svakare part.

 

Dette med ulønna prøveperiode er ikkje nødvendigvis ulovleg, men arbeidsgiver skal ha ein god forklaring på kvifor hovedregelen med at arbeid skal være betamt har blitt satt til side.

 

Dersom du er fagorganisert så bør du ta kontakt der, alternativt arbeidstilsynet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ta vare på timelister og så krever du betalt etter at avtalen er avsluttet, men innenfor foreldelsesfristen på 3 år. Sleipt, men trolig den beste metoden for deg som arbeidstaker.

Er nå snart en måned siden denne prøveuken, jeg fikk jobb som ekstrahjelp, men fikk nettopp vite hva lønnen blir for denne måneden og var da jeg så at jeg manglet timene jeg skulle ha for prøveuka... Kommer ikke til å gi meg, tar dette opp videre da hun nekter og gi seg. Hun svarte meg rett og slett med dette "Viss du er så misfornøyd kan jeg få pengene tilbake!", kjente at jeg ikke gadd å svare henne engang da..

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...