Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Min mor irriterer!


Anbefalte innlegg

Jeg er en student som bor hjemme hos mor og far, og det er forsovet greit, med unntak av en ting; 

 

Min mor tar opp fag fra vgs (hun fullførte aldri pga barn), og det er slik at hun alltid ber meg om hjelp. Og da snakker jeg ikke om diverse råd eller småting hun lurer på, men heller det at jeg for eksempel må gjøre HELE naturfagrapporten hennes eller rette hele bokanmeldelsen hun har fått som oppgave. 

 

Og så er det slik at hun ikke er født i Norge, og selv om hun skriver og snakker forståelig norsk har hun en del grammatikk og syntaks feil. Litt sånn gebrokkent norsk. Og det går utover meg - da jeg må rette ALLE tekstene og innleveringene hun leverer hver dag - hver uke- og hver måned! 

 

Og så har jeg jo mine egne studier å fokusere på. Jeg har kommende eksamener som jeg helst vil bruke min ledige tid på, og det er utrolig stressende når jeg sitter fokusert med lesinga på rommet mitt og hører navnet mitt bli bragt opp hvert 10 minutt. 

 

Dette har holdt på i snart ett år, og min tålmodighet strekker så vidt til. Jeg har prøvd å snakke med henne om det, men hun blir så trist av det hun hører at jeg ikke klarer å si nei. Og hun har forsørget meg godt i 19 år, fikset middag til meg, så jeg føler egentlig at det er det minste jeg kan gjøre i gjengjeld. 

 

Og ikke misforstå. Hun prioriterer fagene sine utrolig mye, og gjør mye i tillegg som det går an å gjøre individuelt uten hjelp fra meg (som å lese, pugge begreper osv.). Men det er fortsatt et problem da jeg må gjøre mye av arbeidet som hun sliter med. 

 

Skal jeg bare si til henne som det er? og vise fingeren til empati og moral, liksom?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Kan du definere tidsrom da du er fredet, og bare kan drive med egne studier? Hvis du må hjelpe henne hvert tiende minutt gjør du henne bare en bjørnetjeneste. Det er snilt gjort å hjelpe folk, men du må sette grenser.

Lenke til kommentar

Stor forskjell på å hjelpe noen, kontra å gjøre det for dem. 

Hun skal selvfølgelig gjøre det selv. Du gir fingeren til moral ptt

Ja, det var egentlig det jeg konkluderte med. 

 

Kan du definere tidsrom da du er fredet, og bare kan drive med egne studier? Hvis du må hjelpe henne hvert tiende minutt gjør du henne bare en bjørnetjeneste. Det er snilt gjort å hjelpe folk, men du må sette grenser.

 

Ingen spesiell tidsrom, studerer som oftest om kvelden. Og så tenker jeg hvilke gode det gir meg å gjøre arbeidet for henne. Jeg setter ofte spørsmålstegn på hvilken fordel det gir meg å hjelpe henne. Jeg lærer jo ingenting nytt som som jeg kan ta med videre i livet, så det i grunn forgjeves for meg. Hvorfor skal jeg hjelpe noen jeg ikke får utnytte av. Mat kan jeg jo alltid spise ute.

Endret av ceauses03
Lenke til kommentar

 

 

Kan du definere tidsrom da du er fredet, og bare kan drive med egne studier? Hvis du må hjelpe henne hvert tiende minutt gjør du henne bare en bjørnetjeneste. Det er snilt gjort å hjelpe folk, men du må sette grenser.

 

Ingen spesiell tidsrom, studerer som oftest om kvelden. Og så tenker jeg hvilke gode det gir meg å gjøre arbeidet for henne. Jeg setter ofte spørsmålstegn på hvilken fordel det gir meg å hjelpe henne. Jeg lærer jo ingenting nytt som som jeg kan ta med videre i livet, så det i grunn forgjeves for meg. Hvorfor skal jeg hjelpe noen jeg ikke får utnytte av. Mat kan jeg jo alltid spise ute.

 

 

Jeg tror han mente at du og din mor kan avtale ett tidsrom hvor du skal få være i fred og fokusere på dine studier. 

Lenke til kommentar
 

 

Jeg tror han mente at du og din mor kan avtale ett tidsrom hvor du skal få være i fred og fokusere på dine studier. 

 

 

I så fall dårlig formulert. Men det hadde ikke fungert - jeg studerer når jeg har tid og "føler" for det. Jeg vil helst ikke sette et bestemt tidsrom på når jeg skal studere.

Lenke til kommentar

 

Bor hjemme fremdeles? ingen normale bor hjemme når de er studenter... 

 

Nei, for det er såååå dumt å spare penger og ikke trenge å ta opp studielån...

 

Kan man sette en pris på det å leve som student? da har du ikke prøvd det.... 

 

Kom deg ut i et kollektiv eller en leilighet med venner, fest, pul, vær blakk... lev ..... opplev. 

 

Dagen du starter i jobb er den muligheten borte. Sitte hjemme og spise mammas middag til man blir langt oppi 20-årene er svært asosialt spør du meg. 

 

https://www.nrk.no/livsstil/_-flytt-ut-og-bli-mer-sexy-1.8391106

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...