Gå til innhold

Dette er hjernen i alle nye Tesla-modeller


Anbefalte innlegg

Motor, gir og fjærer er ikke sikkerhetskritiske elementer. At bilens fremdrift stopper eller at komforten i bilen blir dårlig er ikke sikkerhetskritisk. Og jo mekanisk backup istedenfor å gå for rene servosystemer er så absolutt lagt inn som en redundans.

Og bremseskiver, calippere, ol. er det redundans i da det er 4 stk av dem og kretsene til dem er redundante. Alle bremsene trenger ikke å fungere for å stoppe bilen.

 

Og mekanisk sterke fysiske hendler og spaker som ratt, pedaler, ol. trenger selvsagt ingen redundans. Når er sist gang du har hørt om noen som har ødelagt et ratt eller en pedal ved et uhell?

 

Det kan det fint være, om de feiler kan feks låse hjulene når det ikke passer. Fjærer er helt sentralt for bilens kjøreegenskaper, komfort er ikke deres viktigste jobb. Som sagt, det kan diskuteres, systemet som faller bort er ett som gjør det lettere å bremse eller svinge, dette systemet er et hjelpesystem, og systemet som faller bort har ingen redundans, det er bare det at bilen fungerer uten (sånn jeg ser det).

 

Ingen bremser trenger å fungere for å stoppe bilen, da man kan bruke motorbrems, det blir en diskusjonssak om man kaller det en redundans, funksjonen er ihvertfall vesentlig hemmet, så noen "ren redundans" er det ihverfall ikke.

 

Jeg hører veldig sjeldent om at folk ødelegger bremsekraftforsterkere også, eller at can-busen feiler som helhet. Generelt så går jo ting ganske sjeldent i stykker, og det er neppe høyt opp på lista over ulykkesårsaker. Men det er jo litt av poenget, det er ganske mange kritiske systemer i en bil som ikke har redundans, og det går likefult helt fint. Ting som motorsykler har nesten ikke redundans på noe, og ulykker pga kjøretøyfeil er uhyre sjeldent.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

hva vil det skje når det kommer ett solstorm brudd?

Da har vi et par dagers forvarsel.

 

 

Men, om man har avsluttet abonnement på NrK, og når FM-dekningen er slukket, hvordan skal man få med seg nyheten om at en faretruende solstorm risikerer å true EL-bilparken vår?

Lenke til kommentar

Ting som motorsykler har nesten ikke redundans på noe, og ulykker pga kjøretøyfeil er uhyre sjeldent.

 

AtW

 

 

Jeg satt nylig i kø fordi det strøk med en mann oppi 50-årsalderen på motorsykkel. Dessuten var to bilers frontparti smadret totalt inn med ihvertfall ca. 1/3 hver i den ulykken. Jeg vet ikke årsaken for hvorfor det gikk så galt for personen på motorsykkel, da jeg ikke har satt meg inn i noe nyhetsbilde. Fikk jo uff, førstepersonsoppleve at brannmannskap måtte spyle veibanen fri for oljer.

 

Det får en til å ettertenke litt, når man selv ihvertfall er litt på vei oppover i alder. Jo eldre man blir jo større er faren for at man tillegger seg uvaner som kan potensiellt være farlige. Jeg skal aldri kjøre motorsykkel. Så enkelt er det. De er rett og slett myke trafikkanter og førerne utsetter seg for en relativt høyere risiko enn om man er i en firehjuling.

 

Kjøreskoleopplæringen fortalte at når man har hatt seritifikat i over 7 år, så øker denne faren med dårlige uvaner.

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

hva vil det skje når det kommer ett solstorm brudd?

Da har vi et par dagers forvarsel.

Men, om man har avsluttet abonnement på NrK, og når FM-dekningen er slukket, hvordan skal man få med seg nyheten om at en faretruende solstorm risikerer å true EL-bilparken vår?

På opplysningskanalen TV3 selvfølgelig! Rett etter Paradise Hotel.

Lenke til kommentar

 

Og hva gjør en "forsvarsløs" førerløs bil på vei for å hente noen når en lastebil stopper opp i veien foran, og et par østeuropeere kommer ut , huker på en vinsj, og tauer den inn i lastebilen. Mye dyre og fine deler der gitt. Blir nok gode tider for de som stjæler da tenker jeg.

Lenke til kommentar

Og hva gjør en "forsvarsløs" førerløs bil på vei for å hente noen når en lastebil stopper opp i veien foran, og et par østeuropeere kommer ut , huker på en vinsj, og tauer den inn i lastebilen. Mye dyre og fine deler der gitt. Blir nok gode tider for de som stjæler da tenker jeg.

Steinkasting på førerløse biler må jo bli en populær greie i fremtiden da tenker jeg, og dertil stor sikkerhetsrisiko for andre trafikkanter. Ingen som kommer etter deg, bare ren "moro" for de som liker sånt.

 

Lenke til kommentar

Og hva gjør en "forsvarsløs" førerløs bil på vei for å hente noen når en lastebil stopper opp i veien foran, og et par østeuropeere kommer ut , huker på en vinsj, og tauer den inn i lastebilen. Mye dyre og fine deler der gitt. Blir nok gode tider for de som stjæler da tenker jeg.

Det samme som en forsvarsløs parkert bil gjør?

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt poenget med å betale 60k-70k kroner for et slikt system når man uansett må følge godt med. Adaptiv cruisekontroll er flott, men trafikken blir mye tryggere om alle holder i rattet hele tiden. Da er man mer årvåken og har kortere responstid.

Trafikken blir mye tryggere når INGEN holder hendene på rattet. Når alle bilene kjører selv og snakker sammen vil det bli minimalt med ulykker. Det vil ikke være nødvendig med lyskryss, blinklys, speil, bremselys, skilt. Alt vil flyte uten noe problem. Et menneske vil aldri klare å slå en datamaskin når det gjelder responstid

Endret av Demonickon
Lenke til kommentar

 

Og hva gjør en "forsvarsløs" førerløs bil på vei for å hente noen når en lastebil stopper opp i veien foran, og et par østeuropeere kommer ut , huker på en vinsj, og tauer den inn i lastebilen. Mye dyre og fine deler der gitt. Blir nok gode tider for de som stjæler da tenker jeg.

Det samme som en forsvarsløs parkert bil gjør?

 

AtW

 

Eller kanskje den sender alle bildene til eieren...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Imponerende regnekraft. Men hvordan er redundansen i systemet? Det meste av HW feiler en gang i blant og det er viktig at man har backup systemer som hindrer ulykker hvis en feil skulle oppstå.

 

Hva annet i en bil av kritiske systemer har redundans?

 

AtW

Styring/servo, gear, sensorer relatert til motorstyring, gearboks, clutch, sensorer relatert til airbag og beltestrammere, software i srs computer (som i seg selv er uavhengig av øvrige systmer i bilen forunntagen 12vdc supply), startmotor, lys, hjul.

Motorens mekaniske deler, der mange av motordelene har N antall redundante systemer, der N er motorens sylindertall. Endel ECU har også backup software som får deg hjem på N-1 antall sylindre, i tilfelle feil på en sensor eller mekanisk havari av en sylinder, ventil, råde e.l. *

 

*Med redundans mener jeg ikke 100% fullverdig backup av alt. Jeg mener at bilen har systemer som gjør at du kommer deg trygt hjem selv om en av disse komponentene svikter.

Lenke til kommentar

Alt av elektronikk og software som har med sikkerhetskritiske systemer å gjøre i bil har innebygget redundans i dag. Redundans er ikke begrenset til at du skal kunne se to forskjellige fysiske ting som overstyrer hverandre. ASIL-D ECUer har ofte innebygde doble prosessorer som går i lockstep eller på annen måte gjensidig kontrollerer hverandre. Minner og busser er utstyrt med feilkorrigering, software dobbeltsjekker alt den leser og skriver, komponentene har kanarikretser og integrerte målepunkter som lar programvaren oppdage avvik før de utvikler seg til feil.

 

Se forøvrig ISO 26262

Lenke til kommentar

 

 

Imponerende regnekraft. Men hvordan er redundansen i systemet? Det meste av HW feiler en gang i blant og det er viktig at man har backup systemer som hindrer ulykker hvis en feil skulle oppstå.

 

Hva annet i en bil av kritiske systemer har redundans?

 

AtW

Styring/servo, gear, sensorer relatert til motorstyring, gearboks, clutch, sensorer relatert til airbag og beltestrammere, software i srs computer (som i seg selv er uavhengig av øvrige systmer i bilen forunntagen 12vdc supply), startmotor, lys, hjul.

Motorens mekaniske deler, der mange av motordelene har N antall redundante systemer, der N er motorens sylindertall. Endel ECU har også backup software som får deg hjem på N-1 antall sylindre, i tilfelle feil på en sensor eller mekanisk havari av en sylinder, ventil, råde e.l. *

 

*Med redundans mener jeg ikke 100% fullverdig backup av alt. Jeg mener at bilen har systemer som gjør at du kommer deg trygt hjem selv om en av disse komponentene svikter.

 

 

Jeg henger ikke helt med her? Kan du kjøre trygt hjem uten styring, gear, clutch eller hjul? Det er forsåvidt sant at man kan klare seg med bortfall av en sylinder, men det hindrer ikke at det er mange viktige systemer i en bil uten redundans. (uten at jeg tror vi egentlig er så uenige her).

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Jeg skjønner ikke helt poenget med å betale 60k-70k kroner for et slikt system når man uansett må følge godt med. Adaptiv cruisekontroll er flott, men trafikken blir mye tryggere om alle holder i rattet hele tiden. Da er man mer årvåken og har kortere responstid.

Trafikken blir mye tryggere når INGEN holder hendene på rattet. Når alle bilene kjører selv og snakker sammen vil det bli minimalt med ulykker. Det vil ikke være nødvendig med lyskryss, blinklys, speil, bremselys, skilt. Alt vil flyte uten noe problem. Et menneske vil aldri klare å slå en datamaskin når det gjelder responstid
Vel dette vil ikke bli realiteten før om minimum 30 år. Først må altså alle manuelle biler fases ut.

Og i mellomtiden må altså førerløse biler kunne fungere SAMMEN med manuelle biler.

Endret av StormEagle
Lenke til kommentar

 

*Med redundans mener jeg ikke 100% fullverdig backup av alt. Jeg mener at bilen har systemer som gjør at du kommer deg trygt hjem selv om en av disse komponentene svikter.

 

Jeg henger ikke helt med her? Kan du kjøre trygt hjem uten styring, gear, clutch eller hjul? Det er forsåvidt sant at man kan klare seg med bortfall av en sylinder, men det hindrer ikke at det er mange viktige systemer i en bil uten redundans. (uten at jeg tror vi egentlig er så uenige her).

 

AtW

 

Å komme seg trygt hjem takket være redundans i systemet betyr nok i realiteten at kjøretøyet stopper på en kontrollert måte og passasjerene kan komme seg ut og finne annen befordring. Tror kanskje ikke dette er hva Vetle mente ovenfor, men det er hva redundansen i systemet gjerne gjør. Man har systemer som sjekker seg selv og har planer for å sikre situasjonen om noe skulle skje, men man kan ikke la kjøretøyet kjøre videre.

 

F.eks vet jeg en del bilprodusenter har testet systemer som lar en bil uten kontroll på styreinnretningen styre tilstrekkelig med bremsene til å komme seg til høyre side av motorveien fra 250km/h og stoppe der. Kjøretøy med autonomi vil gjøre tilsvarende, komme til en kontrollert stopp om noe feiler og ikke kjøre videre før problemene er rettet. Man kan naturligvis også ha dobbelt redundans som gjør at man kan tillate noe slags limp-home.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

 

Imponerende regnekraft. Men hvordan er redundansen i systemet? Det meste av HW feiler en gang i blant og det er viktig at man har backup systemer som hindrer ulykker hvis en feil skulle oppstå.

 

Hva annet i en bil av kritiske systemer har redundans?

 

AtW

For eksempel bremsene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...