Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Noen har skjært ned kvister over bilen min?!


bigpoppa

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er så heldig å bor i borettslag som har felles parkering. Jeg bruker alltid plassen innerst mot garasjene for å unngå mye trafikk ved siden av (folk er veldig uforsiktige når dem åpner dørene)..

 

Uansett, jeg gikk ut for å dra på kino i går kveld, og ser at det er kuttet ned en haug med greier som ligger rett foran og ved siden av bilen min. Jeg rygger ut av haugen og lyser med lommelykta og ser at panseret, fangeren foran og nyrene er fulle av riper. Det ser ut som han har stått i skråningen, skjært ned greiner og enten latt det falle rett ned på bilen eller kastet det ned på bilen. Uansett har han dratt greiene av igjen etterpå, jeg ser det på merkene.

 

Jeg ringte styret i borettslaget og spurte hvem som hadde gjort jobben og forklarte hva som hadde skjedd. Jeg fikk da til svar at hun skulle ringe med vedkommende i morgen også ringe meg opp igjen.

 

Hva gjør jeg hvis fyren nekter? Og hvem er egentlig økonomisk ansvarlig her? 

Kan jeg kreve penger fra styret som har satt i gang arbeidet eller privatpersonen som har gjort jobben?
Jeg ser for meg at det kan være vanskelig å kreve penger for en lakkeringsjobb til 15 tusen fra en privatperson som har gjort en jobb gratis i borettslaget...

 

Setter pris på alle innspill, er veldig fortvilet her! Det er snakk om en BMW E92 320D.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uavhengig av hva han fikk betalt, har han ikke lov til å ødelegge bilen din.. Noen bør jo uansett punge ut her og det er da ikke deg!

 

Har du tatt noen bilder av åstedet med bilen midt i, sånn for sikkerhets skyld? Det beviser nødvendigvis ingenting, men kjekt å gjøre.

 

Edit: sikker på at det trengs lakkering? Kanskje det holder med litt skikkelig polering.

Endret av toro6
Lenke til kommentar

Fikk ikke tatt bilder da det var helt mørkt ute når jeg oppdaget det, men skal ut å ta bilder når det blir lysere. 

 

De to nærmeste parkeringene er fylt opp av kvist, og det er en flekk der bilen min stod... Det beviser vel ingenting, men greit å ha uansett. Latterlig å få seg til å gjøre noe sånt! 

 

Kan se ut som jeg må ta det på egen kappe, noe som betyr stort bonustap og egenandel :(

Lenke til kommentar

Regelen er at en person som gjør skade på en annens eiendom er (personlig) erstatningsansvarlig for den skaden, når skaden er voldt via uaktsomhet. Uaktsomhet betyr at man har gjort feil, og en feil som er såpass stor at det er rimelig å si at feilen er vedkommendes skyld. Det er mer enn et tilfeldig uhell, men mindre enn å ha gjort det med vilje.

 

I tillegg til det personlige erstatningsansvaret for den som skar ned kvistene vil vedkommendes arbeids- eller oppdragsgiver også kunne være ansvarlig etter reglene om arbeidsgiveransvar i skadeserstatningsloven § 2-1.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har snakket med han som hadde skjært ned kvistene, og han påstår han gjorde det på ett tidspunkt hvor bilen min ikke stod der...

 

Det kan godt stemme men da har det vært noen der etter han og flyttet på dette. Uansett så kommer jeg ingen vei da jeg ikke vet hvem som har gjort det :(

 

Det er ingen tvil at ripene kommer fra kvistene da det bare er riper foran der alle kvistene lå, og bilen var like fin dagen før (jeg håndvasket den så jeg vet) men jeg har ingen bevis på dette..

Lenke til kommentar

Surt! Har vært utsatt for noe lignende tidligere, men uten brukbare bevis mot en konkret person kommer en ikke noe sted, dessverre.

 

Jeg har nå investert i en stasjonær dashcam - en slik som også tar opp både foran og bakover når bilen står parkert. En dag er investeringen innspart og mer til... Har allerede levert en anmeldelse på uvettig kjøring. :-)

Lenke til kommentar

Surt! Har vært utsatt for noe lignende tidligere, men uten brukbare bevis mot en konkret person kommer en ikke noe sted, dessverre.

 

Jeg har nå investert i en stasjonær dashcam - en slik som også tar opp både foran og bakover når bilen står parkert. En dag er investeringen innspart og mer til... Har allerede levert en anmeldelse på uvettig kjøring. :-)

Ah ja! Det er det jeg må ha!

Kikka litt rundt etter det for en stund siden, men glemte vekk hele greia. Har du en å anbefale? :)

Lenke til kommentar

 

Surt! Har vært utsatt for noe lignende tidligere, men uten brukbare bevis mot en konkret person kommer en ikke noe sted, dessverre.

 

Jeg har nå investert i en stasjonær dashcam - en slik som også tar opp både foran og bakover når bilen står parkert. En dag er investeringen innspart og mer til... Har allerede levert en anmeldelse på uvettig kjøring. :-)

Ah ja! Det er det jeg må ha!

Kikka litt rundt etter det for en stund siden, men glemte vekk hele greia. Har du en å anbefale? :)

 

 

Har dessverre ingen spesifikk anbefaling annet enn å google erfaringer, tester og gjerne se youtube-videoer tatt opp med de forskjellige kameraene. Mye rart til salgs! Sjekk bildekvalitet, særlig når det er litt mørkt. Store forskjeller fra modell til modell!

Vær også obs når du leser omtaler at mange kameraer som skal stå på når bilen er parkert har problemer med overoppheting når sola steiker mot frontruta. Flere av de mer renommerte modellene har dødd av slikt...

 

Jeg har et koreansk-produsert kamera som ikke blir solgt utenom Asia (Merke Urive), kjøpt med av en som var på ferie der. :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...