Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Ønsker 2nd opinion på bremsesjekk ved EU-kontroll


Footawook

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har akkurat gjennomført EU-kontroll og har fått en kode 2-feil på kontrollen [se kontrollskjema vedlagt].

 

Vanligvis ville jeg ikke stilt spørsmål ved feil som pekes ut av verksted, men denne gangen har jeg allerede betalt oppunder 20 000,- for et par måneder siden for at "alle feil skal rettes før kontrollen". Da jeg fikk prisoverslag fra verkstedet i dag, så fikk jeg meg imidlertid en overraskelse. Tilbudet jeg nå har fått lyder på drøye 27 000,- [se tilbud vedlagt].

 

Kan noen som er flink med bil se om denne testen tilsvarer feilen som er antydet i kontrollskjema over? Det er ikke sikkert man kan se dette basert på filmen under, men jeg håper noen kan si noe om testen som blir gjort her.

 

 

Jeg føler meg veldig dum som legger ut dette. Men 27 000,- er mye for meg, spesielt siden jeg akkurat har fått barn og dessuten allerede har betalt 20 000,- for å fikse bilen - for bare noen måneder siden. Dette føles veldig tungt.

 

Beklager hvis dette er feil sted å poste dette.

 

EDIT: Alle bilder og videoer er slettet

Endret av Footawook
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du legge ut forrige ordre/faktura, regnr, kmstand, og om den har fulgt servicehefte. Ikke noe skummelt med å legge ut regnr her. :-)

 

Hei!

 

Jeg har et ønske om å forholde meg anonym. Bilen er første gang registrert i 2004 og km-stand står i kontrollskjema og tilbudet (166 158 km).

 

Jeg har ikke faktura for forrige verkstedbesøk, men jeg vet at registerkjede, hovedlykt, bærestag bak, samt bremseskiver og caliper ble byttet (husker ikke om det var foran eller bak). Servicehefte er fulgt.

Endret av Footawook
Lenke til kommentar

OK. Vel, det blir egentlig ganske umulig å kommentere noe når man ikke vet mer enn dette. Du burde finne ut av hva som ble gjort av bremser sist. Ang det tilbudet du har fått er jeg ganske sikker det er mulig å få delene til betydelige bedre pris, så du kan spare mange tusen, men uten nøyaktig informasjon om bilen er det ikke mulig å hjelpe.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Tilbudet er jo på mye mer enn å utbedre mangelen fra EU-kontrollen?

 

Alt du trenger er jo det som er knyttet til å skifte høyre caliper bak, ca 4500 kr.

 

En brems som henger kan gjerne være et behov for rensing og smøring kun. Da slipper du å bytte caliperen.

 

Er det samme verksted som har gjort kontrollen og gitt tilbudet? I så fall ville jeg vurdert å tatt bilen med et alternativt verksted.

 

Hilsen

Ole

Lenke til kommentar

OK. Vel, det blir egentlig ganske umulig å kommentere noe når man ikke vet mer enn dette. Du burde finne ut av hva som ble gjort av bremser sist. Ang det tilbudet du har fått er jeg ganske sikker det er mulig å få delene til betydelige bedre pris, så du kan spare mange tusen, men uten nøyaktig informasjon om bilen er det ikke mulig å hjelpe.

 

Lykke til!

 

Ok, jeg forstår. Uansett skal du ha takk.

Lenke til kommentar

Det er fult mulig å oppsøke andre, ikke merkeverksted og spørre der, bare for gudskyld finn noen som er seriøse og bra.

Det kan bli billigere, men jeg skjønner ikke at om merknaden er bremser også skal de bytte alt anna samtidig, bytt bremsene å få den godkjent hadde jeg sagt, hvis det bare er bremsene som er problemet så behøver de ikke legge på alt anna.

Etterkontroll tar de samme dagen som bilen er inne å fikser på det som er feil.

 

Hvis du klarer å skru bil selv så er bremser relativt enkelt med riktig verktøy.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Bare for å gi et hint om hva jeg snakket om angående deler: Om du må bytte skivene, så kostet de rundt 1.500,- per stykk på det tilbudet du hadde fått, var det ikke så?
Nå vet vi jo som sagt ikke nøyaktig modell, så det blir jo med forbehold, men om du f.eks har en '04 Tourer 2-liters bensin, så får du skiver bak for ca 600,- eks MVA og postens fortollingsgebyr for begge skivene... Ca 1/3-del av prisen, mao. Kalipperen bak til ca en tusenlapp, evt reparasjonssett til 150,-, div foringer ligger på fra 100,- til 300,- per stykk, m.m.
Så du har MYE å hente på å skaffe deler selv, og det er flere verksteder som synes det er greit at kunden har deler med selv. Prisene er hentet fra en seriøs leverandør i Tyskland, som bruker en god uke på å få det til ditt postkontor, og varene har kvalitet på linje med originalen.

Jeg kan hjelpe deg med å finne delene, da må jeg vite mer om bilen, som vi kan ta på en PM evt epost.

Men som sagt, få sjekket tidligere arbeid på bilen, og ikke minst få tilbud fra andre verksteder. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...