Gå til innhold

Det er teit at narkotika er ulovlig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Neida. Men jeg snakket ikke om noen tall jeg kjenner til, var bare et spørsmål: Om du er sikker på at du har fått med deg alt som kan spille en rolle i et legalisert scenario. Det være seg tall(andre type statestikker) og omstednigheter generelt.

En enkel teori basert på misbrukere/overdosedsfall trenger ikke være et fullstendig nok fundament til å kalkulere en utvikling over tid.
Aldri gått å si hvilken vei mennesklig utvikling tar, når det implementeres nye elementer å forholde seg til ifa tilgang og approach til det på ulikt sett.
Selv om det "har gått fint" ved en utprøving en liten tid, trenger ikke det gjelde over lengre tid, og heller ikke likt alle steder, i alle typer samfunn/miljøer.  
Etter min mening er det høyst uvisst. Bare tiden vil vise, og jeg er skeptisk.
 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/krim/drapssiktet-23-erkjenner-at-han-stakk/a/23836952/

 

Grunnen til denne knivstikkingen var visstnok en narkotikahandel som gikk galt.

 

Dette er en av primærgrunnene til at narkotika burde være lovlig.

 

3 unge studenter er involvert.

 

Nå ligger en ung mann død på en metallbenk med en familie som lider forferdelig, en er hard skadet på sykehus med en familie som lider og en vil sitte i fengsel lenge og koste samfunnet millioner av kroner og i praksis bety nok et ødelagt liv.

 

Alt dette var helt unødvendig.

 

Hadde narkotika vært lov ville tusenvis av liv vært spart over tid da handelen hadde forgått i kontrollerte former.

 

En hel industri av voldsmenn, torpedoer og gangstere hadde vært uten arbeid dagen etter en legalisering, som hadde deeskalert problemene med narkotikahandel.

Endret av αкαѕнα
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Neida. Men jeg snakket ikke om noen tall jeg kjenner til, var bare et spørsmål: Om du er sikker på at du har fått med deg alt som kan spille en rolle i et legalisert scenario. Det være seg tall(andre type statestikker) og omstednigheter generelt.

 

En enkel teori basert på misbrukere/overdosedsfall trenger ikke være et fullstendig nok fundament til å kalkulere en utvikling over tid.

Aldri gått å si hvilken vei mennesklig utvikling tar, når det implementeres nye elementer å forholde seg til ifa tilgang og approach til det på ulikt sett.

Selv om det "har gått fint" ved en utprøving en liten tid, trenger ikke det gjelde over lengre tid, og heller ikke likt alle steder, i alle typer samfunn/miljøer.  

Etter min mening er det høyst uvisst. Bare tiden vil vise, og jeg er skeptisk.

Nå har vel både Nederland og Portugal hatt en mye mildere narkotikapolitikk enn Norge, og det samme har flere stater i USA. Der har de jo stort sett kun sett positive resultater. Hvor lenge skal man vente da før man følger i disse sine fotspor? Hvor lenge skal man holde på dagens forbud som kun er med på å stigmatisere de som virkelig trenger hjelp?

Lenke til kommentar

anbefaler alle som lider under statlig stigma og overtroen på det fæle narkotika trollet å bruke litt tid på denne perlen fra NRK.

 

https://m.youtube.com/watch?v=Cod-HKQVL28

 

Justisminister Anundsen blir på ganske komisk vis også avkledd og tilnærmet latterliggjort i all sin uvitenhet. ganske utrolig hvordan politisk uvitenhet blir satt i system...

Endret av αкαѕнα
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Ja det er helt forferdelig!

Man kan vel egentlig si at de politikerne som i en årrekke har stått for en streng forbudslinje, de har nå rimelig mange liv på samvittigheten. Kanskje det er derfor de fortsetter å tviholde på en politikk som ikke fungerer?

Se på det slik: dersom de nå skulle gjøre helomvendig og gå for legalisering, da er jo det samtidig en innrømmelse på at man i lang tid har vært fullstendig på bærtur; og at politikken man har vært en forkjemper for faktisk bare har gjort vondt verre.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

Ja det er helt forferdelig!

Man kan vel egentlig si at de politikerne som i en årrekke har stått for en streng forbudslinje, de har nå rimelig mange liv på samvittigheten. Kanskje det er derfor de fortsetter å tviholde på en politikk som ikke fungerer?

Se på det slik: dersom de nå skulle gjøre helomvendig og gå for legalisering, da er jo det samtidig en innrømmelse på at man i lang tid har vært fullstendig på bærtur; og at politikken man har vært en forkjemper for faktisk bare har gjort vondt verre.

 

 

Helt urimelig logisk kortslutning. Skulle man oppheve et hvert forbud mot all kriminalitet, bare pga av de livene ulovlig kriminalitet forårsaker, på bekostning av livene som vil gå tapt pga fri lovløshet..?

 

Og til det andre: Vi så forleden et innslag (i dagrevyen tror jeg) fra Colorado, hvordan kulturen for stoff brer seg i den allmenne befolkning. Det er noe man ikke tar med i de statestikkene du viser til, og svære mørketall vil med tiden se dagens lys.

Her er man naiv mener jeg, og lar seg belede av femilibraliserende hippikultur og dumskap. Det vil straffe seg, bare vent og se. Jeg er i mot det. Vi snakker om avdisiplinering, demoralisering og forsøpling av samfunnskulturen. 

Lenke til kommentar

 

Helt urimelig logisk kortslutning. Skulle man oppheve et hvert forbud mot all kriminalitet, bare pga av de livene ulovlig kriminalitet forårsaker, på bekostning av livene som vil gå tapt pga fri lovløshet..?

Så lenge den totale balansen er positiv, så ja, selvfølgelig. Dersom flere liv spares ved at man legaliserer narkotika enn å fortsette forbudet, så er det i hvert fall et godt argument for å legalisere. Og at nettopp dette vil skje, er jo helt åpenbart:

1) Det har ikke i noen steder der en liberalisering av narko har skjedd, vært en særlig økning i bruk. Ett-to prosent opp og ned, ja, men bruken stiger ikke fra 5% til 30% bare fordi det er lovlig.

2) ... derimot har ingen blitt satt i fengsel og fått ødelagt livene sine på den måten i de samme områdene.

3) ... og dopet har blitt sikrere, se bare på hva som hadde skjedd dersom alle måtte brenne spriten sin selv fremfor å kjøpe den på polet.

 

Angående Colorado så er det et åpenbart problem med disse undersøkelsene - nemlig at man ikke vil få like gode statistikker over bruk når et rusmiddel er ulovlig. Terskelen for å være åpen om bruk er en helt annen enn i en stat der det er lovlig, og det skjønner alle som gidder å resonnere litt over det. Bruk er for øvrig ikke problematisk uten videre, i motsetning til misbruk. Er du dritings foran barna dine er det et problem. Er du dritings foran vennene dine er det sjelden et problem. Er du alkis er det et problem i begge tilfellene.

 

Låner denne fra Cannabislegaliserings-tråden:

 

post-312569-0-59435900-1478172488.jpg

 

 

Her er man naiv mener jeg, og lar seg belede av femilibraliserende hippikultur og dumskap. Det vil straffe seg, bare vent og se. Jeg er i mot det. Vi snakker om avdisiplinering, demoralisering og forsøpling av samfunnskulturen.

Hva skal straffe seg? Hva venter vi å se på?

 

Personlig har jeg et ganske annet syn enn de fleste som argumenterer på vegne av legalisering. Er f.eks ikke så overbevist om at det vil lønne seg for økonomien når fengsler ender opp med å stå halvtomme fordi vi ikke lengre har så mange kriminelle, og kanskje vil politiet bare begynne å jage snusere og røykere istedenfor. En gang var det jøder, så var det neger og homser og så var det narkotika. Sånn fortsetter det. Man må alltid ha noen å spytte på.

Endret av Amoralsk
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Siden cannabis ble legalisert i Denver, har kriminaliteten økt der. Det stemmer helt sikkert, men som til og med en talsmann for politiet påpekte, var det neppe relatert til legaliseringen av cannabis. Mellom 0 og 1 prosent av kriminaliteten i Denver er på noen måte relatert til marijuana.

http://www.ibtimes.com/colorado-marijuana-legalization-2016-denver-crime-increase-not-related-pot-data-shows-2312672

 

Siden cannabis ble legalisert i Denver, har bruken av cannabis økt i de fleste aldersgrupper.

http://cdpsdocs.state.co.us/ors/docs/reports/2016-SB13-283-Rpt.pdf

 

Siden cannabis ble legalisert i Denver, har tyveri- og voldstilfeller blitt redusert med 2,2 % i 2014 (året etter legaliseringen).

http://www.drugpolicy.org/sites/default/files/Colorado_Marijuana_Legalization_One_Year_Status_Report.pdf

 

Så: flere bruker det, men kriminaliteten går ned. Man får spyttet penger inn i hjelpetiltak fremfor primitive straffesanksjoner:

 

The state has allocated more than $8 million in retail marijuana tax revenue for youth prevention and education, mental health and community-based developmental programs. In addition to the $2.5 million allocated to fund health workers in Colorado schools, $2 million of marijuana tax revenue has been allocated to help fund community-based youth services programs that offer mentoring and focus on drug prevention and school retention, and over $4.3 million will fund school-based outreach programs for students using marijuana.

 

Bruken av cannabis i Colorado kan endelig estimeres gjennom regnskapstall fremfor ymse spørreundersøkelser med store mørketall. Problemet med det er derimot at man ikke tar høyde for smugling ut fra Colorado, som skjer i stor skala:

https://www.washingtonpost.com/news/wonk/wp/2016/05/26/federal-marijuana-smuggling-is-declining-in-the-era-of-legal-weed/

 

Med andre ord: mye av den cannabisen som kjøpes lovlig i Colorado blir ikke konsumert av folk fra Colorado, men vil gå inn i statistikken som "konsum i Colorado etter legalisering".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

hva er narkotika?

Det er ihvertfall hyklersk at alkohol, sigaretter og kaffe er lovlig.

de som er imot "narkotika" bruker disse uten å tenke to ganger, men er veldig opptatt av at "narkotika" er farlig/ulovlig 

Lenke til kommentar

hva er narkotika?

Det er ihvertfall hyklersk at alkohol, sigaretter og kaffe er lovlig.

de som er imot "narkotika" bruker disse uten å tenke to ganger, men er veldig opptatt av at "narkotika" er farlig/ulovlig

var vel kanskje å dra strikken litt langt å blande kaffe inn i dette.

 

men at alkohol er et rusmiddel som er langt farligere enn mye annet er det liten tvil om.

 

Folk er bare totalt hjernevasket..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

 

hva er narkotika?

Det er ihvertfall hyklersk at alkohol, sigaretter og kaffe er lovlig.

de som er imot "narkotika" bruker disse uten å tenke to ganger, men er veldig opptatt av at "narkotika" er farlig/ulovlig

var vel kanskje å dra strikken litt langt å blande kaffe inn i dette.

 

men at alkohol er et rusmiddel som er langt farligere enn mye annet er det liten tvil om.

 

Folk er bare totalt hjernevasket..

 

 

 

faktisk ikke, kaffe er ett relativt farlig rusmidel som stimulerer sentralnervesystemet, kokain osv går under samme kategori, det bare det at det er ikke "narkotika" derfor lovlig og helt ok.

men folk er totalt hjernevasket. hvis deres o store leder sier at det er lov så er det greit.

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar

 

Skulle man oppheve et hvert forbud mot all kriminalitet, bare pga av de livene ulovlig kriminalitet forårsaker, på bekostning av livene som vil gå tapt pga fri lovløshet..?

Dette gav absolutt ingen mening.

 

 

Nei akkurat. Det ville vært helt meningsløst. Samme som de som faktisk tror anarki vil gjøre det mer levelig..

Lenke til kommentar

hahhaha... festlig innlegg som så til de grader viser hvordan man er blitt preget overtro.

 

overformynderiet er dog noens beste venn... for de vil aldri kunne tenke selv...

 

Det er akkurat det jeg gjør, tenker selv. Har vært der som du m. fl er. var idealist, men ble kurert for det og ble mer realist igjen.

 

Det er mange som vil "tenke selv", og ingen tenker det samme. Det er en vesentlig del av årsaken til at kjøreregler har noe for seg. 

Sier ikke at jeg ikke har åpning for å kunne ta feil, for all del. Men er personlig veldig overbevist om at legalsering av stoff er feil vei å gå. Det vil være nedbrytende på sikt tror jeg. Mennskeheten er uansett ikke utviklet nok for det. En dag kan vi bli det, men det er lenge til.

 

Lenke til kommentar

Jeg vil se dokumentasjon på at forbudet har fungert til formålet, altså forhindre avhengighet. Jeg har liten tro på det. Det er fordi hjerneforskning viser at avhengighet henger sammen med relasjonsskader og høyt stressnivå.

 

Det er en diskusjon også mellom rusforskere, men jeg heller mot den delen av akademia som stiller seg negativ til det repressive regimet hvor man straffer bruk og misbruk for å "beskytte" disse menneskene, og tenker at vi må finne andre løsninger på rusavhengighet enn å gjøre det enda verre ved å gi bøter, fengsel, barnevernsvedtak uten omsorgssvikt og tapte muligheter til å få den jobben man ønsker, for ikke å snakke om ekstra insentiv til å leve et dobbeltliv.

 

https://www.youtube.com/watch?v=ao8L-0nSYzg

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...