Gå til innhold

Elektriker utdanning


SJAOANNN

Anbefalte innlegg

Hei. 

Eg er 25år og har veldig lyst til og bli elektriker. Bor i Bergen der eg studerer på UIB men har tenkt og droppe av siden eg er veldig dårlig på fag som gennerelt inneholder mye lesing, derimot er eg veldig god i matte og fysikk samt praktiske ting så tenker elektriker yrket hadde passet meg veldig bra. 

Er veldig usikker om hvordan eg skal gå fram for og få til dette. Er det noen som har noen tips?
Vet at man kan jobbe som hjelpearbeider for så og ta fagbrev, lurer på om det er enkelt og få jobb som hjelpearbeider i en elektriker bedrift nå. Er det bare og sende mail og håpe på det beste?

Tusen takk for eventuelle svar. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror det er 5,5 år med relevant praksis, før du kan gå opp til fagprøve. Jeg tror at det per dags dato ikke er store problemer med å få seg arbeid som elektriker, uten at jeg kjenner til situasjonen i din by. Hjelpearbeidere er gjerne litt eldre enn lærlinger, så det er jo selvsagt mer attraktivt å ansette en 25-åring enn en 17-åring. Dessuten har du litt lavere lønn enn montører, så du hvis du er en oppegående fyr er du nok interessant for elektrikerbedrifter du også.  :)

 

Litt informasjon kan du lese her: http://www.nki.no/alt-om-eksamen/praksiskandidater-til-fagbrev

Ellers ville jeg kontaktet opplæringskontoret og hatt en dialog med dem. De har nok alle svarene du er ute etter.

Lenke til kommentar

Hjelpearbeidere er gjerne litt eldre enn lærlinger, så det er jo selvsagt mer attraktivt å ansette en 25-åring enn en 17-åring.

Ja vel, på hvilken måte?

En 17-åring som du sier starter med helt blanke ark og kan læres opp akkurat som man vil. Han starter også mye lavere i lønn enn en hjelpearbeider, pluss at firmaet får tilskudd fra staten for å ha lærlinger, og er delvis pålagt å ha det.

Jeg tror ikke mange firma er interessert i å ta inn hjelpearbeidere som verken kan eller vet noe, ei heller har noe som helst teoretisk kunnskap, og attpåtil er flere ganger dyrere enn lærlinger.

For TS er vel det beste å gå vanlig skole VG1 + VG2 og så gå vanlig som lærling etter det. Evt ta skole som privatist i de fagene du trenger.

Lenke til kommentar

 

Hjelpearbeidere er gjerne litt eldre enn lærlinger, så det er jo selvsagt mer attraktivt å ansette en 25-åring enn en 17-åring.

Ja vel, på hvilken måte?

En 17-åring som du sier starter med helt blanke ark og kan læres opp akkurat som man vil. Han starter også mye lavere i lønn enn en hjelpearbeider, pluss at firmaet får tilskudd fra staten for å ha lærlinger, og er delvis pålagt å ha det.

Jeg tror ikke mange firma er interessert i å ta inn hjelpearbeidere som verken kan eller vet noe, ei heller har noe som helst teoretisk kunnskap, og attpåtil er flere ganger dyrere enn lærlinger.

For TS er vel det beste å gå vanlig skole VG1 + VG2 og så gå vanlig som lærling etter det. Evt ta skole som privatist i de fagene du trenger.

 

Jeg regner med at TS har brukt opp ungdomssretten siden da han er 25 år, og veien for å bli elektriker er å ta alle fag som privatist (som koster endel penger). Hvis du tar alle fagene som privatist som har du ikke garantert jobb heller.

 

Du kan i verstefall havne med å ta masse fag og bruke titallskroner på ingenting.

Lenke til kommentar

 

 

Hjelpearbeidere er gjerne litt eldre enn lærlinger, så det er jo selvsagt mer attraktivt å ansette en 25-åring enn en 17-åring.

Ja vel, på hvilken måte?

En 17-åring som du sier starter med helt blanke ark og kan læres opp akkurat som man vil. Han starter også mye lavere i lønn enn en hjelpearbeider, pluss at firmaet får tilskudd fra staten for å ha lærlinger, og er delvis pålagt å ha det.

Jeg tror ikke mange firma er interessert i å ta inn hjelpearbeidere som verken kan eller vet noe, ei heller har noe som helst teoretisk kunnskap, og attpåtil er flere ganger dyrere enn lærlinger.

For TS er vel det beste å gå vanlig skole VG1 + VG2 og så gå vanlig som lærling etter det. Evt ta skole som privatist i de fagene du trenger.

 

Jeg regner med at TS har brukt opp ungdomssretten siden da han er 25 år, og veien for å bli elektriker er å ta alle fag som privatist (som koster endel penger). Hvis du tar alle fagene som privatist som har du ikke garantert jobb heller.

 

Du kan i verstefall havne med å ta masse fag og bruke titallskroner på ingenting.

 

Det er fortsatt mulig å søke seg inn på VGS, men du havner bakerst i køen.

Lenke til kommentar

Voksne lærlinger får bedriften tilskudd for. Men er du over 25 så har man normalt krav på hjelpearbeiders lønn. Så det er jo veldig avhengig av bedriften om du faktisk får prøve deg.

 

Jeg har arbeidet i en bedrift med 25-30 ansatte som i løpet de siste 10 årene har tatt opp 4 voksne som lærlinger. Den ene hadde gått skolen og gikk 2,5 år i lære. De tre andre hoppet rett i det og har tatt fag som privatist. Jeg er dog usikker på lengden på læretiden til de 3 som hoppet rett i det. Ingen av dem hadde noen særlige forutsettinger fra tidligere yrker for å mestre elektrikeryrket, de var to resepsjonister, en mekaniker og en fisker. Alle sammen har blitt dyktige elektrikere.

Jeg tror faktisk at det nesten er bedre å ansette noen som er voksne som lærling fordi dem normalt vet akkurat hva dem har lyst til og er genuint interessent i å gjøre det bra.

 

Du må bare spørre litt rundt. Kanskje det er en bedrift der som har gjort de samme erfaringene som min tidligere arbeidsgiver og tar sjansen på deg.

Lenke til kommentar

 

Jeg tror faktisk at det nesten er bedre å ansette noen som er voksne som lærling fordi dem normalt vet akkurat hva dem har lyst til og er genuint interessent i å gjøre det bra.

 

Vil si meg ganske enig.

 

Uenig. Vi hadde noen privatister innom på skolen, alle var tullete på ett eller annet vis og droppet ut.

Tror nok de færreste er interessert i å ansette voksenlærlinger når det er så mange vanlige lærlinger å få tak i.

Å ta inn voksne ufaglærte er vel kun aktuelt dersom man har ekstremt mye jobb og sliter med å ansette nok folk, dette kan dog bli meget dyrt i lengden da en voksen opplæring ofte drar ut i tid. Når vedkommende har gått 5-6 år og fremdeles ikke har oppnådd noe kan det fort begynne å rakne både for han og bedriften. Når man har kommet så langt at man går til det skrittet da har man ofte gjort mange gale valg underveis og evt gitt opp mye, ikke vist seg standhaftige kan du si. Dette fortsetter som regel senere også.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...