Gå til innhold

Her er Nintendo Switch


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

Som utelukkende stuekonsoll har den lite å komme med for ikke-nintendospill. Jeg vil anta denne har noe å by på på bærbarfronten, hovedsakelig fordi den angriper et marked som egentlig ikke finnes. (og å gå fra stuekonsoll til bærbar direkte vil nok også være interessant for noen).

 

Ytelsesmessig vil det vel være liten grunn til å kjøpe denne kontra en sterk iOS eller Android tablet, eller sogar en Windows 10 tablet (eller bærbar!). Du kan også kjøpe ekstra kontrollere til disse og få omtrent samme maskinvareopplevelse, eller sogar bedre siden håndkontrolleren til Switch ikke så så bra ut. Dessverre finnes det en god del spill til Android/iOS som ikke virkelig støtter gamepad, selv om det finnes måter å fikse det på med å mappe fysiske gamepadknapper til områder på touchskjermen.

 

Det finnes også en god del spill til Android og iOS, men foruten et par eksempler mangler de virkelig store titlene. Til Windows finnes selvfølgelig et mye større bibliotek, men Windowstablets har problemer med batterilevetid for spill, og Windowstablets pleier å være betydelig større. På Android og iOS står man da igjen med en spillbibliotek som hovedsakelig består av små arkadeliknende spill. Foruten et spar store strategispill, adventurespill og rollespill, mangler de store action- og plattformspillene (dog, Rayman og Sonic finnes!), og biblioteket til Android/iOS er generelt preget av dårlige "kopier" eller nedstrippede utgaver av AAA-titler (foruten Nvidia Shield som fikk Half-Life 2 og et par andre titler, men selv her er tilbudet ganske begrenset).

 

For min egen del holder en iPad med Baldur's Gate, HoMM 3, The Banner Saga og XCom i lange baner for "seriøs" spilling på reise, mens en god del arkadespill til Androidtelefonen kan ta oppmerksomheten de 10-20 minuttene trikketuren varer om jeg ønsker det. 

 

Derimot kommer en fort til gruppa som vil spille Skyrim, plattformspill, og kanskje viktigst, Nintendospill, på farten. Og her ser jeg få andre konkurrenter. Potensielle konkurrenter har enten for dårlig batterilevetid, for store, eller ikke tilsvarende spillutvalg innen et par sjangre. Selvfølgelig vil nok heller ikke denne ha det store spillutvalget det første året, men jeg antar at mange sjangre vil være dekket ved launch (sannsynligvis ikke strategispill eller turbaserte rollespill, dog).

 

Til slutt kommer da spørsmålet om man ikke likegodt kan kjøpe seg en Nvidia Shield K1 med en eller annen gamepad, for eksempel Madcatz Lynx eller den tilhørende Shield gamepaden. Det vil nok gi en omtrent lik ergonomisk opplevelse, kanskje med dårligere ytelse (vi får se når konkrete spesifikasjoner lekker). Spillbibliotek vil være annerledes, men Shield har fordelen av massevis av Android-arkadespill som passer veldig godt for korte spillsesjoner, samt et par store titler. Og man har da en fullverdig Androidtablet. Pris forblir ukjent.

 

Hvis man absolutt vil spille Skyrim og nye, ikke-emulerte Nintendotitler (foruten det nye spillet for iOS) har man fint lite valg. Jeg synes det er litt synd, siden nye tablets får stadig kraftigere maskinvare, som blir "kastet bort" på arkadespill. Veldig mange av oss går daglig rundt med ganske kraftig maskinvare i enten mobiltelefonen eller tableten, men får ikke virkelig brukt den på grunn av manglende interesse fra utvikler. (ja, jeg vet godt at de ville fått store problemer med fragmentasjon og alt det der, så jeg forstår det til en viss grad).

 

Et par ting jeg ser frem til å vite:

 

  • Maskinvare / ytelse
  • Batterilevetid under spilling (!)
  • Kan den brukes som "vanlig" tablet? App-utvalg? OS? Kjører den Android blir det fort en helt annen sak
  • Hvor raskt kan man begynne å spille fra avslått modus. Sitter jeg på trikken vil jeg ikke vente 5 minutter på å starte opp, laste inn spillet og så laste inn siste lagring. Hvis dette kan gjøres raskt, altså under 5 sekunder på Skyrim si, har den en stor fordel.
  • Pris.
Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

On en klager over grafikk så har en jo ingen grunn til å kjøpe konsoll i det hele tatt. Sony og Microsoft lager jo bare en smådårlig PC med sine konsoller, Nintendo prøver ihvertfall å være litt kreative.

Det er jo ikke riktig, grafikk er en skala, og en faktor som veies opp mot mye annet, det går fint ann å mene ett produkt har for dårlig grafikk, selv om man eier noe som ikke har den best tenkelige grafikken oppnåelig selv.

 

AtW

Ingen som sa at du måtte ha best tenkelig grafikk...

 

Ellers, når du drar inn andre elementer som pris eller spillutvalg, så er det andre grunner til at du kjøper konsoll enn grafikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke helt å skjønne denne enorme skepsisen til tredjepartsspill. Der var tidligere vist et bilde med logoene til alle selskapene som er sagt å skulle støtte Switch, et bilde jeg tror i stor grad stemmer. For det mange kanskje glemmer i alle drømmene om BF1, FF XV, CoD, osv på en nintendokonsoll, er at 3DS er en nintendokonsoll som har mange spill fra tredjepartsutviklere og et kjempeflott spillutvalg.

Skepsisen bunner i de 2 siste Nintendo-konsollene. 3DS må gjerne ha mange bra spill den, men problemet er at den aldri vil ha disse andre spillene som lanseres til PC, Xbox og Playstation. De tre er jo blitt det nye multiplattform nå. Nintendo glemmes. Da kan vi fort risikere at Switch blir en ekstrakonsoll for spesielt interesserte, noe som ikke er direkte positivt for budsjettene for å lage spill til konsollen.
Lenke til kommentar

Er det bare meg som syns det ser ut til at grafikken nedjusteres når den tas ut av dockingen?

 

Er jo veldig bra for batteritiden når en skal reise med den. Håper en kan sette i lader og skalere det opp igjen. Det hadde vert ett gøy konsept.

Desverre er det slik at om du først har tatt den ut av dockingen så vil aldri grafikken oppjusteres igjen. Men om det hadde vært slik du sier så hadde det jo vært helt genialt.

Lenke til kommentar

Nei.

 

Spørs hvordan du tenker, kan du sette DVD, tror neppe.

Kjøpe via eShop? kanskje, spille det? skeptisk, veldig skeptisk. Akkurat her er jeg litt spent å se hva dem finner på.

Jeg håper eller det jeg har lest så jobber nVidia med et eller annet API som skal gjøre det lett for å porte gamle spill over, men igjen.. hvis du tenker på Wii og WiiU spill så trenger du ekstra / spesiell / gimmick kontroller for å spille enkelte av dem, så sjansene er ikke store på de titler.

Endret av nagina
Lenke til kommentar

 

 

Overraskende, egentlig. Denne vil jo konkurrere med Nintendos egne håndholdte som 3DS.

Jeg mistenker at 3ds var nintendos siste rene håndholdte konsoll, og at denne tar over for begge.

 

Det kan virke sånn, men Nintendo gir seg jo selv ett marked mindre å selge til. Spennende uansett, gleder meg til denne kommer.

 

Hva mener du? Nintendo dekker jo nå to markeder med en enkelt konsoll. Den kan brukes som både bærbar (3DS-erstatter) og hjemmekonsoll (Wii U).

 

Det betyr også at de vil kunne fokusere utviklerressursene på en enkelt konsoll for to markeder, noe som vil kunne gi flere spill og dermed øke salget.

Lenke til kommentar

Enig med ATW her. Ser dessverre ikke poenget, jeg spiller ikke Skyrim på flyet liksom, så svett er jeg ikke. Nå som mobilene hvert år blir så mye raskere, så er det ikke lenge før mobilene er kraftigere enn denne saken.

 

Jeg tror også at mange gjør spillingen sin hjemme, og da (for meg ihvertfall) er en konsoll som er ment for hjemme bruk mye bedre (alla ps4 pro og xbox one s / scorpio).

 

Mobiler har ikke fysiske kontrollere, noe Switch har.

 

Hvorfor er en ren hjemmekonsoll bedre? Er dette "hardware er viktigst"-argumentet igjen? Det holder ikke vann. Det er spill som selger, ikke hardware.

Lenke til kommentar

Som utelukkende stuekonsoll har den lite å komme med for ikke-nintendospill. Jeg vil anta denne har noe å by på på bærbarfronten, hovedsakelig fordi den angriper et marked som egentlig ikke finnes. (og å gå fra stuekonsoll til bærbar direkte vil nok også være interessant for noen).

 

Ytelsesmessig vil det vel være liten grunn til å kjøpe denne kontra en sterk iOS eller Android tablet, eller sogar en Windows 10 tablet (eller bærbar!). Du kan også kjøpe ekstra kontrollere til disse og få omtrent samme maskinvareopplevelse, eller sogar bedre siden håndkontrolleren til Switch ikke så så bra ut. Dessverre finnes det en god del spill til Android/iOS som ikke virkelig støtter gamepad, selv om det finnes måter å fikse det på med å mappe fysiske gamepadknapper til områder på touchskjermen.

Det er ikke maskinvaren som betyr noe. Det er spillene som selger en maskin, og ikke omvendt.

 

Sammenligningen med en vanlig tablet er ikke helt relevant. Husk at på Switch så vil spillene være laget for å bruke kontrollerne som følger med. Det samme er ikke tilfelle på generiske tablet-spill.

 

Hvilket marked som ikke finnes er det du snakker om, forresten?

Lenke til kommentar

 

 

 

Overraskende, egentlig. Denne vil jo konkurrere med Nintendos egne håndholdte som 3DS.

Jeg mistenker at 3ds var nintendos siste rene håndholdte konsoll, og at denne tar over for begge.

 

Det kan virke sånn, men Nintendo gir seg jo selv ett marked mindre å selge til. Spennende uansett, gleder meg til denne kommer.

 

Hva mener du? Nintendo dekker jo nå to markeder med en enkelt konsoll. Den kan brukes som både bærbar (3DS-erstatter) og hjemmekonsoll (Wii U).

 

Det betyr også at de vil kunne fokusere utviklerressursene på en enkelt konsoll for to markeder, noe som vil kunne gi flere spill og dermed øke salget.

 

 

 

Tror vel heller han mener at Nintendo på mange måter "kannibaliserer" seg selv om Nintendo Switch er tiltenkt som arvtager for både Nintendo Wii:U og Nintendo 3DS. Jeg vil tro at de aller, aller fleste som har en Nintendo Wii:U også har en Nintendo 3DS.

 

Disse personene vil jo med Nintendo Switch da kun gjøre et konsollkjøp fra Nintendo, fremfor to som de normalt har gjort. Det blir spennende å se. Om Switch er tiltenkt som arvtager for 3DS, noe jeg virkelig håper at den er så er det jo spennende å se hvordan det eventuelt er mulig, eller ikke mulig å kombinere flere Switch konsoller i samme husstand.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Overraskende, egentlig. Denne vil jo konkurrere med Nintendos egne håndholdte som 3DS.

Jeg mistenker at 3ds var nintendos siste rene håndholdte konsoll, og at denne tar over for begge.

 

Det kan virke sånn, men Nintendo gir seg jo selv ett marked mindre å selge til. Spennende uansett, gleder meg til denne kommer.

 

Hva mener du? Nintendo dekker jo nå to markeder med en enkelt konsoll. Den kan brukes som både bærbar (3DS-erstatter) og hjemmekonsoll (Wii U).

 

Det betyr også at de vil kunne fokusere utviklerressursene på en enkelt konsoll for to markeder, noe som vil kunne gi flere spill og dermed øke salget.

 

Tror vel heller han mener at Nintendo på mange måter "kannibaliserer" seg selv om Nintendo Switch er tiltenkt som arvtager for både Nintendo Wii:U og Nintendo 3DS. Jeg vil tro at de aller, aller fleste som har en Nintendo Wii:U også har en Nintendo 3DS.

 

Disse personene vil jo med Nintendo Switch da kun gjøre et konsollkjøp fra Nintendo, fremfor to som de normalt har gjort. Det blir spennende å se. Om Switch er tiltenkt som arvtager for 3DS, noe jeg virkelig håper at den er så er det jo spennende å se hvordan det eventuelt er mulig, eller ikke mulig å kombinere flere Switch konsoller i samme husstand.

 

Det blir som å si at Wii U kannibaliserer Wii. Ja, nye produkter "kannibaliserer" gamle produkter når de blir erstattet. Jeg skjønner ikke hva som er så spesielt med det.

 

Folk kan gjøre ett konsollkjøp, men siden utviklerne nå kan rette alle ressursene mot bare en enkelt konsoll så vil de kunne selge flere spill i stedet. Konsollen er bare en måte å få spill til folk på. Nintendo har riktignok ikke solgt konsollne sine med tap i motsetning til Microsoft og Sony, men det er vel ikke store profitten de har på det.

 

Dessuten er det bedre at det er Nintendo som kannibaliserer seg selv enn at en konkurrent gjør det.

Lenke til kommentar

Hæ? Wii:U er jo avtager til Wii... Nå tror jeg rett og slett du troller, eller bare leker kverrulant...

 

Poenget er jo at Nintendo Switch skal være arvtager til to plattformer for Nintendo, ikke bare arvtager til Wii:U da den samtidig også (forhåpentligvis) tar over for Nintendo 3DS i samme slengen.

Lenke til kommentar

Wii U var en elendig arvtager uansett hvordan man vrir og vender på det. Hører folk sier konsollen også hadde så mye bra spill, og at det er spillene som selger. Hvorfor floppet konsollen så veldig da?

Riktig nok var det en pr-skandale fra dag 1 av, så det hjelper jo ikke på.

 

Switch derimot gjør det klinkende klart av fra dag én av hva dette dreier seg om, så med mindre Nintendo priser seg ut tror jeg de får en større suksess denne gangen :)

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Skal jo ikke så mye til for å bli en større suksess enn Wii:U da... Men ja, argumentet om at spill selger konsoller blir jo litt halvveis for Wii:U har jo utvilsomt hatt endel veldig gode spill, spill som ikke eksisterer på konkurrerende plattformer og likevel så har den jo solgt helt elendig for Nintendo.

 

Hva er grunnen? Jeg tror det skyldes mangel på "mass appeal", den totale mangelen på spill ifra tredjepart gjør en mindre attraktiv for veldig, veldig mange. Når du ikke har storselgere som FIFA, Madden, NHL, Call of Duty osv.. Så mister du mange potensielle kjøpere. Mange kjøper jo bare en konsoll per generasjon og da blir liksom ikke Wii:U så veldig aktuell når den mangler de mest populære spillseriene.

 

Samtidig så var jo konsollen en PR-fiasko uten sidestykke... Folk visste jo knapt nok om konsollen, og mange slet med å forstå hva den faktisk var og tilbydde kontra Wii.

 

 

Nintendo Switch virker mer fokusert, og jeg tror at det faktum at den eventuelt skal ta over for både Wii:U og Nintendo 3DS vil gjøre den mer attraktiv for mange selv uten at den nødvendigvis får alle de store tredjepart spillene da mange nok tenker at det er kult å kunne kjøpe en konsoll som kan fungere som både konsoll og håndholdt.

 

 

Dessverre for Nintendo ser de jo litt sent ute, da veldig mange har skaffet seg Xbox One eller PlayStation 4 de to siste årene og er da ikke i marked for en ny konsoll når denne kommer på markedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...