Gå til innhold

For andre gang på to måneder havnet Telenors servere på svarteliste: - Snakk om å rote det til!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Hvorfor filtrerer ikke Telenors servere utgående epost? Burde være en smal sak å oppdage når en maskin er blitt infisert og starter å sende ut tusenvis av eposter i løpet av kort tid.

Lenke til kommentar

Er det Telenor sin feil om en kunde blir utsatt for phishing på internett? Eller om en kunde får et virus?

 

Hele tre ganger i artikkelen har dere skrevet "Snakk om å rote det til!". Hvorfor? Hva er poenget?

Dere skal rapportere nyheter, ikke kommentere dem (hvertfall ikke når det er helt rotløst).

 

Artikkelen fremlegges som om Telenor er den store stygge ulven her. Men dette skjer for alle leverandører, hver dag. Har jobbet med Abuse, og det er et konstant arbeid å fjerne mailservere fra svartelister fordi kunder får virus. Dette gjelder alle leverandører.

Tydeligvis du jobber for en partner av telenor, og er Inhabil i denne saken.

 

Selv jeg er enig de kanskje blir mere en forumkommentar dette.

Nå bruker canaldigital og telenor F-Secure kanskje også norton.

 

Men de burde kanskje lære kundene dems sunn fornuft istedenfor.

Enkelte kunder tro disse er så sikre at man kan laste ned piratebay uten å få spyware\virus. Helt på tryne spør du meg.

Lenke til kommentar

 

Er det Telenor sin feil om en kunde blir utsatt for phishing på internett? Eller om en kunde får et virus?

 

Hele tre ganger i artikkelen har dere skrevet "Snakk om å rote det til!". Hvorfor? Hva er poenget?

Dere skal rapportere nyheter, ikke kommentere dem (hvertfall ikke når det er helt rotløst).

 

Artikkelen fremlegges som om Telenor er den store stygge ulven her. Men dette skjer for alle leverandører, hver dag. Har jobbet med Abuse, og det er et konstant arbeid å fjerne mailservere fra svartelister fordi kunder får virus. Dette gjelder alle leverandører.

Tydeligvis du jobber for en partner av telenor, og er Inhabil i denne saken.

 

Selv jeg er enig de kanskje blir mere en forumkommentar dette.

Nå bruker canaldigital og telenor F-Secure kanskje også norton.

 

Men de burde kanskje lære kundene dems sunn fornuft istedenfor.

Enkelte kunder tro disse er så sikre at man kan laste ned piratebay uten å få spyware\virus. Helt på tryne spør du meg.

Om bare... ...De 'store distribitører' holdt opp med å pushe Norton, Møkkaffee og F-secure, så ville verden kanskje se bedre ut. Det er utrolig hvor mye crap det kommer inn på verkstedet med nettopp de her tre 'systemer'.

 

Telehor er ikke akkurat berømt for å ligge foran i deres mailsystemer. Hater å promotere 'ting', men jeg fatter rett og slett ikke hvorfor ikke folk bare bruker gmail. -Done. ikke flere problemer. En login. Ikke noe rot med pop eller smtp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Er det Telenor sin feil om en kunde blir utsatt for phishing på internett? Eller om en kunde får et virus?

 

Hele tre ganger i artikkelen har dere skrevet "Snakk om å rote det til!". Hvorfor? Hva er poenget?

Dere skal rapportere nyheter, ikke kommentere dem (hvertfall ikke når det er helt rotløst).

 

Artikkelen fremlegges som om Telenor er den store stygge ulven her. Men dette skjer for alle leverandører, hver dag. Har jobbet med Abuse, og det er et konstant arbeid å fjerne mailservere fra svartelister fordi kunder får virus. Dette gjelder alle leverandører.

Tydeligvis du jobber for en partner av telenor, og er Inhabil i denne saken.

 

Selv jeg er enig de kanskje blir mere en forumkommentar dette.

Nå bruker canaldigital og telenor F-Secure kanskje også norton.

 

Men de burde kanskje lære kundene dems sunn fornuft istedenfor.

Enkelte kunder tro disse er så sikre at man kan laste ned piratebay uten å få spyware\virus. Helt på tryne spør du meg.

 

 

Helt feil.

 

Jeg jobber ikke i Telenor, og jeg ville skrevet akkurat det samme uansett hvilken leverandør artikkelen hadde dekket.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kompromitterte klienter skal ikke kunne sende store mengder søppelpost gjennom en server uten videre. Det er helt normalt å sette grenser for hvor mange e-poster hver klient kan sende i løpet av en dag. Tallet kan settes så høyt at svært få brukere merker noe som helst, og likevel være lavt nok til at evt misbruk ikke får alvorlige konsekvenser. Brukere med legitimt behov for å sende store mengder post må registrere seg og kanskje betale ekstra for det. Med slike begrensninger er muligheten for misbruk minimal. Hvis dette ikke er implementert hos Telenor så opptrer de ikke som en ansvarlig aktør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det Telenor sin feil om en kunde blir utsatt for phishing på internett? Eller om en kunde får et virus?

 

Nei, Telenor har ikke ansvar for at kunder utsettes misbruk, men de har et ansvar for å sørge for at forsøk på misbruk av egne servere blokkeres så det ikke får konsekvenser for andre brukere. F.eks ved a begrense antallet eposter hver klient kan sende gjennom deres egne servere på en dag. Operatører som ikke har proaktive mekanismer implementert i serverparken fortjener en registrering i hver eneste anti-abuse database som finnes.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kompromitterte klienter skal ikke kunne sende store mengder søppelpost gjennom en server uten videre. Det er helt normalt å sette grenser for hvor mange e-poster hver klient kan sende i løpet av en dag. Tallet kan settes så høyt at svært få brukere merker noe som helst, og likevel være lavt nok til at evt misbruk ikke får alvorlige konsekvenser. Brukere med legitimt behov for å sende store mengder post må registrere seg og kanskje betale ekstra for det. Med slike begrensninger er muligheten for misbruk minimal. Hvis dette ikke er implementert hos Telenor så opptrer de ikke som en ansvarlig aktør.

 

Enda enklere så kan de bare innføre en grense på 50-100 mail om dagen hvor de så krever en bekreftelse på sms e.l om du vil sende flere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enda enklere så kan de bare innføre en grense på 50-100 mail om dagen hvor de så krever en bekreftelse på sms e.l om du vil sende flere.

 

Det finnes mange måter å løse dette på teknisk. Slike løsninger var helt vanlige hos ISP'er på 90-tallet. Jeg ville aldri akseptert driftsansvar for løsninger uten slike kontrollmekanismer hverken den gang eller nå. At det tydeligvis ikke er implementert hos Telenor i dag sier mye om forfallet i den tekniske kompetansen på drift. Kyniske økonomer og jurister regjerer bransjen og det er blitt viktigere å dekke seg med kontrakter som sikrer at man har noen å skylde på enn å skape løsninger som fungerer.

Endret av mmm...
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Er det Telenor sin feil om en kunde blir utsatt for phishing på internett? Eller om en kunde får et virus?

 

Hele tre ganger i artikkelen har dere skrevet "Snakk om å rote det til!". Hvorfor? Hva er poenget?

Dere skal rapportere nyheter, ikke kommentere dem (hvertfall ikke når det er helt rotløst).

 

Artikkelen fremlegges som om Telenor er den store stygge ulven her. Men dette skjer for alle leverandører, hver dag. Har jobbet med Abuse, og det er et konstant arbeid å fjerne mailservere fra svartelister fordi kunder får virus. Dette gjelder alle leverandører.

Tydeligvis du jobber for en partner av telenor, og er Inhabil i denne saken.

 

Selv jeg er enig de kanskje blir mere en forumkommentar dette.

Nå bruker canaldigital og telenor F-Secure kanskje også norton.

 

Men de burde kanskje lære kundene dems sunn fornuft istedenfor.

Enkelte kunder tro disse er så sikre at man kan laste ned piratebay uten å få spyware\virus. Helt på tryne spør du meg.

 

Trenger da ikke antivirus for dette. Telenor kan forhindre dette med en enkel maskinlæringsalgoritme som klassifiserer e-post meldinger. De fleste enkle modeller vil ha nøyaktighet på over 99.9%.

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at e-post er avleggs. Men, det er på tid å forsøke å komme spam til livs.

 

En løsning er å skrive en helt ny e-post protokoll. Altså innføre et e-post system 2, som ikke er bakoverkompatibelt. Altså å parkere det gamle e-post systemet.

 

Jeg tenker som så at brukere fort vil oppdage hvor genialt et spamfritt system er, og derfor velge å hoppe over på det sakte men sikkert.

 

Jeg tenker også som så. Hvorfor i all verden ha e-post hos Telenor. Er vel sikrere å ha den hos Google, med hensyn på at ingen tør å blokke gmail.com.

Lenke til kommentar

 

Jeg tenker som så at brukere fort vil oppdage hvor genialt et spamfritt system er, og derfor velge å hoppe over på det sakte men sikkert.

 

 

Jeg tenker som så, at det tar toppen noen dager før spammere finner ut hvordan de skal spamme på det nye "spamfrie" systemet ditt.

Lenke til kommentar

Og hvem skal verifisert dette?

 

Dersom det er brukeren, så hva om du fyller inn et kontaktskjema på nett, for eksempel hos Skatteetaten, så får du altså ikke e-postene med informasjon fordi du ikke har verifisert e-posten som sender informasjonen.

 

Dersom det er et stort organ eller noe slikt som skal verifisere, hvordan i alle dager skal de klare det når man enkelte kan sette opp nye epost adresser på et hvilket som helst domene, eller skal det fungere på et eller annet magisk vis i denne imaginære protokollen din?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...