Gå til innhold

Skattelistene - igjen


Delvis

Anbefalte innlegg

Er det ikke blitt bestemt, at man må logge seg inn på skatte-etaten for å sjekke andres inntekt, skatt & formue?
Og da skal det jo også bli registrert at du har vært der, slik at han du sjekket vil se det.

Hvorfor legges da skattelistene for de som har mest åpent ut på nettet?.

 

Gjelder ikke de nye reglene for alle, eller er de som har over et visst beløp strippet for de samme rettighetene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan ha sine positive sider. Etter at det vart logga for privatpersonar blir det svært lite brukt av folk flest. Ingen tør søke opp naboen lengre sidan han kan sjå at du har søkt. Det folk flest mislikte med listene er ikkje på langt nær eit like stort problem som før.

 

Det ein står igjen med og som kanskje er det viktigaste er at media får innsyn og kan legge fokus på ting som kan vere skeivt. Det er openheit som eg synest er heilt greit.

 

https://www.nrk.no/norge/derfor-publiserer-nrk-skattelistene-1.13176182

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan ha sine positive sider. Etter at det vart logga for privatpersonar blir det svært lite brukt av folk flest. Ingen tør søke opp naboen lengre sidan han kan sjå at du har søkt. Det folk flest mislikte med listene er ikkje på langt nær eit like stort problem som før.

 

Det ein står igjen med og som kanskje er det viktigaste er at media får innsyn og kan legge fokus på ting som kan vere skeivt. Det er openheit som eg synest er heilt greit.

 

https://www.nrk.no/norge/derfor-publiserer-nrk-skattelistene-1.13176182

 

Kan ikke se hva å legge dem åpent ut til hvermansen skal være godt for. De saamme reglene burde gjelde for alle.

Lenke til kommentar

Det folk flest mislikte med listene er ikkje på langt nær eit like stort problem som før.

Det ein står igjen med og som kanskje er det viktigaste er at media får innsyn og kan legge fokus på ting som kan vere skeivt.

 

Ikke et like stort problem er det samme som at det fortsatt er et problem. Det gir fortsatt liten mening å ha offentlige skattelister.

 

At mediene får innsyn er greit nok, men skjevhetene skjer det ikke noe med alikevel. Medieoppstyr er ikke det samme som forandring til det bedre.

 

Et av problemene er at kriminelle har innsyn, mye penger tilsier i mange tilfeller at man har litt finere smykker og ting som er enkle å omsette enn folk som har mindre. Å åpne for målrettet tyveri på den måten er ikke bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tjuvane kan nok lett identifisere bustader med meir velstand utan skattelistene. Finnes det for øvrig noko studier, forskning eller undersøkjingar som ser på om skattelistene faktisk er til hjelp for tjuvar? Ville dei brote seg inn ein eller anna stad uansett, uavhengig av skattelister?

 

Det er eit problem fordi nokon synest det er eit problem. Du finn ingenting i samfunnet det ikkje finnes nokon som ikkje ser på som eit problem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har holdt meg borte fra nettavisene de siste dagene. Synes det er forkastelig hvordan mediene bretter ut folks privatøkonomi for å generere mest mulig klikk og inntekter. Det er en belastning for mange av de som blir rammet.

Åpne skattelister skulle vært begrenset til papirbaserte lister hos skatteetaten!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det er forkastlig at skattelistene har blitt mer skjult i det siste. Det burde være mulig å søke hva naboen tjener uten at de selv vet, og som regel er det kun de som har noe skjule som ønsker å ha skattelistene skjult.

 

For all, må skattelistene være tilgjengelig slik at det er mulig å søke opp alle man ønsker å vite inntekten til. Synes det er forkastlig slik det er nå!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jeg synes det er forkastlig at skattelistene har blitt mer skjult i det siste. Det burde være mulig å søke hva naboen tjener uten at de selv vet, !

Hvorfor mener du at denne åpenheten ikke skal gå begge veier?

 

Jeg bruker skattelistene til å sjekke om jeg tjener like mye som de andre kollegaene. Noen tilfeller har jeg tjernt mindre enn andre, og da har jeg tatt opp med sjefen og fått høyere lønn. Dette er grunnen til at jeg vil at skattelistene bør være åpne ved bruk av MiniID etc..

Lenke til kommentar

Det burde være mulig å søke hva naboen tjener uten at de selv vet, og som regel er det kun de som har noe skjule som ønsker å ha skattelistene skjult.

 

 

Og sånne som deg som da søker opp naboen uten at de vet, har ikke noe å skjule? Du vil jo skjule at de skal vite at du har snoket på dem. Det må vel være en grunn for at du ønsker å skjule det?

 

Nei det trenger ikke være mistenkelige grunner, for å ønske at privat økonomi ikke skal bli synlig for alle. Det er helt normalt. Hvor mange går rundt og forteller sånt på eget initiativ? Nesten ingen, sikkert ikke du heller. Ganske enkelt fordi man ikke liker at uvedkommende skal ha innsyn i private forhold. Det er helt normalt. Det kan like gjerne være folk som har lite, som misliker det av den grunn.

De blir jo nå beskyttet av de nye reglene.

Hvorfor skal ikke det gjelde også de i andre enden av scalaen?

Det kan også være at folk som har lite, har et eller annet misligheter i tallene sine, så det argumentet er ikke noe som automatisk bare kan brukes mot de som har mye. Ingen grunn til å uten videre mistenkeliggjøre de som tjener godt, og har vært flinke til å spare, mer enn andre.

 

De samme rettighetene bør gjelde for alle.

 

Lenke til kommentar

 

Det folk flest mislikte med listene er ikkje på langt nær eit like stort problem som før.

Det ein står igjen med og som kanskje er det viktigaste er at media får innsyn og kan legge fokus på ting som kan vere skeivt.

 

Ikke et like stort problem er det samme som at det fortsatt er et problem. Det gir fortsatt liten mening å ha offentlige skattelister.

 

At mediene får innsyn er greit nok, men skjevhetene skjer det ikke noe med alikevel. Medieoppstyr er ikke det samme som forandring til det bedre.

 

Et av problemene er at kriminelle har innsyn, mye penger tilsier i mange tilfeller at man har litt finere smykker og ting som er enkle å omsette enn folk som har mindre. Å åpne for målrettet tyveri på den måten er ikke bra.

 

 

Problemet med kriminelle har det vært snakk om siden "tidens morgen", og såvidt meg bekjent har det aldri vært vist at dette er noe som gjøre i noen særlig grad av kriminelle.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...