Gå til innhold

Sp vil utsette FM-slukking


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Når jeg overtar bilen etter at kona mi har hatt den, står blinkeren på, vindusviskerne går og radioen står på full guffe. Når FM slukkes, får jeg ett irritasjonsmoment mindre. Takk!

Lenke til kommentar

må ikke det norske folk være dum og kjøpe ny radio! Rett før absolutt all informasjon går over internett!

Nettradio er en del av digitalradio-satsinga, men det er også DAB. Det virker som mange ikke klarer å skille på de ulike variantene av digitalradio. Politikere og andre med sterke meninger utnytter kunnskapsmangelen til det fulle og omtaler digitalradio og DAB om hverandre som det passer dem best og folk flest gjennomskuer ikke at det er forskjell. Det utnytter blant annet butikkene som selger DAB-radioer maksimalt. De skjønner nok at det gjelder å få solgt disse så fort som mulig så de får melket markedet før det forsvinner. "DAB er framtida" - helt til julesalget er over.

 

Mye tyder på at DAB blir like kortlivet som minidisk.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvorfor skulle jeg sku ut og kaste radioen i bilen min?

 

Da blir det et digert hull i dashbordet, og jeg mister navigasjon, AUX-inngang, konfigurasjon og eventuelle feilmeldinger.

En FM-radio uten FM-sendinger er bedre enn et hull i dashbordet.

 

Nå var det den nyinnkjøpte DAB-radioen jeg snakket om da  :)

 

Og "loftet" kan gjerne omskrives til "trenger egentlig ikke lenger"  ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Nå er jeg skikkelig OT, men MiniDisk og DCC ble lansert fordi elektronikkbransjen ønsket å prakke på folk et digitalt opptaksmedium som skulle leve ved siden av CD. CD skulle ta over for LP, og MD/DCC skulle ta over for kassettspilleren. I stedet fikk vi en formatkrig som førte til at begge formater tapte.

 

En annen sak er at bransjen har lansert mange produkter som folk ikke ville ha, Disc-kameraer og Foto CD er to av dem. Det skal bli veldig interessant å se hvordan lyttertallene for radio vil utvikle seg i løpet av 2017.

Lenke til kommentar

Jeg vurderte muligheten for å oppgradere den integrerte FM-radioen på bilen min til DAB.

Men så ble den totalvraket i en ulykke (påkjørt bakfra i stillestående kø), og jeg må ha ny bruktbil.

Jeg ønsker at den nye bruktbilen har skikkelig DAB, der bilens integrerte display viser kanalens navn, og jeg ikke har et ekstra sett med knapper.

Jeg ønsker fabrikkmontert antenne med god dekning, ikke en halvveis brukbar ettermontert løsning i frontruta.

Jeg skjønner at du vil ha en ny løsning, men kjøp AutoDAB med FM-utgang og ikke Aux, da får du all kanalinformasjonen rett på displayet. Det blir ikke noe ettermontering av knapper, visst bilen din har rattkontroll/rattknapper så kan du bruke det.

 

Jeg bor på vestlandet blant mange fjell og har utmerket dekning på min ettermonterte glassantenne. Den er gjennomsiktig og dermed nesten usynlig og skal monteres på passasjersiden. Altså ser du den ikke i det hele tatt som sjåfør. Har spurt flere av mine passasjerer om de ser noe nytt (etter at jeg monterte antenna), de fleste la ikke merke til antenna i det hele tatt. Så dette er ikke ett problem. Bare husk å jorde den skikkelig (skrap vekk lakk), det er mange som glemmer dette og har derfor fryktelig dårlig dekning.

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle jeg sku ut og kaste radioen i bilen min?

 

Da blir det et digert hull i dashbordet, og jeg mister navigasjon, AUX-inngang, konfigurasjon og eventuelle feilmeldinger.

En FM-radio uten FM-sendinger er bedre enn et hull i dashbordet.

Definitivt. Eneste sted jeg lyttet til radio var i bilen, men etter at jeg var uheldig og knakk antennen ble signalet naturligvis svært dårlig og jeg sluttet å høre på radio før jeg rakk å reparere. Nå brukes bilstereoen til kun medbragt musikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg overtar bilen etter at kona mi har hatt den, står blinkeren på, vindusviskerne går og radioen står på full guffe. Når FM slukkes, får jeg ett irritasjonsmoment mindre. Takk!

 

Aner vi en holdning til kvinner her som ikke er gangbar i dagnes samfunn? :green: Kvinner er minst like teknisk flinke som menn, husk det. 

 

Det skal bli veldig interessant å se hvordan lyttertallene for radio vil utvikle seg i løpet av 2017.

 

Skal vi tippe statistikken blir sminket ved at det ikke skilles på DAB og nettradio ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser vitterlig frem til at FM slukkingen trer i kraft neste år, for da får jeg hele FM båndet for meg selv når jeg skal bruke Bluetooth FM senderen i bilen min. Betalte heller 86,- for en sånn enn 3-4000 kr for ny bilstereo og mikkmakkerier for å få alt opp og gå.

 

Her vil nettradio, Tidal og spotify streames over anlegget nå. Og kanskje en film i ny og ne om passasjerene kjeder seg.

Lenke til kommentar

Tenk hvis Linux-lobbyen hadde hatt like mye makt som DAB-lobbyen.

Da kunne de argumentert for å forby bruk av Windows i Norge siden Linux kan gjøre det samme til en mye lavere pris.

Hvordan ville reaksjonene blitt hvis folk fikk beskjed om å slette Windows og installere Linux i løpet av 2017?

De kunne sikkert dokumentert at 99% av bruksområdet kunne blitt dekket av Linux.

Drit i brukerproblemer og kostnader for opplæring i Linux og ny software...

 

Jeg ville applaudere. Du mener Linux gir flere brukerproblemer enn Windows? Gnæk.
Lenke til kommentar

 

Et av hovedargumentene for DAB er at det skal være så mye billigere å drifte enn FN. Men da tar de selvsagt ikke med i beregningen hva det koster å byte ut landets ca 25 millioner radioer. For det er det jo ikke de som betaler for ..

 

Det merkelig var at det var dørgende stille da man gikk over til digital TV. Og det til og med er slik at TV'er koster vesentlig mer enn radioer. (Ja, det finnes unntak)

Mener du at man skal beholde FM til evig tid?

Forskjellen var at men ikke behøvde å bytte ut TVen, kun ha en liten boks i tillegg. Og dette er i stasjonært monterte systemer hvor en ekstra boks gjerne ikke merkes.

 

Det er en ganske stor forskjell til FM hvor alle landets FM-radioer blir ubrukelige. Og hvor den ekstra boksen ofte er like stor som selve radioen. Og til bilbruk er det ikke praktisk med ekstra dilldall montert på stativ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det merkelig var at det var dørgende stille da man gikk over til digital TV. O

Forskjellen var at men ikke behøvde å bytte ut TVen, kun ha en liten boks i tillegg. Og dette er i stasjonært monterte systemer hvor en ekstra boks gjerne ikke merkes.

 

En annen forskjell er at på TV gikk man til noe som faktisk var bedre. 

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

NRKs DAB-sendernett dekker befolkningen like godt som NRK P1 i dag på FM. Stortinget vedtok et veikart for slukking som alle aktører har fulgt. Både Medietilsynet og Nkom har kontrollert av kravene er oppfylt, sier Vasaasen.

Kravene kan da på ingen måte være oppfylt. Finnes ikke dab-dekningen i en eneste av de 5 tunnelene jeg kjører igjennom på vei til jobb...

 

 

Det er muligens fordi dekningen beregnes på to totalt ulike måter: Mens FM beregnes ut fra geografisk dekning, er det dekning i befolkningen som gjelder for DAB.

Men det kan da ikke være forsvarlig å kutte FM-nettet før det er DAB-dekning i alle tunneler. Spesielt siden FM-nettet regnes som nødnett i tunneler

Uansett vil det aldri bli forsvarlig fordi de færreste biler vil ha DAB mens alle vil ha FM (som da ikke sendes lenger).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...