Gå til innhold

IT-support på Filippinene (Vi trenger flere ansatte f.o.m. 02.03.2020)


Anbefalte innlegg

On 3/30/2020 at 12:07 AM, Havm said:

(...) Phillipinene er et fint sted hvis en tar forholdsregler og jeg trivdes godt der. Men jeg vil heller jobbe i Norge og ta en tur til Phillipinene hvert år enn vice versa.

Deg om det. Jeg elsker å bo her. Mye bedre enn i Norge.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden er nå nede "due to maintenance", men får kikke litt seinere.

Jeg har allerede vært 2 måneder i Filippinene, har allerede kort som gjør at jeg kan åpne bankkonto der nede.

Tjener mye bedre i Norge, men vil tilbake til Filippinene så fort som overhodet mulig.

Madamen vil også ha en større mulighet til og få jobb der nede.

Er lønna fortsatt på ca 120k peso?

Skal selvfølgelig legge inn deg som referral ?

Men hvordan fungerer det her sånn reint praktisk, mtp evt intervju og ansettelse?

Litt ugreit og fly helt til Manilla for et intervju også får du ikke jobben liksom ????

Lenke til kommentar
3 hours ago, Opashauk said:

Er lønna fortsatt på ca 120k peso?

Den var på 105k for 3-4 år siden. Faktisk ikke sikker på hva det er nå. Minst 105k, i hvert fall. I startlønn. Går oppover etter hvert, om du blir fast ansatt, eller om du bytter stilling.

3 hours ago, Opashauk said:

Skal selvfølgelig legge inn deg som referral

Legg inn eposten min når du blir spurt om du har blitt referrert. [email protected].

3 hours ago, Opashauk said:

Men hvordan fungerer det her sånn reint praktisk, mtp evt intervju og ansettelse?

 Litt ugreit og fly helt til Manilla for et intervju også får du ikke jobben liksom ????

Intervju over telefon. Kontrakt skrives før du har forlatt Norge. CGI betaler flyreisen ned (og hjem til Norge igjen om/når du slutter), samt at du bor gratis rett over gaten fra kontoret i 30 dager mens du leter etter noe eget. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

105k er ikke mye får å bo i Manila, å ha et Norsk levestandard, når man trekker ifra skatten så sitter man vel med ca 85 til 90k.  får at man skal ha et ok sted å bo i nærheten av CGI så må man ut med tillegg 40k plus strøm da har du ca 45k igjen av lønna, da har man ca 40k til å leve på, det er ikke mye selv i Filippinene.  Husk at i Norge får man mange goder igjen får skatten man betaler inn, noe man ikke gjør i Filippinene.  Selv bor jeg i et mindre by her i Filippinene og bruker 75k per månde, og her er det mye billigere enn Manila.      

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Det må jeg si meg uenig med. Jeg mener at en Norsk levestandard ikke koster så mye som du påstår.

Trur ikke jeg kjenner noen som betaler så mye som 40k for leie. De fleste betaler mellom 20k og 30k. Umøblert er vi nede i rundt 15k i måneden.

Jeg bruker ganske så mye mindre enn 75k i måneden, og har en mye høyere livskvalitet enn jeg hadde i Norge. Tjente dog aldri mer enn rundt 400.000 NOK i året, og bodde svært sentralt i Oslo, så jeg er kanskje vandt med et litt enklere liv.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
On 9/11/2020 at 2:37 PM, Skurupu said:

Det må jeg si meg uenig med. Jeg mener at en Norsk levestandard ikke koster så mye som du påstår.

Trur ikke jeg kjenner noen som betaler så mye som 40k for leie. De fleste betaler mellom 20k og 30k. Umøblert er vi nede i rundt 15k i måneden.

Jeg bruker ganske så mye mindre enn 75k i måneden, og har en mye høyere livskvalitet enn jeg hadde i Norge. Tjente dog aldri mer enn rundt 400.000 NOK i året, og bodde svært sentralt i Oslo, så jeg er kanskje vandt med et litt enklere liv.

Jasså, dere holder fortsatt på i Filippinene. Glad jeg jobbet der og fikk oppleve landet,  dro med meg ei flott dame hjem og har nå en nusselig liten baby sammen. Men, også glad jeg sa opp og reiste hjem. Å jobbe for en Norsk IT bedrift var som en befrielse etter CGI, en helt annen verden. Husker at i CGI var jeg kun et tannhjul på bunn av hierarkiet.

Endret av Gyro_
Lenke til kommentar
On 9/11/2020 at 2:37 PM, Skurupu said:

Det må jeg si meg uenig med. Jeg mener at en Norsk levestandard ikke koster så mye som du påstår.

Trur ikke jeg kjenner noen som betaler så mye som 40k for leie. De fleste betaler mellom 20k og 30k. Umøblert er vi nede i rundt 15k i måneden.

Jeg bruker ganske så mye mindre enn 75k i måneden, og har en mye høyere livskvalitet enn jeg hadde i Norge. Tjente dog aldri mer enn rundt 400.000 NOK i året, og bodde svært sentralt i Oslo, så jeg er kanskje vandt med et litt enklere liv.



Så vidt jeg vet er det også veldig rimelig å kjøpe i Manila og omegn, og det er lett å få boliglån, særlig når du er ifra et rikt land og let's face it, hvit i huden. Boligprisene er fremdeles på vei opp også, så det er neppe noe tapsproposisjon. Og da bor du veldig billig etterpå.

Kjæresten er ifra Manila. Hun er anestesilege på et privat sykehus. Men familien hennes driver med eiendom. Har tittet på eiendommer der selv. Virker som om det er litt mekka for utlendinger. Er det i BGC dere holder til?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg sluttet i jobben i Oktober i fjor, og er nå tilbake i Norge, etter 8 år i Manila.

Så jeg kan dessverre ikke hjelpe deg personlig. Jeg ser dog på hjemmesiden at de har 2 utlyste stillinger for øyeblikket:

https://cgi.njoyn.com/CGI/xweb/XWeb.asp?NTKN=c&clid=21001&Page=JobDetails&Jobid=J1119-1403&BRID=724783&lang=1
https://cgi.njoyn.com/CGI/xweb/XWeb.asp?NTKN=c&clid=21001&Page=JobDetails&Jobid=J0321-3585&BRID=804338&lang=1

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Bare en oppklaring om noen vurderer å reise hit i nærmeste fremtid, siden denne tråden er full av piss.

 

Startlønna er 105.000 PHP i måneden. Inntektskatten er på 21%. Stemmer, ca 85 000 php etter skatt. Som er MYE dårligere lønn enn det var her for over 7 år tilbake. Det vil si startlønna til de som har vært her lengst kommer du ikke til å oppnå om du jobber hardt her i flere år. De tjener fort 20-25k php mer i mnd for samme jobb.

 

I Desember får du 25k ekstra, skattefritt. Det stemmer heldigvis, en måned i året kan du få likt betalt som de som har vært her lengst gjør en vanlig måned. 

 

Det er 4 uker betalt ferie, noe som tilsvarer 8.33% feriepenger, sett med norske øyne. Mulig det var slik for ørten år siden, nå har du kun 15 feriedager i året.

 

Stemmer at de fleste har leie på rundt 20-25k php i måneden etter at strøm, vann og wifi er betalt. Så kommer utgifter til mat, transport til og fra jobb som også kan koste en del tid pga Manila trafikken (med mindre du vil bo i gåavstand men det vil nok koste deg litt mer) 

Du kan regne med å bruke rundt 10/24 timer av døgnet til jobb. Da totalt tid på jobb er 9 timer, men du kan mest sannsynlig legge på en time totalt med reise. 

Greit å få litt oppklart før man kommer ned hit å blir overrasket. 

 

Hilsen, 

tidligere ansatt som er sjeleglad for å komme seg bort

ps. hyggelige kollegaer

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
huttetutt86 skrev (18 minutter siden):

Bare en oppklaring om noen vurderer å reise hit i nærmeste fremtid, siden denne tråden er full av piss.

 

 

Startlønna er 105.000 PHP i måneden. Inntektskatten er på 21%. Stemmer, ca 85 000 php etter skatt. Som er MYE dårligere lønn enn det var her for over 7 år tilbake. Det vil si startlønna til de som har vært her lengst kommer du ikke til å oppnå om du jobber hardt her i flere år. De tjener fort 20-25k php mer i mnd for samme jobb.

 

I Desember får du 25k ekstra, skattefritt. Det stemmer heldigvis, en måned i året kan du få likt betalt som de som har vært her lengst gjør en vanlig måned. 

 

Det er 4 uker betalt ferie, noe som tilsvarer 8.33% feriepenger, sett med norske øyne. Mulig det var slik for ørten år siden, nå har du kun 15 feriedager i året.

 

Stemmer at de fleste har leie på rundt 20-25k php i måneden etter at strøm, vann og wifi er betalt. Så kommer utgifter til mat, transport til og fra jobb som også kan koste en del tid pga Manila trafikken (med mindre du vil bo i gåavstand men det vil nok koste deg litt mer) 

Du kan regne med å bruke rundt 10/24 timer av døgnet til jobb. Da totalt tid på jobb er 9 timer, men du kan mest sannsynlig legge på en time totalt med reise. 

Greit å få litt oppklart før man kommer ned hit å blir overrasket. 

 

Hilsen, 

tidligere ansatt som er sjeleglad for å komme seg bort

ps. hyggelige kollegaer

Var litt vanskelig å forstå dette med ferie. Først sier du 4 uker betalt ferie, så 15 feriedager. Hva stemmer?

Lenke til kommentar

"Var litt vanskelig å forstå dette med ferie. Først sier du 4 uker betalt ferie, så 15 feriedager. Hva stemmer?"

Beklager svarte på noen tidligere innlegg. Du har 15 feriedager, og du er ikke sikret ferie når du vil heller. Plutselig er man underbemannet og du ikke kan ta fri, ellers så har noen søkt før deg så du heller ikke får fri. 

Lenke til kommentar
Skurupu skrev (4 minutter siden):

Langt unna norsk arbeidsliv, ja. Det er klart.

Men det var de beste 8 årene i mitt liv, i hvert fall. Lengter tilbake.

Hvorfor drar du ikke tilbake? Er ikke helt oppdatert men antar at covid var en del av grunnen til å reise hjem igjen, og det er jo mer eller mindre over nå.

Lenke til kommentar

For pengenes skyld. Tok med kone tilbake. Her kan vi begge jobbe og tjene masse. Der nede var det bare jeg som kunne jobbe og tjene penger. Og selv om mine penger der holdt i massevis til en god livsstil, så var det på ingen måte nok til å ta med pengene ut av landet. Vi var avhengig av å bo og feriere i lavkostland.

Greit med litt variasjon også. Neste gang drar jeg nok til et annet land.

Endret av Skurupu
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 3e871...246
Skurupu skrev (12 minutter siden):

For pengenes skyld. Tok med kone tilbake. Her kan vi begge jobbe og tjene masse. Der nede var det bare jeg som kunne jobbe og tjene penger. Og selv om mine penger der holdt i massevis til en god livsstil, så var det på ingen måte nok til å ta med pengene ut av landet. Vi var avhengig av å bo og feriere i lavkostland.

Greit med litt variasjon også. Neste gang drar jeg nok til et annet land.

OT, men har du merket at damen begynner å bli fornorsket/vestliggjort eller har hun beholdt de gode phillipinske familieverdiene sålangt? Litt redd for å ta damen med til Norge nettopp fordi noe av tiltrekkingen til damen er pga phillipinsk kultur og vil ikke at hun skal ta til seg for eksempel feminisme

Anonymous poster hash: 3e871...246

Lenke til kommentar
Skurupu skrev (15 timer siden):

For pengenes skyld. Tok med kone tilbake. Her kan vi begge jobbe og tjene masse. Der nede var det bare jeg som kunne jobbe og tjene penger. Og selv om mine penger der holdt i massevis til en god livsstil, så var det på ingen måte nok til å ta med pengene ut av landet. Vi var avhengig av å bo og feriere i lavkostland.

Greit med litt variasjon også. Neste gang drar jeg nok til et annet land.

USA kan jo være ett alternativ? God lønn for tekniske stillinger. Dog er det mange uting med USA da som våpen/vold, syke helsetjenester(kostnader), store forskjell i lønn, mange hjemløse osv. I tillegg til vær fenomen avhengig av hvor en bosetter seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...