Gå til innhold

Merverdiavgift på kjøp/salg av Bitcoins


Anzure

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Ja og?

 

AtW

Dermed er det ikke et problem at noe er et formuesobjekt skatterettslig, men en tjeneste avgiftsrettslig.

 

 

Jo, det er et problem, det er latterlig. Det som man skal få formueskatt på at man har timer med våken tid som selvstendig næringsdrivende, fordi dine potensielle tjenester er en formue. At skatter og avgifter er to forskjellige ting gjør ikke det mindre latterlig. Finnes det noe annet som har en sammenliknbart tåpelig beskatning? Dvs som både er en tjeneste og formue?

 

Både skatteetaten og finansdepartementet går seg litt vill til tider, og finner på noen merkverdige ting.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg måtte ihvertfall betale 28% skatt på gevinst på bitcoins og i tillegg 25% moms på den samme gevinsten da jeg solgte mine bitcoins for noen år siden. 53% altså.

Aha, så man betaler MVA av gevinsten og deretter skatter inntekten på vanlig måte når man tar ut i lønn?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

 

Jeg måtte ihvertfall betale 28% skatt på gevinst på bitcoins og i tillegg 25% moms på den samme gevinsten da jeg solgte mine bitcoins for noen år siden. 53% altså.

Aha, så man betaler MVA av gevinsten og deretter skatter inntekten på vanlig måte når man tar ut i lønn?

 

Skattes som inntekt ja, pluss 25% moms. 53%. Ingen måte å omgå det på :(

 

Eller teknisk sett er det vel 52% nå for tiden. Fordi inntekt skattes nå med "kun" 27% i stedet for 28%.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

 

Jeg måtte ihvertfall betale 28% skatt på gevinst på bitcoins og i tillegg 25% moms på den samme gevinsten da jeg solgte mine bitcoins for noen år siden. 53% altså.

Aha, så man betaler MVA av gevinsten og deretter skatter inntekten på vanlig måte når man tar ut i lønn?

 

 

Nei, du betaler MVA på kjøpssum, ikke av gevinst. Feks, kjøper du coins for kr. 100 så tilkommer det mva på ekstra 25% - altså ditt utlegg er kr 125,-

 

 

 

 

 

Skattes som inntekt ja, pluss 25% moms. 53%. Ingen måte å omgå det på :(

 

Eller teknisk sett er det vel 52% nå for tiden. Fordi inntekt skattes nå med "kun" 27% i stedet for 28%.

 

 

 

Det stemmer ikke, da du kun betaler inntektsskatt på gevinsten.

 

Gitt eksempelet over (følgende tall uten mva) hvor du kjøper coins for kr 100,-.

Etter en periode så bestemmer du å selge dem hvor du kan ha tre mulige utfall

 

1 - Coinsa faller i verdi og du har ingen gevinst - dvs ingen direkte beskatning og kostnaden er kun mva

2 - Coinsa har samme verdi og igjen ingen gevins - dvs ingen direkte beskatning for handel og kostnaden er kun mva

3 - Coinsa stiger i verdi, hvor beskatningen er 27% av gevinst og mva av kjøpsbeløp. For at dette skal bli 52% så må verdien av coinsa akkuratt doble seg i verdi.

Øker verdien mindre, så er totale skatter og avgifter mindre enn 52% og øker verdien mer så er totale skatter og avgifter større enn 52%

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Fin skjorte: Er du sikker på det? For da har jo skatteetaten snytt meg!!

 

Jeg betalte ca. 500 kroner per bitcoin (for enkelhets skyld), hadde ca. 7000 kroner i gevinst per bitcoin og betalte 28% skatt på de 7000 gevinst, og betalte 25% moms av 6500 kroner i tillegg per bitcoin. :(

 

Er det noen måte å få tilbake de pengene på?

Lenke til kommentar

Fin skjorte: Er du sikker på det? For da har jo skatteetaten snytt meg!!

 

Jeg betalte ca. 500 kroner per bitcoin (for enkelhets skyld), hadde ca. 7000 kroner i gevinst per bitcoin og betalte 28% skatt på de 7000 gevinst, og betalte 25% moms av 6500 kroner i tillegg per bitcoin. :(

 

Er det noen måte å få tilbake de pengene på?

 

Hørtes snodig ut.

 

Du betaler 500, selger for 7500 (7000 i gevinst som inntektsbeskatter) og momser for 6500?

 

Sikker på at ikke kjøper som faktisk betalt momsen da? Altså du skulle inndrivet den, men belastningen skulle tilfalt kjøper?

 

 

I situasjon nr. 1 (bitcoins faller i verdi) vil du ha et tap, og dette tapet er fradragsberettiget.

 

Takk for at du spesifiserer!

Burde kanskje påpekt det bedre enn å bare skrive "ingen direkte beskatning".

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Ok, har vært i kontakt med momsavdelingen og de kan ikke se at det har blitt betalt noe moms. Skatteetaten sier de kun ser at jeg har betalt 28% skatt på gevinsten. Men det som skjedde var at først fikk jeg selvangivelsen min som jeg skulle fylle ut, det gjorde jeg og leverte den, da ble restskatten min nøyaktig så mye høyere som 53% skatt på den gevinsten tilsvarte, på kronen. Jeg betalte inn restskatten til skattekontoret i mitt distrikt. Så ser ut som de rævkjørte meg skikkelig der ja.  :hm: De tar ikke ansvar.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Merverdiavgift betales via omsetningsoppgaven, ikke via ligningen. Du har altså ikke betalt merverdiavgift, slik du beskriver det.

 

Det du gjør nå er å sitte og gjette på hva du har betalt, basert på hvordan du har fylt ut din egen selvangivelse. Det er lite produktivt som utgangspunkt for en diskusjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Jeg gjetter ikke. Jobber du på skatteetaten eller?  :tease:

 

Og den enste endringen på selvangivelsen min var gevinst på bitcoins.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Jeg gjetter ikke. Jobber du på skatteetaten eller?  :tease:

 

Og den enste endringen på selvangivelsen min var gevinst på bitcoins.

 

Jo, det er akkurat det du gjør, du gjetter. Du kan få restskatt uten å endre noe som helst på selvangivelsen. Om det ikke står på selvangivelsen er det ikke regnet skatt av det, og om du ikke stoler på det kan du jo manuelt beregne alle postene i selvangivelsen og se om tallene stemmer.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

 

Jeg gjetter ikke. Jobber du på skatteetaten eller?  :tease:

 

Og den enste endringen på selvangivelsen min var gevinst på bitcoins.

 

Jo, det er akkurat det du gjør, du gjetter. Du kan få restskatt uten å endre noe som helst på selvangivelsen. Om det ikke står på selvangivelsen er det ikke regnet skatt av det, og om du ikke stoler på det kan du jo manuelt beregne alle postene i selvangivelsen og se om tallene stemmer.

 

AtW

 

Dere rotter dere sammen mot meg ja? Jeg gjetter ikke sier jeg, og da hjelper det ikke å si "jo du gjetter" verken to eller tre ganger til sammen.

Lenke til kommentar

Du gjetter, fordi du forsøker å trekke konklusjoner om regler du åpenbart ikke forstår, basert på at det å punche inn tall i et skjema ga et visst resultat. Du har allerede gjettet vilt og tatt feil (du trodde merverdiavgift var med), hvorfor skulle vi tro at du gjør noe annet enn å gjette vilt ellers?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, har vært i kontakt med momsavdelingen og de kan ikke se at det har blitt betalt noe moms. Skatteetaten sier de kun ser at jeg har betalt 28% skatt på gevinsten. Men det som skjedde var at først fikk jeg selvangivelsen min som jeg skulle fylle ut, det gjorde jeg og leverte den, da ble restskatten min nøyaktig så mye høyere som 53% skatt på den gevinsten tilsvarte, på kronen. Jeg betalte inn restskatten til skattekontoret i mitt distrikt. Så ser ut som de rævkjørte meg skikkelig der ja. :hm: De tar ikke ansvar.

Da hadde du helt enkelt restskatt fra tidligere. Det vil si at du betalte for lite skatt i fjor, uavhengig av bitcoins, og at du uansett ville fått restskatt. Når du da i tillegg tjente på salg av bitcoins får du enda mer skatt(28% av salget) oppå der igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...