Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Min fetter truer med å spre nakenbilder av meg - hva gjør jeg?


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,jeg følte jeg måtte lufte noe for dere for det er noe som tærer meg veldig om dagen..Jeg hadde min fetter boende hos meg noen mnd blant annet for å hjelpe han litt på beina igjen og samtidig få litt hjelp på gården.Ting gikk veldig bra veldig lenge og jeg likte å ha han her.Men på slutten så forandret han seg,terskelen for å hisse seg opp ble lavere og jeg følte at innstillingen hans til meg forandret seg.

 

Jeg lånte han 10 000 for å kvitte seg med inkassogjeld og det her jeg begynte å bli alvorlig skremt.Jeg har vært singel veldig lenge og jeg vil ikke ligge med noen uten at vi er i forhold,noe som gjør at jeg må få ut mine drifter på andre måter og det har jeg gjort ved at jeg har sendt bilder til forksjellige jenter,jeg spør noen ganger først om det er greit at jeg sender nakenbilder av meg selv og sier dem nei så lar jeg vær,min fetter er klar over dette da jeg har betrodd meg til han om det.Jeg spurte her om dagen om pengene kom snart vist ikke så jeg meg kanskje nødt til å gå til moren å fortelle åssen det lå ann,og da sa han "gjør du det,så alle se disse"  Da jeg så hva han sendte meg ble i sjokk,det var mine bilder som jeg har sendt privat fra min facebook og samtaler.

 

Han har da altså limt inn alle samtalene jeg har hatt med jenter + bilder på sin facebook men bare så han kan se det,Jeg ga han koden til dataen en gang og det virker nå altså som han skjønte at det også var koden til min face.Han har vært smart,jeg må ærlig innrømme at jeg føler meg "slått" på et vis.Kan min fetter lide av en psykisk lidelse,for jeg har vanskelig for å se at helt normale mennesker er istand/ønsker å gjøre dette..Vi har alltid kanskje undervurdert min fetter i min familie,alltid vært et sort får å det virker kanskje som han føler ett slags overtak og en slags seier ovenfor meg.Er redd han skal finne på å sende disse bildene og meldingene.Han har vel ikke gjort noe ulovelig heller siden han har logget seg inn på normal måte..

 

Håper noen kan gi meg noen råd her..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ga han koden til dataen en gang og det virker nå altså som han skjønte at det også var koden til min face.Han har vært smart

 

Det er ikke han som har vært smart, det er du som har vært dum.

 

Jeg har også testa passord jeg har fått til X på Y og hvis det har funka så har jeg sagt ifra, "jeg kom inn på Y med passordet du gav meg til X, det er ikke lurt å bruke samme passord to steder".

 

Bortsett fra det så er vel dette en politisak.

Endret av SlikGårNoDagan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han har vel ikke gjort noe ulovelig heller siden han har logget seg inn på normal måte..

 

Jo, det har han. Han har logget seg inn på din private Facebook konto uten ditt samtykke. Selv om han ikke har hacket seg inn, gjør det ikke mindre ulovlig.

Det er forøvrig ikke akkurat normalt å utpresse et familiemedlem som prøver å hjelpe en, så jeg blir ikke overrasket om det er snakk om en med en personlighetsforstyrrelse. Det er selvsagt en vill spekulasjon fra min side, men basert på det du sier så er ikke fyren helt normal.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Jo hva han har gjort er helt klart ulovlig. Han har ikke lov å se på dine private bilder uten at du har gitt ham lov. Det er også ulovlig å true med å spre bildene. Det er rett og slett pengeutpressing. Så du må gjerne kontakte politiet om dette.

Men han har logget inn på vanlig måte,han har ikke hacket. Syns det hele er fryktelig ubehagelig,har ikke lyst å blande inn politiet da han har sittet inne flere ganger,vet ikke åssen andre i familien tar det vis jeg gjør det.Problemet er at jeg vet ikke hvor lenge han har holdt på,men det må minst være siden han dro herifra og det er 4 mnd siden nå.Har ikke merket noenting før han fortalte det..

Lenke til kommentar

Du får vel bare true tilbake da? Si at han gjerne kan gjøre det, men da ringer du politiet. Hvis du ikke vil ringe politiet hvis han legger ut bildene eller om du er redd for at han skal skade deg verre hvis du sier at du vil ringe politiet så bør du kanskje bare legge saken død. Du kan muligens også snakke med familien din...

 

Du har nok ikke mange alternativer her, desverre. Lykke til :hm:

Lenke til kommentar

 

Han har vel ikke gjort noe ulovelig heller siden han har logget seg inn på normal måte..

Jo, det har han. Han har logget seg inn på din private Facebook konto uten ditt samtykke. Selv om han ikke har hacket seg inn, gjør det ikke mindre ulovlig.

Det er forøvrig ikke akkurat normalt å utpresse et familiemedlem som prøver å hjelpe en, så jeg blir ikke overrasket om det er snakk om en med en personlighetsforstyrrelse. Det er selvsagt en vill spekulasjon fra min side, men basert på det du sier så er ikke fyren helt normal.

 

 

Ok,men da vet jeg det.Ja,ble veldig overrasket,han gikk fra å være omgjengelig og blid til plutslig til amper.Han kjeftet også på noen andre jeg hadde jobbende på gården,han mente de hadde gitt en hund han passet noe den ikke tålte,han fortalte meg om den epiosden og jeg sa det var mye mulig det var jeg som hadde gitt han noe rester.Disse folkene er Tsjekkere som er veldig fascinert av Norge og Skandinavia og jeg har latt dem bo hos meg i bytte mot at de hjelper meg på gården,denne episoden gikk så inn på meg at jeg sov hos noen kamerater en periode for å komme meg litt vekk.. Det verste er vel at han gjør det så kontrollert og gjennomført,kanskje det er han sin måte å si "der har du for å undervurdere meg"

Endret av 2+4=6
Lenke til kommentar

Hey, hør her TS, du har ikke gjort noe galt. Du er en kar med normale drifter og i dagens samfunn så er det naturlig med litt dirty talk og bilder. Det jeg prøver å fortelle deg er at du burde ta makten fra han ved å si ifra om hva som har skjedd til deres familie, avsløre han for drittsekken han er. Ta screencaps av samtalen og post på facebook så alle får se hva slags person han er. Legg ut om hele historien, hvordan du har prøvd å hjelpe han, og at han nå prøver å presse seg ut av en klein situasjon for han ved å prøve å svartmale deg.

Igjen: du har ikke gjort noe galt, du har ingenting å være flau over.

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Men han har logget inn på vanlig måte,han har ikke hacket.

Spiller ingen rolle. Du har ikke gitt ham tillatelse til å snoke i sakene dine. Dessuten har han på en veldig lite avansert måte hacket deg, i og med at han har gjettet passordet på facebooken din. Og som sagt, han truer deg for å slippe å betale deg penger. Det er også ulovlig. Du har ikke gjort noe galt her, men han har gjort et alvorlig overtramp på ditt privatliv, noe som er straffbart.

 

Syns det hele er fryktelig ubehagelig,har ikke lyst å blande inn politiet da han har sittet inne flere ganger,vet ikke åssen andre i familien tar det vis jeg gjør det.

Dette må du nesten vurdere selv. Du risikerer i hvert fall at han sprer bildene hvis du ikke gjør det.

 

Problemet er at jeg vet ikke hvor lenge han har holdt på,men det må minst være siden han dro herifra og det er 4 mnd siden nå.Har ikke merket noenting før han fortalte det..

Han virker ganske kald og kontrollerende. Hvis han har sittet inne før så høres det ikke ut som en som tar så mye hensyn til hva som er rett og galt. Endret av Kakofoni
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For det første. Aldri gi passordet ditt til andre! Helst ikke engang søsken, mor eller far engang. Bruk heller gjestekonto!! Ikke bruk samme passord overalt!

 

Som noen andre påpeker, det er du som har vært dum her. Det betyr alikevel ikke at han ikke er en jævel, for det er han. Han driver utpressing og ulovlig aktivitet. Dessuten er det jo rimelig sykt når det er en i din egen familie som sitter med nakenbilder av deg.

 

Fy faen sier bare jeg. Her har du virkelig rotet deg opp i noe skrekkelig tøv. Greit nok at det han gjør er ulovlig, men du trenger ikke å eskalere med en gang og true med en gang. Du kan anmelde han til politiet, men du kan vel heller forsøke å snakke idioten til fornuft først? Hvis ikke han vil la seg snakke til fornuft så er det jo du som har "leverage" her, men det trenger du ikke å true med før etter du har forsøkt å tale ham til fornuft uten å eskalere.

 

Det er jo rimelig dårlig oppførsel å behandle deg på den måten etter du har hjulpet han. Kanskje han ikke kan betale? Men å behandle deg slik er uakseptabelt.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

For det første. Aldri gi passordet ditt til andre! Helst ikke engang søsken, mor eller far engang. Bruk heller gjestekonto!! Ikke bruk samme passord overalt!

 

Som noen andre påpeker, det er du som har vært dum her. Det betyr alikevel ikke at han er en jævel, for det er han. Han driver utpressing og ulovlig aktivitet. Dessuten er det jo rimelig sykt når det er en i din egen familie som sitter med nakenbilder av deg.

 

Fy faen sier bare jeg. Her har du virkelig rotet deg opp i noe skrekkelig tøv. Greit nok at det han gjør er ulovlig, men du trenger ikke å eskalere med en gang og true med en gang. Du kan anmelde han til politiet, men du kan vel heller snakke idioten til fornuft først? Hvis ikke han vil la seg snakke til fornuft så er det jo du som har "leverage" her, men det trenger du ikke å true med før etter du har forsøkt å tale ham til fornuft uten å eskalere.

 

Det er jo rimelig dårlig oppførsel å behandle deg på den måten etter du har hjulpet han. Kanskje han ikke kan betale? Men å behandle deg slik er uakseptabelt.

Har vel vært vel godtroende,er igrunnen sånn med alle.Men tanken på at han har holdt på mens han bodde under mitt tak er forferdelig,at han liksom har oppført seg helt normalt,det eneste jeg kanskje har reagert på er at han plutslig begynner å le selv om vi diskuterer helt daglidagse ting,og at han ofte gikk rundt med ett smil,tenkte ikke noe mer over det men ser nå at det kan være dette han smilte og lo av,nei det er kjipt..Min side av familien er veldig kristne,så det er ikke bare bare å skulle fortelle dem om bilder og meldinger. Har likevel vondt for å se at han faktisk tar det skrittet å sender bildene til andre,føler at han liker å "leke".. Han er en person som ikke har noe særlig behov for sosial kontakt,han er med på ting når han gidder men det er liksom ikke noe viktig.Han sa en gang at han ikke vær typen til å være med i vennegjenger,og at til syvende og sist har man bare seg selv,og at han ble kvalm av å se bilder av vennegjenger på facebook som var ute spiste,eller feiret bursdag/nyttårsaften

Endret av 2+4=6
Lenke til kommentar

Her er det bare én ting å gjøre. Anmeld med en gang. Jeg har vært i den uheldige posisjon å være offer for utpressing selv, og så fort noen går til slike skritt så må man ta affære. Ja, han kan gjøre alvor av truslene om du anmelder han, men det er faktisk ikke like ille som å være gissel på ubestemt tid. Gå rett og anmeld ham i morgen. Hvis han gjør alvor av truslene så sitter han igjen uten kort. Du har alt å vinne. Klart det blir flaut for deg om dette kommer for dagen, men tro meg, det er ikke verd det å være hans "bitch" på ubestemt tid.

Jeg vil heller innrømme utroskap eller mord fremfor å la noen presse meg for ting jeg har gjort. Det holdt med den ene opplevelsen for min del.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

La oss si at han deler bildene. Da har han lenger ikke noe pressemiddel, bevisene blir bare mer håndfaste, og straffen blir vel ikke noe mildere heller. Om han er et menneske som klarer å tenke ut konsekvens av handlinger så tipper jeg han bluffer.

Endret av Nlklas
Lenke til kommentar

La oss si at han deler bildene. Da har han lenger ikke noe pressemiddel, bevisene blir bare mer håndfaste, og straffen blir vel ikke noe mildere heller. Om han er et menneske som klarer å tenke ut konsekvens av handlinger så tipper jeg han bluffer.

Føler liksom ikke at han er så dum,mange ville nok gjort det men han er for gjennomført,så har han veldig disiplin,kan dra på fylla og ta stoffer par dager 1 uke,så er det helt stopp,nesten så jeg hadde foretrukket at han var narkoman eller alkoholiker og at han gjorde dette pga rusmisbruk.Kanskje han bare er en drittsekk som noen sier her.Kanskje hans sanne jeg kom ut på slutten,at han bare rett å slett var lei,at han hadde "fått sitt" 

Endret av 2+4=6
Lenke til kommentar

Her er det bare én ting å gjøre. Anmeld med en gang. Jeg har vært i den uheldige posisjon å være offer for utpressing selv, og så fort noen går til slike skritt så må man ta affære. Ja, han kan gjøre alvor av truslene om du anmelder han, men det er faktisk ikke like ille som å være gissel på ubestemt tid. Gå rett og anmeld ham i morgen. Hvis han gjør alvor av truslene så sitter han igjen uten kort. Du har alt å vinne. Klart det blir flaut for deg om dette kommer for dagen, men tro meg, det er ikke verd det å være hans "bitch" på ubestemt tid.

Jeg vil heller innrømme utroskap eller mord fremfor å la noen presse meg for ting jeg har gjort. Det holdt med den ene opplevelsen for min del.

 

Det er ikke bare bare å anmelde heller. Det er ikke sikkert det vil gjøre ting bedre. Som TS sier her er den personen fra Tsjekkia, noe som ikke garanterer at det faktisk vil hjelpe å anmelde han, selv om TS selvsagt sier.

 

Men hva hindrer han fra å dra til Tsjekkia og slippe bildene som revansj? På den andre side kan man jo lure på om dette vil fortsette og han vil presse TS for mer penger senere. TS bør også være oppmerksom på at identitetstyveri er en betydelig risiko når han har bodd der og i tillegg har vært inne på TS sine diverse kontoer osv. Det skal ikke altfor mye til for at han kan få tilgang til kontoer, nettbank eller andre ting i tillegg da, hvis han først viser seg å være uærlig.

 

Som du sier er det nok bedre å ta affære nå, også av hensyn til potensielt identitetstyveri og slike ting.

 

TS bør bytte alle passord på ALLE sine kontoer. Hvis personen har hatt tilgang til PC, kan han også ha installert ting som tastaturlogger osv. Hun bør vel strengt tatt også reinstallere operativsystemet på datamaskinen og undersøke med bank osv at alt er i orden og at ingen har bestilt nye kredittkort, pin koder eller slike ting.

 

Det er nok bedre å risikere at bildet slippes enn å bli offer for utpressing og potensielt også identitets-tyveri og liknende.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

 

Her er det bare én ting å gjøre. Anmeld med en gang. Jeg har vært i den uheldige posisjon å være offer for utpressing selv, og så fort noen går til slike skritt så må man ta affære. Ja, han kan gjøre alvor av truslene om du anmelder han, men det er faktisk ikke like ille som å være gissel på ubestemt tid. Gå rett og anmeld ham i morgen. Hvis han gjør alvor av truslene så sitter han igjen uten kort. Du har alt å vinne. Klart det blir flaut for deg om dette kommer for dagen, men tro meg, det er ikke verd det å være hans "bitch" på ubestemt tid.

Jeg vil heller innrømme utroskap eller mord fremfor å la noen presse meg for ting jeg har gjort. Det holdt med den ene opplevelsen for min del.

 

Det er ikke bare bare å anmelde heller. Det er ikke sikkert det vil gjøre ting bedre. Som TS sier her er den personen fra Tsjekkia, noe som ikke garanterer at det faktisk vil hjelpe å anmelde han, selv om TS selvsagt sier.

 

Men hva hindrer han fra å dra til Tsjekkia og slippe bildene som revansj? På den andre side kan man jo lure på om dette vil fortsette og han vil presse TS for mer penger senere. TS bør også være oppmerksom på at identitetstyveri er en betydelig risiko når han har bodd der og i tillegg har vært inne på TS sine diverse kontoer osv. Det skal ikke altfor mye til for at han kan få tilgang til kontoer, nettbank eller andre ting i tillegg da, hvis han først viser seg å være uærlig.

 

Som du sier er det nok bedre å ta affære nå, også av hensyn til potensielt identitetstyveri og slike ting.

 

TS bør bytte alle passord på ALLE sine kontoer. Hvis personen har hatt tilgang til PC, kan han også ha installert ting som tastaturlogger osv. Hun bør vel strengt tatt også reinstallere operativsystemet på datamaskinen og undersøke med bank osv at alt er i orden og at ingen har bestilt nye kredittkort, pin koder eller slike ting.

 

Det er nok bedre å risikere at bildet slippes enn å bli offer for utpressing og potensielt også identitets-tyveri og liknende.

 

 

Nei,min fetter er ikke fra Tjekkia,hadde noen folk på gården som jobbet for meg som var det,det var disse min fetter kjeftet på pga hunden.All fornuft tilsier at jeg bør kontakte politiet om dette men jeg føler samtidig ganske sikker på at bildene aldri blir spredt,kanskje er han frustrert over at det ikke funket lenger på gården og at han egentlig er skuffet over seg selv.Får sove på det noen timer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...