Gå til innhold

Fremtidig sameie av bolig


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vi er på leting etter et nytt krypinn. I dag bor jeg og min samboer i min leilighet. Denne hadde jeg allerede ervervet meg før vi ble sammen. Etter at vi ble foreldre har vi kommet frem til at vi ønsker å flytte til en litt større bolig.

 

Av forskjellige grunner er det per i dag ikke mulig for min samboer å være med på å kjøpe denne. Hun har ikke egenkapital utover en BSU-konto hun ikke ønsker å sprekke på det nåværende tidspunkt. Det er heller ikke noe særlig å hente som medlånetaker. Jeg skal altså selge min leilighet for å finansiere kjøp av en ny som jeg i starten vil eie alene.

 

Vi forventer at hun i løpet av noen år vil være i stand til å bli medeier. Vårt spørsmål er hvordan dette skal løses i praksis når hun kan ta opp lån. (Boligene vi ser oss ut er i stor grad bolibyggegslagsboliger med mye fellesgjeld, om det er av betydning.)



Anonymous poster hash: 98341...5ef
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når hun skal kjøpe får dere en megler eller to til å gi verdivurdering av boligen, bruker disse til å bli enige om en pris, og la henne kjøpe en andel av boligen basert på denne prisen. For å finansiere dette låner dere penger i banken sammen. Det kan være de krever at dere er medlåntakere for hele lånet, men du kan høre om de godtar separate lån. Uansett kan dere betjene dette skjevt for å reflektere at det er hun som låner mest. 

Lenke til kommentar

Et forslag;

 

Om dere kjøper et sted til 1M - du har 200k i EK så låner dere resten i felleskap.

Da står du som eier av 20% dag 1.

 

Si dere betaler 10K i avdrag i mnd - du kommer 9 og hun med 1, så vil dere dele boligen ihht innbetalt beløp fra dag 1?

 

Om hun kan bidra i større grad senere, så gjør hun det så blir det en prosentregning ihht hvor mye man har bidratt med...

Lenke til kommentar

Et forslag;

 

Om dere kjøper et sted til 1M - du har 200k i EK så låner dere resten i felleskap.

Da står du som eier av 20% dag 1.

 

Si dere betaler 10K i avdrag i mnd - du kommer 9 og hun med 1, så vil dere dele boligen ihht innbetalt beløp fra dag 1?

 

Om hun kan bidra i større grad senere, så gjør hun det så blir det en prosentregning ihht hvor mye man har bidratt med...

Denne matten forsto jeg ikke helt...
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjøp sammen, ha et felles lån og 50% hver. Alternativt 60-40 fordeling. 

Du stiller med egenkapitalen, og skriver særeie på det. 

Siden du har bolig antar jeg du da har 300-500'000 i huset. Da kan du stille all nødvendig egenkapital, og tar det ut igjen ved salg i fremtiden. 

 

Å kjøpe seg inn i etterkant kan være ugunstig, for dersom det er selveierleilighet/bolig må samboer betale dokumentavgift når hun kjøper seg inn etter hva jeg husker, på toppen av det du betalte når du kjøpte. 

Lenke til kommentar

Kjøp sammen, ha et felles lån og 50% hver. Alternativt 60-40 fordeling. 

Du stiller med egenkapitalen, og skriver særeie på det. 

Siden du har bolig antar jeg du da har 300-500'000 i huset. Da kan du stille all nødvendig egenkapital, og tar det ut igjen ved salg i fremtiden. 

 

Å kjøpe seg inn i etterkant kan være ugunstig, for dersom det er selveierleilighet/bolig må samboer betale dokumentavgift når hun kjøper seg inn etter hva jeg husker, på toppen av det du betalte når du kjøpte.

Særeie for samboere finnes ikke.
Lenke til kommentar

Særeie er definitivt noe som eksisterer for samboere. Det er ingenting som heter å splitte 50-50 hvis man bare bor sammen

Nei. Særeie er et begrep som utelukkende gir mening innenfor rammene av ekteskapsloven. Fordi oppgjøret mellom samboere skjer etter alminnelige privatrettslige regler, gir det ingen mening å snakke om "særeie", særeie er jo nettopp en motsetning til felleseie. Og felleseie finnes ikke for samboere, ergo finnes ikke særeie.

 

Å "skrive særeie på det" gir altså ingen mening for en samboer. Man må regulere eierskap til ting, og eventuelt pengekrav mot hverandre hvis boligen skal selges.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...