Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg fikk ikke til å bruke søkefunksjonen her, når jeg bruker ordet "skole" så blir jeg auto redirected til en it's learning side(wtf).

 

Spørsmålet mitt er om det finnes gode skoler i Norge som lærer bort Python i sammenheng med webutvilking. Jeg digger python og django, og har blitt ganske kløper på det alene, men kunne tenkt meg en mer profesjonell utdanning innen det. 

 

Er det kanskje litt tidlig å fokusere på python i Norge og burde jeg finne en skole som underviser i PHP, og så fortsette og bruke Python som hobby for å lære meg mer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet de bruker python i matematikk/informatikk på UiO, men for at man skal - etter endt utdanning - kalle seg en programmerer er det nødvendig med kunnskap utover scripting med Python eller PHP.

 

Det at du (antakelig) ikke finner gode skoler med utdanning i Python og PHP er en tydelig indikator på at det ikke er dit markedet beveger seg. Til syvende og sist er det ikke språket som er viktig. Det som er viktig er gode vaner og viljen til å utdanne seg selv.

 

Min mening er at en god programmerer bør kunne flere språk i et intervju, og må kunne lære seg et nytt språk like raskt som det læres bort i evnt opplæring.

 

Som veldig fornøyd NITH-student  (nå Westerdahls) vil jeg anbefale deg å sjekke ut linjene de tilbyr innenfor IT. https://www.westerdals.no/bachelorprogrammer/

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Spørsmålet mitt er om det finnes gode skoler i Norge som lærer bort Python i sammenheng med webutvilking. Jeg digger python og django, og har blitt ganske kløper på det alene, men kunne tenkt meg en mer profesjonell utdanning innen det. 

 

Er det kanskje litt tidlig å fokusere på python i Norge og burde jeg finne en skole som underviser i PHP, og så fortsette og bruke Python som hobby for å lære meg mer?

 

 

Har ikke noe svar på selve spørsmålet ditt, men syns ikke du skal være så fokusert på språket som læres bort. Spesielt til webutvikling er det mange andre teknologier som er mer sentrale enn backend-språket.

 

(Når det gjelder akkurat PHP er det etter min mening en teknologi som løper etter Java, men alltid ligger en 5-6 år bak i løypa, så hvis du ikke har en eller annen spesiell grunn til å ville lære PHP syns jeg du skal styre unna. Hva med Groovy/Grails, så får du et språk som ligger foran Java i løypa, og likevel hele Java-økosystemet på kjøpet? Eller Node.js?) 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

NTNU har flere fag med python faktisk: http://itfag.no/public/index.jsp?semfane=1&gclid=null

 

Tenker da primært på:

   Python for programmers IFUD1056

 

og:

 Webprogrammering med Python IFUD1050

 

Det skader ikke å lese seg litt opp før man melder seg på noe slikt, feks:
http://www.w3resource.com/python/python-tutorial.php

 

Når det gjelder python kan du utvikle det enten rett på din egen PC eller du kan bruke for eksempel en raspberry pi.
Jeg har ikke kodet veldig mye python, men har lært meg det ved å se på kode og se i manualen.

Har laget pythonscript med funksjoner for å motta kommunikasjon over bluetooth (fra Android), den tar i mot kommandoer og leser fra sensorer og sender verdiene i retur. Tanken var bruk for IoT på sykkel, hvor jeg da tenkte å ha Android APP som brukte Android som en mobil basestasjon med GPS-posisjon, kontroll på tid, tilgang til Internett. Og da en RPI på sykkelen med diverse sensorer og annet :-)

Men jeg lagde ikke ferdig prosjektet.. Hvis du tenker å lage deg noe tilsvarende ville jeg kjøpt siste RPI slik at du har blåtann bygd inn. Det var ganske lett å lage det i python egentlig.

Lenke til kommentar

Som pensjonert utvikler vil jeg få si: Språket er langt underordnet teknologiene. Jeg lærer meg Python nå, og har nettopp "lært" meg Swift. På samme måte som jeg har lært meg språk i og utenfor jobb siden jeg begynte med Fortran på 70-tallet. Så ble det Pascal og C på 80-tallet, ulike 4GL på 90-tallet, Java på 2000-tallet og så videre. 

 

Å lære språk er morsomt nok, men når min sønn og svigersønn (begge masterutdannede IT-folk) snakker sammen idag, skjønner jeg knapt bæret. Jeg kan lese kildekoden uten problemer i de fleste språk, men teknologiene og metodene har utviklet seg så mye siden jeg var aktiv.

 

Velg en skole som underviser i teknologier som er etterspurt. Når du så skal gjøre en jobb er det arbeidsgiver/oppdragsgiver som antagelig bestemmer språk og verktøy, og da får du lære deg de folk til enhver tid bruker. Det er uansett ikke de samme om 10 år som i dag.

 

Om dette kun skal være en hobby er det selvsagt noe litt annet, men selv da vil du antagelig oppleve det samme. 

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...