Gå til innhold

Nei, du får ikke Google Assistant selv om du har nyeste Android


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg har vært innom mange launchere, men de siste årene har jeg holdt meg på Google Now launcher. Enkel og ryddig, vertikal app-meny(hater de som bruker sider, jeg vil ha en liste nedover), og ikke minst Google Now alltid tilgjengelig med et sveip til venstre. Jeg tror dog det varierer sterkt hvor mye folk bruker Google Now, men kan informere om at den ganske plutselig har blitt enormt bedre på norsk. Jeg trenger ikke lenger forsøke å snakke bokmål, jeg kan si på kav sørlandsk "å gammal æ kongen" så klarer den å tolke det til "hvor gammel er kongen" og leser opp svaret på god norsk. 

Tidligere virket heller ikke kommandoer som "vekk meg", "sett en alarm", "minn meg på", "send en tekstmelding", men det gjør de nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ikkje problemet. Dette er noko samtlege andre mobilprodusentar har gjort frå dag 1. Når Google no ønsker større kontroll på sine telefonar og lage noko meir enn berre referanse-android, så skulle det berre mangle at dei også kan utvikle ekslusiv software til sine telefonar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ikkje problemet. Dette er noko samtlege andre mobilprodusentar har gjort frå dag 1. Når Google no ønsker større kontroll på sine telefonar og lage noko meir enn berre referanse-android, så skulle det berre mangle at dei også kan utvikle ekslusiv software til sine telefonar.

Jeg er enig i det, men jeg tror Google gjør en feil her ved å ikke behandle kjøpere av Nexus-serien som fullverdige Google-kunder ved å ikke gi dem Pixel-launcher og Google Assistant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dette er bra.

 

Google skal nå begynne å ta penger for produktene sine, samtidig som produktene er reklamefinansiert.

 

Jaha? Hvordan er produktene reklamefinanisert? Jeg har iallefall ikke noe reklame som kommer fra selve OS-et på min Nexus.

Din nexus er integrert med en rekke Googleprodukter. Dine data fra disse produktene benyttes av Google til å tilpasse reklamen deres på andre platformer til å være mer rettet mot deg slik at de kan ta mer betalt fra annonsører.

 

Det trenger ikke være reklame i OSet for at en reklamegigant som Google skal kunne tjene på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Dette er bra.

 

Google skal nå begynne å ta penger for produktene sine, samtidig som produktene er reklamefinansiert.

Jaha? Hvordan er produktene reklamefinanisert? Jeg har iallefall ikke noe reklame som kommer fra selve OS-et på min Nexus.

 Dine data fra disse produktene benyttes av Google til å tilpasse reklamen deres på andre platformer til å være mer rettet mot deg slik at de kan ta mer betalt fra annonsører

Du vet det er fullt mulig og veldig enkelt å reservere seg mot dette? Google tilbyr den tjenesten uten noen form for hassle.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Dette er råttent gjort.

 

Vist det viser seg å vere tilfelle så har jeg hvertfall et nytt valg med kjøp av neste telefon. Og det blir iPhone.

Skjønner du ikke selv hvor dumt dette blir? IOS er begrenset til kun iPhone som vil si at Apple gjør akkurat som de vil med det.

Å si bu-hu Google vil gi noen fordeler til de som kjøper Google mobil er da ganske uforståelig for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg har vært innom mange launchere, men de siste årene har jeg holdt meg på Google Now launcher. Enkel og ryddig, vertikal app-meny(hater de som bruker sider, jeg vil ha en liste nedover), og ikke minst Google Now alltid tilgjengelig med et sveip til venstre. Jeg tror dog det varierer sterkt hvor mye folk bruker Google Now, men kan informere om at den ganske plutselig har blitt enormt bedre på norsk. Jeg trenger ikke lenger forsøke å snakke bokmål, jeg kan si på kav sørlandsk "å gammal æ kongen" så klarer den å tolke det til "hvor gammel er kongen" og leser opp svaret på god norsk. 

Tidligere virket heller ikke kommandoer som "vekk meg", "sett en alarm", "minn meg på", "send en tekstmelding", men det gjør de nå.

 

Det er tydeligvis lenge siden jeg har prøvd dette, for den skjønte min vestlandsdialekt lett i en kjapp test nå - noe som den ikke hadde en sjanse til for en (god) stund siden. Jeg var heller ikke klar over at telefonen svarte meg muntlig. Jeg kommer til å bruke Google Now mer fremover, med andre ord. Takk for tipset ;)

Lenke til kommentar

 

Ser ikkje problemet. Dette er noko samtlege andre mobilprodusentar har gjort frå dag 1. Når Google no ønsker større kontroll på sine telefonar og lage noko meir enn berre referanse-android, så skulle det berre mangle at dei også kan utvikle ekslusiv software til sine telefonar.

Jeg er enig i det, men jeg tror Google gjør en feil her ved å ikke behandle kjøpere av Nexus-serien som fullverdige Google-kunder ved å ikke gi dem Pixel-launcher og Google Assistant.

 

 

Nettopp. Skuffelsen for min del, er at min Google-telefon, som jeg kjøpte fra Google Store, tydeligvis ikke er en Google-telefon lengre.

 

For å sitere Google:

 

Always new. Built to get the best out of the world's most popular OS, Nexus is the ultimate Android experience. You're always among the first to receive software and security updates. And you'll have the freshest, fastest version working for you right out of the box.

 

De uttrykker seg også slik:

 

The best all-around camera we've ever put into a Nexus.

 

Jeg tolket det til å bety at "we" var Google, siden det var på Google Store. Det sett i sammenheng med det forrige "always new"-sitatet fikk meg til å tro at fremtidig Google-programvare ville bli tilgjengelig på min Google-telefonen. Alltid.

Endret av Orwandel
Lenke til kommentar

 

jeg har vært innom mange launchere, men de siste årene har jeg holdt meg på Google Now launcher. Enkel og ryddig, vertikal app-meny(hater de som bruker sider, jeg vil ha en liste nedover), og ikke minst Google Now alltid tilgjengelig med et sveip til venstre. Jeg tror dog det varierer sterkt hvor mye folk bruker Google Now, men kan informere om at den ganske plutselig har blitt enormt bedre på norsk. Jeg trenger ikke lenger forsøke å snakke bokmål, jeg kan si på kav sørlandsk "å gammal æ kongen" så klarer den å tolke det til "hvor gammel er kongen" og leser opp svaret på god norsk.

Tidligere virket heller ikke kommandoer som "vekk meg", "sett en alarm", "minn meg på", "send en tekstmelding", men det gjør de nå.

 

Det er tydeligvis lenge siden jeg har prøvd dette, for den skjønte min vestlandsdialekt lett i en kjapp test nå - noe som den ikke hadde en sjanse til for en (god) stund siden. Jeg var heller ikke klar over at telefonen svarte meg muntlig. Jeg kommer til å bruke Google Now mer fremover, med andre ord. Takk for tipset ;)
Var en overraskelse for meg og, har brukt kommandoer og spørsmål jeg vil ha opplest svar på endel, men da på engelsk siden norsk alltid bare har gitt et googlesøk med masse feil ord - men plutselig har det blitt 200% bedre i det stille.

Du kan stille faktaspørsmål og oppfølgingsspm til disse, få opp kollektivtider, vær, reiseruter, restauranter, næringsinnhold i matvarer osv osv.

 

Edit: det er dog noen morsomme hickups - Harald V uttales "Harald V", og spør du "hvor lenge varer hobitten" svarer hun "2 te 44 meter"(2t 44m).

Endret av toth
Lenke til kommentar

Helt perfekt dette Google. Kanskje vi endelig ser en fork av Android? 

En open source versjon som ikke er reklame evil? Et OS som ikke logger og lagrer og leser epost. Som ikke sniffer ditt trådløse nett, eller lagrer alt de kan og stadig finner på mer for å lagre ennå mer persondata. 

 

I linux verden så er det gjerne små utspill som utløser massive reaksjoner som igjen gir oss nye forks. 

Føler at tiden er (over)moden for at noen tar tak i android og lager en fork som ikke er evil. 

Lenke til kommentar

 

 

Ser ikkje problemet. Dette er noko samtlege andre mobilprodusentar har gjort frå dag 1. Når Google no ønsker større kontroll på sine telefonar og lage noko meir enn berre referanse-android, så skulle det berre mangle at dei også kan utvikle ekslusiv software til sine telefonar.

Jeg er enig i det, men jeg tror Google gjør en feil her ved å ikke behandle kjøpere av Nexus-serien som fullverdige Google-kunder ved å ikke gi dem Pixel-launcher og Google Assistant.

 

 

Nettopp. Skuffelsen for min del, er at min Google-telefon, som jeg kjøpte fra Google Store, tydeligvis ikke er en Google-telefon lengre.

 

For å sitere Google:

 

Always new. Built to get the best out of the world's most popular OS, Nexus is the ultimate Android experience. You're always among the first to receive software and security updates. And you'll have the freshest, fastest version working for you right out of the box.

 

De uttrykker seg også slik:

 

The best all-around camera we've ever put into a Nexus.

 

Jeg tolket det til å bety at "we" var Google, siden det var på Google Store. Det sett i sammenheng med det forrige "always new"-sitatet fikk meg til å tro at fremtidig Google-programvare ville bli tilgjengelig på min Google-telefonen. Alltid.

 

 

Faktisk litt enig prinsipielt, hva er poenget med å "svikte" (i ordest mildeste forstand) de gamle nexus-kundene?

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvis jeg var Android-produsent hadde jeg begynt å angre på operativsystemvalget nå. Men bransjen har sørget for å gi Google et monopol, de kan gjøre som de vil nå.

 

Fordi det går så bra med de som har støttet seg på andre system, som tizen, winphone osv? Forøvrig er vel å lage en egen launcher et stykke fra "hva de vil"?

 

Det gikk ikke så bra, hovedsaklig fordi det var veldig få som valgte alternativene, og selv de som gjorde det, gjorde det halvhjertet.

 

Det å lage en launcher er ikke "hva de vil". Det å tvinge inn lukkede operativsystem-komponenter gjennom Play runtime, gi seg selv tilgang til alt av operativsystemoppdateringer før alle andre produsenter og gå i direkte konkurranse om hylleplass hos forhandlere derimot...

Lenke til kommentar

 

Hvis jeg var Android-produsent hadde jeg begynt å angre på operativsystemvalget nå. Men bransjen har sørget for å gi Google et monopol, de kan gjøre som de vil nå.

Du mener akkurat som Apple? De gjør da også som de vil?

Har vanskelig for å se at Apple er sammenlignbar i det hele tatt siden de lager både telefon og OS selv. Poenget her er at OS-leverandøren gjør som de vil uten at mobiltelefonprodusentene har så mye de skal ha sagt.

 

De kan ikke engang forke Android uten at Google kaster dem ut av Open Handset Alliance og dermed fratar dem adgangen til Play store.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Fikk google assistant i dag på min S6 edge. Har helt standard ROM uten noe triksing. Android 6.0.1. La inn appen Allo og satte androidspråk til Engelsk (US). Etter 3-4 timer fikk jeg beskjed om at Google assistant er lagt til. Funker kun med English (US).

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...