Gå til innhold

Hvorfor henger vi så etter i Norge?


Anbefalte innlegg

Har blitt fortalt at jeg bor i et av verdens rikeste land, å enda henger vi milesvis langt bak når det gjelder enkelte ting.

 

Kan jo begynne med Tv sendinger som fortsatt sendes i 576i, hvorfor? De aller fleste jeg kjenner har en Tv som støtter 1080p, å har hatt det i åresvis. Nå prøver elektronikk bransjen å få oss til å kjøpe 4K Tver.

 

Internett er også en ting vi henger langt bak med. Bor i midt Troms å det beste de kan levere til meg er 1.5Mb ned og 0.7 opp. Nå bor jeg riktig nok ikke midt i "byen" men det er jo litt latterlig å måtte betale nesten 400kr pr måned for en tjeneste som omtrent kun fungerer til Facebook og forum.

 

4G med full dekning og rask hastighet har jeg, men der er det selfølgelig kvote regulert, så kan ikke bruke den tjenesten til nedlasting, youtube, netflix osv, så hvorfor så høy hastighet? Hadde heller sett at de satte ned hastigheten å fjernet kvoten helt for oss som ikke bor midt i sentrum, å ikke har andre muligheter for raskere nett. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At det er å henge etter viser hvor bra vi har det her til lands. Kvotene er kjipe og lave, helt enig. Internettilkobling er faktisk "vanskelig" her til lands pga spredt befolkning. Ingen gidder å bruke flere hundre tusen på et par kunder, men det går fremover så alt håp er ikke ute :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og eg som trodde at denne tråden skulle bli spennende lesning.

 

At du henger deg opp i disse små ubetydelige tingene når en ser hvordan tingene kan være om bare 10-15 år er ( unnskyld ) helt latterlig.

 

Anbefaler deg å plukke opp en avis og lese litt om spådommene, og endringer samfunn rundt om kan stå over.

 

Å for å gi deg ett svar på spm ditt angående internett så er det selvfølgelig fortjeneste det er snakk om.

 

NORGE henger ikke langt bak, det er kun bygdene.

Endret av Villfaren
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og eg som trodde at denne tråden skulle bli spennende lesning.

 

At du henger deg opp i disse små ubetydelige tingene når en ser hvordan tingene kan være om bare 10-15 år er ( unnskyld ) helt latterlig.

 

Anbefaler deg å plukke opp en avis å lese litt om spådommenr og endringer samfunn rundt om står over.

 

Å for å gi deg ett svar på spm ditt angående internett så er det selvfølgelig fortjeneste det er snakk om.

 

NORGE henger ikke langt bak, det er kun bygdene.

Å bygdene er ikke en del av Norge? Ser man over grensen til Sverige, så bryr de seg faktisk om bygdene også. 

Lenke til kommentar

 

Og eg som trodde at denne tråden skulle bli spennende lesning.

At du henger deg opp i disse små ubetydelige tingene når en ser hvordan tingene kan være om bare 10-15 år er ( unnskyld ) helt latterlig.

Anbefaler deg å plukke opp en avis å lese litt om spådommenr og endringer samfunn rundt om står over.

Å for å gi deg ett svar på spm ditt angående internett så er det selvfølgelig fortjeneste det er snakk om.

NORGE henger ikke langt bak, det er kun bygdene.

 

Å bygdene er ikke en del av Norge? Ser man over grensen til Sverige, så bryr de seg faktisk om bygdene også.

Jo så klart. Men hvor mange bor det rundt deg, og hvor mange tror du bruker sentralen du bruker for internett?

Lenke til kommentar

At det er å henge etter viser hvor bra vi har det her til lands. Kvotene er kjipe og lave, helt enig. Internettilkobling er faktisk "vanskelig" her til lands pga spredt befolkning. Ingen gidder å bruke flere hundre tusen på et par kunder, men det går fremover så alt håp er ikke ute :)

Når man bor litt utenfor alfarvei blir teletjenestene deretter.

En ting irriterer meg mer enn gammel teknologi på sentralen og manglende planer om å oppgradere i "ToDo" lista hos Telenor - er de som tror at streaming og games, på kobber, er en nødvendighet - og drit i alle andre! 

 

Hvis gaming og streaming er livsviktig, så betal for et mobilnettabonnement.

 

Egentlig henger vi ikke etter. Norge er et skrukkete land. La meg ta tall ut av løse luften: 70% har høyhastighets ADSL. Dersom dette skal økes til 90% så koster det 3 ganger så mye som allerede er investert. Skal dette økes til 95% dobles investeringene igjen. Det er mye sunn fornuft, som holder igjen, på teknisk side, i det som tidligere het Televerket.

 

Tilslutt, et hjertesukk. Iflg. Kapaks har jeg 3 ledige trådpar. Hvorfor kan ikke jeg, som privat kunde, utnytte dem. Jeg ser ingen grunn til at de kun skal henge, ubrukt,  på MDFen.

Endret av Thonord
Lenke til kommentar

 

 

Og eg som trodde at denne tråden skulle bli spennende lesning.

At du henger deg opp i disse små ubetydelige tingene når en ser hvordan tingene kan være om bare 10-15 år er ( unnskyld ) helt latterlig.

Anbefaler deg å plukke opp en avis å lese litt om spådommenr og endringer samfunn rundt om står over.

Å for å gi deg ett svar på spm ditt angående internett så er det selvfølgelig fortjeneste det er snakk om.

NORGE henger ikke langt bak, det er kun bygdene.

Å bygdene er ikke en del av Norge? Ser man over grensen til Sverige, så bryr de seg faktisk om bygdene også.

Jo så klart. Men hvor mange bor det rundt deg, og hvor mange tror du bruker sentralen du bruker for internett?

 

Alt har jo med penger å gjøre selvsagt her i Norgesland. Er vel rundt 2500 innbyggere her i Bardufoss, å det kommer til å minske etterhvert. De unge kommer til å flytte herfra til Tromsø eller andre deler av landet pga dårlig infrastruktur.

Endret av TheKims
Lenke til kommentar

Norge er et stort land med lite folk, oljemette og uten ambisjoner.

 

Jeg vil si det er grunnene til at vi er slappe og henger etter på en hel del ting.

Feil, feil, feil! Vi har ambisjoner i bøtter og spann, vi bare forventer at andre skal implementere et samfunn, for oss, som tilfredsstiller våre ambisjoner.

Endret av Thonord
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Quoter meg selv: Tv sendinger som fortsatt sendes i 576i, hvorfor? De aller fleste jeg kjenner har en Tv som støtter 1080p, å har hatt det i åresvis. Nå prøver elektronikk bransjen å få oss til å kjøpe 4K Tver. 

 

Nrk sender i 720P, resten sender i 576i. 

 

Må da være mulig at vi skal kunne få utnytte våre "gamle" Tver til det fulle før et nytt format er på vei?

Lenke til kommentar

Problemet er bare at pengene går til feile ting.

 

I steden for å utvikle oss, bruke penger på teknologi, helse osv, setter vi heller pengene inn i Staten sånn at de kan slåse pengene på unødvendige Operahus og annet tull, samtidig sette av flere hundre milliarder til sparing slik vi kan ta av det nå som vi får en haug med flyktninger inn i Norge.

 

Prioriteringer! Det har alltid vært spesielle prioriteringer i dette landet.

Lenke til kommentar

Problemet er bare at pengene går til feile ting.

 

I steden for å utvikle oss, bruke penger på teknologi, helse osv, setter vi heller pengene inn i Staten sånn at de kan slåse pengene på unødvendige Operahus og annet tull, samtidig sette av flere hundre milliarder til sparing slik vi kan ta av det nå som vi får en haug med flyktninger inn i Norge.

 

Prioriteringer! Det har alltid vært spesielle prioriteringer i dette landet.

 

Pengene sløses stort sett på dyre hus og store lån.

Lenke til kommentar

Problemet er bare at pengene går til feile ting.

 

I steden for å utvikle oss, bruke penger på teknologi, helse osv, setter vi heller pengene inn i Staten sånn at de kan slåse pengene på unødvendige Operahus og annet tull, samtidig sette av flere hundre milliarder til sparing slik vi kan ta av det nå som vi får en haug med flyktninger inn i Norge.

 

Prioriteringer! Det har alltid vært spesielle prioriteringer i dette landet.

"I have a feeling, in a few years people are going to be doing what they always do when the economy tanks. They will be blaming immigrants and poor people."

 

-The big short.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

 

Å bygdene er ikke en del av Norge? Ser man over grensen til Sverige, så bryr de seg faktisk om bygdene også. 

 

 

Nåja, det er vel og ta i....

 

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/politik-skillnaden-mellan-doende-svensk-glesbygd-och-norskt-decentraliserat-valstand

 

Selv fikk jeg fiber på en gård jeg eier på vestlandet, vi er litt over 50 kunder på fiberløsningen men det var litt jobb og få det til.

Lenke til kommentar

 

Internett er også en ting vi henger langt bak med. Bor i midt Troms å det beste de kan levere til meg er 1.5Mb ned og 0.7 opp. Nå bor jeg riktig nok ikke midt i "byen" men det er jo litt latterlig å måtte betale nesten 400kr pr måned for en tjeneste som omtrent kun fungerer til Facebook og forum.

 

4G med full dekning og rask hastighet har jeg, men der er det selfølgelig kvote regulert, så kan ikke bruke den tjenesten til nedlasting, youtube, netflix osv, så hvorfor så høy hastighet? Hadde heller sett at de satte ned hastigheten å fjernet kvoten helt for oss som ikke bor midt i sentrum, å ikke har andre muligheter for raskere nett. 

 

Så, hva har du gjort for og få bedre linje? Har du trommet sammen alle naboer for og sjekke ut om dere samlet kan få til noe?

Lenke til kommentar

Har blitt fortalt at jeg bor i et av verdens rikeste land, å enda henger vi milesvis langt bak når det gjelder enkelte ting.

 

Internett er også en ting vi henger langt bak med. Bor i midt Troms å det beste de kan levere til meg er 1.5Mb ned og 0.7 opp. Nå bor jeg riktig nok ikke midt i "byen" men det er jo litt latterlig å måtte betale nesten 400kr pr måned for en tjeneste som omtrent kun fungerer til Facebook og forum.

 

Nei. Norge ligger ikke langt bak på Internett. Selvfølgelig har ikke alle like godt nett, men hvis du tar deg en tur til f. eks USA (som vi er så glad i å sammenligne oss med) så vil du nok innse at Norge har langt bedre infrastruktur for Internett enn USA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...