Gå til innhold

KOMMENTAR: Spillindustrien markedsfører seg selv ihjel


Anbefalte innlegg

Spillpressen har sine svin på skogen her også i mine øyne, hvorfor lar dere feilaktige forhåndsvinsinger, og preorder-bonus, season-pass og alt mulig slippe igjennom uten kritikk? Hvorfor snur man et blindt øye til ikke-åpen multiplayer der servere legges ned etter en ganske kort periode? Det er slike ting som dette som får folk til å forhåndskjøpe spill istedet for å vente tålmodig og se om det er bra.

 

AtW

 

Veldig enig i dette. Presse og media generelt har de siste 10 årene falt dramatisk med tanke på kritikk.

 

Nå fulgte jeg ikke med så veldig på utviklingen av NMS, men av det jeg så av saker og intervjuer om produktet, var det ingen kritiske spørsmål, eller skikkelig journalistikk annet enn; "clickbait". Dette er også hovedgrunnen til at jeg aldri lenger orker å følge med på spillsider når det gjelder nyheter. Alt man leser for tiden er i stor grad pressemeldinger.  

 

Et eksempel på dette så jeg i  dette intervjuet hos IGN om Rare sitt neste spill; Sea of Thieves.

 

Dette er noe som jeg ser ofte igjen i artikler og intervjuer. Alt stort sett bare handler om å slikke utvikler opp etter ryggen om spillet. Hvor er de kritiske og dypere spørsmålene? Ut i fra klippet vet jeg absolutt ingenting om spillet annet enn hvordan det ser ut. Tragisk.

 

Jeg mener pressen og media bør begynne å ta litt mer ansvar og begynne å heve kvaliteten på dette området. Det er ikke rart at de har blitt mindre relevante enn før. Spesielt når det stilles nærmest ingen spørsmål rundt noe lenger. Også se nærmere på hvor mange spill som lanseres hver eneste dag. Sjekk hvor lite nyhetssaker det er om spill for tiden? For noen år tilbake var det kanskje 5-10 nyhetssaker hver eneste dag. I dag er vi heldige om det er 5 i uken.

 

Min anbefaling til journalister er å lette på rompa og faktisk gjør journalistikk og opprett kontakter innenfor industrien. Lag sakene selv, ikke drukne i pressemeldinger. Pressemeldinger er ment å være informasjon om et spill. Jobben med å lage innhold om utvikleren og spillet er din jobb.

 

Presse/media sin rolle er å informere og opplyse. Ikke å spre markedsføring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Konklusjon.

Jeg skal altså lage en super trailer til et spillkonsept jeg mener kommer til å skape stor hype på kickstarter. Når hypen er i gang skal jeg så fortsette å hype slik at pengene renner inn. Med mange millioner dollars over budsjett skal jeg imidlertid ikke pøse alt dette inn i spillet, men heller leie inn noen middels utviklere og grafikere for å lage et spill som ikke nødvendigvis er så bra, men som faktisk gjør omtrent det jeg har lovet. Denne utviklingen bør ikke koste millioner av dollars.

 

Lanser spillet, få masse negativ omtale, men le hele veien til banken.

Du beskrev nettopp star citizen

Er du seriøs nå? For en idiot du er. Star Citizen er langt forbi "it's a scam" stadiet.

 

Ta en titt neste uke på hva som har skjedd med SC.

 

Ingenting, mao. Bra eksempel. Kondolerer angående pengene du har spyttet inn i det synkehullet.

Lenke til kommentar

Tenkte egentlig jeg skulle kommentere noe fornuftig her, men etter å ha sett måten folk snakker om andre i denne tråden kjenner jeg at nok er nok.

 

"Men folk flest er desverre ikke smarte nok"

 

"Konklusjonen må være at mange spillere stort sett er gnukk tullinger etter spill og lar seg friste av den minste hype"

 

"Er du seriøs nå? For en idiot du er"

 

"Å sitte igjen i etterkant, butthurt for at man var dum nok til å preordre dette"

 

Hva skjedde med dette forumet? Siste gangen jeg er her inne i hvertfall. Ikke et sted for hverken seriøs eller hyggelig diskusjon rundt spill. Til dere som føler dere truffet; skjerp dere. På tide å vokse opp. Til moderatorene; dere har litt av en jobb foran dere om dere ønsker å holde denne siden gående.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva skjedde med dette forumet? Siste gangen jeg er her inne i hvertfall. Ikke et sted for hverken seriøs eller hyggelig diskusjon rundt spill. Til dere som føler dere truffet; skjerp dere. På tide å vokse opp. Til moderatorene; dere har litt av en jobb foran dere om dere ønsker å holde denne siden gående.

Føler det samme. Jeg varslet litt om dette for noen år siden. Forumet har falt veldig i kvalitet. En av mange grunner til at jeg ikke lenger henger her. Om jeg hadde orket å bli moderator her igjen ville 90% av ting her ha forsvunnet. Men orker ikke bruke tid og energi her når admins/mods ikke bryr seg om slikt lenger (virker det som).

Lenke til kommentar

Gamere skylder på skaperne av No Mans Sky for hypetoget som tok helt fullstendig av, og dermed kaster pressen seg på. De vil jo ikke snakke om hvordan sirkuset var deres egen feil...

 

Var Hello Games overambisiøse tidlig i utviklingen? Helt klart, men annet kan ikke forventes. Senere, når de så de måtte kutte, burde de selvfølgelig ha vært tydeligere på det, og hele multiplayerbiten er jo direkte flau, men med den enorme oppmerksomheten og entusiasmen de mottok ble de nok revet litt med selv og.

 

Det skulle ikke mye innsikt til å se at dette sannsynligvis var ren hype, lenge før utgivelsen. Hva de viste endret seg ikke nevneverdig, og fokuset på størrelse burde gjøre hvilken som helst erfaren gamer skeptisk. Dette er ikke et nytt fenomen...

 

Å sitte igjen i etterkant, butthurt for at man var dum nok til å preordre dette, også skylde på spillindustrien blir for enkelt!

 

Man kan ikke moderere dette innlegget, uten at det er direkte sensur. Det bryter ikke med forumets retningslinjer, det inneholder ikke personangrep, og det er 100% on topic. Var ordet butthurt unødvendig? Ja litt, men såpass takhøyde må man ha i et diskusjonsforum...

Lenke til kommentar

Alltid litt spesiellt når nokon vil ha sensur og drar opp "siste gang eg er her-kortet" i eit diskusjonsforum. Litt takhøgde har ingen vondt av. 

 

Sikkert mange som har kasta penger etter spillindustrien og angra seg i ettertid. Har vert der sjølv og i lys av å bli eldre og innsjå at tida er dyrbar blir i det minste eg meir kravstor til kva eg bruker både tid og penger på. Ser dog at svært mange lar seg både hype og villede av spillindustriens skitne markedsføring samt spillsiders mangelfulle kritiske journalisme. Sjølv meiner eg at mykje av problemet rundt spill i dag er at anmeldelser ikkje inneholder nok relevant objektiv info + at subjektiv rosemaling ser ut som reklame i mange tilfeller. Er faktisk plagsomt å måtte bruke tid på å hoste opp relevant info rundt spill når man dermed misser dyrbar spilletid.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...