Gå til innhold

Georg Apenes er død


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg mener å huske at Georg Apenes meldte seg ut av Høyre da Erna & Co gikk inn for å innføre DLD.

Han truet med det i januar 2011: http://www.aftenposten.no/norge/politikk/Apenes-truer-med-a-melde-seg-ut-av-Hoyre-194588b.html

 

 

En artikkel fra mars 2011 sa han "melder seg ut": 

https://www.nrk.no/ostfold/georg-apenes-har-fatt-nok-av-hoyre-1.7544169

 

Kan ikke egentlig se noen bekreftelse på at det ble gjennomført. 

 

 

Ellers bør jeg kanskje benytte anledningen til å gi min respekt. Han var en av få politikere jeg mener å ane ryggrad på, og i en tid da det er enkelt å løsne opp på krav til personvern men mer nødvendig enn noen gang å styrke det, sto han opp og motsa sitt parti og sloss for enkeltborgeres rettigheter. Han var sin ridderstatus verdig. 

Endret av tommyb
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Trist. Så han snakke i 2009. En flott person som kjempet for personvernet, noe Høye i dag glatt overser og innskramper mer og mer for hvert år.

 

I en tid da det blir billigere og billigere å gjennomføre komplett, systematisert og i prinsippet ikke-invaderende overvåkning av sivilbefolkningen generelt og meningsmotstandere spesielt, blir personvernet mer og mer i veien.

 

Dette gjelder dessverre ikke bare for hans parti. Grovt regna alle partiledelser består av mennesker som har sterkt nok behov for makt til at de vier sine liv til det. For disse er det i strid med deres personlighet å unnlate å bruke de overvåkningsverktøyene som er tilgjengelige. Det er en av svakhetene med parlamentarisme og forsåvidt alle andre gjennomførbare styringsformer jeg kommer på i farta. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Allitd vært stor fan av Georg Apenes som mere en gjerne gikk makta i mot i kontroversielle saker. Uten tvil vil hans tid i Datatilsynet prege Datatilsynet i evig tid, fordi han satte nye standarder hva angår det å ikke bare våge å ha standpunktet som totalt gikk i mot det samfunnet mange må forstå staten egentlig ønsker seg og det er den totalitære overvåkningstaten.

 

Georg Apenes er klart en ridder i et ellers så trist samfunn med ryggløse politikere og en ryggløs stat.

 

Klippet fra Kongehuset.no

 

" 11.06.2010 Apenes, Georg Direktør Georg Apenes, Fredrikstad, er utnevnt til St. Olavs Orden -Ridder av 1. klasse Georg Apenes mottok utmerkelsen for embetsfortjeneste. "

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Georg Apenes hadde en kraft i talen som desverre ikke har blitt etterfulgt av hans etterfølgere. Jeg vil ikke kalle dem "likemenn", for ingen var hans like.

 

Artikler med titler som "Totalitært svermeri" vil vi nok ikke se igjen fra stortingspolitikere og innehavere av offentlige lederverv. Som Snowden-søksmålet viser, vi er idag omgitt av feiginger som, når de ikke prøver å innføre DLD og dets like begår unnlatelsessynder som er værre.

 

Hvil i fred vår alles venn og beskytter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...