Gå til innhold

Slik prosjekterte ingeniørene 200 kilometer vei på seks dager


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En sterkt medvirkende årsak er vel bruken av Infraworks i stedet for Novapoint. Novapoint er markedsledende og tidligere var det meste av SVVs prosjektdataflyt bygget opp rundt hvordan Novapoint virker. Jeg kan ikke helt skjønne at det er ferdig prosjektert. Det er vel snakk om et forprosjekt/skisseprosjekt her. Infraworks fungerer utmerket i denne fasen, men skal man detaljere mer, er man avhengig av både tid og annen programvare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En sterkt medvirkende årsak er vel bruken av Infraworks i stedet for Novapoint. Novapoint er markedsledende og tidligere var det meste av SVVs prosjektdataflyt bygget opp rundt hvordan Novapoint virker. Jeg kan ikke helt skjønne at det er ferdig prosjektert. Det er vel snakk om et forprosjekt/skisseprosjekt her. Infraworks fungerer utmerket i denne fasen, men skal man detaljere mer, er man avhengig av både tid og annen programvare.

 

Står jo i artikkelen at det de gjorde var å legge "grov linjeføring", som er et stykke fra ferdig prosjektert ja.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Joda, men tidligere, og sannsynligvis fortsatt flere steder, brukes gjerne Novapoint til dette. Om det ikke har skjedd noe helt revolusjonerende der siste halvåret, er det som å skyte spurv med kanon i skissefasen. Det man ofte ender opp med i Novapoint-skisseprosjekt er utredninger i 2D, fordi det tar for mye tid å sette opp modeller osv. for tilkomstveger m.m. i området.

 

Ser de understreker at det er grov planlegging. Det er viktig å få fram at dette er fortsatt minst 24 mnd unna en byggeplan. Og før den tid - 12 mnd med reguleringsplanarbeid. Og før den tid splittes prosjektet opp i minst 8 parseller.  

Lenke til kommentar

 

Er vel litt feil i tallene her, E18 gjennom bærum er ikke ferdig projektert ennu.

Men det kan jo skuldes naturleg avgang, eller det stikk motsatte at det er embedsfolk som har saken (ref Monicasaken)

 

Hvor er det referert til E18 Oslo-Asker i denne artikkelen? Tror du har bommet litt på hvor du kommenterer.

"Pleier å ta en måned"

Ser ingen problemer med min komentar/ sammenligning. Eller er strekningen i artiklen prosjekter svert mange ganger ?

Lenke til kommentar

En sterkt medvirkende årsak er vel bruken av Infraworks i stedet for Novapoint. Novapoint er markedsledende og tidligere var det meste av SVVs prosjektdataflyt bygget opp rundt hvordan Novapoint virker. Jeg kan ikke helt skjønne at det er ferdig prosjektert. Det er vel snakk om et forprosjekt/skisseprosjekt her. Infraworks fungerer utmerket i denne fasen, men skal man detaljere mer, er man avhengig av både tid og annen programvare.

 

Det er gangske enkelt, de kan bruke Civil 3D i stede. Dermed kan de utnytte det de har prosjektert her til å detaljere modellen.. Påtide å ta steget ut av denne 2D verden..

Lenke til kommentar

Nå kan man det, men tidligere var det klin umulig å få levert noe til SVV som ikke var prosjektert i Novapoint. Hele PROF 1.51 er bygget opp rundt hvordan Novapoint fungerer. Man leverer jo prosjekt i 3D i Novapoint også, men man jobber stort sett bare i en dimensjon om gangen (plan, lengdeprofil, tverrprofil).

Jeg vet at SVV fortsatt foretrekker Novapoint som prosjekteringsverktøy fra underleverandører, samt ved intern prosjektering. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...