Gå til innhold

Oppfinnelsen hans kan bli kjempebutikk for arbeidsgiver. Selv er han kun tilbudt 30.000 kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

NITO/Tekna burde hatt et omdømmeregister over slike grådige firmaer som omtalt her, slik at oppfinnere og folk med gode ideer kan styre unna firmaer som ikke er verdt ideene, tiden og arbeidskraften din. Manipulerende og utnyttende ledere er knapt verd dritten under skoene dine. Greit å kunne finne ut slikt i forkant av en ansettelse, for heller å velge ansettelse i et firma med integriteten i orden.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det finnes som regel flere sider av samme sak. VI har nå fått presentert (deler av?) den ene siden, og vi kommer sannsynligvis ikke til å få høre den andre.

Det fleste bedrifter gjør det lurt i gjøre det klart hvordan eventuell forslag til forbedring og innovasjon skal kompenseres. Dette pleier normalt å være avklart i arbeidskontrakten i «ingeniørbedrifter». Dersom det ikke er gjort blir det raskt litt uklart, men de ansatte har også et ansvar når de legger frem forslag og ideer som de selv anser som «lønnsomme» på en ryddig måte. Det holder ikke å bare slenge ut forslag når man sitter i utviklingsteam og i ettertid komme med krav.

Som det ble nevnt i artikkelen arbeider man i team hvor man jobber med å finne løsninger på konkrete problemstillinger i slike bedrifter. Man jobber ikke i et vakum men bygger på hverandres kompetanse. De fleste ideer forkastes, mens andre videreutvikles. Noen få blir realitet. Hvem som skal ta æren for det endelige produktet er som regel difust. Hvem skal egentlig ha æren? Han som kom med den luftige ideen, eller de som fikk landet den luftige ideen og fikk utviklet et reelt produkt?

Loyd Arve ønsker 5% i kompensasjon. Nå kommer det ikke frem hva han ønsker 5% av, om det er omsetningen, fortjenesten av hele gangbroen eller bare fortjenesten av verdien av den biten av gangbroene han bidratt til – men 5% er uansett ikke småpenger for en bedrift. Hva om flere i bedriften hadde hatt samme mentalitet? Gangbroene er jo satt sammen av mange gode ideer. Skal alle kreve hver sin 5%?

Hva om ideene han har kommet bare har bidratt med å tape penger i form av utviklingskostnader, tegning, prototyputvikling, advokatutfifter til patentsøknad osv. Hva om patentene ikke fungerte i praksis?

Ut fra artikkelen er det lett å få en oppfatning om en bedrift som er grisk og ikke verdsetter gode ideer. Men dersom man leser denne artikkelen med øynene til de som fortsatt arbeider i Marine Aluminum kan konklusjonen fort bli en annen. Her er det folk som hver dag ønsker å finne bedre løsninger på hvordan man skal kunne lage verdens beste gangbroer, i et for tiden meget konkurranseutsatt marked, og da er det lett å stemple Loyd Arve som både grisk og illojal når han kommer med slike utspill.

Det er helt sikkert mye usagt i denne saken, men det går helt sikker begge veier.

Endret av SMasterG
  • Liker 4
Lenke til kommentar

"Det er ingen som setter spørsmålstegn ved om artister skal ha en prosentandel av albumsalget, sier han."

 

Dette er et problemkompleks som burde få klarere retningslinjer.

Som patentinnehaver selv, har jeg tenkt litt over hvorfor det er som det er.

Det er forbundet med få utgifter å få en patent, dersom oppfinneren selv søker og ikke bruker patentbyråer.

Dersom du får innvilget patent kan det derimot bli kostbart med årene.

Jeg har sluttet å betale de årlige gebyrene, og lurer på om jeg som oppfinner har like god beskyttelse på åndsverket mitt som en kunstner, musikk eller filmskaper?

Dersom du finner noe som er mistet og leverer tilbake, er regelen 10% finnerlønn.

Bergingslønn har også en 10% regel.

5%, som er kravet i dette tilfellet, høres rimelig ut.

Går ut fra at oppfinneren gjør krav på 5% av fortjenesten som er relatert til hans oppfinnelse.

Det har vært mye fokus på innovasjon for å skape nye arbeidsplasser, og skoleverket har dette som del av undervisningen for tiden.

Da er det rart at ikke myndighetene er opptatt av rettferdigheten, dersom noen skulle lykkes med innovasjon?

Grunnen til at det er som det er skylles nok at oppfinnere er typiske individualister, som ikke har dannet et sterkt interessefellesskap, som krever sin rett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg føler at jeg er litt ambivalent til problemstillingen. På en side føler at uansett hvor vi gjør en innsats i arbeidslivet eller samfunnet for øvrig burde vi yte etter beste evne både kreativt, sosialt, effektivt og kvalitetsmessig. Om alle bare gikk og tenkte på hva de selv kunne få ut maksimalt av økonomisk vinning her i samfunnet tror jeg mye hadde gått i stå. Det er kanskje her vi har en ideologisk politisk delelinje i samfunnet? Om det er riktig at livet i en bedrift burde fungere slik er en annen sak. Selv en sosialist (i alle fall teoretisk) som meg må innrømme at økonomisk belønning for en ekstrainnsats ikke er til å kimse av, innenfor rimelighetens grenser. Hvem som er mest grisk i dette tilfellet er ikke helt klart, men jeg aner at det er bedriften. I alle fall hvis den går med større overskudd som brukes til høye direktørlønninger og utbytter til aksjeeiere. Jussen i dette får andre ta opp.

Lenke til kommentar

Vi ansatte fikk opplyst at alle gode ideer ville bli belønnet med 10% av fortjenesten.

Jeg tror ikke de tenkte særlig langt da de kom med dette. 10% kan fort bli veldig mye penger.

Jeg la fram en rapport om hvordan bedriften kunne organiseres og starte med drift av andre selskapers IKT-løsninger, såkalt outsourcing.

Like etter ble en helt ny divisjon opprettet som kun skulle drive med drift av IKT-løsninger, akkurat som jeg skrev i min rapport.

Jeg fikk ingen tilbakemelding fra ledelsen, og ble heller ikke kompensert en eneste krone.

Hadde jeg fått utbetalt det jeg ble lovet, ville det dreid seg om millionbeløp.

Men når det kommer til penger, er det griskheten som rår.

Ha ingen illusjoner om at ledelsen står for det de sier!

Lenke til kommentar

Jeg føler at jeg er litt ambivalent til problemstillingen. På en side føler at uansett hvor vi gjør en innsats i arbeidslivet eller samfunnet for øvrig burde vi yte etter beste evne både kreativt, sosialt, effektivt og kvalitetsmessig. Om alle bare gikk og tenkte på hva de selv kunne få ut maksimalt av økonomisk vinning her i samfunnet tror jeg mye hadde gått i stå. Det er kanskje her vi har en ideologisk politisk delelinje i samfunnet? Om det er riktig at livet i en bedrift burde fungere slik er en annen sak. Selv en sosialist (i alle fall teoretisk) som meg må innrømme at økonomisk belønning for en ekstrainnsats ikke er til å kimse av, innenfor rimelighetens grenser. Hvem som er mest grisk i dette tilfellet er ikke helt klart, men jeg aner at det er bedriften. I alle fall hvis den går med større overskudd som brukes til høye direktørlønninger og utbytter til aksjeeiere. Jussen i dette får andre ta opp.

"Om alle bare gikk og tenkte på hva de selv kunne få ut maksimalt av økonomisk vinning her i samfunnet tror jeg mye hadde gått i stå."

 

Mitt inntrykk er at sosialister tenker like mye på seg selv som andre grupper, og kanskje det blir ekstra galt dersom en utad ikke er opptatt av egen vinning, men på kammerset danner allianser for nettopp å vinne selv.

I prinsippet skulle "Kommunisme" være en styringsform som ivaretok deling og rettferdig fordeling av godene, men det viser seg fort at de på toppen jobber mest for egen vinning.

Sosialistene her hjemme ha også blitt avslørt mange ganger på dette området.

Det jeg husker best er Gro som i regjering laget en avtale med Frankrike, slik at nå hun flyttet dit slapp å betale skatt.

Lenke til kommentar

De påstår altså at de sa han opp grunnet det dårlige offshoremarkedet. En mann som allerede har gjort 4 oppfinnelser som kan tjene millioner av kroner til firmaet. Forventer de at vi skal tro på det?

Dette er typisk korttenkthet. Han kunne tjente gode penger til firmaet hvis de kunne vist litt takknemlighet og kompensert han.

Håper rettsvesenet lar dem betale dyrt for dette. Vi er avhengige av nyvinninger i dette landet, men hvis ikke oppfinnere får betalt for sine ideer så vil de heller gå til utenlandske selskaper.

 

Har en mistanke om at det blir tynt med nye oppfinnelser og ideer for marine aluminium fremover. Slike saker inviterer ikke til innovasjon.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ved å true arbeidsgiveren med rettsak, har jeg nok brent noen broer, og mine dager i arbeidslivet er nok talte, men om noen ønsker å tjene penger på noen av mine private ideer så er dette en åpen invitasjon til investorer. Dere kan ta en titt på 2 andre ideer jeg har utviklet og patentert her:

 

www.polyflx.com

www.drumroll.no

 

Ellers har jeg en god del ideer jeg ikke har patentert. Disse kan de som er nysgjerrige lære mer om på Youtube. Bare søk på Loyd Arve Nornes for å finne kanalen min.

 

Du kan også besøke bloggen min på: www.loydnornes.com

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...