Gå til innhold

Hvor stor elektromotor har jeg?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har en elektromotor som mangler skilt og den måler vi 3,3ohm mellom fasene.

Noen som kan fortelle meg ut i fra det hvor stor fase kondensator jeg trenger for å kjøre denne på 1fase?

 

 

Den er på ørten watt, og du trenger ca 47uF pr kw på 230V. Om du bruker 2 kondensatorer, en til drift (innkoblet hele tiden), og en til start, kan begge være ca 30uF. NB tommelfingerregel.

Lenke til kommentar

Den skal drive ett 7m langt transportbånd, er en gangske stor sak, har en på1,1kw til en vannpumpe og denne er nok en halv gang større denne uten skilt.

 

Den på 1,1kw har en 6uf kondensator.

 

Hvordan kobler man den kondensatoren som ikke skal være koblet til hele tiden så den kobler i fra?

 

Så denne vil jeg kunne bruke?

https://www.elfadistrelec.no/no/vekselstromkondensator-47-uf-780-vac-kemet-c20aqgr5470aask/p/30068732?q=*&filter_Category3=Kondensatorer&filter_Category5=Fasekompenseringskondensator&filter_Category4=Effektkondensatorer&filter_Kapasitans~~%C2%B5F=47+%C2%B5F&filter_Buyable=1&page=1&origPageSize=50&simi=97.5

Endret av Itw
Lenke til kommentar

Kondensator skal være tilkoblet hele tiden.

 

Noen motorer som skal starte ting som har høyt startmoment som pumper har en tillegskondensator som gir høyere startmoment. Vært borti det på en høytryksspyler.

 

Den på 47 er sikkert ok.

 

Pleier å bestille på eBay. Bestillte en 30uF sist i 2011 og den kostet 13 pund inkl frakt. Det var til en kappsag på 1600W.

Endret av Hårek
Flettet 3 innlegg
Lenke til kommentar

Ah bra tips, ebay bruker å være noe rimeligere.

Hvordan kobler man en slik start kondensator?

Ser for meg at båndet sikkert er litt tungt og få igang i starten for motoren.

 

Kan jeg bruke en som dette?

http://www.ebay.com/itm/Polypropylene-Film-AC-Motor-Run-Capacitor-50uF-450V-CBB60-S-/172244632658?hash=item281a948452:g:v~sAAOSwNuxXY~~f

Endret av Itw
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...