Gå til innhold

25 år gammel Commodore 64 gjør fortsatt nytten i bilverksted


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg blir imponert om den floppy driven fungerer...

 

Både disketten og diskettstasjonen fungerer nok helt fint, de viste hvordan man lagde ting som holdt på den tiden. Til og med blant 1,44" disketter er det stor forskjell. Blant diskettene jeg brukte på starten av 90 tallet, så finner jeg fremdeles en del som fungerer den dag i dag, mens blant de siste jeg kjøpte på starten av 2000 tallet er ingen som fungerer.

Lenke til kommentar

 

Jeg blir imponert om den floppy driven fungerer...

Både disketten og diskettstasjonen fungerer nok helt fint, de viste hvordan man lagde ting som holdt på den tiden. Til og med blant 1,44" disketter er det stor forskjell. Blant diskettene jeg brukte på starten av 90 tallet, så finner jeg fremdeles en del som fungerer den dag i dag, mens blant de siste jeg kjøpte på starten av 2000 tallet er ingen som fungerer.

 

 

Underlig at du sier dette, siden de fleste har stikk motsatt erfaring. Commodore 1541 floppy drive var jo notorisk for å bli upålitelig over tid. Riktig nok så var det som oftest bare en justering som måtte til, men de var jo generelt nokså upålitelige.

 

Det samme gjelder vanlige 1,44" floppy disketter. Her er det utrolig mye hit-and-miss av hva som fungerer etter 20 år. Noen fungerer helt fint etter eksponering og bruk, mens andre er fullstendig korrupte selv etter å ha ligget innpakket siden produksjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å trekke frem diskettene som eksempel på pålitelig teknologi i "gamle dager" er en tanke underlig, ja :p jeg handlet endel disketter før jeg fikk nett hjemme, og satt på skolen og lastet ned ting jeg tok med hjem (skolen hadde ikke CD-rom på sine maskiner). Ble rimelig drittlei av at nye og nesten nye disketter ga korrupte filer. CD-plater er mye mer solide enn dette, forutsatt fornuftig oppbevaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De eldste diskettene er mye høyere kvalitet enn de som ble laget senere.

 

https://youtu.be/EHRc-QMoUE4?t=693

 

Det er nok uansett på tide å oppgradere til mer moderne teknologi.

C64 er en så berømt maskin, at det fremdeles utvikles ekstrautstyr.

En kan kjøpe minnekortleser som erstatter diskettstasjon, eller kassettadapter som du plugger inn i lydutgangen på en smarttelefon. Helt greit for meg om bilverkstedet fremdeles bruker C64, men de bør ta backup av spesial-softwaren sin på et mer moderne format.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Nei, og det mener heller ikke journalisten. Han skriver at NES er en av flere grunner: "blant annet på grunn av den enorme populariteten til et annet 8-bit-system, nemlig den første Nintendo-konsollen."

 

NES solgte aldri mye i Norge eller . C64 var steindau i 1994, gammel og utdatert og utkonkurrert av 16-bits konsoller og datamaskiner. Selv Amiga sleit man med å selge. Commodore var på konkursens rand. I 1994 var NES forlengst utkonkurrert av de samme maskinene som utkonkurrerte C64.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...