Gå til innhold

Denne kommunen serverer fortsatt epost til 14 000 ansatte med Exchange 2007


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er snart ti år siden Microsoft Exchange kom på markedet. Allerede i 2012 kuttet Microsoft den generelle støtten for eposttjeneren sin for den gemene hop, men har tilbudt utvidet støtte til de som ønsker det. Den tjenesten slutter de med i april neste år.

 

Her burde det vel stå "siden Microsoft Exchange 2007 kom på markedet", eller "siden den versjonen av Microsoft Exchange kom på markedet". Om man ikke visste bedre, kunne man jo ut fra denne åpningsteksten tro at alt som heter Exchange er bare ti år gammelt og samtidig på tur ut.

Endret av HFalch
  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Office 365" - hva menes med et? Alt redigeres online? In tilfelle er det et dårlig alternativ. Tregt og mangler en masse funksjoner. Ellers har man kunne lest epost online de siste 15 år....

Vi bruker Office 365 i bedriften min også, men vi kan selvfølgelig bruke programmene offline.

 

Jeg "tror" greia er at vi betaler leie for lisensene og ikke eier de.

Lenke til kommentar

Med rundt 4 000 ansatte som har brukt IBM Notes i snart 25 år var det også der på tide å få på plass noe nytt.

Med denne logikken må jeg bare minne om at Microsoft Office er 25 år gammelt. Poenget er at logikken er idiotisk. Når første versjon kom er irrelevant. Det er nåværende status som er relevant. Både Lotus og Microsoft Office (med flere) er i aktiv utvikling og framdrift. Da må man heller se på hvilke løsninger som fungerer best både for den enkelte bedrift og for samhandling med andre. Der kan man gå to veier: velge monopolbyggeren eller en løsning som er åpen for sunn konkurranse i et mangfold av programvarer og underliggende programbiter. Å velge monopolbyggeren er litt som å pisse i buksa. Det varmer godt der og da, men kan bli ganske kjipt på lengre sikt. Sunn konkurranse er som i ordspråket, sunt.

 

Nå ligger det jo i tiden å tenke kortsiktig og ignorere de mer langsiktige farene så da er det vel opplagt at man velger MS Office 365 slik IT-rådgiveren til Trondheim kommune anbefaler. Samme tankegang velges også i et sikkerhetspolitisk perspektiv: Googles nettsky med norske offentlige data lagret på servere i fremmede land under en helt annen lovgivning og spionasjeregime enn vi har her.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her prøver de å dekke over sin egen inkompetanse ved å si at man må over på skyløsninger så noen andre kan gjøre arbeidet for dem. Skyløsninger er bare et nytt ord med noen modifikasjoner det samme som fjerndrift, outsourcing osv osv ... Det var også fremtiden en gang.

 

Tror de at Microsoft har en hemmelig versjon av exchange som de bare kjører i skyløsningen sin ? Det at de ikke har klart å oppgradere før nå er deres egen skyld ene og alene. Migrering av exchange er kanskje noe av de enkleste som finnes og i nyere versjoner kan gjøres online, til å med cross forrest. Sett opp en ny exchange server, migrer brukerene, ferdig.

 

Helt enig i at folk ikke skal kjøre VPN lenger osv. Mener at selv Exchange 2007 støttet smtp over https så dette burde ikke være noe problem. For resten kjører man direct access. Da er man på nettverket bare man har internett tilgang.

 

Det de smører ganske glatt over er begrensningene som fortsatt finnes i skyløsningene og hvilke muligheter man misser i form av integrasjon mot interne applikasjoner uten masse trøbbel.

 

Det er de ansatte og ikke løsningene som burde vært byttet ut, men de gode jobber vel alle hos skyleverandørene nå .....

 

Jeg sitter her med en løsning som garantert fungerer for brukerene og venter på neste buzzword for å selge kompetanse til folk som ikke har det. Lykke til når de tvangsoppgraderer dere til neste versjon før resten av applikasjonene er klare.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Office 365" - hva menes med et? Alt redigeres online? In tilfelle er det et dårlig alternativ. Tregt og mangler en masse funksjoner. Ellers har man kunne lest epost online de siste 15 år....

 

Man kan for eksempel velge om man vil redigere dokumentene i nettleseren eller i Word som er installert lokalt på maskinen.

 

Sikkerhetsmessing synes jeg det er rart kommuner går over til Google sin løsning. De kan jo ikke en gang dokumentere at dataene lagres i Europa. Kommuner må jo forholde seg til arkivlover også som blant annet setter begrensninger til hvor ting kan lagres.

 

Brukervennligheten til Google sin tekstbehandling og regneark er en annen sak. *grøss*

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Aibel har misforstått noe fundamentalt. Det er ikke Notes som ikke virker med Exchange/Outlook, det er Exchange/Outlook som ikke virker med noe annet. Alle løsninger av denne typen av en viss størrelse snakker sammen både på server og klientsiden lett som bare det. Det er kun MS sine produkter som ikke virker skikkelig.

Lenke til kommentar

"Office 365" - hva menes med et? Alt redigeres online? In tilfelle er det et dårlig alternativ. Tregt og mangler en masse funksjoner. Ellers har man kunne lest epost online de siste 15 år....

 

Hvilken sten har du bodd under de siste årene? Office 365 er Microsofts skytjeneste for Exchange mv og abonnementsordning for Office-applikasjonene. Du kan fortsatt ha Outlook, Word etc på PCen din, i tillegg til å bruke de online.

Lenke til kommentar

 

Med rundt 4 000 ansatte som har brukt IBM Notes i snart 25 år var det også der på tide å få på plass noe nytt.

Med denne logikken må jeg bare minne om at Microsoft Office er 25 år gammelt. Poenget er at logikken er idiotisk. Når første versjon kom er irrelevant. Det er nåværende status som er relevant. Både Lotus og Microsoft Office (med flere) er i aktiv utvikling og framdrift. Da må man heller se på hvilke løsninger som fungerer best både for den enkelte bedrift og for samhandling med andre. Der kan man gå to veier: velge monopolbyggeren eller en løsning som er åpen for sunn konkurranse i et mangfold av programvarer og underliggende programbiter. Å velge monopolbyggeren er litt som å pisse i buksa. Det varmer godt der og da, men kan bli ganske kjipt på lengre sikt. Sunn konkurranse er som i ordspråket, sunt.

 

Nå ligger det jo i tiden å tenke kortsiktig og ignorere de mer langsiktige farene så da er det vel opplagt at man velger MS Office 365 slik IT-rådgiveren til Trondheim kommune anbefaler. Samme tankegang velges også i et sikkerhetspolitisk perspektiv: Googles nettsky med norske offentlige data lagret på servere i fremmede land under en helt annen lovgivning og spionasjeregime enn vi har her.

Problemet er at kommunene og fylkene da krever mer kompetanse. MS sin løsning med E-mail, skytjeneste, Office med årlige lisenser osv. er veldig lett og passer veldig bra for kommuner og fylker. De har stort sett folk ansatt for å drifte IT systemene, ikke lage egne. Så hvilke andre alternativer har de, som er mulige å gjennomføre med de ansatte de har nå? Enig i at det ikke er bra for sikkerhet og konkurranse, men hvis vi skal gjøre noe annet, så vil det jo koste mer penger (nå, kanskje ikke i et langsiktig perspektiv). Da tror jeg nesten staten må inn og få til noe nasjonalt.

 

Det er jo og ellers et av problemene med demokrati med 4-års perioder. Det blir mange kortsiktige beslutninger, fordi det er det folk tenker på når de stemmer. Hvis du gjør noe som er bra om 10 år, hjelper det deg ikke ved neste valg. Tvert imot, du vil ikke være like populær for å velge en annen tjeneste enn MS sin, lage egen server osv. da MS sin tjeneste fungerer veldig bra og enkelt.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Jeg gir min stemme til Exchange over Domino, alle 365 dagene i året. Vi bruker Domino og Notes i dag, og jeg sier bare en ting. Hjelp meg.

Hvilken versjon? Og, har bedriften satset tungt på opplæring av driftsorganisasjonen?

Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden tror du innlegget mitt handler om å finne opp nytt krutt rundt om i kommuner og fylker? Resten av innlegget ditt bygger på denne misforståelsen.

Jeg tror ikke innlegget ditt handler om å finne opp nytt krutt, men de som er store her er jo store av en grunn. De har gode og enkle løsninger. Jeg sier ikke at staten skal bruke x antall milliarder på å lage egne mailservere og teksbehandlingsprogrammer. Sier bare at andre løsninger sannsynligvis vil kreve mer av komuner og fylker.

Lenke til kommentar

Hadde det ikke vært mye billigere og enklere om alle kommunene hadde et felles IT system (kommune sky :p ) slik det er nå så sitter de i hver sin kommune og finner opp kruttet. Det kan da umulig være stor forskjell mellom å drifte Trondheim kommune og Bergen kommune. Dere som driver med drift av IT hvor stor forskjell er det egentlig på 14k og 30k brukere, som stort sett har de sammen oppgaven og krav...? Sett bort ifra frontend..

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...