Gå til innhold

- Elbiler vil bare fylle tomrommet mellom fossilt drivstoff og hydrogen


Anbefalte innlegg

 

 Allerede nå må vindmøllene i Tyskland stenge ned nesten halvparten av tiden fordi det er overproduksjon av strøm,

 

 

Det peneste adjektivet jeg kan komme på om en sånn uttalelse er pisspreik.

Hvis du får tak i siste papirutgave av TU, 0816 datert 22. september, står det nettopp om vindmølleanlegg i nord-Tyskland som må stenge 45% av tiden fordi de ikke har overføringskapasitet til steder hvor det er bruk for strømmen. Fordi det antageligvis vil ta mange år å få på plass overføringslinjer sørover har eierne av noen av anleggene planer om å kjøpe utstyr for å produsere hydrogen.

 

Jeg har ikke sett den artikkelen på nett enda, men kanskje den dukker opp neste uke?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 Allerede nå må vindmøllene i Tyskland stenge ned nesten halvparten av tiden fordi det er overproduksjon av strøm,

 

 

Det peneste adjektivet jeg kan komme på om en sånn uttalelse er pisspreik.

Hvis du får tak i siste papirutgave av TU, 0816 datert 22. september, står det nettopp om vindmølleanlegg i nord-Tyskland som må stenge 45% av tiden fordi de ikke har overføringskapasitet til steder hvor det er bruk for strømmen. Fordi det antageligvis vil ta mange år å få på plass overføringslinjer sørover har eierne av noen av anleggene planer om å kjøpe utstyr for å produsere hydrogen.

 

Jeg har ikke sett den artikkelen på nett enda, men kanskje den dukker opp neste uke?

 

 

Du har rett i at jeg ikke har lest denne.

 

Pisspreiket er imidlertid ikke at strøm kan bli både innestengt og overprodusert.

 

Lokale eller kortvarige utfordringer med kjent årsak som er mulig å løse dras fullstendig ut av kontekst.

 

Ingen nekter for at det kan finnes noen som er plassert slik at de ikke får overført kapasitet dit den trengs, men det er langt fra det til dette

 

 

 Allerede nå må vindmøllene i Tyskland stenge ned nesten halvparten av tiden fordi det er overproduksjon av strøm,

 

Konklusjonen blir også litt merkelig for meg.

 

denne strømmen kan man lage hydrogen av

 

Istedet for å løse manglene i systemet så skal det kompliseres ytterligere med å også ha hydrogenproduksjon og lagring. Det er imidlertid en uenighet om hvilke tekniske løsninger som kan brukes til å løse hva. Det hører hjemme i en slik diskusjon.

Lenke til kommentar

Hydrogen er tull og tøys!

Hydrogen er en forlengelse av den gamle tankegangen og forretningsmodellen der du regemessig og i all evighet er bastet og bundet til å punge ut for å fylle tanken. Med batterier kan du i teorien fylle tanken selv om du har nok solceller, og dem blir jo stadig billigere også..

Hydrogen teknologien er svært komplisert og kostbar og med mange ledd fra kilde til hjul og har dårlig virkningsgrad. Det er derfor også direkte uansvarlig at et samfunn sløser energien på et slikt system.

De som har investert milliarder på hydrogen vil ikke innse at løpet er allerede "kjørt", batteriteknologien har vunnet.

 

Selv om jeg i prinsippet er enig med deg så er jeg redd egen energiproduksjon vil be-skattlegges som en form for formue på lik linje med alt annet som er folket til fordel. Dette er en gammel tankegang og forretnings-modell som aldri går av mote blant ett lands maktelite.

 

Men jeg har ikke troen for at batteri alene vil kunne gi den revolusjonen som en del naivt og forblindet tror på. Vi trenger en annen energbærer enn batteri. Hva det skal bli vet jeg ikke, hydrogen er jeg derimot skeptisk til.

 

Så kan sikkert neon si at ja men da står vi kun igjen med batteriteknologi så da blir det det. men svaret er mer komplisert enn som så. Det blir et vakuum, det er helt riktig, men det kan ikke fylles med hydrogen. Da er eneste brukandes alternativ en overgangsløsning med en mindre andel elbiler med kun batteri og en større andel hybrider med forholdsvis stor batteri kapasitet ala 40kwh, supplementert med bensin aggregat for lange eller tunge turer . Dernest må holdningen til å ikke utsyre elbiler med større motorer og hengerfeste endres. Men da kan konsekvensen bli at miljøregnskapet snur i feil retning, men alle vil i det minste kjøre elbil.... sukk

Lenke til kommentar

I en fremtid med svært ustabil kraftproduksjon trenger vi hydrogenfabrikker for å stabilisere strømnettet. De kan produsere mye når strømprisen er lav, og stoppe produksjonen når strømprisen stiger.

 

Lademulighet er stort sett noe som kun middelklassen med enebolig og carport har tilgang til, derfor er elbiler uegnet for folk flest.

 

Svenskene satser på å være uavhengige av fossilt drivstoff innen 2030, de satser på biodrivstoff fra avfall. Det betyr at Sverige kommer til å redusere CO2-utslippene mye raskere og billigere enn Norge som satser på komplett idiotiske elbiler som kun passer for en brøkdel av befolkningen.

 

La meg ellers få slippe tullete argumenter om lokalforurensing. Moderne biler på biodrivstoff forurenser helt ubetydelig!!!

 

Hydrogen er en veldig ineffektiv måte å lagre energi på. Stabilisering av strømnettet gjøres effektivt med batterier. Produksjonen av slike batterier er alt i gang.

 

Biodrivstoff er i alle fall et blindspor. Det er ikke tull at det fører til nesten like mye lokal forurensning. Til og med hydrogen er bedre enn biodrivstoff. Batterielbilen har kommet for å bli, og den kan brukers av alle bare folk er villige til å endre litt på sine vaner. Alle har strøm og alle kan få installert strøm det de har sen parkert om natten. Det må bare vilje og tilrettelegging til i borettslag og sameier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kunne man ikke  brukt strømmen fra disse vindmøllene til å pumpe opp igjen vann i vannkraftverk andre steder i landet. 

Effektiviteten på dette skal ligge rundt 60-70%. Det er jo strøm som ikke produseres uansett, mao går tapt.

Det hadde vært mulig, om Tyskland hadde hatt flere pumpekraftverk og overføringskapasiteten fra vindmøllene til pumpekraftverkene hadde vært til stede. Her i Norge er det så klart ikke noe problem, vindmøllene slås aldri av for andre ting enn tekniske problemer.

 

Og løsningen for Tyskland er enkel - bygge flere strømlinjer (eller oppgradere eksisterende strømlinjer).

Lenke til kommentar

I en fremtid med svært ustabil kraftproduksjon trenger vi hydrogenfabrikker for å stabilisere strømnettet. De kan produsere mye når strømprisen er lav, og stoppe produksjonen når strømprisen stiger.

 

Lademulighet er stort sett noe som kun middelklassen med enebolig og carport har tilgang til, derfor er elbiler uegnet for folk flest.

 

Svenskene satser på å være uavhengige av fossilt drivstoff innen 2030, de satser på biodrivstoff fra avfall. Det betyr at Sverige kommer til å redusere CO2-utslippene mye raskere og billigere enn Norge som satser på komplett idiotiske elbiler som kun passer for en brøkdel av befolkningen.

 

La meg ellers få slippe tullete argumenter om lokalforurensing. Moderne biler på biodrivstoff forurenser helt ubetydelig!!!

 

Frem til noen eventuelt tilbakeviser påstandene om at biodiesel ØKER kreftfaren fordi partiklene som slippes ut er mindre, og dermed i stand til å krysse lunge/blod-barrieren, tror jeg definitivt ikke det er noe man skal satse på. Særlig ikke ettersom partikkelutslipp er det eneste som betyr noe ,med tanke på lokale utslipp, og CO2 er helt uvesentlig i den vurderingen.
Lenke til kommentar

 

 

 Allerede nå må vindmøllene i Tyskland stenge ned nesten halvparten av tiden fordi det er overproduksjon av strøm,

 

 

Det peneste adjektivet jeg kan komme på om en sånn uttalelse er pisspreik.

Hvis du får tak i siste papirutgave av TU, 0816 datert 22. september, står det nettopp om vindmølleanlegg i nord-Tyskland som må stenge 45% av tiden fordi de ikke har overføringskapasitet til steder hvor det er bruk for strømmen. Fordi det antageligvis vil ta mange år å få på plass overføringslinjer sørover har eierne av noen av anleggene planer om å kjøpe utstyr for å produsere hydrogen.

Over 40% av alle nye solparkar i Tyskland i 2015 hadde installert batteribuffer for stabilisering av straumen. Om ei sky reflekterer ekstra lys på panela, kan produksjonen auke 10% i eit par minutt, og når skya passerer over vert kanskje produksjonen redusert med 80% i eit par minutt. Batteribufferet jamnar ut produksjonen slik at dei kan utnytte overføringskapasiteten betre. Dei kana òg overbooke, slik at dei produserer meir enn dei har overføringskapasitet til i dei beste timane midt på dagen, og leverer krafta seinare. Tippar det vert meir vanleg for vindkraft òg, sidan eit enkelt vindkast eller vindbyger kan føre til overproduksjon i korte tidsrom. Med batteribuffer kan vindkraftprodusentane utnytte overføringskapasiteten betre med lågare marginar.

 

Før var det mange prøveprosjekt rundt omkring med lagring av overskotsproduksjon i form av hydrogen, men det er det slutt på. Sovidt eg veit er det ingen aktive hydrogenprosjekt att. I tillegg til dårleg verknadsgrad viste det seg å krevje mykje vedlikehald og vere ganske ustabilt. Dyrt er det òg. Prisen på batteri har gått mykje fortare nedover enn prisen på hydrogenteknologi.

 

Statoil har forresten investert i batteribuffer på eit anlegg utanfor Skottland, og reknar med å tene veldig godt på det: http://analysis.energystorageupdate.com/statoil-trial-triple-revenue-stream-offshore-wind-storage-project

Lenke til kommentar

 

 

 Allerede nå må vindmøllene i Tyskland stenge ned nesten halvparten av tiden fordi det er overproduksjon av strøm,

 

 

Det peneste adjektivet jeg kan komme på om en sånn uttalelse er pisspreik.

Hvis du får tak i siste papirutgave av TU, 0816 datert 22. september, står det nettopp om vindmølleanlegg i nord-Tyskland som må stenge 45% av tiden fordi de ikke har overføringskapasitet til steder hvor det er bruk for strømmen. Fordi det antageligvis vil ta mange år å få på plass overføringslinjer sørover har eierne av noen av anleggene planer om å kjøpe utstyr for å produsere hydrogen.

 

Jeg har ikke sett den artikkelen på nett enda, men kanskje den dukker opp neste uke?

 

Dette må jo være et eksempel på eiere som bare jakter subsidier?  Setter man opp en vindmøllepark burde man muligens sjekke i forkant om det er mulig å transportere strømmen til noen som vil kjøpe og bruke den. Når så "feilinvesteringen" er gjort skal man altså sette opp den minst effektive måten å lagre og transportere kraft på? 

Lenke til kommentar

Mange bastante meninger her om hydrogen, men Toyota og Honda er begge selskaper som mangler sidestykke i Norsk industri og vi bør kanskje erkjenne at topp gutta i Toyota og Honda har et par hjerneceller mer en den typiske tu-leser, men selvfølgelig skal man kunne debattere og være kritiske.

 

Kritisk er lov, så lenge man ikke er kritisk til elbil med kun batteri. Der går grensen, for de kara har sett lyset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ehh, nei! Eller tja!

 

Klasseinndelingen var i sin tid en pyramide-fordeling der arbeiderklassen var folk flest, mens middelklassen holdt til på midten av pyramiden og dermed utgjorde langt færre i antall. Det kan jo argumenteres med at levestandarden generelt har steget så mye at vi ikke har noe særlig som minner om det arbeiderklassen var før i tida. Sånn sett er folk flest i middelklassen, selv om de bor i en 40 m2 blokkleilighet og jobber i kassa på supern. Personlig synes jeg klassebegrepet er utdatert. Mener man blokkboere så bør man si det direkte i stedet for å si det indirekte med "klasse". Mange som bor på landet har enebolig med god plass til både carport og elbil selv om det er vanskelig å kalle deres økonomiske og arbeidsmessige hverdag for noe annet enn arbeiderklasse.

 

Det sagt så bedres stadig lademulighetene for folk i blokker og rekkehus, samtidig som myndighetene kjører en boligpolitikk som nærmest forbyr bygging av eneboliger og presser alt av nybygging over til leiligheter.

Lenke til kommentar

Hydrogen er tull og tøys!

Hydrogen er en forlengelse av den gamle tankegangen og forretningsmodellen der du regemessig og i all evighet er bastet og bundet til å punge ut for å fylle tanken. Med batterier kan du i teorien fylle tanken selv om du har nok solceller, og dem blir jo stadig billigere også..

Hydrogen teknologien er svært komplisert og kostbar og med mange ledd fra kilde til hjul og har dårlig virkningsgrad. Det er derfor også direkte uansvarlig at et samfunn sløser energien på et slikt system.

De som har investert milliarder på hydrogen vil ikke innse at løpet er allerede "kjørt", batteriteknologien har vunnet.

 

Hva koster det blant annet å skifte brenselcelle, og hvor fort tettes porene er vel også vesentlige detaljer i regnestykket? Har ingen tall selv.

Lenke til kommentar

 

Mange bastante meninger her om hydrogen, men Toyota og Honda er begge selskaper som mangler sidestykke i Norsk industri og vi bør kanskje erkjenne at topp gutta i Toyota og Honda har et par hjerneceller mer en den typiske tu-leser, men selvfølgelig skal man kunne debattere og være kritiske.

 

Kritisk er lov, så lenge man ikke er kritisk til elbil med kun batteri. Der går grensen, for de kara har sett lyset.

Barnslig retorikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Mange bastante meninger her om hydrogen, men Toyota og Honda er begge selskaper som mangler sidestykke i Norsk industri og vi bør kanskje erkjenne at topp gutta i Toyota og Honda har et par hjerneceller mer en den typiske tu-leser, men selvfølgelig skal man kunne debattere og være kritiske.

Kritisk er lov, så lenge man ikke er kritisk til elbil med kun batteri. Der går grensen, for de kara har sett lyset.

Barnslig retorikk.

 

Niks, bare erfaring fra diskusjoner med barnslige elbil fanatikere hvor alle forsøk på å fremstille mitt syn om at hybrid har en bedre fremtid blir møtt med høylytt latterliggjøring, påstander om at jeg mangler teknologisk innsikt, er gammeldags og anklagelse om å være miljøfiendtlig. Men sånn er det nåt elbil fanatikeren tror at hybrid kommer kun som én løsning, prius.... Så nei, hverken retorisk eller barnslig fra min side.

Endret av EremittPåTur
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...