Gå til innhold

Snart skal 4K-Blu-ray få enda bedre bildekvalitet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På det ishulebildet, er det meningen at forbedringen skal være på høyre eller venstre side? Den til venstre har alt for overmettede farger og ser plagsomt grell ut. Den til høyre ser ut til å ha fått kunstig elendig sortnivå som om man ser på en 15 år gammel LCD-skjerm (de med reelt 6 bit fargedybde per kanal).

 

mange vil sikkert få en wow-opplevelse, og ikke bli irritert over at fargene sprekker. Samme effekt forårsaker vel de overmettede TVene på butikkutstilling. En skikkelig før/etter-representasjon vil vel uansett ikke være mulig med skjermen din, ettersom du ikke har en 4Knit UHDR 24bit IPS sxwUHD überDolby Certified SuperScreen enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På det ishulebildet, er det meningen at forbedringen skal være på høyre eller venstre side? Den til venstre har alt for overmettede farger og ser plagsomt grell ut. Den til høyre ser ut til å ha fått kunstig elendig sortnivå som om man ser på en 15 år gammel LCD-skjerm (de med reelt 6 bit fargedybde per kanal).

 

Det lurte jeg og på...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

siden skjermen min med vanlig standard tydeligvis viser både høyre og venstre side helt perfekt så betyr det vel at jeg ikke trenger denne teknologien - å at det kun er kildematerialet det evt. er noe galt med om bildet er grått og kjedelig... - rart at de velger å "vise" dette på siden sin slik når alle vet at det er en humbug sammenligning laget med grå-fadede bilder mot over-mastrede bilder for å vise fargerikt mot grått og kjedelig...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg føler meg forvirret, etter å ha betraktet bildene.

 

Er det meningen at psykedelisk fargespill skal representere virkeligheten på en bedre måte, eller har HDR den hensikt å skulle gi en "fargetrip" ?

Er umulig å vise hvordan Dolby vision ser ut på en vanelig skjerm uten Dolby Vision,Bildene er en illustrasjon.

 

Dolby ser ikke ut som noe farve trip som de fleste forstår.

Dolby ser mere naturlig ut en HDR 10 med finere graderinger ut i fra 100 prosent sort. lys styrken HDR high lights går mere i et med resten av bildet. Dolby vision justere bilde signalet inn til tv mot hva tvn klarer gjennom hele filmen. mot HDR 10 som er en satt lysstyrke fra film skaperne gjennom hele filmen. Stor forskjell Dolby ser penere ut med dynamisk meta data.

Lenke til kommentar

siden skjermen min med vanlig standard tydeligvis viser både høyre og venstre side helt perfekt så betyr det vel at jeg ikke trenger denne teknologien - å at det kun er kildematerialet det evt. er noe galt med om bildet er grått og kjedelig... - rart at de velger å "vise" dette på siden sin slik når alle vet at det er en humbug sammenligning laget med grå-fadede bilder mot over-mastrede bilder for å vise fargerikt mot grått og kjedelig...

Bildet er for å illustrere fordelen. Like vanskelig å gjøre 100% riktig som det er å illustrere forskjellen mellom LCD/LED og OLED på en LCD.

 

HDR gjør mye. Det er ikke å kjøre opp fargene til butikkmodus: Det er å ta steget fra 8-bit til 10-bit fargedybde, samt tillatte ett større spektrum av lys/mørke. Dolby Vision er sågår 12-bit, så det tillater flere farger. Jeg kan bare si: "seeing is believing".

 

EDIT: Små leifer

Endret av RMNZR
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg støtter mye heller den åpne standarden HDR10 enn å lange ut penger til Dolby sin proprietære Dolby Vision teknologi, også om dem selv hevder at deres er "hakket bedre" enn den åpne HDR10 standaren. Må selv inrømme at jeg er skeptisk til HDR standaren i seg selv før jeg får se forskjellen, og det får jeg nok heller ikke i nærmeste fremtid med mindre jeg stoler på hva Elkjøp viser på hylla si (Megastore utstilte 4K, OLED etc med SD? eller 1080p TV sendinger sist jeg var der, absolutt patetisk). Noe som støtter opp mitt argument er at 20th Century Fox, Lionsgate, og Paramount har valgt å benytte seg av HDR10 fremfor Dolby Vision. Studioene hevder at HDR10 standaren er god nok, så får vi se om det stemmer når BDene kommer ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På det ishulebildet, er det meningen at forbedringen skal være på høyre eller venstre side? Den til venstre har alt for overmettede farger og ser plagsomt grell ut. Den til høyre ser ut til å ha fått kunstig elendig sortnivå som om man ser på en 15 år gammel LCD-skjerm (de med reelt 6 bit fargedybde per kanal).

 

Hehe, ja, du kan så si... Jeg skjønner at de må overdrive for at vi skal se forskjellen, men det får være måte på...

 

Minner meg om den gangen jeg var på en AV-messe og besøkte en DAB-stand der de skulle demonstrere hvor overlegen DAB var i forhold til FM. Det var to headsets der med hhv DAB og FM. Når jeg lyttet til FM så var det susing og knitring og all mulig elendighet. Jeg sa til fyren på standen at "så elendig som dette høres ikke FM ut. Dere har jo lagt på kunstig støy!". "Ja, det stemmer det", sa mannen, "for ellers så hadde jo ingen hørt forskjell".

 

Say no more...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg støtter mye heller den åpne standarden HDR10 enn å lange ut penger til Dolby sin proprietære Dolby Vision teknologi, også om dem selv hevder at deres er "hakket bedre" enn den åpne HDR10 standaren. Må selv inrømme at jeg er skeptisk til HDR standaren i seg selv før jeg får se forskjellen, og det får jeg nok heller ikke i nærmeste fremtid med mindre jeg stoler på hva Elkjøp viser på hylla si (Megastore utstilte 4K, OLED etc med SD? eller 1080p TV sendinger sist jeg var der, absolutt patetisk). Noe som støtter opp mitt argument er at 20th Century Fox, Lionsgate, og Paramount har valgt å benytte seg av HDR10 fremfor Dolby Vision. Studioene hevder at HDR10 standaren er god nok, så får vi se om det stemmer når BDene kommer ut.

 

Ja, jeg er også litt skeptisk til dolby-vision på det grunnlaget, virker som det også krever en hardware-chip og ikke kan støttes i software, det er en ganske stor ulempe.

 

AtW

Lenke til kommentar

På det ishulebildet, er det meningen at forbedringen skal være på høyre eller venstre side? Den til venstre har alt for overmettede farger og ser plagsomt grell ut. Den til høyre ser ut til å ha fått kunstig elendig sortnivå som om man ser på en 15 år gammel LCD-skjerm (de med reelt 6 bit fargedybde per kanal).

 

Dette er en utfordring å illustrere. Hvordan skal man reklamere for en farge-TV når brukeren sitter på en svart/hvit-TV? Det er litt ekstremt i forhold, men problemstillingen er den samme. Her klarer de i det minste å illustrere en forskjell.
Lenke til kommentar

 

siden skjermen min med vanlig standard tydeligvis viser både høyre og venstre side helt perfekt så betyr det vel at jeg ikke trenger denne teknologien - å at det kun er kildematerialet det evt. er noe galt med om bildet er grått og kjedelig... - rart at de velger å "vise" dette på siden sin slik når alle vet at det er en humbug sammenligning laget med grå-fadede bilder mot over-mastrede bilder for å vise fargerikt mot grått og kjedelig...

Bildet er for å illustrere fordelen. Like vanskelig å gjøre 100% riktig som det er å illustrere forskjellen mellom LCD/LED og OLED på en LCD.

 

HDR gjør mye. Det er ikke å kjøre opp fargene til butikkmodus: Det er å ta steget fra 8-bit til 10-bit fargedybde, samt tillatte ett større spektrum av lys/mørke. Dolby Vision er sågår 12-bit, så det tillater flere farger. Jeg kan bare si: "seeing is believing".

 

EDIT: Små leifer

 

 

 

Å få fram lys som øyet klarer å se ute i naturen, som kameraene sliter med, det er jo en veldig fin egenskap med HDR. Så jeg forstår noe om HDR. Kan hende at man ville ha satt pris på å få se enda mer lys i gitte situasjoner som er manipulert fram med HDR, om det ikke overdrives til det helt vanvittige (her har jeg lite erfaringsgrunnlag til å uttale meg).

 

Men, jeg vil tro at produsenter av HDR lar seg friste til å lage farget "juletrebelysning" av stillbildene bare for å imponere, men det er ikke naturtro i det hele tatt.

 

Hadde de tatt en svært forsiktig forsterkning av farger, slik at det ble heller litt nydelig framfor sjokkerende, så ville teknologien muligens hatt noe for seg for den som liker at ting skal se sånn noenlunde ut som i virkeligheten, framfor et freakshow.

 

Det samme kan man si om filter for lyd, f.eks. autotune som artister har benyttet seg av i årtier elns. Jeg husker etter å ha besøkt noen som liker litt sang, hvor artistene et knippe på en "3-9" mannlige sangere benyttet autotune. Det var så dårlig utført/overdrevet at man hørte det klart og tydelig. Det spesielle var at når de ble intervjuet etterpå, så lot de autotune stå påslått, BUSTED CLEARLY !!

Se video i spoiler nedenfor som viser både opptreden og intervju med autotune påslått  :rofl:

 

Så de hadde filtrert ut alle stemmefeil, samt lagt på en lydeffekt som ga en stemmekarakteristikk som jeg ikke vet navnet på i farten. Patetisk sier jeg, selge flere "plater/skiver" sier de  :wee: de vet å finne sitt publikum. Smaken er som baken.

 

 

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...