Gå til innhold

GPU Boost 3.0 fungerer ikke ordentlig? Asus 1080 Strix ROG


Tomzor

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg fikk endelig mitt eksemplar av Asus 1080 Strix ROG (https://www.komplett.no/product/890645/datautstyr/skjermkort/pci-express/asus-geforce-gtx-1080-rog-strix-gaming) rett før helga etter å ha venta i 3 måneder (på dagen!) og satte den i PC-en.

Installasjon gikk som smurt og prøvde en del benchmarking med Unigine Heaven 4.0 og 3Dmark Firestrike. Jeg landa på rundt 2100 Mhz, noe jeg er fornøyd med. I disse benchmarksa så er jo GPU under ganske mye load (kanskje mer enn normalt?) så de vil jo få presset kortet til sitt ytterste.

 

Men under vanlig gameplay, så har jeg lagt merke til at grafikkortet ikke vil booste ordentlig eller viser noe form for særlig stor aktivitet i det hele tatt. Vedlagt kan man se en screenshot av det jeg har målt under spillinga mi. Det jeg har spilt er WoW med alt maksa ut og en oppløsning på 1440p med G-Sync.

FPS-messig ligger jeg på rundt 50-60 i snitt, noe som er 20 FPS mindre enn med min "gamle" Asus 980 Strix (https://www.komplett.no/product/826103).

 

post-160694-0-60139100-1474484900_thumb.jpg

 

Er det noen andre som har vært borti det samme eller vet hva som kan være problemet?

 

Ting jeg har gjort så langt:

- Brukt DDU for en clean install av grafikkdrivere (Release date: 9/21/2016 Version: 372.90)

- Slettet "Cache", "WTF" og "Interface" fra WoW-mappa (noe som Blizzard support foreslo til en med et lignende tilfelle)

 

Jeg har ikke fått testet andre spill enda.

Jeg bruker Windows 7 64-bit EN.

 

Takker på forhånd for alle innspill!

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nop sjekka nettopp .

Det som ble lagt merke til 12-13% bruk på cpu Gikk på 1200mhz ingame

Skjermkort 33-46% usage 2088-2114 mhz

 

Fps 97.4 Med alt på max

 

Prøv med Max power i Nvidia kontrollpanel

Se om CPU kjører max hastighet

 

CPU usage var på rundt 20%, med ting som Chrome, Spotify etc oppe.

fremdeles samme greia. :(

 

Bruker du Windows 7 eller 10?

Lenke til kommentar

Hmm, kanskje man skal bytte OS i helga og prøve.. ?

 

Hva slags program bruker du til å overklokke kortet?

 

Jeg har brukt GPUTweak 2 atm, men har en del problemer med den virker det som.

Bytter profil støtt, selv om jeg har valgt min custom profil og den starter ikke samtidig når jeg logger inn på Windows selv om det er krysset av for det (må manuelt startes opp).

Lenke til kommentar

Hmm, kanskje man skal bytte OS i helga og prøve..

 

Hva slags program bruker du til å overklokke kortet?

 

Jeg har brukt GPUTweak 2 atm, men har en del problemer med den virker det som.

Bytter profil støtt, selv om jeg har valgt min custom profil og den starter ikke samtidig når jeg logger inn på Windows selv om det er krysset av for det (må manuelt sta

Bytte OS hjelper ingenting. Han har ikke nevnt om han bruker G-sync eller annen sync aktivert.  :) 

Jeg deaktiverer det i alle lettere spill siden jeg får samme problem. Blir lite varme og støy fra maskinene da siden viftene snurrer ikke når jeg spiller.  :tease:

Lenke til kommentar

 

Hmm, kanskje man skal bytte OS i helga og prøve..

 

Hva slags program bruker du til å overklokke kortet?

 

Jeg har brukt GPUTweak 2 atm, men har en del problemer med den virker det som.

Bytter profil støtt, selv om jeg har valgt min custom profil og den starter ikke samtidig når jeg logger inn på Windows selv om det er krysset av for det (må manuelt sta

Bytte OS hjelper ingenting. Han har ikke nevnt om han bruker G-sync eller annen sync aktivert.  :) 

Jeg deaktiverer det i alle lettere spill siden jeg får samme problem. Blir lite varme og støy fra maskinene da siden viftene snurrer ikke når jeg spiller.  :tease:

 

 

Prøvde å slå av G-sync, men det hjalp ingenting.

Like mye FPS som før :<

Lenke til kommentar

Hvorfor ønsker du at kortet skal booste til maksimal klokkefrekvens når det ikke belastes hardt nok til å trenge det?

I bildet du poster ligger GPU Usage på maksimalt 61%, som betyr at ditt GTX 1080 går på tomgang minst 39% av tiden du spiller, og det er samtidig som kortet kjører på "bare" 1400 MHz.

Med andre ord: i akkurat dette spillet med den skjermen og de innstillingene du kjører, har ditt GTX 1080 potensialet til å dytte ut mer enn dobbelt så mange bilder i sekundet.

Så hvorfor ønsker du at kortet skal bruke mer strøm, og lage mer varme og støy, når det ikke trenger å gjøre det? Hensikten med GPU Boost er å optimere ytelse/effektforbruk, ikke ren ytelse.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...