Gå til innhold

Romfart og astronomi - diskusjon, nyheter og annet som opptar deg

Enceladus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 minutes ago, Dragavon said:

Var så heldig at jeg var ute og stod i riktig retning da den kom, fantastisk syn! Så ut som den var "like borti her", selv om den var titalls mil unna. Virkelig en fantastisk opplevelse!  

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Kult! Jeg synes det er ekstra kult med de rom-fenomener som er nært oss og ikke minst de som er så nært at de kan ramle helt ned på bakken.

Norsk meteornettverk har som vanlig rapport på den. Og siden den var et usedvanlig flott skue, også egen artikkel/kommentar.

For ordens skyld, denne traff med høy hastighet 115 000 km/t (33,7 km/s) og da brenner de som regel/alltid helt opp, langt oppe i atmosfæren. I dette tilfellet 58 km oppe. Noen ganger brekker de opp i mindre biter (trolig steinmeteoritter) før de brenner opp, men denne holdt seg i ett stykke hele veien, så den var trolig en jernmeteoritt. Oppbrekking i mindre biter skjer ofte når de bremser raskt opp i møte med atmosfæren. Da kan den utsettes for flere tusen G. Denne kom opp i ca 2000 G da den forsvant og da hadde den mistet ca 2/3 av sin opprinnelige hastighet.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
Simen1 skrev (12 minutter siden):

Ja, må bare skynde meg å ta privatjeten rundt jorda så får jeg sett det.. :p 

@Jarmo

Ja, vi får ikke sett dette der..

Skrevet

Det hadde jo vært informasjon som hadde vært relevant å dele, i tillegg til bare et bilde uten noe mer kontekst eller informasjon...

• Hjerte 1
  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Det er 5 cube-sater om bord, slik jeg skjønner det. Her er et bilde av ferdig integrasjon av nyttelasten:

Selected_IMG_0913.jpeg

Og det stemmer ikke helt at det ikke har blitt skutt opp satellitter fra fastlands-Europa. Da ekskluderer man USSR/Russlands oppskytninger fra Plesetsk og Kapustin Yar.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet (endret)

Teknisk sett er vel Andøya heller ikke en del av fastlands-Europa, ettersom det er en øy. Det riktige blir at denne oppskytningen kan bli første oppskytning av en satellitt fra vestlig europeisk jord, eller noe i den dur.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...