Gå til innhold

Romfart og astronomi - diskusjon, nyheter og annet som opptar deg

Enceladus

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Gjennom profesjonelle miljøer har jeg fått rystende beskrivelser av kongsberg Space på Kongsberg som en tragikommedie i sakte film. Et uproduktivt suppekokeri med hodet kunstig holdt over vannet av gjenkjøpsavtaler. Dårlig organisert, lav kompetanse, lav trivsel og høy gjennomlufting.

Det skal sies at det står i sterk kontrast til Kongsberg Defense, som ikke bare gjør det bra på grunn av russisk aggresjon men også fordi det har et genuint bra og kompetent miljø der.

Så kongsberg-gruppen er både Yin og Yang på Kongsberg etter det jeg hører. Defence har også måttet subsidiere Space i mange år for å brannslukke diverse tilløp til kollaps.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Sitat

SpaceX has announced it will reconfigure its Starlink internet satellite constellation by lowering the orbit of more than 4,400 satellites throughout 2026, shortly after Beijing said the project posed “safety and security challenges”.

https://www.scmp.com/news/china/science/article/3338547/spacex-will-move-more-4400-satellites-lower-orbit-after-china-cited-safety-risk?utm_source=rss_feed

Endret av Jarmo
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Sitat

Med et avansert kamerasystem og KI-baserte metoder utviklet av forskere ved Danmarks Tekniske Universitet (DTU) har to europeiske forskningssatellitter nylig demonstrert manøvrer i rommet som, ifølge forskerne bak systemet, åpner helt nye muligheter for fremtidens romforskning.

Det danskutviklede systemet gjør det mulig for flere små romfartøy å plassere seg og bevege seg så presist i rommet at de kan fungere som ett instrument – for eksempel som et enormt speil som gjør det mulig å se fjerne stjerner i høy oppløsning.

https://www.tu.no/artikler/ekstrem-prestasjon-baner-vei-for-helt-nye-typer-romferder/566260

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Andre oppskytning av Isar Aerospace Spectrum fra Andøya er planlagt de nærmeste dagene. https://andoyaspace.no/info-messages/farevarsel-danger-area-13-23-jan/

De skal stenge veien forbi Andøya Space i morgen kveld (14. januar), men kan ikke helt skjønne at det skal være oppskytningen. Ville kanskje anta at det er en Wet Dress Rehearsal eller noe lignende.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)

CNN melder at Artemis II rulles ut til Launch Pad 39B i dag, og ferden finner sted om noen uker.

NASA’s Artemis II Rollout and Mission Overview News Conference (Jan. 16, 2026)

Denne 10-dagers måneferden skal være planlagt for april i år, og inkluderer ikke landing på månen. Landing kommer senere.

Portrett av mannskapet:

Spoiler

jsc2023e016432-alt2orig.jpg

Endret av xRun
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Dragavon skrev (På 29.12.2025 den 16.13):

Hvis det blir totalt katastrofe og løper helt løpsk, er det "bare" LEO som ødelegges for hundrevis eller tusenvis av år eller blokkerer det også tilgangen til GEO og andre ting som ikke skal i bane rundt jorda?

Edit: Det var jo ikke så vanskelig å finne ut selv.

Sitat

However, even a catastrophic Kessler scenario at LEO would pose minimal risk for launches continuing past LEO, or satellites travelling at medium Earth orbit (MEO) or geosynchronous orbit (GEO). The catastrophic scenarios predict an increase in the number of collisions per year, as opposed to a physically impassable barrier to space exploration that occurs in higher orbits.[citation needed]

https://en.wikipedia.org/wiki/Kessler_syndrome#Implications

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 2
  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Nesten rart DB ikke bruker internasjonale avis-mål som "På størrelse med en buss".

Jeg ser den er laget av rustfritt stål. Det øker sannsynligheten for at noe overlever fallet gjennom atmosfæren. Andre ting som kan overleve fallet er rakettmotorene, som naturlig nok er designet for å tåle mye varme. Pumpehusene er nok også temmelig massive klumper som ikke brenner så lett opp.

Jeg tror dette er den beste tracking-siden. Edit: Eller kanskje denne.

Screenshot2026-01-30at14-54-47Re-entrymap_4threport.png(PNG-bilde25611440piksler)-Skalert(88_).png.702b4b2740bc72ef3bb854438cc91895.png

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Simen1 skrev (10 timer siden):

Nesten rart DB ikke bruker internasjonale avis-mål som "På størrelse med en buss".

Jeg ser den er laget av rustfritt stål. Det øker sannsynligheten for at noe overlever fallet gjennom atmosfæren. Andre ting som kan overleve fallet er rakettmotorene, som naturlig nok er designet for å tåle mye varme. Pumpehusene er nok også temmelig massive klumper som ikke brenner så lett opp.

Jeg tror dette er den beste tracking-siden. Edit: Eller kanskje denne.

Screenshot2026-01-30at14-54-47Re-entrymap_4threport.png(PNG-bilde25611440piksler)-Skalert(88_).png.702b4b2740bc72ef3bb854438cc91895.png

Flyr rundt enda denne greia 🙂

LIVE REAL TIME SATELLITE TRACKING AND PREDICTIONS: ZQ-3 R/B

• Liker 1
Skrevet (endret)
Frank Olsen skrev (3 timer siden):

Den er nå nede i en høyde av kun 42 km og faller raskt.

Jeg stusset også over at det gikk opp og ned der, men tenker det skyldes at den går i en oval bane. Det andre jeg stusset over er at den ikke styrter når den har kommet under 80 km. Det er ca høyden der luftmotstanden blir så høy at den bremser og går ut av bane og inn i et fall. Siden den viser så lavt som 42 km så antar jeg at det ikke finnes noen reell tracking og at den siden bare er en matematisk modell som ekstrapolerer banen ut fra gamle reelle observasjoner. Kanskje flere dager gamle. Så jeg ser ikke bort fra at matematikken regner ut at den vil tangere jordoverflata og duppe litt under og over... matematisk. Reelt regner jeg med den styrtet fredag omtrent når de sa (12.20).

Rakett-trinnet er neppe utstyrt med radiosender og hvis den hadde det så ville signalet uansett blitt blokkert av plasma når den begynner å brenne. Så jeg regner med hele "trackingen" er avhengig av visuelle observasjoner og de uteblir nok over de store havområdene og deler av landområdene. Media rapporterer vel først hvilke to observasjonssteder den forsvant mellom. Deretter kan vi håpe det var noen i nærheten som filmet fallet. Det ble sikkert en stripe av fyrverkeri over himmelen.

Edit: "Umulig" tallkombinasjon: 3,15 km høyde og 7,9 km/s. Det er mach 27 i fjelltopphøyde. "Ingenting" overlever en sånn fart i det lufttrykket. Verdens raskeste bemannede fly SR-71 Blackbird klarte rett i underkant av 1 km/s i en høyde av 26 km. Så det er nok matematisk ja. Edit: Og nå er den visstnok på vei "opp" i banen sin igjen..

Screenshot2026-01-31at10-40-55RealtimesatellitetrackingforZQ-3R_B.png.be1badc148c36eb85638d36d40e55cb6.png

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (55 minutter siden):

Jeg stusset også over at det gikk opp og ned der, men tenker det skyldes at den går i en oval bane. Det andre jeg stusset over er at den ikke styrter når den har kommet under 80 km. Det er ca høyden der luftmotstanden blir så høy at den bremser og går ut av bane og inn i et fall. Siden den viser så lavt som 42 km så antar jeg at det ikke finnes noen reell tracking og at den siden bare er en matematisk modell som ekstrapolerer banen ut fra gamle reelle observasjoner. Kanskje flere dager gamle. Så jeg ser ikke bort fra at matematikken regner ut at den vil tangere jordoverflata og duppe litt under og over... matematisk. Reelt regner jeg med den styrtet fredag omtrent når de sa (12.20).

Rakett-trinnet er neppe utstyrt med radiosender og hvis den hadde det så ville signalet uansett blitt blokkert av plasma når den begynner å brenne. Så jeg regner med hele "trackingen" er avhengig av visuelle observasjoner og de uteblir nok over de store havområdene og deler av landområdene. Media rapporterer vel først hvilke to observasjonssteder den forsvant mellom. Deretter kan vi håpe det var noen i nærheten som filmet fallet. Det ble sikkert en stripe av fyrverkeri over himmelen.

Ja det er noe som ikke stemmer.

Nå viser den en høyde på 11 km, noe som skulle være umulig uten at den gikk nesten loddrett ned....

Edit, gikk tydeligvis ned i Sør-Kinahavet i går klokka 12.39 Engelsk tid.

Out-of-control Chinese rocket crashes into ocean after Britain prepped 'emergency alert' over falling debris https://share.google/Pi6DQQsOGWy4e44uS

Endret av Frank Olsen
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Frank Olsen skrev (4 timer siden):

Edit, gikk tydeligvis ned i Sør-Kinahavet i går klokka 12.39 Engelsk tid.

Bra de fant ut hvor. (I følge trackeren er den nå en undervanns-satelitt i bane ca 2 km under havets overflate, fortsatt i mach 27 hastighet. :p )

Frank Olsen skrev (4 timer siden):

Out-of-control Chinese rocket crashes into ocean after Britain prepped 'emergency alert' over falling debris https://share.google/Pi6DQQsOGWy4e44uS

Bare av nysgjerrighet: Hvordan lager du sånne linker? Den fører jo til avisa the sun, så hvorfor ikke bare poste den faktiske URL-en?

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (16 timer siden):

Bra de fant ut hvor. (I følge trackeren er den nå en undervanns-satelitt i bane ca 2 km under havets overflate, fortsatt i mach 27 hastighet. :p )

Bare av nysgjerrighet: Hvordan lager du sånne linker? Den fører jo til avisa the sun, så hvorfor ikke bare poste den faktiske URL-en?

Det er Edge som lager slike kinker, ikke jeg 🙂

Endret av Frank Olsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...