Gå til innhold

Romfart og astronomi - diskusjon, nyheter og annet som opptar deg


Enceladus

Anbefalte innlegg

Siden Apollo? Jeg mener bestemt det overgår Apollo med høye støvleskaft! Apollo var et prestisjeprogram som først og fremst handlet om å plante et flagg på månen og peke nese til Sovjet. Å gjøre menneskeheten til en interplanetær rase handler om å forsikre menneskehetens og hele jordens økosystems framtid. Apollo er en fjert i kuling i sammenligning med dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, dette er helt klart større, selvfølgelig. Med "siden" mente jeg mer at Apollo var forrige gang det ble gjort noe i stor skala. Selv om månen bare blir småtteri i forhold til dette, var det ikke småtteri den gangen :)

 

Jeg håper bare de største forsinkelsene uteblir fra dette prosjektet. Er helt avhengig av en god start på de første testene, spesielt docking og refueling i bane. Musk er heldigvis kjent for god gjennomføringsevne. 

 

Har SpaceX lansert noen tidslinje, eller noe samarbeid med NASA eller andre organisasjoner på dette programmet? Klarer ikke finne noe om det.

Lenke til kommentar

Ja, dette er helt klart større, selvfølgelig. Med "siden" mente jeg mer at Apollo var forrige gang det ble gjort noe i stor skala. Selv om månen bare blir småtteri i forhold til dette, var det ikke småtteri den gangen :)

 

Jeg håper bare de største forsinkelsene uteblir fra dette prosjektet. Er helt avhengig av en god start på de første testene, spesielt docking og refueling i bane. Musk er heldigvis kjent for god gjennomføringsevne. 

 

Har SpaceX lansert noen tidslinje, eller noe samarbeid med NASA eller andre organisasjoner på dette programmet? Klarer ikke finne noe om det.

Under presentasjonen nevnte Musk at de håper å kunne sende noe avgårde om 10 år, men at det er et veldig optimistisk anslag. Deretter anslo han at det vil ta 40 til 100 år fra første tur til Mars og til de vil ha sjans på å nå 1 million innbyggere.

 

Det ble ikke lansert noe konkret samarbeid med noen, men vi vet at NASA ble briefet om prosjektet før konferansen.

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar

Phil Plait fra Bad Astronomy har en artikkel om Space X og Mars. Jeg har ventet på denne.

http://www.slate.com/blogs/bad_astronomy.html

 

I strongly suspect that the ITS will cost far less than NASA’s Space Launch System, too, which will cost more than $1 billion per flight (and is not reusable). SLS hasn’t been built or launched yet, so we’ll have to see how it will compare to ITS

Spørs om ikke NASA kommer til å ende opp med å måtte skrote SLS systemet til slutt. Jeg vil tro at det ville vært bedre om de heller hadde brukt disse pengene på leie transport tjenester av SpaceX. Så kan NASA gjøre det NASA er best på, nemlig forskning.

Endret av Enceladus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørs om ikke NASA kommer til å ende opp med å måtte skrote SLS systemet til slutt. Jeg vil tro at det ville vært bedre om de heller hadde brukt disse pengene på leie transport tjenester av SpaceX. Så kan NASA gjøre det NASA er best på, nemlig forskning.

Nå der det faktisk den retningen NASA er på vei. Foreløpig ser det kun ut til at det er transport til bane nær jorden de ser det som realistisk at kommersielle selskaper overtar, men når (hvis?) marsferder blir et mer modent område utvider de sikkert strategien til å gjelde det også.

Lenke til kommentar

Har lest litt om spekulasjoner om "den store tausheten" - altså hvorfor vi ikke har klart å observere tegn til liv/sivilisasjoner der ute på tross av mange forsøk. 

 

Aktuell link:

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/astrofysiker-om-romvesenteori---det-vil-fore-til-katastrofenbspvi-kan-naerme-oss-det-tidspunktet/63960875

 

En teori er at det er for langt til planeter med forhold for utvikling av intelligent liv.  Denne teorien er kanskje ikke så sannsynlig tatt i betraktning av at intelligent liv sikkert har utviklet seg veldig mange steder flere milliarder år siden også innen vår galakse.  Det er nok at bare en av disse har vært ekspansiv og spredd seg til resten av galaksen - og så ville vi sett noe til dem. Eller?

 

Intelliget liv kan spre seg i galaksen og det er naturlig å tenke seg en "evolusjon" av slikt liv. Dette er som bakterier som sprer seg. De som vinner fram sprer seg. Det kan finnes argumenter mot denne forestillingen. At intelligent liv alltid må utslette seg selv eller at "noe" hindrer denne spredningen/evolusjonen innen galaksen.

 

Min teori er at intelligent liv kan overleve - og eksisterer som bare det. Imidlertid, intelligent liv har en tendens til å søke uavhengighet eller frihet fra det fysiske. Den menneskelige sivilisasjonen har utviklet seg slik. For eksempel landbruk gjorde at en fikk (mer) kontroll med mat-tilførselen. Dagens helsevesen er mye en kamp for å få kontroll med det "fysiske".  Vi tilstreber hele tiden økonomisk frihet (ikke nødvengigvis "rikdom"). Vi er på vei til å etablere et slikt samfunn med økonomisk frihet (stikkord: roboter og borgerlønn der vi alle lever som lekende/frie kapitalister). Vi er også i ferd med å utvikle en teknologi der det fysiske blir mindre viktig. Datamaskiner som tidligere krevde hele (kjøle-)rom, kostet millioner og veide et tonn, koster nå noen hundre kroner og en kan putte dem i lomma (eksempel: Raspberry Pi). Moderne mennesker tilstreber frihet og er blitt mindre interessert i fysiske ting. Det er vår bruk av tid og bevissthet/opplevelser som er viktig. Da gjelder det ikke å bli forstyrret av det "fysiske".

 

Konklusjon: intelligente sivilisasjoner har en tendens til å leve i "cyberspace" - og ikke gjøre stort av seg fysisk sett.

Kanskje vil den menneskelige sivilisasjonen også utvikle seg i den retningen og overlate det "fysiske" til naturen.

Ingen grunn til å lage store fysiske/økologiske spor ("foot-print") på jorda. Kanskje noen nettverk med noder her og der er nok :-) Tilnærmest usynlig for det fysiske liv. 

 

Av alle teorier om "den store tausheten" så mener jeg at denne spekulasjonen ovenfor er den beste - og enkleste :-)

 

Kanskje er vår bevissthet også beheftet med illusjon. Denne forståelsen kan også være relevant for å forklare "den store tausheten". Vi har vel også viktige mangler i vår forståelse av fysikk. 

Endret av lada1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

ESA sin Schiaparelli Mars sonde er i ferd med å lande.

http://www.bbc.com/news/science-environment-37700042

 

Kan følge landingen live her:

http://www.esa.int/spaceinvideos/Videos/2016/10/Schiaparelli_s_descent_to_Mars_in_real_time

og her:

http://livestream.com/accounts/362/events/6518620

 

Jeg var litt sen med å poste dette. Jeg vil tro den har landet nå. Venter på svar.

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Det ser faktisk ikke ut til å være ivrige journalister som er skyldig denne gangen, men ivrige forskere. Her er artikkelen: http://iopscience.iop.org/article/10.1088/1538-3873/128/969/114201. Jeg skal innrømme at jeg bare har lest abstractet, men der går de ganske langt i å si at utenomjordisk liv er mest sannsynlige forklaring. Jeg har på følelsen av at de som skrev artikkelen er mer interessert i oppmerksomhet enn å grundig og objektivt beskrive hva de har observert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...