Gå til innhold

Plutselig nektet tusener av HP-printere å godta billigblekk


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hvis du er lur, kjøper du deg en laserskriver. Skal du lage bilder gjør du det både bedre og billigere hos Japan Foto el.

 

Tips til hva man bør se etter av egenskaper på en laserskriver til privatmarkedet?

Finn ut hva du har plass til. En fargelaser kan bli ganske stor... Finn også ut om det følger med full size tonerkassetter, eller bare prøvekassetter. Må du kjøpe ny toner etter fire utskrifter kan printeren bli en del dyrere enn du hadde sett for deg.

 

Har hatt min Xerox i 6500 serien (tror jeg) i 6 år nå, og med min utskriftsmengde har jeg ikke skiftet toner enda. Den kom med normal størrelse og normalfylte tonerkassetter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

har også vært kjent i mange år at skriverne er programmert til å slutte å virke etter ett visst antall sider også hvor det fungerer utmerket etter å ha flashet de på nytt. Er mye konsumer elektronikk som virker til å ha en teller/sperre innebygd.

 

Sjekk ut youtube videoen the lightbulb conspiracy

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Det har vært forbudt og bruke såkalte "clever chips" siden 2008 innad i EU så litt merkelig at HP gjør dette nå, men sikker et parti skrivere som ikke var ment for EU som har blitt sendt allikevel. Ellers på jorden så må man "hacke" HP-skriverne for og unngå og kjøpe original blekk.

 

For noen år siden så ble det oppdaget at enkelte billigskrivere fra HP hadde en "telle-chips" montert som gjorde skrivere ubrukelig etter 3000 utskrifter, så HP har en broket fortid angående "forhåndsbestemt levetid".

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hvordan er det med holdbarhet på fargetoner kontra fargeblekk?

 

Som nevnt i et innlegg over så har jeg hatt min fargelaser (En Xerox Phaser 6280N var det visst) i over seks år. Samme toner som når jeg kjøpte den. Toner er jo tørt pulver, så med mindre det kommer fuktighet inn i den så vet jeg ikke helt om det er noen holdbarhetsdato på toner. Grunnen til at jeg kjøpte laser og ikke en ny blekkskiver var nettopp på grunn av at jeg skriver ut så lite at blekket tørket mellom hver gang...

Lenke til kommentar

Det har vært forbudt og bruke såkalte "clever chips" siden 2008 innad i EU så litt merkelig at HP gjør dette nå, men sikker et parti skrivere som ikke var ment for EU som har blitt sendt allikevel. Ellers på jorden så må man "hacke" HP-skriverne for og unngå og kjøpe original blekk.

 

For noen år siden så ble det oppdaget at enkelte billigskrivere fra HP hadde en "telle-chips" montert som gjorde skrivere ubrukelig etter 3000 utskrifter, så HP har en broket fortid angående "forhåndsbestemt levetid".

 

Epson hadde vel sine svin også, se The light bulb Conspiracy.

Lenke til kommentar

Vurderer å kjøpe meg skriver snart. Lurer på om det blir en HP skriver eller ikke ?

 

Anbefaler deg å styre unne HP sine blekkskrivere. Har hatt to stk - riktignok ikke av de dyreste modellene. Etter ca. to år sluttet den ene skriveren å skrive svart, selv om man benyttet HP org. blekk. Skrivehodet var helt ok. Etter et kjapt søk på nettet var det flere enn jeg som hadde problemer. HP support i USA måtte til slutt innrømme at at skrivehode sluttet å virke etter en gitt dato. mao. de vil at du skal kjøpe en ny printer. Samme skjedde med den andre HP printeren som ble min siste fra den leverandøren.

 

 

Anbefaler på det sterkeste blekkskrivere fra Canon. Har en slik og er veldig fornøyd.

Lenke til kommentar

Utrolig irriterende også fra Epson: kjøpte ny multifunksjonsskriver. Satte i prøvepatronene som fulgte med. Men hodet var defekt, og jeg fikk alltid striper på svart. Måtte kjøre så mange renserunder at den brukte opp den svarte, så jeg kjøpte en ny patron. Dette hjalp heller ikke, så jeg fikk byttet skriveren i en ny, og fikk med nytt sett med prøvepatroner. Jeg satt inn den svarte jeg hadde begynt på, men da fikk jeg ikke lov å bruke de andre prøvepatronene mer, siden jeg hadde begynt på vanlige patroner!! Utrolig provoserende, og jeg satt da med to sett prøvepatroner jeg ikke fikk brukt opp... Forøvrig sluker den blekk, og må bruke langt mer enn oppgitt forbruk, koster en formue i drift!

Lenke til kommentar

 

Hvis du er lur, kjøper du deg en laserskriver. Skal du lage bilder gjør du det både bedre og billigere hos Japan Foto el.

 

Tips til hva man bør se etter av egenskaper på en laserskriver til privatmarkedet?

Unngå Samsung, i det minste blir skriften fortere svak - var erfaring med en slik skriver. Canon og HP varer evig etter min erfaring, bruker selv uoriginale kassetter fra Amazon/eBay som gjør det meget rimelig. Jeg sjekker pris per ark for toner før jeg velger skriver...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

de også gjør dette av hensyn til «sikkerhet i kundenes produkter».

Velkjent taktikk å bruke sikkerhet som påskudd ...

 

Vel, hvis man bruker uoriginalt blekk så kan ikke skriverprodusenten garantere at det fungerer som det skal og ikke skaper problemer. Har hørt at folk bruker uoriginalt blekk som medfører problemer, og da skylder de på skriverprodusenten og krever erstatning. Hva skal skriverprodusenten gjøre?

 

Kanskje en bedre løsning var at det er fritt frem for uoriginalt blekk, men at det medfører at garantien går tapt?

Lenke til kommentar

Selv fikk jeg en kraftig laserskriver (HP fra jobben. En skriver til mange tusen kroner.

Da den hadde skrevet nøyaktig 20 000 sider begynte den å feile.

Heldigvis kunne jeg tilbakestille telleren fordi noen hadde lagt ut framgangsmåten på nettet. Problemet var velkjent.

Med andre ord har HP programmert skriveren til å feile.

At slikt er lov er helt utrolig. Selskaper som gjør slikt burde dømmes til å tilbakebetale hele kjøpesummen som straff for bandittvirksomhet.

Det står ingenting i manualen at skriveren kun kan skrive ut 20 000 sider før den må erstattes.

Det er vel ingen som tror på løgnen fra HP at tilfellet med blekkpatronene er utilsiktet?

Lenke til kommentar

Vurderer å kjøpe meg skriver snart. Lurer på om det blir en HP skriver eller ikke ?

 

 

HP OfficeJet Pro 8600 (den eldre modellen) er veldig grei. Touchpanelet er litt gammeldags da, med skjerm og en slik myk film. Tar tid å venne seg til å få trykket i menyene synes jeg.

 

Ellers har denne skriveren et lite minus i at selv om det er svart blekk igjen, og du går tom for en eller annen farge, så nekter den å fortsette å skrive på tross av at man velger svart eller gråtoner i Windowsdialogen.

 

Sånn sett så er det lurt å ha en skriver nr. 2 av et eller annet slag, tilfelle du er helt avhengig av 100 % oppetid. Hvorvidt dette fenomenet gjelder andre enn HP sine skrivere har jeg ikke særlig oversikt over.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...