Gå til innhold

– Kommer ikke til å bli produsert biler med forbrenningsmotor etter 2025


Anbefalte innlegg

-- snip -- 

Diskuterte dette med lading av elbiler dersom elbilen tar av med en elkraftdistributør her i Norge. Han mente at for Norge sin del vil det ta mer enn 50 år å bygge ut og skifte ut med kraftige nok kabler rundt om i landet. Og det vil bli dyrere i byene enn på landet med en totalpris kanskje større enn oljefondet.

 

Han sa også at styringen av de nye "smarte" elmålerne som i disse dager installeres langt på vei mister hensikten siden disse er tenkt  for å minske elforbruket , ikke øke forbruket for at nettopp dagens elkabler kan brukes i generasjoner fremover. De nye målerne er ment å fordele strømmen bedre ikke minste forbruket. 

 

  

 

"Elkraftdistributøren" din bør sette seg bedre inn i dette fagfeltet, eller kanskje du har misforstått ham?

 

Her kan du lese nyeste (2016) rapport fra NVE om elbil-ladning i Norge, de ser få problemer med lading av elbiler: 

https://www.nve.no/Media/4720/elbil_strømnett_rapport.pdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Elkraftdistributøren" din bør sette seg bedre inn i dette fagfeltet, eller kanskje du har misforstått ham?

 

Denne "elkraftdistributøren" har nok ikkje sagt det. I so fall har han hatt eit heilt urealistisk syn på kor mykje straum ein elbil brukar. Enkelte har det med å berre høyre det dei vil høyre, uansett kva vert sagt eller kva som er sant..
Lenke til kommentar

 

"Elkraftdistributøren" din bør sette seg bedre inn i dette fagfeltet, eller kanskje du har misforstått ham?

Denne "elkraftdistributøren" har nok ikkje sagt det. I so fall har han hatt eit heilt urealistisk syn på kor mykje straum ein elbil brukar. Enkelte har det med å berre høyre det dei vil høyre, uansett kva vert sagt eller kva som er sant..

 

Ja, støtter deg.

Denne problematikken har vi debattert tidligere, og dersom alle bilene skulle bli elektriske dreier det seg om rundt 10 TWh.

Den norske produksjonen av strøm er 130 TWh/år, og da ser en at det er ikke noen stor dramatikk.

Det som forvirrer litt er at dagens bilpark bruker 40-50 TWh, men når bilene blir elektriske bedres virkningsgraden fra 30 til 90%.

Dersom vi innførte målere med overforbruk, som i gamle dager, ville trolig de aller fleste lade om natten og strømnettet ville takle overgangen helt OK.

Lenke til kommentar

 

Hver gang jeg kjører Tesla (med 400km disponibelt) har jeg følelsen av at dette kan strande på landet. 400km er rett og slett for lite.

LOL? Var dette meit ironisk? Om du har rekkjeviddeangst med 400 km, er ikkje problemet ditt rekkjevidde. Du har angst. Korleis går det om du set deg inn i ein bensinbil med halv tank? Du veit jo aldri kor langt det går med halv tank i ein bensinbil. Forbruket varierer meir enn med elbil.

 

En annen ting er køene ved ladestasjoner. Det er simpelt hen ikke ladelogistikk som understøtter denne påståtte utviklingen enda. Det vil ta mer enn 7 år, mye mer, å utvikle dette til et praktsik anvendbart produkt.

Kø ved ladestasjonar? På over to år og 64.000 km med elbil har eg stått i ladekø ein gong. Det var på Gol i påska i fjor. Eg kunne ha lada med ein gong om eg valde CHAdeMO-ladaren, men eg stod i kø til superladaren i staden. Eg har faktisk brukt meir tid i kø framfor bensinpumper med "grisebillig" bensin (til nesten 10 kroner literen) enn framfor ladestasjonar med gratis straum.

 

 

Du misforstår. Dette er ikke om fortid. Dette er prosjektering av framtid. 

Lenke til kommentar

Det er noen forutsetninger her:

1) Økningen i grønn kraftgenerering må være større enn dagens forbruk av kull/olje/etc. Elbil i seg selv endrer ikke behovet for kraft.

2) Vesentlig del av kraften må genereres lokalt. Dagens ladesituasjon er ikke sammenlignbar med det behovet man får ved fullskala overgang til elbil. En enorm utbygging av kraftnettet må til for å dekke alt ved sentralisert kraftgenerering som i dag.

3) Deling av kjøretøy er OK i urbane strøk, i mer landlige strøk blir det lite aktuelt pga responstid. Riktignok bor en stadig større del av befolkningen urbant men langt fra alle.

4) Fattige land har ikke penger til bygging av slik infrastruktur. Punktum.

5) Ved enklere tilgang til rimelig transport som samtidig gir kort reisetid vil øke etterspørselene etter slik transport. Det i sin tur gir økt enegibruk og vil spise opp noe av gevinsten ved deling av kjøretøy både mhp kø og parkering.

6) Eksisterende bilpark vil fortsatt være her i "fullt monn" etter 2025. I en periode på minst ti år vil behovet for parkering av vanlig kjøretøy være stort også i urbane strøk fordi folk vil beholde sine konvensjonelle kjøretøy. (Både de som ønsker stror rekkevidde og de som i hovedsak kjøper rimeligere brukte kjøretøy. "Hyttenorge" som kjører stappfull bil og ofte med skistativ og henger kjører ikke elbiler med nominell rekkevidde 320km. Ei heller håndverkere, bønder etc. som ferdes mye i mer tynt befolkede områder hvor hurtigladere ikke nødvendigvis er tilgjeneglig der de ferdes. Du velger ikke elbil om du må kjøre en halvtime ekstra hver vei hver dag....

 

Så i sum: Ja det blir endring, men ikke nødvendigvis i den hastighet han beskriver eller på den måten han beskriver.

Lenke til kommentar

Det er noen forutsetninger her:

1) Økningen i grønn kraftgenerering må være større enn dagens forbruk av kull/olje/etc. Elbil i seg selv endrer ikke behovet for kraft.

2) Vesentlig del av kraften må genereres lokalt. Dagens ladesituasjon er ikke sammenlignbar med det behovet man får ved fullskala overgang til elbil. En enorm utbygging av kraftnettet må til for å dekke alt ved sentralisert kraftgenerering som i dag.

3) Deling av kjøretøy er OK i urbane strøk, i mer landlige strøk blir det lite aktuelt pga responstid. Riktignok bor en stadig større del av befolkningen urbant men langt fra alle.

4) Fattige land har ikke penger til bygging av slik infrastruktur. Punktum.

5) Ved enklere tilgang til rimelig transport som samtidig gir kort reisetid vil øke etterspørselene etter slik transport. Det i sin tur gir økt enegibruk og vil spise opp noe av gevinsten ved deling av kjøretøy både mhp kø og parkering.

6) Eksisterende bilpark vil fortsatt være her i "fullt monn" etter 2025. I en periode på minst ti år vil behovet for parkering av vanlig kjøretøy være stort også i urbane strøk fordi folk vil beholde sine konvensjonelle kjøretøy. (Både de som ønsker stror rekkevidde og de som i hovedsak kjøper rimeligere brukte kjøretøy. "Hyttenorge" som kjører stappfull bil og ofte med skistativ og henger kjører ikke elbiler med nominell rekkevidde 320km. Ei heller håndverkere, bønder etc. som ferdes mye i mer tynt befolkede områder hvor hurtigladere ikke nødvendigvis er tilgjeneglig der de ferdes. Du velger ikke elbil om du må kjøre en halvtime ekstra hver vei hver dag....

 

Så i sum: Ja det blir endring, men ikke nødvendigvis i den hastighet han beskriver eller på den måten han beskriver.

 

Ad pkt 6: Dette gjelder i de fleste land med variasjoner over tema. Noen har høyere utskiftingstakt og bruksmønsteret er mer lokalt, andre mye tregere utskiftingstakt og oftere lengre reiser. Elnettets tilstand er også svært forskjellig.

Lenke til kommentar

Teknologioptimistene har en tendens til å glemme den menneskelige dimensjon. Ta fra den genrelle bilbruker friheten til å bryte fartsgrensen, snike 3 plasser i køen med en litt farlig forbikjøring, kjøre forbi damen i bilen foran mmm, så tar du også livet av han. Friheten bilen gir er livet for mange og de ønsker ikke biler som kjører av seg selv.

Satt faktisk å tenkte samme tanken når jeg leste om alle de som vil ha automasjon på det meste, det er frihet og kreativt ødeleggende for mennesker generelt. Tror nok at vi vil holdes tilbake på mye "teknologi" pga menneskelige behov, som da f.eks. automatiske stasjoner som tar seg av eldre uten noe menneskelig kontakt. 

Lenke til kommentar

Det er noen forutsetninger her:

 

4) Fattige land har ikke penger til bygging av slik infrastruktur. Punktum.

 

 

Foreslår å vente litt med å sette punktum :)

 

For mange fattige land er utgiftene til import av olje store. Overgang til rimelig egenprodusert fornybar strøm, etterfulgt av en utbygging av infrastruktur for lading av transport kan derfor bli en økonomisk velsignelse for flere av dem på relativt kort sikt.

 

Vi kan også endel steder komme til å se en utvikling som ligner litt på det som har skjedd med mobiltelefoner mange steder. Land med svært dårlig fasttelefonnett fikk rask utbredelse av mobil da det var mye billigere og mer fleksibelt. Istedet for enorme sentrale kraftverk med dyrt og omfattende distribusjonsnett vil det mange steder komme små lokale løsninger.

 

Å si at sånn er det i alle fattige land blir derfor litt problematisk. Mange av dem vil  nok kunne gå overskudd dersom enn tar hensyn til besparelsen ved å ikke måte importere så mye fossil energi.

Endret av Kalle K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er noen forutsetninger her:

 

4) Fattige land har ikke penger til bygging av slik infrastruktur. Punktum.

 

 

Foreslår å vente litt med å sette punktum :)

 

For mange fattige land er utgiftene til import av olje store. Overgang til rimelig egenprodusert fornybar strøm, etterfulgt av en utbygging av infrastruktur for lading av transport kan derfor bli en økonomisk velsignelse for flere av dem på relativt kort sikt.

 

Vi kan også endel steder komme til å se en utvikling som ligner litt på det som har skjedd med mobiltelefoner mange steder. Land med svært dårlig fasttelefonnett fikk rask utbredelse av mobil da det var mye billigere og mer fleksibelt. Istedet for enorme sentrale kraftverk med dyrt og omfattende distribusjonsnett vil det mange steder komme små lokale løsninger.

 

Å si at sånn er det i alle fattige land blir derfor litt problematisk. Mange av dem vil  nok kunne gå overskudd dersom enn tar hensyn til besparelsen ved å ikke måte importere så mye fossil energi.

Oljen vil synke i pris, mens prisen på infrastruktur vil i en periode kanskje øke. den vil i hvert fall lite sannsynlig synke. Disse landene har ikke midler å investere, oljekjøpet er i mange tilfelle fra hånd til munn. Tidvis er mangelen på hard valuta så stor at de har oljemangel.

 

Kompetanse og kultur for drift og vedlikehold er også mangelvare.

 

Det derfor dessverre en reell risiko for at disse landene vil bli hengende ytterligere etter den mer industrialiserte verden.

Lenke til kommentar

 

 

Det er noen forutsetninger her:

 

4) Fattige land har ikke penger til bygging av slik infrastruktur. Punktum.

 

 

Foreslår å vente litt med å sette punktum :)

 

For mange fattige land er utgiftene til import av olje store. Overgang til rimelig egenprodusert fornybar strøm, etterfulgt av en utbygging av infrastruktur for lading av transport kan derfor bli en økonomisk velsignelse for flere av dem på relativt kort sikt.

 

Vi kan også endel steder komme til å se en utvikling som ligner litt på det som har skjedd med mobiltelefoner mange steder. Land med svært dårlig fasttelefonnett fikk rask utbredelse av mobil da det var mye billigere og mer fleksibelt. Istedet for enorme sentrale kraftverk med dyrt og omfattende distribusjonsnett vil det mange steder komme små lokale løsninger.

 

Å si at sånn er det i alle fattige land blir derfor litt problematisk. Mange av dem vil  nok kunne gå overskudd dersom enn tar hensyn til besparelsen ved å ikke måte importere så mye fossil energi.

Oljen vil synke i pris, mens prisen på infrastruktur vil i en periode kanskje øke. den vil i hvert fall lite sannsynlig synke. Disse landene har ikke midler å investere, oljekjøpet er i mange tilfelle fra hånd til munn. Tidvis er mangelen på hard valuta så stor at de har oljemangel.

 

Kompetanse og kultur for drift og vedlikehold er også mangelvare.

 

Det derfor dessverre en reell risiko for at disse landene vil bli hengende ytterligere etter den mer industrialiserte verden.

 

En betraktning til: Mobiltelefoni kom inn mye senere i f.eks. vestafrika enn i nordeuropa til tross for at den i vestafrika ga en muluighet der det tidligere knapt var noen. Hos oss i nord var den først et tillegg før den begynte å erstatte fastlinje. I vestafrika har de biler og de har et distrubusjonsapparat for bensin og diesel. Så her skal elbilen erstatte de eksisterende. Og bilene har et liv "langt etter døden" der nede. Mobiltelefoni kom dit ned i hovedsak som en følge av investeringer fra f.e.ks Europa. Hvem ser for seg at f.eks. GM investerer storstilt i Afrika innen grønn energiproduksjon, distribusjon? Kanskje f.eks. GE men ikke før markedet blir mer mettet i industrialiserte land der betalingsevnen er høyere.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

Varierer forbruker mer? Hva er forklaringen bak det?

 

Regen. Kvar gong du bremsar med ein fossilbil, anten det er med motorbrems eller bremsepedalen, vert energi du har brukt på å komme opp i fart eller på å auke den potensielle energien (køyre oppover) konvertert til varme og tapt. I ein elbil vert energien konvertert attende til straum og lagra til neste gong du trykkjer inn gasspedalen. Dermed har terreng og type køyring (stopp-og-gå-trafikk etc) lite å seie for rekkjevidda til ein elbil, men ganske mykje å seie for kor langt du kjem på ein halv tank bensin i ein bensinbil.

Har du overhode kjørt elbil?

Forbruk ved ideelle 18 grader, null vinn, lettskyet vær, kupe temp 22 grader: 12 kW/100km

Forbruk ved 5 grader, regn, kupe temp 22 grader: 18kW/100km

Vis meg den besninbilen som har en slik 80% økning av forbruket bare pga været?

Legg til motvind og/eller enda kaldere vær, eller litt større fart og du får fort 100-200% økning.

 

Elbiler er MYE mer følsom for fart, vær kjøremønster og last en hva ICE biler er.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hver gang jeg kjører Tesla (med 400km disponibelt) har jeg følelsen av at dette kan strande på landet. 400km er rett og slett for lite. En annen ting er køene ved ladestasjoner. Det er simpelt hen ikke ladelogistikk som understøtter denne påståtte utviklingen enda. Det vil ta mer enn 7 år, mye mer, å utvikle dette til et praktsik anvendbart produkt.

 

Har du ikke en 16 Amp, kontakt i garasjen eller i husveggen? Holder plenty til dagligkjøring, og topper du batteriet en stillesittende helg, vil du toppe det hver dag på jobb eller hver ladenatt frem til du skal ta bilen på langtur!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

Hver gang jeg kjører Tesla (med 400km disponibelt) har jeg følelsen av at dette kan strande på landet. 400km er rett og slett for lite. En annen ting er køene ved ladestasjoner. Det er simpelt hen ikke ladelogistikk som understøtter denne påståtte utviklingen enda. Det vil ta mer enn 7 år, mye mer, å utvikle dette til et praktsik anvendbart produkt.

Har du ikke en 16 Amp, kontakt i garasjen eller i husveggen? Holder plenty til dagligkjøring, og topper du batteriet en stillesittende helg, vil du toppe det hver dag på jobb eller hver ladenatt frem til du skal ta bilen på langtur!

 

 

Hjemme er nettopp hjemme. Langtransport er en annen "sport". Her må "fylling" skje ute. Jeg fokuserer på tidsdimensjonen av at tusenvis av kjøretøy skal mellomfylle. Med 3 minutts fyllingstid er det ingen problem. Med en halv time vil køen bak deg vokse. Sannsynligvis vil du ikke se slutten på køen bak deg når du er ferdig.

Lenke til kommentar

Ingen problemer! Innen 2025 er all infrastruktur ferdig utbygd og man har ladestasjoner akkurat som man har bensinstasjoner i dag. Med 10-20MW-hurtigladere til tungtransport så de kan fylle selv de største lastebilene på få minutter. Personbiler lader man på få minutter med mindre 3-5MW-ladere.

Lenke til kommentar

Det er mulig fremtidens ladestruktur er her veldig snart, riktignok ikke med de effekter du skisserer men antagelig bra nok til at lang ladetid ikke lenger vil være noe argument mot elbiler.

 

Elon Musk har lettet på sløret om supercharger v3, den skal få vesentlig oppgradert effekt, skal visst få kommende 350kW CCS til å se ut 'som en barneleke'. Dessuten skal det legges til batteribanker(powerpack 2.0) og solceller hvor det er fornuftig. Kombinasjonen solceller og batteribanker gjør at man mange steder kan klare seg uten nettilknytning. Batteribankene vil gjøre at man kan tilby vesentlig større ladeeffekt enn det nettilknytningen skulle tilsi, noe som er nyttig både steder med svak infrastruktur og steder hvor ladebehovet svinger en del(på grunn av rushtid)

 

For å få full nytte av superscharger 3.0 må også bilene støtte høyere effekt enn i dag. Musk har ikke sagt direkte at det blir tilfelle men siden han har allerede har flagget høyere effekt på supercharger *og* gjerne påpeker at det nå produseres nye 'high performance' batterier ved gigafactory velger jeg å tolke det dithen at Tesla snart vil annonsere betydelig økt ladeeffekt på bilene sine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...