Gå til innhold

Alle Microsoft-utviklede spill er i «native» 4K-oppløsning fra Scorpio-lanseringen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette blir spennende altså! Men folk må nok begynne å spare da nativ 4K i 30fps kommer ikke gratis. Prisen på en slik GPU alene koster rundt 3000-5000kr. Nå blir det jo ikke det samme pris om vi tenker på GPU i en konsoll pga masse produksjon og mest trolig en spesial designet brikke. 

 

Men om dette blir en premium konsoll med UHD Blu-ray og native 4K gaming så snakker vi nok fort 6000kr og oppover. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette blir spennende altså! Men folk må nok begynne å spare da nativ 4K i 30fps kommer ikke gratis. Prisen på en slik GPU alene koster rundt 3000-5000kr. Nå blir det jo ikke det samme pris om vi tenker på GPU i en konsoll pga masse produksjon og mest trolig en spesial designet brikke. 

 

Men om dette blir en premium konsoll med UHD Blu-ray og native 4K gaming så snakker vi nok fort 6000kr og oppover. 

Ja hvis det ikke blir som Android TV boksene at det blir nærmest umulig å se forskjellig på full HD\4k.

Da i praksis blir full HD skalert til 4k. Selv syns jeg mye av spillene av eldre dato er nettopp det.

 

Problemet med 50-60" skjerm på 5 meter avstand ser man ikke forskjell på full hd\4k.

Men på 24\26" skjerm på under 30 cm avstand er det mye lettere.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

30 fps helvete enda regner jeg med.

 

Ja uten tvil. En ser jo hvor dyrt det er å oppnå 60 fps i 4K på PC. Så det blir nok som det har vært på konsoll med flest spill i 30 fps og med noen få unntak i 60 i mange år fremmover. 

 

 

Problemet med 50-60" skjerm på 5 meter avstand ser man ikke forskjell på full hd\4k.

Men på 24\26" skjerm på under 30 cm avstand er det mye lettere.

 

 

En må gjerne opp litt i størrelse ja. Eller sitte nærmere. Men rosinen i pølsa er jo HDR som gir et voldsomt boost i kontrast of farger. 

Lenke til kommentar

Dette blir spennende altså! Men folk må nok begynne å spare da nativ 4K i 30fps kommer ikke gratis. Prisen på en slik GPU alene koster rundt 3000-5000kr. Nå blir det jo ikke det samme pris om vi tenker på GPU i en konsoll pga masse produksjon og mest trolig en spesial designet brikke. 

 

Men om dette blir en premium konsoll med UHD Blu-ray og native 4K gaming så snakker vi nok fort 6000kr og oppover. 

 

Tja.. Det rimeligste 4k-kortet (kort som kjører krevende spill i 4k med 30-60 fps) på markedet nå, vil jeg si er GTX 1070, som koster fra 4000 og oppover.

 

Scorpio blir dyr, ja, men så koster det tross alt å være storkar. 4k-æraen er endelig over oss :-)

Lenke til kommentar

Er det egentlig smart av Microsoft? En ting er at det sikkert vil kjøre 30fps på 99% av spill, men hvor mange er det som faktisk har 4K TVer eller i det hele tatt bryr seg om å spille i 4k?

 

En ser jo nå en utfasning prosess som gradevis øker. Elkjøp har fks nå flere 4K skjermer i sitt utvalg en 720p/1080p skjermer. Etterhvert som 4K strømnings innholdet øker og husholdninger av andre grunner må skifte ut sitt TV så vil ut rullingen øke jevnt og trutt. 

 

Så om en bryr seg eller ikke om 4K og spill så er det noe konsollene må følge med på i større grad en PC da et TV er fortsatt det som blir mest brukt. Og jeg er ganske så sikker på at denne overgangen vil få fart på 4K og spill på PC mye raskere en om konsollene fortsatt skulle holdt seg til 1080p og lavere.

 

Jeg gleder meg ihvertfall veldig til å spille i 4K med HDR. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Er det egentlig smart av Microsoft? En ting er at det sikkert vil kjøre 30fps på 99% av spill, men hvor mange er det som faktisk har 4K TVer eller i det hele tatt bryr seg om å spille i 4k?

 

En ser jo nå en utfasning prosess som gradevis øker. Elkjøp har fks nå flere 4K skjermer i sitt utvalg en 720p/1080p skjermer. Etterhvert som 4K strømnings innholdet øker og husholdninger av andre grunner må skifte ut sitt TV så vil ut rullingen øke jevnt og trutt. 

 

Så om en bryr seg eller ikke om 4K og spill så er det noe konsollene må følge med på i større grad en PC da et TV er fortsatt det som blir mest brukt. Og jeg er ganske så sikker på at denne overgangen vil få fart på 4K og spill på PC mye raskere en om konsollene fortsatt skulle holdt seg til 1080p og lavere.

 

Jeg gleder meg ihvertfall veldig til å spille i 4K med HDR. 

Jeg tror det kommer en ny generasjon konsoller innen denne utskiftingen har fått så mye moment at det faktisk spiller en rolle for de fleste. Det virker hvertfall som Sony sikter mot det.

Lenke til kommentar

Om Stortinget også kunne fått fingeren ut og gjort noe med TV-mottakerlisensen, slik at man kan kjøpe TV igjen under "ordentlig" forutsigbarhet.

 

Fordelen med en utsettelse er jo at skjermene utvikler seg i mellomtiden, men hvor lenge skal man behøve å vente egentlig på treige politikere? Ville heller hatt monitor om jeg kunne fått velge på øverste hylle, og sluppet slike treige smart-TV (altså hatt styringen i en boks utenfor - f.eks. PS4).

Endret av G
Lenke til kommentar

Er det egentlig smart av Microsoft? En ting er at det sikkert vil kjøre 30fps på 99% av spill, men hvor mange er det som faktisk har 4K TVer eller i det hele tatt bryr seg om å spille i 4k?

Det jeg stusser på også. Om mesteparten av den ekstra kraften brukes på å kjøre høyere oppløsning er det relativt lite å hente for de av oss som hverken har 4K. Jeg vet ikke om jeg ville merke særlig forskjell på en 40'' omtrent 3-4 meter unna?

Lenke til kommentar

Denne konsollen skal visstnok være 4 ganger kraftigere enn XOne, og XOne sliter i 720p.

 

Den var vel rimelig ignorant..

Der er vel 9 spel i 720p til Xbox one som kom i starten av Xbox One si levetid og nokon av dei fekk vel update for å øke oppløsning seinare.

So resten er vel 900p og 1080p, og so ein funfact: Xbox one har fleire exclusive spel som er 1080p 60fps en ps4 ;)

Det er ein grunn til at dei har annonsert Scorpio so tidlig, no kan utviklera lære seg det nye systemet og bruke tid på sine spel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...