Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Veldig fuktig leilighet


Anbefalte innlegg

 

Hvor pålitelige er hygrometer-app´ene?

Med mindre du har et hygrometer på telefonen skjønner jeg ikke hvordan de skal virke. Sannsynligvis gjør de ikke det i det hele tatt.

 

 

Nei du har sikkert rett i det, men avfukteren med som har innebygd hygrometer viser jo samme verdier. Har hatt kjøkkenvifta på i hele dag, merker absolutt ingen forskjell foreløpig. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har fått gjort meg opp en ny erfaring, vet ikke om den er relevant; Har hatt på kjøkkenvifta på det laveste i ca 1 døgn. Da jeg stod opp i dag, luktet det sur sot i hele leiligheten. I egenerklæringsskjema har selger skrevet at ventilator ikke kan stå på fullt, for da blir stua røyklagt. Dette gjelder kun når vedovn er i bruk.

 

Aner ikke om det er noe her som kan være med på å skape fukt? 

Lenke til kommentar

Du har trukket luft inn via pipa høres det ut som.

Kan vike som at leiligheta er såpas tett at ventilatoren trekker luft ned pipa, så om noen fyrer så får du røyken inn hos deg.

Har du luftespalte i toppen av vinduene?

 

Hm, litt rart hvis noen har fyra sista døgnet, det er ikke akkurat temperatur for det. Skal høre med naboen under :)

Det har jeg. I natt har forøvrig avfukteren dratt ut nesten 1 liter ekstra (flytter lokasjon til andre siden av rommet), og det da med avtrekket på i tillegg. 

Lenke til kommentar

Står spjeld på vedovn åpent? Er enig med Perpyro ang. hva som har skjedd. Hvis vindusventilene er for små i forhold til hvor kraftig kjøkkenventilatoren er så må du vurdere å ha et (eller flere) vindu på gløtt.

 

Ellers er det veldig rart at luftfuktigheten er godt over 80 %. Kan du si noe om det rommet der forholdene er verst? Hvilke andre rom har det vegger mot, hvor mange av veggene er yttervegg, osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Står spjeld på vedovn åpent? Er enig med Perpyro ang. hva som har skjedd. Hvis vindusventilene er for små i forhold til hvor kraftig kjøkkenventilatoren er så må du vurdere å ha et (eller flere) vindu på gløtt.

 

Ellers er det veldig rart at luftfuktigheten er godt over 80 %. Kan du si noe om det rommet der forholdene er verst? Hvilke andre rom har det vegger mot, hvor mange av veggene er yttervegg, osv.

 

Det finnes ikke noe spjeld på vedovnen. Har ikke hatt vinduer på gløtt mtp riktig avfuktning av inneluften, men kan begynne med det nå. Skal etterhvert få montert en ventil i vegg, tror dette bare lar seg gjøre på kjøkken. 

 

Jeg tror nok at de målingene var feil, så har bestillt meg et hygrometer nå. Men den har vært/er langt over det som er sunt. Med en gang jeg flyttet inn her, så hadde jeg en figur som jeg har hatt i 15 år. Jeg husker ikke om det var malt keramikk eller gips, men den stod i stua og regelrett svettet vekk. Måtte kaste den. 

 

Jeg føler at det er den ene siden av leiligheten som er verst, jeg klarer ikke lokalisere det rom for rom. Den ene siden (øst) har 2 soverom og spisestue (trolig vært soverom tidligere), og det er denne delen av leiligheten jeg føler er verst.

 

Den andre siden er stue/kjøkken, hvor bad ligger midt mellom entre og kjøkken. Nå flyter jo rommene litt i hverandre, så vanskelig å skille av med 100% sikkerhet. Men jeg merker jo forskjell på antar liter avfukting når jeg har avfukteren på kjøkkensiden, kontra spisestue-siden. Altså den drar ut en god del mer fukt når den er plassert ved spisestue, altså på østsiden/fremsiden av bygget. 

Lenke til kommentar

TS. Jeg hadde ikke tenkt å kommentere mer, da du har fått nødvendige tips, utfra tidligere gitte opplysninger. Men vedovn og inntrekk fra denne, gjør at jeg skal kommentere noe mer. Men ser også at dette er veldig rotete, en masse spekulasjoner og lite systematisk fra deg.

 

Alle vedovner har et spjeld, eller "luftehjul" for å regulere "innluft" til ovnen. ("Kjært barn", har mange navn). Dette kan lukkes helt, men jeg tror ikke det hjelper så mye. Det er ikke helt tett og med undertrykk i leligheten, vil likevel luft/røyk komme inn via oven. Og med pipe og ovn, det er jo meningen at du også skal kunne bruke ovnen. Klasiskt eksempel på, at det leligheten ikke får nok innluft via yttervegg. Så det er undertrykk i leligheten, som "perpyro" og F.D. er inne på.

 

Jeg vet ikke hvor mange vinduer du har med spalteventil (vindusventil), men hver gir bare ca 4000 mm2, hvis de er helt åpne, ikke havveis åpne! Og DET, er lite! Når vedovn er montert, skulle det også vært montert en egen ventil KUN beregnet for vedovnen. Vanlige vedovner krever som min. en 4" ventil, dvs. 100 x 100 mm = 10 000 mm2. (Er det store vedover og peiser kreves det en 6 " ventil. og dette er KUN for vedovnen). Dette må sjekkes av en bygningsingeniør, en  VVS ing., eller andre som har greie på det.

 

Som nevnt så vet jeg ikke hvor mange spalteventiler du har og som ER helt åpne. Men får du undertrykk, ved å bruke kjøkkenvifta på det minste trinnet og alle spalteventilene er helt åpne, er noe alvorlig galt med tilgang på innluft. Du skal jo kunne fyre i ovnen og ha kjøkken ventilatoren på fullt, uten å få undertrykk! Ny veggventil for vedovnen, bør helt sitte et sted i stua og gjerne minst 2 m fra der folk sitter. Kanskje du bør ha flere nye ventiler for alt jeg vet. Dette kan du ta opp med fagfolk når de kommer på befaring. Midletidig kan du gjøre som F.D. foreslår, ha et vindu i åpen luftestilling.

 

Tror det er en fordel at du er litt mer systematisk. Det å oppgi noen liter "nå og da", med forskjellig tidsintervaller og avfukter som noen ganger er på og andre ikke. Blir bare rot og uoversiktelig. Ha avfukteren på HELE tiden og registrer EKSAKT volum pr. døgn! Dette vil være nytting og eksakt info., for å se forskjeller og om det blir betydelig bedring. Slik jeg har inntrykk av at du har holdt på til nå, blir bare surr. Og hvis dette betyr mye for deg, så få nå kjøpt en brukbar fuktmaåler! Avlesning av denne bør også registreres samtidig med mende uttrekt vann pr. døgn. Dette kan du oppi her, for de som har bidratt. 

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

TS. Jeg hadde ikke tenkt å kommentere mer, da du har fått nødvendige tips, utfra tidligere gitte opplysninger. Men vedovn og inntrekk fra denne, gjør at jeg skal kommentere noe mer. Men ser også at dette er veldig rotete, en masse spekulasjoner og lite systematisk fra deg.

 

Alle vedovner har et spjeld, eller "luftehjul" for å regulere "innluft" til ovnen. ("Kjært barn", har mange navn). Dette kan lukkes helt, men jeg tror ikke det hjelper så mye. Det er ikke helt tett og med undertrykk i leligheten, vil likevel luft/røyk komme inn via oven. Og med pipe og ovn, det er jo meningen at du også skal kunne bruke ovnen. Klasiskt eksempel på, at det leligheten ikke får nok innluft via yttervegg. Så det er undertrykk i leligheten, som "perpyro" og F.D. er inne på.

 

Jeg vet ikke hvor mange vinduer du har med spalteventil (vindusventil), men hver gir bare ca 4000 mm2, hvis de er helt åpne, ikke havveis åpne! Og DET, er lite! Når vedovn er montert, skulle det også vært montert en egen ventil KUN beregnet for vedovnen. Vanlige vedovner krever som min. en 4" ventil, dvs. 100 x 100 mm = 10 000 mm2. (Er det store vedover og peiser kreves det en 6 " ventil. og dette er KUN for vedovnen). Dette må sjekkes av en bygningsingeniør, en  VVS ing., eller andre som har greie på det.

 

Som nevnt så vet jeg ikke hvor mange spalteventiler du har og som ER helt åpne. Men får du undertrykk, ved å bruke kjøkkenvifta på det minste trinnet og alle spalteventilene er helt åpne, er noe alvorlig galt med tilgang på innluft. Du skal jo kunne fyre i ovnen og ha kjøkken ventilatoren på fullt, uten å få undertrykk! Ny veggventil for vedovnen, bør helt sitte et sted i stua og gjerne minst 2 m fra der folk sitter. Kanskje du bør ha flere nye ventiler for alt jeg vet. Dette kan du ta opp med fagfolk når de kommer på befaring. Midletidig kan du gjøre som F.D. foreslår, ha et vindu i åpen luftestilling.

 

Tror det er en fordel at du er litt mer systematisk. Det å oppgi noen liter "nå og da", med forskjellig tidsintervaller og avfukter som noen ganger er på og andre ikke. Blir bare rot og uoversiktelig. Ha avfukteren på HELE tiden og registrer EKSAKT volum pr. døgn! Dette vil være nytting og eksakt info., for å se forskjeller og om det blir betydelig bedring. Slik jeg har inntrykk av at du har holdt på til nå, blir bare surr. Og hvis dette betyr mye for deg, så få nå kjøpt en brukbar fuktmaåler! Avlesning av denne bør også registreres samtidig med mende uttrekt vann pr. døgn. Dette kan du oppi her, for de som har bidratt. 

 

Jeg forstår ikke hva du mener med at jeg ikke er systematisk. Jeg kommer med opplysninger ettersom de dukker opp? Jeg opplyser forskjeller på antall liter mtp når jeg flytter avfukteren til andre lokasjoner i leiligheten. Har opplyst om konkret antall liter per døgn, og at jeg har også fortalt at jeg har på avfukteren HELE tiden, og at fuktmengden ikke endrer seg til det mindre. Den ble slått av en kort tid for å se om det utgjorde en forskjell ene eller andre veien, noe det gjorde.

 

Jeg har opplyst om ventileringen i leiligheten også, men jeg kan gjenta:

 

- 2 lufteventiler på vinduer, stue og kjøkken (hver ende av leiligheten)

- lufteventiler på vinduer soverom

- sensorstyrt avtrekksvifte på bad

- ventilator på kjøkken

- luftespalte under dør til bad

- ikke luftespalte under dør til soverom

 

Har allerede påpekt behovet for å etablere ventil i vegg, og at dette kun lar seg gjøre på vegg på kjøkken. Jeg har også opplyst om at jeg har bestilt hygrometer. Videre opplyst om at alle vinduer/ventiler stod åpne lenge før det ble tatt i bruk avfukter. Jeg fikk beskjed om at jeg ikke kunne ha noen vinduer åpne mens avfukteren stod på, så derfor ble de altså lukket etter den ble tatt i bruk.

 

Beklager hvis ikke absolutt all informasjon stod i et og samme innlegg i begynnelsen av tråden, men jeg visste da ikke alt da jeg skrev innlegget. Informasjon har kommet underveis ettersom hva jeg har fått kjennskap til.

Lenke til kommentar

Hva slags avfukter har du?

Har selv en stående og rusle i kjelleren. Min erfaring er at hygrometeret ikke er helt til å stole på, virker som den blir påvirket av seg selv på noen måte. Målingen synker veldig fort når den startes, for å stige tilsvarende når den stopper.

 

Min erfaring er at det tar overraskende lang tid å tørke ut rom/bygg som har vært 'fuktige' i lengre tid. Konstruksjonen vil sakte slippe fuktighet etterhvert som luftfuktigheten synker. Så med mindre det er en lekkasje i konstruksjonen som gir deg påfyll av fukt (eller at naboen under har en hasjplantasje i stua) tror jeg rett og slett du får ta tida til hjelp.

Jeg ville også ha luftet så mye som mulig - så lenge luftfuktigheten ute er lavere enn inne så vil det bidra positivt. Etter hvert som det går mot vinter og tørrere luft vil dette hjelpe til med å tørke ut lufta i leiligheten. La avfukteren gå så mye du klarer.

 

Som mange har kommet med innspill på så er det også lurt å tenke på bruken av leiligheten og om det er noe som bidrar med fuktig luft. Det hjelper f.eks ikke med avtrekksvifte på badet om det ikke er uteluft å suge inn en annen plass (åpent vindu og/eller ventiler). Vet dette har vært diskutert tidligere i tråden men jeg ble rett og slett ikke klok på hvor lufta kommer inn (og ut).

 

Så helt til slutt vil jeg nevne at ironi og annet kan komme feil fram skriftlig. For meg fremstår du som litt spydig og lite takknemlig for innspillene du får her. Husk at de som svarer her ikke nødvendigvis 'gidder' å lese tråden flere ganger for å sjekke om de har oversett noe - men de svarer i beste mening. Friluftskar har for eksempel kommet med mange gode svar - i denne og mange andre tråder..

 

Lykke til :-)

Lenke til kommentar

Hva slags avfukter har du?

Har selv en stående og rusle i kjelleren. Min erfaring er at hygrometeret ikke er helt til å stole på, virker som den blir påvirket av seg selv på noen måte. Målingen synker veldig fort når den startes, for å stige tilsvarende når den stopper.

 

Min erfaring er at det tar overraskende lang tid å tørke ut rom/bygg som har vært 'fuktige' i lengre tid. Konstruksjonen vil sakte slippe fuktighet etterhvert som luftfuktigheten synker. Så med mindre det er en lekkasje i konstruksjonen som gir deg påfyll av fukt (eller at naboen under har en hasjplantasje i stua) tror jeg rett og slett du får ta tida til hjelp.

Jeg ville også ha luftet så mye som mulig - så lenge luftfuktigheten ute er lavere enn inne så vil det bidra positivt. Etter hvert som det går mot vinter og tørrere luft vil dette hjelpe til med å tørke ut lufta i leiligheten. La avfukteren gå så mye du klarer.

 

Som mange har kommet med innspill på så er det også lurt å tenke på bruken av leiligheten og om det er noe som bidrar med fuktig luft. Det hjelper f.eks ikke med avtrekksvifte på badet om det ikke er uteluft å suge inn en annen plass (åpent vindu og/eller ventiler). Vet dette har vært diskutert tidligere i tråden men jeg ble rett og slett ikke klok på hvor lufta kommer inn (og ut).

 

Så helt til slutt vil jeg nevne at ironi og annet kan komme feil fram skriftlig. For meg fremstår du som litt spydig og lite takknemlig for innspillene du får her. Husk at de som svarer her ikke nødvendigvis 'gidder' å lese tråden flere ganger for å sjekke om de har oversett noe - men de svarer i beste mening. Friluftskar har for eksempel kommet med mange gode svar - i denne og mange andre tråder..

 

Lykke til :-)

 

Det er avfukteren fra Clas Ohlson, den gjorde det veldig bra i test. Kjøpte først feil modell som hadde for liten kapasitet, merket stor forskjell da jeg byttet den inn med den med større kapasitet. Det er godt mulig at hygrometeret ikke er stabilt :)

 

Jeg kan jo lufte på dagtid og tørke på natten evnt? For jeg forstod det slik at jeg MÅ ha alle vinduer igjen når avfukteren står på, og at avfukteren måtte også stå på konstant over tid. Kan godt være det tar ekstra lang tid å tørke ut hvis det har vært fuktig veldig lenge, så jeg skal bare fortsette å bruke den.

 

Jeg beklaget i et innlegg i går hvis jeg virket knapp, hvor jeg i samme slengen uttrykte stor takknemlighet for alle råd :) Så, beklager igjen..

Han har absolutt kommet med gode råd, men jeg har måtte gjenta direkte til han svar på samme spørsmål flere ganger, og har dermed opplevd at han ikke har fått med det jeg har sagt.

Lenke til kommentar

Jeg kan jo lufte på dagtid og tørke på natten evnt? For jeg forstod det slik at jeg MÅ ha alle vinduer igjen når avfukteren står på, og at avfukteren måtte også stå på konstant over tid. Kan godt være det tar ekstra lang tid å tørke ut hvis det har vært fuktig veldig lenge, så jeg skal bare fortsette å bruke den.

Til sammenligning tok det rundt et år fra jeg begynte å avfukte kjelleren min til det sluttet å komme fukt opp av gulvet under ting jeg stablet der nede.

Forskjellen er at kjelleren min tilføres fukt hele tiden underifra, men avfukteren har altså greid å tørke gulvet såpass at fukten ikke får akkumulert seg i gulvet men tørker opp før det rekker å akkumulere seg, men om jeg ikke tømmer avfukteren eller slår den av et par dager er fuktnivået fort oppe mot 70% igjen.

Men min avfukter står ikke på fult men er satt til å holde det rundt 45-50% RF, og skulle den stå på for fult blir det ubehagelig tørt nedi der etterhvert.

 

Så er det mye fukt i konstruksjonen der du bor kan det ta tid samtidig som det for meg høres ut som vann trekker inn ett eller flere steder og ettersom du bor øverst misstenker jeg taket.

Ikke unromalt at et nesten 50 år gammelt tak kan begynne å lekke.

Sist jeg bodde i boretslag var lekkasje fra takene et kjent problem og det blei lappet på regelmessig før de bestemte seg å bytte tak på de værste blokkene, og dette var blokker og rekkehus fra 72.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

 

Jeg kan jo lufte på dagtid og tørke på natten evnt? For jeg forstod det slik at jeg MÅ ha alle vinduer igjen når avfukteren står på, og at avfukteren måtte også stå på konstant over tid. Kan godt være det tar ekstra lang tid å tørke ut hvis det har vært fuktig veldig lenge, så jeg skal bare fortsette å bruke den.

Til sammenligning tok det rundt et år fra jeg begynte å avfukte kjelleren min til det sluttet å komme fukt opp av gulvet under ting jeg stablet der nede.

Forskjellen er at kjelleren min tilføres fukt hele tiden underifra, men avfukteren har altså greid å tørke gulvet såpass at fukten ikke får akkumulert seg i gulvet men tørker opp før det rekker å akkumulere seg, men om jeg ikke tømmer avfukteren eller slår den av et par dager er fuktnivået fort oppe mot 70% igjen.

Men min avfukter står ikke på fult men er satt til å holde det rundt 45-50% RF, og skulle den stå på for fult blir det ubehagelig tørt nedi der etterhvert.

 

Så er det mye fukt i konstruksjonen der du bor kan det ta tid samtidig som det for meg høres ut som vann trekker inn ett eller flere steder og ettersom du bor øverst misstenker jeg taket.

Ikke unromalt at et nesten 50 år gammelt tak kan begynne å lekke.

Sist jeg bodde i boretslag var lekkasje fra takene et kjent problem og det blei lappet på regelmessig før de bestemte seg å bytte tak på de værste blokkene, og dette var blokker og rekkehus fra 72.

 

 

Oj, det var veldig lenge! Jeg har min på full guffe, og da ligger den på rundt 40-42, litt ettersom. Har vært i begge leilighetene i etasjene under meg nå i dag, og der oppleves det ikke fuktig. Hun i etasjen under fikk bli med opp, og hun syntes også det var fuktig hos meg. 

 

Jeg blir egentlig veldig oppgitt, for jeg tok opp problematikken med undertrykk og dårlig ventilering med styret i stad. Dette var visst et kjent problem som alltid hadde vært der. Hvorfor har de ikke gjort noe for å fikse det? 

Jeg tenker jeg ringer en takstmann på mandag :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

 

Hei Mafalda, har du fått resultater/rapport fra Anticimex, eller venter du fortsatt? Det kalde været har kanskje gitt en forbedring av forholdene?

 

 

Hei Frank Drebin. Beklager så mye sent svar! Det er påvist unormal vekst av muggsporer i leiligheten, hovedsakelig er stue verst. Inneklimaet har blitt bedre etter at avtrekksvifte på badet står på kontinuerlig, men med en gang den slåes av i perioder, blir luften dårlig (den slår seg automatisk av etter 1-2 døgn fordi den klarer ikke stå på konstant, det vil bli montert en annen løsning).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har selv ordnet meg en avfukter til garasjeloft da jeg ville sikre at ting som ble lagret der ikke ble full av mugg og diverse. Da har jeg kjøpt en avfukter som har slange ut av garasjen slik at all væske renner ut av seg selv. Dette fungerer hele tiden bortsett fra på vinteren. På vinterstid må jeg opp og tømme et par ganger.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har selv ordnet meg en avfukter til garasjeloft da jeg ville sikre at ting som ble lagret der ikke ble full av mugg og diverse. Da har jeg kjøpt en avfukter som har slange ut av garasjen slik at all væske renner ut av seg selv. Dette fungerer hele tiden bortsett fra på vinteren. På vinterstid må jeg opp og tømme et par ganger.

 

Det skal ikke være nødvendig å kontinuerlig ha avfukter på i oppholdsrom i en bolig, slik det har vært hos meg. Nå er det som sagt påvist unormal vekst av muggsporer, og det må dermed utbedres (samt varig forbedring av ventilasjon). 

Lenke til kommentar

Høres ut som det må åpnes vegger for å finne hvor det kommer inn hos deg, men greit at du nå vet hvorndu kan begynne leitinga.

 

Takstmann har borret inn flere steder uten å finne noe. Det ligger så skjult at vegger/gulv må rives. Vi vet nå at det er utettheter i taktekking og at taktekkingen må byttes snart. Men det er ingen tegn til fuktskader i tak, og det burde det vel være hvis det var lekkasje fra taket som var årsaken?

 

Avventer klarsignal fra Protector da dette er forsikringssak, får ikke gjøre noe inntil det.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...