Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Erfaringer rundt synskorrigering/laseroperasjon


bshagen

Anbefalte innlegg

Jeg brukte Oslo Øyelegesenter på Majorstua, og var veldig fonøyde med dem. De var også en god del billigere enn Aleris o.l.

Hadde også svakt skjeve hornhinner uten behov for kompensering ved bruk av linser og -2,5 på begge øyne, og har i dag perfekt syn. Men spørsmålet ditt rundt ev. behov for lesebriller i etterkant har jeg ingen forutsetninger for å kunne besvare gitt.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hugo_Hardnuts skrev (På 11.10.2020 den 13.48):

Nei, jeg sjekket priser og erfaringer jeg fant på nettet, men oppsøkte kun en klinikk for forundersøkelse. Kan ikke helt se hva man vinner på å ha forundersøkelse hos flere. Eneste må være hvis man opplever at ting blir dyrere enn annonsert.

Kan ellers bare varmt anbefale operasjon, særlig hvis man har en litt aktiv livsstil og ikke liker briller, og har hatt stabilt syn over tid. Jeg opererte for 6 år siden, og har ikke angret en dag. Selve inngrepet innebærer noe ubehag, og dagene umiddelbart etter operasjonene (man tar ett øye av gangen) var også noe ubehagelige, og det er litt pes før synet klarner igjen. Har også merket litt til tørrere øyne, gjerne om morgenen eller hvis jeg gamer. Men alt i alt er det definitivt verdt det. 

Om man tar ett eller to av gangen varierer vel, jeg tok selv to og syns det var like greit.

Lenke til kommentar

Jeg leser at noen her har blitt rådet til å vente til man nærmer seg 60 med å ta LASIK. Det gir ingen mening; LASIK operasjonen korrigerer ikke for alderssyn, så den kan tas ved hvilken alder som helst.

Alderslangsynthet (den som gjør at man må bruke lesebriller etter hvert) skyldes at det gelélegemet som er linsa i øyet ditt blir stivere med alderen og dermed ikke lenger kan fokusere like nært. Den typen nærsynt/langsynt man har i fra ungdommen av skyldes at selve øyeeplet er enten for langt eller for kort slik at fokalpunktet ikke havner på netthinnen. LASIK operasjonen "skjærer" en brytningskorrigering inn i hornhinna di, som gjør at fokalpunktet flyttes til netthinna der det skal være.

Man kan fortsatt bli utsatt for alderslangsynthet – det er faktisk rimelig sannsynlig. Det kan også fikses med operasjon, men det er en helt annen type operasjon – da fjerner man hele linsa i øyet og setter inn en kunstig en. Det er samme operasjon som man gjør for grå stær.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Skumleste kjapt om LASIK, men kjente jeg ble fysisk dårlig av en paragraf:

Quote

Takket være femtosekundteknikken kan lokket gjøres tynnere, jevnere og mer individuelt tilpasset enn hva man kan ved andre liknende operasjonsmetoder. Du kjenner bare et trykk mot øyet, og det blir mørkt en kort stund. Lokket i hornhinnen løftes deretter til siden.

Når synsfeilen er korrigert, legges lokket i hornhinnen tilbake på plass og fester seg raskt.

Jeg leser det som av man blir blind i noen sekunder.

Har brukt briller / linser siden slutten av barneskolen, så LASIK er noe jeg ønsker svært gjerne. Synet må bare stabilisere seg...

Lenke til kommentar
saltpastill skrev (3 timer siden):

Om man tar ett eller to av gangen varierer vel, jeg tok selv to og syns det var like greit.

 

bshagen skrev (3 timer siden):

Tok også to, men jeg tok LASIK som gjør at man er fort oppe å går igjen. Kunne nok vært på jobb to-tre dager etter operasjon. Små ubehag (skrev litt om det i denne tråden) men ellers veldig greit :)

Okay, jeg fikk inntrykk av at det var normalt å ta ett av gangen. Jeg var for øvrig på jobb igjen dagene etter inngrepene, så hadde kun to halve dager fravær totalt ifbm selve inngrepene (jobbet da på kontor, sikkert ikke like greit hvis man har en mer fysisk jobb). Trøblet bare, som sagt, litt etter at første øye ble tatt og jeg da så uklart på ett øye og dårlig på det andre. Løsningen ble å poppe ut et glass i et par briller. Så dust ut, men det funket.

Selve operasjonen er en ganske sær opplevelse ja og kan sikkert virke ubehagelig for mange. Du ligger jo tross alt og ser på at øyet ditt "tukles" med. Samtidig er det ikke noe smerter å snakke om og det er raskt overstått.

Lenke til kommentar
9 hours ago, henrikwl said:

Jeg leser at noen her har blitt rådet til å vente til man nærmer seg 60 med å ta LASIK. Det gir ingen mening; LASIK operasjonen korrigerer ikke for alderssyn, så den kan tas ved hvilken alder som helst.

Alderslangsynthet (den som gjør at man må bruke lesebriller etter hvert) skyldes at det gelélegemet som er linsa i øyet ditt blir stivere med alderen og dermed ikke lenger kan fokusere like nært. Den typen nærsynt/langsynt man har i fra ungdommen av skyldes at selve øyeeplet er enten for langt eller for kort slik at fokalpunktet ikke havner på netthinnen. LASIK operasjonen "skjærer" en brytningskorrigering inn i hornhinna di, som gjør at fokalpunktet flyttes til netthinna der det skal være.

Man kan fortsatt bli utsatt for alderslangsynthet – det er faktisk rimelig sannsynlig. Det kan også fikses med operasjon, men det er en helt annen type operasjon – da fjerner man hele linsa i øyet og setter inn en kunstig en. Det er samme operasjon som man gjør for grå stær.

Regnet med at personen som informerte meg om dette svarte på generelt grunnlag. Takk for opplysningen :)

Men hvis ikke Lasik kan korrigere fo ralderssyn, hva kan da gjøre det? Kun dette?

"da fjerner man hele linsa i øyet og setter inn en kunstig en". Vil det da være en varig fiks? Dyrt? Lang rekonvalesens?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 minutter siden):

 Vil det da være en varig fiks? Dyrt? Lang rekonvalesens?

Den er varig nok til at du har det slik resten av livet, men linsen kan byttes flere ganger faktisk. Kort rekonvalesens, i hvertfall i følge muttern. Eliminerer det for all bruk av briller? Nei, det gjør det ikke - det kan hende du må bruke kjørebriller og/eller lesebriller :) 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, bshagen said:

Den er varig nok til at du har det slik resten av livet, men linsen kan byttes flere ganger faktisk. Kort rekonvalesens, i hvertfall i følge muttern. Eliminerer det for all bruk av briller? Nei, det gjør det ikke - det kan hende du må bruke kjørebriller og/eller lesebriller :) 

Ah så man får ikke gjenopprettet orginalt syn? Dvs. har man -4 havner man kanskje på -1.5? Noen aktiviteter man ikke kan gjøre etter man har utført noe slik? Jeg regner med boksing ol. blir frarådet men svømming?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (Akkurat nå):

Ah så man får ikke gjenopprettet orginalt syn? Dvs. har man -4 havner man kanskje på -1.5?

Det er ikke lett for meg å svare på, du må nesten spørre de som kan det. Men av erfaringen som moren min har, så er hun nå brillefri unntatt når hun kjører bil :) 

Les mer om RLE her: 
https://www.argus-syn.no/behandlinger/linseoperasjon/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, bshagen said:

Det er ikke lett for meg å svare på, du må nesten spørre de som kan det. Men av erfaringen som moren min har, så er hun nå brillefri unntatt når hun kjører bil :) 

Les mer om RLE her: 
https://www.argus-syn.no/behandlinger/linseoperasjon/

Takker :) Jeg mente forøvrig +4... på tide å besøke optiker igjen når man blander de 2.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skal gjøre det på Trondheim øyelegesenter 04.11!! Koster 36 000 kr der, men får 3 000 i rabatt pga medlemsskap på 3t. Må være uten linser i noen dager før, men trapper nok ned på linsebruken siden jeg uansett plasserer sykkelen i kjelleren straks. Har man harde linser må man være uten de i to eller fire uker mener jeg. Nå tar de begge øynene samtidig (hvert fall der jeg skal), så det er jo praktisk sånn sett. Tror de aller fleste har gått vekk fra kniv og bruker kun laser. Fikk høre at jeg kan dra på jobb dagen etterpå, men velger å ta feriedag og heller slappe av hjemme. Første tiden skal man være litt forsiktig, da linsa tross alt skal gro. Ikke mascara, ikke få vann innpå, ikke gnu, ikke løfte tung osv. Synes det høres fasinerende ut at man skal legge seg å sove/slappe av etter operasjonen, og etter 4-5 timer skal visst synet være bra og man kan allerede se tv! Tror nok jeg skal la øynene slappe av da og heller høre på en lydbok eller noe:)

Har funnet ut at flere kollegaer har fiksa øynene på samme sted som jeg skal, og det eneste de angrer på er at de ikke tok laser tidligere. 
 

jeg har -4 og -3,5 og skjeve hornhinner. Aner ikke hvor skjeve de er, men det er ikke noe problem i mitt tilfelle. Alderssynet vil komme etterhvert, og jeg må mest sannsynlig fortsette å bruke databriller (bruker de utenfor linsene nå for å justere på plussiden - skjønner det egentlig ikke hehe) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@heffalompen88 Lykke til, håper du kommer med en tilbakemelding her når du er ferdig! :)
 

Ang. den tiden etter operasjonen der du har mest ubehag, så var jeg så heldig at jeg fikk sove. Grunnen? Jeg var så spent dagen før at jeg fikk nesten ikke sove! Jeg hadde hotell ved siden av klinikken, og når jeg kom på rommet så sovnet jeg som en stein 😂

Syns du gjør lurt i å ta ut litt fri. Ja, du kan gå på jobb, men det er best å slappe av litt, for bittelitt ubehag man si at det er, men etter to-tre dager så er du veldig veldig mye bedre! Og hold de fingrene vekk fra øynene! :p
 

Igjen, masse lykke til, dette kommer til å gå kjempebra! :D

Lenke til kommentar

Heh, etter å ha lest litt innser jeg at det faktisk var lasek jeg tok, ikke lasik (tror kanskje lasik var helt nytt da, og det forklarer også hvorfor jeg slapp såpass billig unna prismessig). Mtp at det skal være den mest ubehagelige av de to og med lengst rekonvalenstid, kan jeg bare si at dere som skal ta lasik virkelig ikke har noe å grue dere til 🙂

Lenke til kommentar
bshagen skrev (På 11.10.2020 den 13.52):

@heffalompen88 Jeg gjorde det samme som Hugo her, søkte litt etter priser samt tilbakemeldinger. Fikk tilslutt en svært erfaren lege. Når det er sagt, jeg ville i alle fall gått får en Lasik der de kutter med laser og ikke kniv. Videre så skal du vel ikke bruke linser en stund, før du tar operasjonen? :)

Jeg trodde PRK var det man anbefalte siden det innebærer at man fjerner topplaget i stedet for å bare kutte en flik (og det gjøres 100% med laser)? Så gror det nytt lag ut igjen etterpå. Det tar litt lenger tid med "recovery", men så har man til gjengjeld ingen flik som kan løsne.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...