Gå til innhold

RYKTE: Intels «Coffee Lake» skal gi flere kjerner til folket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv om FX 8350 langtifra er en "ordentlig" 8 kjerners mener jeg at det er ekstremt stusselig å se Intel gå så sakte fram i forhold til forbrukerne og ikke minst rivalen som var tidlig ute med dette i 2012... Nå har det snart gått 6 år til vi får se flere kjerner fra Intel.

 

De har både teknologien og muligheten til å gi folket flere kjerner til en fin pris og ytelse men dette har vi jaggu meg ikke fått sett i det hele tatt. Ikke rart noen brukere fortsatt sitter på i2500k som de føler gir grei ytelse den dag i dag men selvsagt med en god begrensinger i noen spill / programmer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

"Intels «Coffee Lake» skal gi flere kjerner til folket".

 

Mulig jeg har litt tungt for det, men på hvilken måte er 6 kjerner flere enn det vi har i dag?

 

Eller mener de at Intel Core i7-5820K til 4000,- spenn er en "ekstrem-CPU"?

 

Problemet med å ta i7-5820K med i reknestykket er at LGA2011 hovedkort er vesentlig dyrere enn LGA1151 hovedkort.

Lenke til kommentar

"Intels «Coffee Lake» skal gi flere kjerner til folket".

 

Mulig jeg har litt tungt for det, men på hvilken måte er 6 kjerner flere enn det vi har i dag?

 

Eller mener de at Intel Core i7-5820K til 4000,- spenn er en "ekstrem-CPU"?

Det finnes da en mellomting mellom "for folket" og "ekstrem". Å bruke 4000 kr på en prosessor alene er ikke noe folk flest gjør, uansett hvor mange entusiaster som sitter i entusiastbobla si og er uenig :p.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Selv om FX 8350 langtifra er en "ordentlig" 8 kjerners mener jeg at det er ekstremt stusselig å se Intel gå så sakte fram i forhold til forbrukerne og ikke minst rivalen som var tidlig ute med dette i 2012... Nå har det snart gått 6 år til vi får se flere kjerner fra Intel.

 

De har både teknologien og muligheten til å gi folket flere kjerner til en fin pris og ytelse men dette har vi jaggu meg ikke fått sett i det hele tatt. Ikke rart noen brukere fortsatt sitter på i2500k som de føler gir grei ytelse den dag i dag men selvsagt med en god begrensinger i noen spill / programmer.

 

Hehe jeg sitter fortsatt med en 8350 og 1070 og spiller GTA5 på maks med 60 fps i 1080p. Om det er slik at Intel ikke kommer med en skikkelig seks eller åttekjerner forbruker desktop cpu før 2020 så blir det nok Zen på meg.

 

Eller Zen+.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

 

Vi velger dog å ikke ta sorgene på forskudd – spesielt ikke så lenge vi snakker om rykter og spekulasjoner. Og skulle det være at Intel ikke kan tøffe av gårde i sitt planlagte tempo, vil det uansett kunne være bra for konkurransen.

Det hadde jo vært moro om AMD kunne lage litt ny spenning i markedet, nå først med sin kommende Zen-plattform.

 

Jeg vil si meg delvis uenig i det utsagnet.

 

Nå har Intel dvelt og holdt igjen lenge allerede. Det har vært lite interessante nyheter å se komme på markedet. Og om de bremser ytterligere så er det noe mer enn en ensidig sak.

 

AMD kan ta seg bedre tid også. Nå sliter jo AMD litt, og de har kanskje ikke ambisjoner høye nok til å orke å ta entusiastmarkedet tilbake raskt nok.

 

Så jeg tipper vi ikke kommer til å se noen særlig spenstig konkurranse, dersom ikke dette stimulerer AMD til å forsøke å ta igjen Intel. Intel har jo hatt forspranget, og om de skulle lukte at AMD forsøker seg, så er det vel ikke mange mnd. før Intel kan kverne ut en superchip. Det virker jo som om at Intel har hele den framtidige produksjonslinjen klar, og at det kun er fabrikktilpasninger for krymping det hele står på egentlig.

 

AMD har jo ingen gratisbillett på det å krympe heller så.. konkurranse og konkurranse fru blom.

 

Min konklusjon er at vi har hatt noen kjedelige år en stund, og at vi kan se for oss ytterligere noen kjedelige mnd. Altså en hemsko for utviklingen slik jeg ser dette da..

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Selv om FX 8350 langtifra er en "ordentlig" 8 kjerners mener jeg at det er ekstremt stusselig å se Intel gå så sakte fram i forhold til forbrukerne og ikke minst rivalen som var tidlig ute med dette i 2012... Nå har det snart gått 6 år til vi får se flere kjerner fra Intel.

 

De har både teknologien og muligheten til å gi folket flere kjerner til en fin pris og ytelse men dette har vi jaggu meg ikke fått sett i det hele tatt. Ikke rart noen brukere fortsatt sitter på i2500k som de føler gir grei ytelse den dag i dag men selvsagt med en god begrensinger i noen spill / programmer.

 
Problemet er bare det at forbedringen er så marginal at ved litt overklokking forsvinner forbedringen nesten helt. En i5 2500K på 4.5 Ghz, som bør være helt overkommelig på Sandy Bridge med anstendig kjøling, kommer så tett opp til en 6600 (stock) at det blir en nesten meningsløs oppgradering. Det blir rett og slett ikke "en god del begrensninger" en gang, sammenlignet med Skylake.
 
Er vel ca 8 % forskjell i spill, der noen spill knapt begrenses i det hele tatt. De pengene tør jeg påstå er verdt å bruke på andre ting. Tar man en titt på skjermkort ser man en helt annen utvikling. Se GTX 580 til 1080, lanseringer med noen måneder slingringsmonn for samme periode som Sandy Bridge til Skylake: Teoretisk ytelse er nær 5-doblet (TFLOPS, ja dette er forenklet og praksis kan være noe annet, men utviklingen er definitivt av større praktisk betydning).
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...