Gå til innhold

Bruker like mye strøm i døgnet som en husstand gjør på et år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ca 6 sekunder mellom hvert skudd. Det gir 4,3 TB data i døgnet ved 300 MB per skudd, kan vel ikke si det er lite?

 

Forøvrig noe merkelig å investere i landstrøm for en seismikkbåt. Som nevnt så er de forventet å være til sjøs i måneder av gangen, og de jobber over hele verden. Men dette er kanskje en tilpasning til dagens marked, som tilsier at nybygde båter går rett i opplag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ca 6 sekunder mellom hvert skudd. Det gir 4,3 TB data i døgnet ved 300 MB per skudd, kan vel ikke si det er lite?

 

Forøvrig noe merkelig å investere i landstrøm for en seismikkbåt. Som nevnt så er de forventet å være til sjøs i måneder av gangen, og de jobber over hele verden. Men dette er kanskje en tilpasning til dagens marked, som tilsier at nybygde båter går rett i opplag.

Er ikke investering, men nye krav om miljø.

Lenke til kommentar
Er ikke investering, men nye krav om miljø.

Hvilke krav er dette? Kun noe som eksisterer i partiprogrammene til enkelte småpartier?

Investering var kanskje ikke riktig ord, les "bruke penger på". Danskebåtene har ikke landstrøm, enda det vil ha stor nytte for miljøet i byene. Det er da en uforholdsmessig liten miljøgevinst å bruke penger til dette på en seismikkbåt. 

Men ikke misforstå, jeg mener det er positivt med landstrøm. Men pengebruken kunne vært mer målrettet.

Lenke til kommentar

 

Er ikke investering, men nye krav om miljø.

 

Hvilke krav er dette? Kun noe som eksisterer i partiprogrammene til enkelte småpartier?

Investering var kanskje ikke riktig ord, les "bruke penger på". Danskebåtene har ikke landstrøm, enda det vil ha stor nytte for miljøet i byene. Det er da en uforholdsmessig liten miljøgevinst å bruke penger til dette på en seismikkbåt. 

Men ikke misforstå, jeg mener det er positivt med landstrøm. Men pengebruken kunne vært mer målrettet.

Nei, dette er ikkje noe småpartier ønsker å innføre.

 

Med tid og stunder er alle skip som kan ligge til kai tillaget for landstrøm pga forurensning, og støy

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva du ønsker å si her. 

SV, som er et småparti, ønsker jo å innføre dette. https://www.nrk.no/hordaland/sv-krever-landstrom-til-cruiseskip-1.12894272

Jeg spurte om hvilke krav du referer til, men det svarer du ikke på. Det finnes ingen slike krav i dag. Enova gir støtte, slik det står i artikkelen. https://www.enova.no/finansiering/naring/transport/stotte-til-landstrom-/1088/0/

Lenke til kommentar

 

Er ikke investering, men nye krav om miljø.

Hvilke krav er dette? Kun noe som eksisterer i partiprogrammene til enkelte småpartier?

Investering var kanskje ikke riktig ord, les "bruke penger på". Danskebåtene har ikke landstrøm, enda det vil ha stor nytte for miljøet i byene. Det er da en uforholdsmessig liten miljøgevinst å bruke penger til dette på en seismikkbåt.

Men ikke misforstå, jeg mener det er positivt med landstrøm. Men pengebruken kunne vært mer målrettet.

Igjen, dette gjelder ikkje lille Norge.

Store internasjonale havner krever landstrøm, og IMO med Marpol setter krav, og etterhvert vil det være en regel.

 

Tro det eller ei, men Bergen kommune forsøkte faktisk å hive danskebåten med flere over på "landstrøm"

Som du skjønner er det ikkje bare bare å hive store båten over på landstrøm. Men prosjektet da gikk ut på å kjøre gassmotorer fra Rolls royce for å deretter koble disse til skipene som låg til kai. Dermed ville en blitt kvitt store deler av Nox f.eks.

Men prosjektet meg bekjent blei skrinlagt. Sikkert pga kostnad.

 

Men bare for å poengtere det eg sier da. Det er idag flere fergesamband der det kreves landstrøm. Noe som betyr at landstrømsanlegg må bygges, og båter bygges om.

 

Hadde det bare vært å smekke opp landstrøm slik at det dekket alle skip hadde alle havner hatt disse kravene.

 

 

Jeg vet ikke hva du ønsker å si her.

SV, som er et småparti, ønsker jo å innføre dette. https://www.nrk.no/hordaland/sv-krever-landstrom-til-cruiseskip-1.12894272

Jeg spurte om hvilke krav du referer til, men det svarer du ikke på. Det finnes ingen slike krav i dag. Enova gir støtte, slik det står i artikkelen. https://www.enova.no/finansiering/naring/transport/stotte-til-landstrom-/1088/0/

 

Svært så bastand du var da.

http://www.ops.wpci.nl/_images/_downloads/_original/1420722517_directive2014_94.pdf

 

Som sagt, det blir strengere og strengere, og flere og enda strengere krav kommer!

Endret av Villfaren
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Er det noen som bekymrer seg for marinlivet når de bruker så sterke akustiske signaler? Mener jeg har lest at det har vært tilfeller av strandede hvaler etter seismikk aktivitet. Har fartstid som sonarmann på Ubåt og har med egne ører hørt hvalsang over lange distanser og seismikk med et drønn hvert tiende sekund som fikk kopper og kar til å klirre ombord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...